AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Min beste venninne er den mest "julete" personen jeg noen gang har møtt. Hun elsker jula, og alt som har med jul å gjøre. Å komme hjem ti henne i jula er en fryd, alle rom (til og med badet!) er pyntet. Vi er begge godt voksne nå (over 40). Hun har ikke barn, men hun har en samboer. Ingen annen familie. En kort bakgrunnshistorie: Hun er et såkalt "løvetannbarn", oppvokst med mange grusomme opplevelser som hadde sendt de aller fleste inn på en vei som ender i rusmisbruk, kriminalitet m.m. Hun har imidlertid klart seg bra, på overflaten. God jobb, bra økonomi, pent hjem. Hun elsker jula og elsker å få og gi julegaver. En voksen dame på godt over 40 som er som et lite barn på julaften og gleder seg vilt til pakkene! Jeg vet hvorfor jula betyr så mye for henne. Det er fordi selv med en tøff oppvekst, skapte hennes foreldre fantastiske julefeiringer - hvert år. Det er omtrent de eneste gode minnene hun har fra sin oppvekst og barndom. Nå er alle de hun hadde av familie døde. Hun har aldri hatt en stor vennskapskrets, mye på grunn av hennes bakgrunn. Og hver eneste julegave som mangler under treet, er en påminnelse om alle hun har mistet. Hun har også nå blitt diagnostisert med en alvorlig sykdom, så det er ikke sikkert hun får oppleve så veldig mange flere julaftener. De to siste årene har samboeren og jeg pakket inn flere ekstra-gaver til henne, fordi vi vet det betyr så mye for henne. Men jeg skulle så gjerne ha gjort mer. Og at ikke alle gavene var fra meg eller samboeren. Så jeg fikk en "vill" ide: Hvis jeg betaler for gavene, kunne noen hatt tid og lyst til å være med på å overøse henne med gaver? Jeg kan betale alle utgifter. Hun er overhodet ikke materialistisk, verdien på gaven betyr lite for henne. (I fjor ble yndlingsgaven en kopp jeg hadde bestilt på nettet som kostet 29 kroner). Hvordan kan i så fall et slikt "gavedryss" organiseres? Anonymitet er viktig. Noen som har noen gode forslag? Jeg vil så gjerne at hun skal få en fantastisk jul, og at det skal bugne av gaver under juletreet! Gaver fra mennesker som bryr seg, og som tenker på henne. Anonymkode: 7aa28...176 12
Gjest Nikee Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Jeg har aldri vært med på noe sånt før men fikk veldig lyst til å bidra! Du kan jo sende meg en PM, så kan jeg eventuelt sende en liten gave
Topplue Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Du må jo bare være verdens beste venninne! 16
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #5 Skrevet 13. november 2015 Så snilt av deg:) har hun kollegaer eller naboer som du også kanskje kan involvere? Anonymkode: 54e90...ce6 2
minister-mio Skrevet 13. november 2015 #6 Skrevet 13. november 2015 Jeg vil gjerne gi henne gave. Hvordan kan dette organiseres? 1
Bokdamen Skrevet 13. november 2015 #7 Skrevet 13. november 2015 Jeg vil gjerne bidra, send meg en pm.Kan gavene f.eks. sendes til deg, så sender du en pakke til henne uten avsender (vet ikke om det funker) eller fra julenissen? Hvis du gir gaven fra deg utenom vil hun ikke skjønne at det er fra deg?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #8 Skrevet 13. november 2015 Jeg har dessverre ikke nok midler til å gi noe selv. Ingen av mine familier eller venner får julegaver fra meg i år, for jeg sliter økonomisk. Men; Hva med å lage en hemmelig facebook gruppe? Også inviterer du alle facebook vennene hennes, og dine, og be de om å spre ordet videre til sine facebook venner, men skriv at det må holdes hemmelig for hun det gjelder? Anonymkode: bbc04...757 5
Kontormus Skrevet 13. november 2015 #9 Skrevet 13. november 2015 Hun har da vunnet i venninne-lotteriet om ikke annet! Hun må jo ha fått verdens beste! 17
Gjest Zeitgeist Skrevet 13. november 2015 #10 Skrevet 13. november 2015 Jeg vil gjerne bidra! Det enkleste er vel at du sender en PM med adressen din til oss som ønsker å bidra, og så sender vi pakkene til deg.
