Gå til innhold

Flytte til 1/2 tomannsbolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i en leid enebolig på to plan 160 kvm...5 sov,stor stue, to bad,men småe. Veldig liten kjøkken.

Huset er stor men gammel og dprlig planløsninger, den er fra rundt 60-70 tallet og vel tapet og sånn fra samme årstall, bodde ei gammel dame her.

Vi er en familie på 4 stk, to voksne og to småbarn 5 og 1 år.

Det er dyrt å kjøpe her og vi har lite råd. Så vi fant 1/2 tomannsbolig 87 kvm, 3 soverom, stue, en stor og en liten gjestebad i første etasje og kjøkken,kontorplass under trappen, 3 boder. Likte veldig godt at det er to etasjer så det føles større. 

Men føler det blir stor overgang, er det flere her som er 2 voksne og 2 barn og bor i 87 kvm eller mindre?

Anonymkode: 22bc8...b67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nå, men tidligere, og det gikk helt fint! :)

Anonymkode: 22c43...fe2

Skrevet

Bor i en leid enebolig på to plan 160 kvm...5 sov,stor stue, to bad,men småe. Veldig liten kjøkken.

Huset er stor men gammel og dprlig planløsninger, den er fra rundt 60-70 tallet og vel tapet og sånn fra samme årstall, bodde ei gammel dame her.

Vi er en familie på 4 stk, to voksne og to småbarn 5 og 1 år.

Det er dyrt å kjøpe her og vi har lite råd. Så vi fant 1/2 tomannsbolig 87 kvm, 3 soverom, stue, en stor og en liten gjestebad i første etasje og kjøkken,kontorplass under trappen, 3 boder. Likte veldig godt at det er to etasjer så det føles større. 

Men føler det blir stor overgang, er det flere her som er 2 voksne og 2 barn og bor i 87 kvm eller mindre?

Vil bare kommentere det med at to etasjer "føles større": Der er jeg egentlig ganske uenig med deg. Med to etasjer går som oftest noen kvm bort i trappeløp, gang osv, noe som gjør at plassutnyttelsen blir dårligere. Som oftest synes jeg også planløsningen ikke pleier å være optimal i små boliger fordelt på to etasjer. Vi bor selv i en halvpart av tomannsbolig nå, den er på 100 kvm og vi er to voksne og to små barn.  Vi synes det blir for trangt (og som sagt spesielt fordi det er fordelt på to etasjer. Ser at de vi kjenner som har 100 kvm fordelt på én etasje har det merkbart romsligere enn oss), så til våren flytter vi til en bolig på 150 kvm.

Når det er sagt, synes jeg ikke at 87 kvm i utgangspunktet MÅ være for lite til en familie på fire. Det kan nok holde akkurat, men da fordrer det at man ikke har for mange ting å fylle opp med, at man greier å ha struktur og orden for alt det man har, og som sagt, at planløsningen og kvadratmeterutnyttelsen er veldig god. Og det vil jeg, nesten uten unntak, si at den ikke er når man skal fordele 87 kvm på to etasjer. Skulle jeg ha kjøpt en såpass liten bolig til oss fire, ville jeg i hvert fall aldri ha kjøpt dersom den i tillegg var fordelt på to etasjer.

Anonymkode: cca76...26c

• Liker 2
Skrevet

Vi bor altså for tiden i en liten halvpart av tomannsbolig på to etasjer, hvis det ikke fremgikk av teksten over :)

Anonymkode: cca76...26c

Skrevet

Vi har planer om å flytte til større når barna nærmer seg tenårene eller om vi får en til.  Heldigvis har ikke jeg så mye ting,mens gamle ting sommer slitne og ødelagt, så alt skal for det meste kastes.

Vi skal få orden på økonomien slik at vi har råd til familieferie osv...så det er vel kanskje positivt at man har begrenset plass..det er mye ting man ikke behøver.

Skrevet

Jeg tenker at det er fint for dere å komme seg inn på boligmarkedet. Jeg ville gjort det dersom området var attraktivt og sentralt. Da vil prisene på familieboliger omtrent alltid stige.

Vi bor 4 stk i halvpart av tomannsbolig, men det er på 110 kvadrat. Det er stort nok for min del. Men vi har en kjeller i tillegg, med boder, som gjør at vi får plass til MYE rot/ting der. For eksempel har vi et lite kjøkken, men vi oppbevarer store kjeler og kjøkkenmaskiner og ting vi ikke bruker så ofte i kjellerbodene.

Anonymkode: 5e63d...b21

Skrevet

87 godt utnyttede kvadratmeter,  er bedre enn 160 dårlig utnyttede. Om du tar mål kan det godt være du har mer brukbar kvm på den mindre. Trappegang, lange unødvendige ganger, krinker og kroker stjeler mye brukbar plass. 

Vi bor på 66 kvm, og planløsningen er veldig bra, så vi bor overhodet ikke trangt med 2 voksne og en 1åring. Tenker vi fint kan bo slik til eldste er 6 om vi får en til. 

Men det forutsetter jo at dere har god bodplass og lagring. 

Anonymkode: 8129b...835

Skrevet

Jeg bodde med mine 2 barn på 75 m2, en stund bodde faren til barna der og. Vi hadde mer enn god nok plass. Planløsningen var veldig bra. Nå bor vi på 120 m2. Og jeg savner den gamle leiligheten.

Anonymkode: 41914...7dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...