Gå til innhold

Hvorfor må svinekjøtt gjennomstekes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det må det, men jeg kan ikke huske hvorfor. Har det noe med trikiner å gjøre? (Som jeg heller ikke husker hva er, noe med at svin ikke svetter, så svettestoffene går i kjøttet...?) Ok, føler meg veldig på bærtur, kan noen hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svinekjøtt MÅ ikke gjennomstekes. Det er ikke noe særlig fare for trikiner i svinekjøtt i Norge, men i utlandet kan dette være et problem.

Jeg steker ikke alltid svinekjøtt helt gjennom. Feks filet synes jeg blir klart best og saftigst om den fortsatt er litt rosa i midten.

På ferie spiser jeg aldri kylling eller svin som ikke er helt gjennomstekt. Her hjemme foretrekker jeg ihvertfall svinefilet som ikke er ihjelstekt men litt rosa i midten som sagt.

Skrevet

Det har ikke vært påvist trikiner i Norge siden 50-tallet.

Så du kan trygt spise rosa svinekjøtt.

Skrevet

Enig med Lula. Indrefilet av svin smaker f.eks. ikke godt når det er helt gjennomstekt.

Skrevet

Oki, takker for svar! (Indrefiléten jeg spiste igår var fra Tyskland, så det var kanskje like greit at jeg stekte den godt. Mør var den uansett :] )

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Trikiner er forresten så vidt jeg husker en parasitt som kapsler seg inn i muskelvev og kan forårsake store smerter. I tillegg er de umulig å bli kvitt når du først har fått dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

ikke bare smerter - de kan krype inn i hjertet ditt og drepe deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...