Gjest Lunekjær Skrevet 13. november 2015 #11 Skrevet 13. november 2015 For en utrolig god venninne du er! Jeg vil gjerne bidra om jeg får lov
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #12 Skrevet 13. november 2015 Jeg vil også gjerne være med! Send adresse på PM, så sender vi gavene til deg, med hilsen 'pås'! For en venninne du er! Anonymkode: 7ad07...d74
Pås Skrevet 13. november 2015 #13 Skrevet 13. november 2015 Jeg vil også gjerne være med! Send adresse på PM, så sender vi gavene til deg, med hilsen 'pås'! For en venninne du er! Anonymkode: 7ad07...d74var ikke meningen å poste denne som anonym...
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #14 Skrevet 13. november 2015 Så fint å lese at så mange vil bidra! Og ikke tenk på om man har råd eller ikke. Jeg kan gjerne betale for både gavene og frakten. Men jeg lurer på hvordan jeg rent konkret kan organisere dette. Det er viktig med anonymitet. Venninnen min er en stolt kvinne, som bare deler private ting med svært få (også det på grunn av hennes bakgrunn). Jeg tenkte også på en lukket FB-gruppe, men jeg kjenner henne godt nok til å vite at hun ikke vil at kolleger og mer tilfeldige venner skal "synes synd på henne". Og det skjønner jeg faktisk ganske godt. Hun fremstår som en ganske vanlig voksen kvinne med god jobb og alt på stell. Og det vil hun helst fortsette med. En anonym FB-gruppe er ikke aktuell. Fordi jeg frykter at det kan bli altfor mye. Endel FB-aksjoner tar helt av, og ender opp med 1000-vis av mennesker, og endel saker havner i avisene etterhvert. Anonymkode: 7aa28...176 1
Gjest Skrevet 13. november 2015 #15 Skrevet 13. november 2015 (endret) Jeg hadde, i hennes situasjon, ikke satt pris på dette overhodet. Jeg hadde virkelig følt meg komplett idiot om du i tillegg lagde Facebookgruppe, ydmyket rett og slett.Jeg hadde oppfattet det som nedlatende selv om intensjonen er god. Jeg hadde ønsket noen å feire jul med, ikke materielle ting.Jeg har hatt enkelte venner som av ulike grunner ikke har kunnet/orket feire med egen familie, og da har de blitt invitert hjem til meg. Da sånn at jeg ikke bare tilbyr, men faktisk får de til å stille opp hos meg uten at det føles påtrengende. Hadde det vært snakk om å organisere litt gaver til barn som ikke får omtrent noe pga svært dårlig økonomi hadde saken vært en annen om du valgte samle inn gaver fra kjente til barna.Du sier hun har lite tid igjen, og da er kontakt med mennesker det man trenger. Ting betyr ingenting.Jeg ville tenkt meg utrolig godt om her..... Endret 13. november 2015 av Allis Hagtorn 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #16 Skrevet 13. november 2015 Jeg hadde, i hennes situasjon, ikke satt pris på dette overhodet. Jeg hadde virkelig følt meg komplett idiot om du i tillegg lagde Facebookgruppe, ydmyket rett og slett.Jeg hadde oppfattet det som nedlatende selv om intensjonen er god. Jeg hadde ønsket noen å feire jul med, ikke materielle ting.Jeg har hatt enkelte venner som av ulike grunner ikke har kunnet/orket feire med egen familie, og da har de blitt invitert hjem til meg. Da sånn at jeg ikke bare tilbyr, men faktisk får de til å stille opp hos meg uten at det føles påtrengende. Hadde det vært snakk om å organisere litt gaver til barn som ikke får omtrent noe pga svært dårlig økonomi hadde saken vært en annen om du valgte samle inn gaver fra kjente til barna.Du sier hun har lite tid igjen, og da er kontakt med mennesker det man trenger. Ting betyr ingenting.Jeg ville tenkt meg utrolig godt om her..... Jeg kjenner henne meget godt. Derfor synes jeg det er merkelig at du vet så mye mer enn meg om hva hun ønsker seg i jula? Vi har vært nære venninner i nesten 40 år. Hun har noen å feire jul med. Hva vet du om hva ting betyr for henne? Hvorfor mener du at du kjenner hennes behov og ønsker bedre enn meg? Anonymkode: 7aa28...176 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #17 Skrevet 13. november 2015 For en fantastisk idé! Men som med alt annet, er jeg skeptisk. Jeg er ikke i tvil om at dine intensjoner er gode, men jeg har dessverre hørt om svindel alt for ofte til å ta alt for god fisk. Er det noen måte vi ellers kan hjelpe som ikke innebærer penger eller gaver? Anonymkode: 7cc01...697 2
Gjest Skrevet 13. november 2015 #18 Skrevet 13. november 2015 Jeg kjenner henne meget godt. Derfor synes jeg det er merkelig at du vet så mye mer enn meg om hva hun ønsker seg i jula? Vi har vært nære venninner i nesten 40 år. Hun har noen å feire jul med. Hva vet du om hva ting betyr for henne? Hvorfor mener du at du kjenner hennes behov og ønsker bedre enn meg? Anonymkode: 7aa28...176Det vet jeg ikke.Men jeg mener dette er en sånn ting hvor du enten treffer veldig riktig, eller så galt at du aldri kan rette opp igjen.Spør henne først, det er hennes behov som er viktig her.Jeg personlig hadde blitt målløs på virkelig feil måte, og som sagt følt meg ydmyket.Men gaver og samvær med deg hadde jeg satt enormt pris på, spesielt i juledagene 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #19 Skrevet 13. november 2015 Det vet jeg ikke.Men jeg mener dette er en sånn ting hvor du enten treffer veldig riktig, eller så galt at du aldri kan rette opp igjen.Spør henne først, det er hennes behov som er viktig her.Jeg personlig hadde blitt målløs på virkelig feil måte, og som sagt følt meg ydmyket.Men gaver og samvær med deg hadde jeg satt enormt pris på, spesielt i juledagene Jeg trenger ikke spørre henne. Jeg kjenner henne. Hun og samboeren har feiret jul sammen i mange år, og de har alt som trengs av julepyntet hus og god mat. Men som jeg prøvde å forklare i HI: Hun er som et lite barn på julaften. Hun må se på barneprogrammene på formiddagen, og spise grøt akkurat når Disney-tegnefilmene begynner. Og finne mandelen i grøten, og få marsipangris. Same procedure as every year...Siden jeg kjenner henne godt, vet jeg også at pakkene er viktige for henne. Ikke pga av verdien. Hun har det meste av det hun trenger. Men det er tradisjonene som er så viktige for henne. Derfor vil jeg altså prøve å glede henne med det eneste som savnes på julaften. Hun har alt det andre. Anonymkode: 7aa28...176 4
Gjest Skrevet 13. november 2015 #20 Skrevet 13. november 2015 Jeg trenger ikke spørre henne. Jeg kjenner henne. Hun og samboeren har feiret jul sammen i mange år, og de har alt som trengs av julepyntet hus og god mat. Men som jeg prøvde å forklare i HI: Hun er som et lite barn på julaften. Hun må se på barneprogrammene på formiddagen, og spise grøt akkurat når Disney-tegnefilmene begynner. Og finne mandelen i grøten, og få marsipangris. Same procedure as every year...Siden jeg kjenner henne godt, vet jeg også at pakkene er viktige for henne. Ikke pga av verdien. Hun har det meste av det hun trenger. Men det er tradisjonene som er så viktige for henne. Derfor vil jeg altså prøve å glede henne med det eneste som savnes på julaften. Hun har alt det andre. Anonymkode: 7aa28...176Ok, men da gir du henne bare masse pakker, da.Helt meningsløst spør du meg, det burde være mennesker å dele tradisjonene med som betyr noe.Gaver blir en billig trøst om de ikke kommer fra noen en setter pris på og som allerede er i ens liv. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå