AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #1 Skrevet 13. november 2015 Hvis man opplever å bli svindlet over internett. For eksempel at noen sender e-post som påstår at den er fra en bank eller noe, og ber om at man oppgir person-nummer, PIN-koder / passord til nettbanken sin og andre personlige opplysninger. Etterpå opplever man at uvedkomne tar opp fleire lån i sitt navn, bestiller ting fra nettbutikker, og så videre. Hvis svindleren aldri blir tatt, må svindel-offeret selv betale alle lån og regninger for ting som noen andre har tatt i hans navn?Hvis man har f. eks. 50 000 kroner i banken, og noen tar opp lån på 100 000 kroner i hans navn. Kan banken slette gjelden på 100 000 + refundere de 50 000? Eller kan de nekte å slette gjeld / betale tilbake penger. F.eks. fordi de mener at det var svindel-offeret sin feil at uvedkomne fikk tak i PIN-koder / passord og så videre? Anonymkode: d3664...766
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #2 Skrevet 14. november 2015 Ingen er vel så dummeste at de oppgir slike opplysninger til noen? Anonymkode: 98541...dee 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #3 Skrevet 14. november 2015 jeg tror ikke mine egne øyne, dette sluttet vel folk å gå på i 2005?? Anonymkode: fce5a...145
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #4 Skrevet 14. november 2015 Du må nok pent betale når du har vært så dum å oppgi denne informasjonene, hvem faen går på dette lenger? Anonymkode: 10cbb...326 3
Gjest Blondie65 Skrevet 15. november 2015 #5 Skrevet 15. november 2015 Svindelen må anmeldes, og dersom man får tak i svindleren kan det være at denne kan dømmes tl å betale tilbake.Men dessverre er det slik at personlige opplysninger, bank-id, pin koder og lignende i kombinasjon med personnummer er informasjon som seriøse aktører aldri vil be noen om å oppgi over Internett eller e-post. I tillegg advarer jo både banket, politi og aviser mot dette stadig vekk. Så dette er noe man etterhvert bør ha fått med seg. Dessverre er det vel også slik at den eldr garde ikke helt forstår hvordan de skal skille et brev fra banken fra et brev fra en svindler. Banken refunderer nok ikke dette, her må svindleren anmeldes. Bank og kredittkortselskap refunderer kortsvindel som følge av skimming eller stjålet kort, så fremt at man sperrer kort og melder fra til banken innen rimelig tid. Det er stor forskjell på dette og "frivillig" gi fra seg alle opplysninger til uvedkommende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå