AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #21 Skrevet 13. november 2015 Da er vi i akkurat samme situasjon! Har kun tatt noen årsstudium tidligere, fordi jeg har ikke visst hva jeg vil bli. Det er jo fordi jeg føler meg "gammel" at jeg ikke ønsker å ta for lang utdanning i første omgang. Selvfølgelig er det jo ikke så stor forskjell på 4 og 5 år, men det utgjør faktisk litt når man begynner å komme "opp i åra". Men om det gir et hav av fordeler å ta et år ekstra, så går jo ikke livet under for det. Men som du sier, har lyst til å begynne å jobbe. Kjæresten min er ferdig utdannet med master neste sommer, og jeg kommer jo til å være student i flere år etter at han er ferdig. Anonymkode: b331a...d86Ja, et år fra eller til blir jo en del når man alt skulle vært ferdig i dag... Samboeren min er like gammel som meg og begynner selv på 5 åring utdanning nå til høsten, så sånn sett spiller det jo ikke så mye rolle. Jeg har så lyst til å få kjøpt bolig, men må nok belage meg på å vente til vi begge er ferdig som studenter. Men ett år ferdig med studiene tidligere er likevel ett år mer med sparing, så får jrg eventuelt ta det femte året senere om det blir nødvendig Skulle ønske jeg kunne spole tilbake i tid, nå som jeg vet hva jeg skal bli.Lykke til med studier da!! Anonymkode: eb873...f38
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #22 Skrevet 13. november 2015 Ja, et år fra eller til blir jo en del når man alt skulle vært ferdig i dag... Samboeren min er like gammel som meg og begynner selv på 5 åring utdanning nå til høsten, så sånn sett spiller det jo ikke så mye rolle. Jeg har så lyst til å få kjøpt bolig, men må nok belage meg på å vente til vi begge er ferdig som studenter. Men ett år ferdig med studiene tidligere er likevel ett år mer med sparing, så får jrg eventuelt ta det femte året senere om det blir nødvendig Skulle ønske jeg kunne spole tilbake i tid, nå som jeg vet hva jeg skal bli.Lykke til med studier da!! Anonymkode: eb873...f38Hehe, jeg drømmer også om å kjøpe bolig osv., men vet at dette er noe vi må vente med og spare opp til i lang tid! Men som du sier, man kan jo evt. ta det siste året senere også Masse lykke til! Anonymkode: b331a...d86 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #23 Skrevet 13. november 2015 Ja, et år fra eller til blir jo en del når man alt skulle vært ferdig i dag... Samboeren min er like gammel som meg og begynner selv på 5 åring utdanning nå til høsten, så sånn sett spiller det jo ikke så mye rolle. Jeg har så lyst til å få kjøpt bolig, men må nok belage meg på å vente til vi begge er ferdig som studenter. Men ett år ferdig med studiene tidligere er likevel ett år mer med sparing, så får jrg eventuelt ta det femte året senere om det blir nødvendig Skulle ønske jeg kunne spole tilbake i tid, nå som jeg vet hva jeg skal bli.Lykke til med studier da!! Anonymkode: eb873...f38Hvis du bestemmer deg for master etter at du er ferdig må du gå to år, ikke ett. Anonymkode: 1b8de...cc0
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #24 Skrevet 13. november 2015 Hvis du bestemmer deg for master etter at du er ferdig må du gå to år, ikke ett. Anonymkode: 1b8de...cc0Skjønte ikke helt denne! Om jeg tar 4 år GLU utdanning, og så bestemmer meg for å ha det femte året også blir det 2 år til? Da vil jo det bety at de som tar 5 år lærer mindre da? Men det er uansett ikke så viktig for meg med master. Jeg vil jobbe i 1-7 trinn, og helst med 1-4 trinn :) Anonymkode: eb873...f38
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #25 Skrevet 13. november 2015 Skjønte ikke helt denne! Om jeg tar 4 år GLU utdanning, og så bestemmer meg for å ha det femte året også blir det 2 år til? Da vil jo det bety at de som tar 5 år lærer mindre da? Men det er uansett ikke så viktig for meg med master. Jeg vil jobbe i 1-7 trinn, og helst med 1-4 trinn Anonymkode: eb873...f38Hvis du velger 5-årig lærerutdanning så er fjerde og femteåret masterårene. Hvis du velger ordinær lærerutdanning har du en bachelor etter fire år og må ta to år med master for å bli lektor. Anonymkode: 1b8de...cc0
Gjest Egiett Skrevet 13. november 2015 #26 Skrevet 13. november 2015 Okei, men man MÅ ikke ha 60 stp i alle tre fagene matematikk, norsk og engelsk for å kunne undervise i det hele tatt? Altså, det holder at jeg tar 60 stp i matte, og andre fag med 30 stp, og dermed kan undervise i de fagene jeg tar i utdanningen (altså ikke underviser i norsk og engelsk, for eksempel?). Anonymkode: b331a...d86Nei, det er riktig Du må ha 60 stp i dem om du skal undervise i noen av dem, men i alle andre fag er det nok med 30. Som sagt anbefales det at man tar et av disse fagene, sånn med tanke på jobb, men det trenger du ikke egentlig tenke så mye på når du alt har bestemt deg for matematikk.En over her sier det er like godt å ta master med det samme, siden GLU-utdanningen blir master i 2017 uansett. Der vil jeg nok si meg uenig, men det er jo en sak som kan diskuteres. Erfaringen er hvertfall at mange skoler gjerne vil ha lærere som kan undervise i flere fag, enn dybde i et fag, slik du får ved å gå fem år. Samtidig gjør det å velge matematikk (evt. norsk eller engelsk) at det stort sett er greit med jobbmuligheter uansett.Grunnen til at man må ta to år til om man vil bygge på til en master, er at 4. året er ulikt om man velger 4 eller 5 år. På den 4-årige GLU-utdanningen velger man flere fag, mens i masteren får man mer dybde i et av de fagene man har valgt.Håper dette var litt oppklarende
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #27 Skrevet 13. november 2015 Nei, det er riktig Du må ha 60 stp i dem om du skal undervise i noen av dem, men i alle andre fag er det nok med 30. Som sagt anbefales det at man tar et av disse fagene, sånn med tanke på jobb, men det trenger du ikke egentlig tenke så mye på når du alt har bestemt deg for matematikk.En over her sier det er like godt å ta master med det samme, siden GLU-utdanningen blir master i 2017 uansett. Der vil jeg nok si meg uenig, men det er jo en sak som kan diskuteres. Erfaringen er hvertfall at mange skoler gjerne vil ha lærere som kan undervise i flere fag, enn dybde i et fag, slik du får ved å gå fem år. Samtidig gjør det å velge matematikk (evt. norsk eller engelsk) at det stort sett er greit med jobbmuligheter uansett.Grunnen til at man må ta to år til om man vil bygge på til en master, er at 4. året er ulikt om man velger 4 eller 5 år. På den 4-årige GLU-utdanningen velger man flere fag, mens i masteren får man mer dybde i et av de fagene man har valgt.Håper dette var litt oppklarende På GLU i Trondheim så må man velge mellom norsk og matematikk som "hovedfag" (vet ikke hva det egentlig kalles?), og så kan man velge mellom en rekke andre fag som valgfag. Fikk høre at det er lurere å fordype seg i få fag enn å ta flest mulig fag, slik at man ikke blir en sånn lærer som "kan litt om alt", men heller er veldig flink i mindre. Men det er jo mulig at det ikke stemmer Men jeg skjønner ikke hvordan man får færre fag med master? Beklager, må ha alt inn med teskje Om man først tar en fireårig GLU, og deretter bygger på med en master i ettertid, så vil man jo ikke få færre fag enn om man tar kun den fireårig GLU-en, men ikke bygger på med master i ettertid? Anonymkode: b331a...d86
Gjest Egiett Skrevet 13. november 2015 #28 Skrevet 13. november 2015 På GLU i Trondheim så må man velge mellom norsk og matematikk som "hovedfag" (vet ikke hva det egentlig kalles?), og så kan man velge mellom en rekke andre fag som valgfag. Fikk høre at det er lurere å fordype seg i få fag enn å ta flest mulig fag, slik at man ikke blir en sånn lærer som "kan litt om alt", men heller er veldig flink i mindre. Men det er jo mulig at det ikke stemmer Men jeg skjønner ikke hvordan man får færre fag med master? Beklager, må ha alt inn med teskje Om man først tar en fireårig GLU, og deretter bygger på med en master i ettertid, så vil man jo ikke få færre fag enn om man tar kun den fireårig GLU-en, men ikke bygger på med master i ettertid? Anonymkode: b331a...d86Ja, ok Jeg er ikke kjent med hvordan GLU er lagt opp i Trondheim da det varierer noe mellom de ulike universitetene/høgskolene. Men ja, det er bedre å fordype seg i noen fag, enn å kunne litt av alt. Derfor anbefaler de hvertfall her på UiA år ta et fag framfor to i siste året. Likevel gir masteren kun to fag, noe som på mindre skoler kan gjøre det vanskeligere å få jobb, da de ikke kan ha så mange ansatte. Akkurat dette får du nok mer info om når du begynner på utdanningen Normalt sett når man tar masteren, bruker man de siste 2 årene til å fordype seg i et av de to fagene man har valgt, mens om man går fire år, vil man bruke siste året til å få 1-2 fag til. Om man i ettertid vil bygge på til en master, må man da ta to år, fordi man skal ha denne fordypningen i et av fagene - men du vil ende ut med flere fag, fordi du allerede har fullført den 4-årige utdanningen. Det er litt komplisert dette, så jeg skjønner godt at det er vanskelig å forstå Her i Kristiansand er det mulig å søke seg fra bachelor til master etter 3. året (evt. motsatt), men jeg vet ikke hvordan dette er i Trondheim - det er verdt å sjekke ut, for om du da søker deg inn på 4-årig først, vil du ha mulighet til å ombestemme deg
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #29 Skrevet 13. november 2015 Ja, ok Jeg er ikke kjent med hvordan GLU er lagt opp i Trondheim da det varierer noe mellom de ulike universitetene/høgskolene. Men ja, det er bedre å fordype seg i noen fag, enn å kunne litt av alt. Derfor anbefaler de hvertfall her på UiA år ta et fag framfor to i siste året. Likevel gir masteren kun to fag, noe som på mindre skoler kan gjøre det vanskeligere å få jobb, da de ikke kan ha så mange ansatte. Akkurat dette får du nok mer info om når du begynner på utdanningen Normalt sett når man tar masteren, bruker man de siste 2 årene til å fordype seg i et av de to fagene man har valgt, mens om man går fire år, vil man bruke siste året til å få 1-2 fag til. Om man i ettertid vil bygge på til en master, må man da ta to år, fordi man skal ha denne fordypningen i et av fagene - men du vil ende ut med flere fag, fordi du allerede har fullført den 4-årige utdanningen. Det er litt komplisert dette, så jeg skjønner godt at det er vanskelig å forstå Her i Kristiansand er det mulig å søke seg fra bachelor til master etter 3. året (evt. motsatt), men jeg vet ikke hvordan dette er i Trondheim - det er verdt å sjekke ut, for om du da søker deg inn på 4-årig først, vil du ha mulighet til å ombestemme deg Jeg tror jeg skjønte litt mer nå! Men på HiST er det valgemner både første, andre, tredje og fjerde studieår. Man kan altså velge forskjellige valgfag de ulike årene, eller man kan velge å ta feks. samfunnsfag 1 første studieår + samfunnsfag 2 andre studieår, og dermed fordype seg mer i samfunnsfag istedet for å ta to ulike fag. Vet også at det er slik at man kan få godkjent fjerde år på GLU som første år master, så da er det sikkert slik at man søker seg inn på GLU, men kan vente med å bestemme seg om man vil ta fire eller fem år Anonymkode: b331a...d86
Gjest Egiett Skrevet 13. november 2015 #30 Skrevet 13. november 2015 Jeg tror jeg skjønte litt mer nå! Men på HiST er det valgemner både første, andre, tredje og fjerde studieår. Man kan altså velge forskjellige valgfag de ulike årene, eller man kan velge å ta feks. samfunnsfag 1 første studieår + samfunnsfag 2 andre studieår, og dermed fordype seg mer i samfunnsfag istedet for å ta to ulike fag. Vet også at det er slik at man kan få godkjent fjerde år på GLU som første år master, så da er det sikkert slik at man søker seg inn på GLU, men kan vente med å bestemme seg om man vil ta fire eller fem år Anonymkode: b331a...d86Ja, skjønner! Her er det lagt opp sånn at man de tre første årene velger to fag, og får 60 stp i hvert, og så velger man et-to fag siste året - som f.eks. samfunnsfag 1+samfunnsfag 2. Godt man ikke nødvendigvis må bestemme seg allerede! En ting som er verdt å ta med i beregningen når du skal velge da, er at det kan bli vanskelig å få til utveksling om du ønsker det, dersom du velger master
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå