Pbrina Skrevet 30. september 2004 #1 Skrevet 30. september 2004 Jeg vet at det må det, men jeg kan ikke huske hvorfor. Har det noe med trikiner å gjøre? (Som jeg heller ikke husker hva er, noe med at svin ikke svetter, så svettestoffene går i kjøttet...?) Ok, føler meg veldig på bærtur, kan noen hjelpe?
Lula Skrevet 30. september 2004 #2 Skrevet 30. september 2004 Svinekjøtt MÅ ikke gjennomstekes. Det er ikke noe særlig fare for trikiner i svinekjøtt i Norge, men i utlandet kan dette være et problem. Jeg steker ikke alltid svinekjøtt helt gjennom. Feks filet synes jeg blir klart best og saftigst om den fortsatt er litt rosa i midten. På ferie spiser jeg aldri kylling eller svin som ikke er helt gjennomstekt. Her hjemme foretrekker jeg ihvertfall svinefilet som ikke er ihjelstekt men litt rosa i midten som sagt.
lille mor Skrevet 30. september 2004 #3 Skrevet 30. september 2004 Det har ikke vært påvist trikiner i Norge siden 50-tallet. Så du kan trygt spise rosa svinekjøtt.
Arkana Skrevet 30. september 2004 #4 Skrevet 30. september 2004 Enig med Lula. Indrefilet av svin smaker f.eks. ikke godt når det er helt gjennomstekt.
Pbrina Skrevet 30. september 2004 Forfatter #5 Skrevet 30. september 2004 Oki, takker for svar! (Indrefiléten jeg spiste igår var fra Tyskland, så det var kanskje like greit at jeg stekte den godt. Mør var den uansett :] )
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. september 2004 #6 Skrevet 30. september 2004 Trikiner er forresten så vidt jeg husker en parasitt som kapsler seg inn i muskelvev og kan forårsake store smerter. I tillegg er de umulig å bli kvitt når du først har fått dem.
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2004 #7 Skrevet 3. oktober 2004 ikke bare smerter - de kan krype inn i hjertet ditt og drepe deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå