Gå til innhold

Demens + colostomi! Hjelp! Noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjære demente bestemor har nå nylig fått utlagt tarm. Hun bor fortsatt hjemme sammen med bestefar, noe som har gått veldig fint helt frem til nå. Det virker som hun ikke helt skjønner hva som er greia med denne posen på magen, og derfor har hun begynt å fjerne den hele tiden. Dette medfører søl med avføring, og bestefar er naturlig nok fortvilt. Hjemmesykepleie kan ikke komme på sekundet hver gang dette skjer, og hun står nå på venteliste for sykehjem. 

Har prøvd å søke og google om dette temaet, men det finnes svært lite. Håper inderlig på at det finnes noe helsepersonell ol her som har litt erfaring vedrørende dette?

Mvh

Barnebarn

Anonymkode: f6b74...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsepersonell har ikke lov og svare her. Folk kan utgi seg for og være det og da blir tråden stengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helsepersonell, men har litt erfaring med stomi.

Har din bestemor mulighet til å plugge stomien?  Det kan hende at hun aksepterer proppen bedre enn posen.
Dette krever at hun har en relativt regelmessig tarmtømming, og at hjemmesykepleien kommer innom for å feste og tømme posen til nogenlunde riktig tid.

Anonymkode: 74c52...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring ang akkurat dette, men det jeg tenker er at din bestefar eller noen andre som kan komme raskt lære seg å fikse ny stomipose. Min far har fått stomi og jeg har fått se den bli skiftet, det er faktisk ikke så vanskelig. Man kan dessverre ikke syntes at avføring er ekkelt da. Det er forsåvidt synd at hun fjerner den selv, det kan hun bli veldig sår rundt tarmstumpen av. Man skal bruke en spray for å løsne teipen så man ikke blir så sår. Kan eventuelt få et belte til å ha rundt, men det vil nok ikke hindre henne i å fjerne den. 

Anonymkode: fd9a8...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt colostomi og jeg fikk ikke særlig god veiledning angående forskjellig utstyr og hvordan løse problemer. Det var vanskelig de første månedene, men så finner man løsninger og blir mer vant med hvordan man gjør ting lettere. 

Det finnes magebelter, brede flexible stoffstykker, de holder posen på plass, som kan gjøre at hun glemmer litt av hun har den posen. Blir heller ikke så lett å fjerne posen da. Det finnes også miniposer og mediumposer for colostomi. De er mye mer behagelig å bruke og mindre til bry. Når man kommer ut av sykehuset får man gjerne bare med seg maxi-poser, slik var det for meg, ante ikke at det fantes mini/medium-poser før det hadde gått lang tid. Livet ble mye bedre med de mindre posene. Men det kommer an på hvor mye avføring hun har, om det er jevnlig, og om mannen hennes har mulighet til å hjelpe henne med å skifte til nattpose, hvis hun trenger det. For min del gikk det greit å bruke mediumposer også om natten. Det finnes også tøm-bare og lukkede poser. Så det kommer jo an på hennes helsetilstand ellers også, samt hvor mye hjelp hun kan få.

Til å begynne med, de første månedene er det vanskelig å tilpasse seg kolostomi, og selve stomien er stor og ødem, da tarmen er skjært av. I løpet av de første månedene krymper stomien til normal størrelse. Dette medfører at åpningen på platen til posene må klippes til for å passe og dette er en del styr. Etterhvert når stomien har kommet til normal størrelse, så blir det lettere, da kan man få enten ferdig-klippede plater, eller klippe opp flere av gangen, så skifting av pose går raskere. 

Det finnes mange forskjellige typer stomi-poser. Noen har et click-system, så man slipper å skifte plate. Jeg brukte alltid en-gangs-system. Det var mindre grisete og mindre ubehagelig, men kan være litt mer arbeid.

Stomiutstyr kan føre til intens kløe i huden, det hjelper mini/medium-poser også med, da det er mindre plate. Man kan også bli sår rundt selve stomien som kan medføre kløe/svie. Det finnes et pulver man kan ta på, som hjelper, jeg fikk ikke det heller før lang tid hadde gått. Det finnes også sealswaps som man stryker på huden, som beskytter mot sårhet. 

Jeg kan tenke meg at hun går rundt med maxi-poser, siden man får det på sykehuset, og det letter arbeidet for sykepleierne, men det er ikke så veldig behagelig å bruke, også fordi de henger langt ned, og plast-enden ofte skjærer inn i låret. Noe annet som gjør det litt bedre er å sette posen på siden, i stedenfor at den henger rett ned. Ikke alltid anbefalt, men jeg gjorde alltid det etterhvert etter at jeg lærte om tipset på Internet. Var med behagelig og mindre i veien for klær.

Det finnes også ekstra tape, man kan ta rundt platen, som ekstra sikkerhet mot lekkasje, og da blir det også litt verre å ta posen av. 

Anonymkode: 5d7c6...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lov til å si om jeg er helsepersonell eller ikke, men har i alle fall god erfaring med demens. 

Det er veldig dumt at det er sånn med din bestemor, og det er ganske typisk for demente som bor hjemme og får hjelp av hjemmesykepleien like før de blir flyttet til omsorgssenter. De husker ikke selv hvorfor de har en sånn pose på magen eller slange ut fra navlen og derfor drar de det av. Jeg tror nok dessverre ikke (etter min erfaring) at det vil hjelpe å ha på tape eller belte. De drar det av likevel, og det er egentlig bare å vente til hun får plass på sykehjem der hun får tettere oppfølging. 

Anonymkode: 8f703...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...