AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Har en katt på 6 år som virkelig begynner å slite på nervene mine. Hun er veldig glad i å være inne, så hun får lov å være inne på natta, men har et vindu hun kan gå inn og ut av. Hun insisterer på å legge seg på rommet til eldstejenta vår selv om jenta hyyyler hver gang hun våkner til at pus ligger på rommet hennes. I stua prøver vi å ha en fast plass til henne, men hver gang vi legger ned et teppe så legger hun seg rett ved siden av. Av og til finner hun ut at hun ska ligge på teppet om vi legger det en plass hun allerede har velgt selv, men så kan hun plutselig finne ut etter et par uker at hun skal finne seg en ny plass. Av og til virker det som om hun ikke gidder å gå ut på do og gjør fra seg i kjelleren, selv om det faktisk er kortere vei fra der hun ligger inne om natta å gå ut vinduet enn å gå ned i kjelleren. Hun gjør dette om dagen også, selv om hun også da bare kan gi beskjed om at hun vil ut (et mjau på døra så åpner vi jo). Men NÅ er jeg lei! Hadde sett over juletrepynten som ligger i slike esker med mange rom, og satt eska i kjelleren. Katta har søren med dyttet av lokket på eska, balansert seg oppå og tisset og bæsjet i julepynten!!! En ting er å gjøre fra seg på gulvet eller oppå/oppi ting, men å ÅPNE eska for å gjøre det når hun har fri tilgang til å gå ut?!? Hva gjør man med en slik katt??? Anonymkode: 34e31...453 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Hvorfor lar dere katten få ha mulighet til å gå i kjelleren + på rommet til jenta? Anonymkode: 1b1a8...e5f 5
Haugenjenta Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Kan være at katten er syk? Hvert fall når det gjelder å gjøre fra seg.Ville kanskje tatt den med til veterinær for en sjekk.Katter har en merkverdig atferd, og mine også bytter på steder hvor de ligger. 4
Blod Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Ja, katten kan være syk.Er katten "declawed"?Har dere ikke kattedo? Kan være flere grunner til oppførselen 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 For det første - alle katter skal ha en do inne, uavhengig av om de er innekatter eller utekatter. På denne måten kan også du følge med på at avføringen er som den skal. Så kjøp en kattedo NÅ!!!Ellers er katter selvstendige dyr, du kan ikke bestemme hvor den skal ligge.. Og hvorfor er det så viktig for deg at den skal ligge på et teppe? Kan den ikke bare få ligge der den vil. Hvis ditt største problem med katten er at den ligger i ro "feil" sted på gulvet, så har du lite å irritere deg over. Når det gjelder barnet, hvorfor ikke bare lukke døra? Her er det nok dessverre du som er et større problem enn katten. Anonymkode: 81cf5...60c 19
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 Hun er sjekket av veterinær, frisk som en fisk. Når det gjelder tilgang til kattedo: ingen tidligere katt jeg har hatt har gjort fra seg inne, de har gitt beskjed når de skal ut. Og det er da like enkelt å gå ut som det er å gå på kattedoen vel?Hvorfor ligge på teppe? Kattehår! Hvorfor jeg ikke lukker døra til barnet er jo pga barnet blir redd av å ha den lukket.Hun har alle klørne sine ogklorebrett, så hun er stort sett flink å ikke klore på møblene. Høres jo ut som jeg ikke fordrar katten, det er jo ikke tilfelle. Hun får masse kos, vi flytter teppet etter henne der hun vil ligge, bytter stadig tepper siden hun ikke fordrar å ligge på masse hår. Det var bare det at hun faktisk har åpnet en eske for å gjøre fra seg oppi der som nå gjorde meg drittlei, noe jeg faktisk tror de fleste hadde blitt? Anonymkode: 34e31...453 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 Forresten så har vi åpen trapp ned til kjelleren, altså ingen mulighet til å stenge av så hun ikke kommer seg ned dit.Ts Anonymkode: 34e31...453 1
Blod Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Hun er sjekket av veterinær, frisk som en fisk. Når det gjelder tilgang til kattedo: ingen tidligere katt jeg har hatt har gjort fra seg inne, de har gitt beskjed når de skal ut. Og det er da like enkelt å gå ut som det er å gå på kattedoen vel?Hvorfor ligge på teppe? Kattehår! Hvorfor jeg ikke lukker døra til barnet er jo pga barnet blir redd av å ha den lukket.Hun har alle klørne sine ogklorebrett, så hun er stort sett flink å ikke klore på møblene. Høres jo ut som jeg ikke fordrar katten, det er jo ikke tilfelle. Hun får masse kos, vi flytter teppet etter henne der hun vil ligge, bytter stadig tepper siden hun ikke fordrar å ligge på masse hår. Det var bare det at hun faktisk har åpnet en eske for å gjøre fra seg oppi der som nå gjorde meg drittlei, noe jeg faktisk tror de fleste hadde blitt?Anonymkode: 34e31...453Kan være noe som gjør at hun ikke vil gå på do ute. Ikke alle katter er likeJeg skjønner at du blir oppgitt, det hadde jeg også blitt. Men jeg er sikker på at det ordner seg om du skaffer deg kattedo 3
Egraf Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Dere må jo ha en kattedo! Kjøp en med det samme og gjør katten stueren. Så passer dere på at katten ikke har tilgang til de stedene som dere ikke vil ha den. Dvs lukk dører og vinduer du ikke vil at den skal gå gjennom. En katt vet ikke hvilke rom du vil at den skal gå inn i og ikke. Den vet heller ikke forskjell på å gå på do ute eller inne, den går bare der det passer. Det er derfor man lærer de når de er små at de bare får gå på kattedoen når de er inne. Når du skaffer deg et kjæledyr så er det faktisk ditt ansvar å lære katten din, og på de tingene som katten ikke kan lære, må du tilpasse hjemmet ditt. At katten ikke vil ligge på samme plass på teppet, hver kveld kan da umulig være noen stor byrde for deg, eller? 10
Sol-2 Skrevet 12. november 2015 #10 Skrevet 12. november 2015 (endret) Hva med å la katten være ute om natten og ikke gi den tilgang til å komme inne, så slipper eldstejenta å være redd når hun våkner? Katter klarer seg godt ute om nettene. Endret 12. november 2015 av Spesialpedagog 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 Vet ikke helt hva jeg gjorde med forrige innlegg...Hva med å la katten være ute om natten og ikke gi den tilgang til å komme inn, så slipper eldstejenta å være redd når hun våkner? Da er kanskje et problem løst? Katter klarer seg godt ute om natten. Anonymkode: 0dfd5...639 1
Brimi Skrevet 12. november 2015 #12 Skrevet 12. november 2015 Vet ikke helt hva jeg gjorde med forrige innlegg...Hva med å la katten være ute om natten og ikke gi den tilgang til å komme inn, så slipper eldstejenta å være redd når hun våkner? Da er kanskje et problem løst? Katter klarer seg godt ute om natten. Anonymkode: 0dfd5...639Herregud, risikosport å sitere på kg med mobil ser jeg.Jeg håper for øvrig at ingen dyrleger her i Norge tar vekk klørne på katten. I så fall håper jeg at de mister retten/lisensen sin.Det du kan gjøre er å sette opp en nettingdør. Da kan døren være åpen og pus kommer ikke inn. Det samme kan du gjøre ned til kjelleren(tror jeg, har jo ikke sett hvordan det ser ut). 3
Sitronmelis Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 Katter ligger hvor de vil, du kan ikke bestemme hvor katten skal ligge! Du kan ikke tvinge en katt til å ligge hvor det passer seg for deg. Hvis du er så redd for kattehår så skjønner jeg ikke hvorfor du har katt. Sånn er det nemlig å ha katt. Ikke la katten være ute hele natten om vinteren! Om sommeren går det nok greit. Men ikke om vinteren! Det er kaldt for katten også selv om den har tykk pels. Katter kan få frostskader på ører, nese og poter. Så for guds skyld ikke la katten være ute hele natten! 11
Ms.Sommerfugl Skrevet 13. november 2015 #14 Skrevet 13. november 2015 Det er litt åpenbart at katten går på do inne også. Selv om katten kan gå ut på do, og mest sannsynlig foretrekker det, så må katten ha muligheten til en kattedo inne. Hun er inne om natta? Ja, da må dere ha kattedo hvis hun plutselig må tisse eller bæsje om natta. Det er storm ute, og hun vil ikke gå? Ja, da må dere ha kattedo. Utover det så tror jeg dette forklarer alt:https://www.google.no/search?q=cats+sleep+everywhere&biw=1280&bih=647&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIj6us3-CMyQIVAlwPCh2DVQKP#tbm=isch&q=cats+taking+dog+beds 6
vaniljeglasur Skrevet 13. november 2015 #15 Skrevet 13. november 2015 (endret) Ikke Finn på å ha katten ute hele natten uten tilgang på varme!!!! Som sagt ovenfor kan de få frostskader! Ja, katter er selvstendige, men de er ikke lagd for å være ute en kald natt helt alene. Tenk deg selv hvordan det ville ha vært! Det er noe annet om sommeren, men på vinteren blir det alt for kaldt. Tenk dere litt som og bruk fornuften! Katter er også svært selvstendige dyr, og de gjør som regelsett de selv vil, og velger selv hvor de vil sove. Min kattunge vil feks ikke ligge i sengen sin, men heller på et teppe i sofaen. Nekter jeg henne dette? Nei. Endret 13. november 2015 av vaniljeglasur 6
Taklampe Skrevet 13. november 2015 #16 Skrevet 13. november 2015 Hæ? Har dere ikke kattedo? Da kan du jo bare skylde på deg selv da 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #17 Skrevet 13. november 2015 Vi har kattedo, men min svært så sta mann har kastet den ut fordi "katter skal gå på do ute". Han mener også at pus klarer seg helt fint ute om natta, jeg er ikke enig. I morgen flytter kattedoen inn igjen. Og jeg begynner å handle ny juletrepynt Men skjønner fortsatt ikke hvorfor hun valgte å balansere seg oppå skarpe kanter og pynt etter å ha stresset med det lokket istedenfor å bare gå i et hjørne. Ts Anonymkode: 34e31...453 1
Brimi Skrevet 13. november 2015 #18 Skrevet 13. november 2015 Vi har kattedo, men min svært så sta mann har kastet den ut fordi "katter skal gå på do ute". Han mener også at pus klarer seg helt fint ute om natta, jeg er ikke enig. I morgen flytter kattedoen inn igjen. Og jeg begynner å handle ny juletrepynt Men skjønner fortsatt ikke hvorfor hun valgte å balansere seg oppå skarpe kanter og pynt etter å ha stresset med det lokket istedenfor å bare gå i et hjørne. Ts Anonymkode: 34e31...453Fordi katter er renslige. Hvis hun går i et hjørne og tisser så vil hun antageligvis få noe på seg. 2
Kontormus Skrevet 13. november 2015 #19 Skrevet 13. november 2015 Katter er ikke skapt for å være ute en hel dag/natt i vårt klima og skal derfor ha mulighet til å gå inn. Katteluke er en fin ting. Katter skal også ha do inne. Det er det flere grunner til og flere av de er allerede nevnt. I tillegg så begrenser det muligheten for at naboene får katteavføring på steder de ikke ønsker. Fra naturens siden vil de prøve å dekke til etterlatenskapene sine, og gå i et hjørne er derfor ikke godt nok. Men en kasse med julepynt kan funke når den ikke finner noe bedre. Å ha katter på soverommet kan jeg skjønne at noen ikke liker pga. hår, men hvorfor hyler datteren din? Er hun redd familiens katt?Det hjelper forresten å børste katten i blandt, da legger den ikke fullt så mye hår igjen der den legger seg. 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #20 Skrevet 15. november 2015 Katter er ikke skapt for å være ute en hel dag/natt i vårt klima og skal derfor ha mulighet til å gå inn. Katteluke er en fin ting. Katter skal også ha do inne. Det er det flere grunner til og flere av de er allerede nevnt. I tillegg så begrenser det muligheten for at naboene får katteavføring på steder de ikke ønsker. Fra naturens siden vil de prøve å dekke til etterlatenskapene sine, og gå i et hjørne er derfor ikke godt nok. Men en kasse med julepynt kan funke når den ikke finner noe bedre. Å ha katter på soverommet kan jeg skjønne at noen ikke liker pga. hår, men hvorfor hyler datteren din? Er hun redd familiens katt?Det hjelper forresten å børste katten i blandt, da legger den ikke fullt så mye hår igjen der den legger seg. Dette lurer jeg også på. Hvorfor blir hun hysterisk hvis katten er på hennes rom? Anonymkode: 5eb68...03d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå