AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Grunnskolelærerutdanning er jo i hovedsak fire år (som jeg har forstått det), men om man vil kan man ta master slik at det blir fem år til sammen (får godkjent fjerde år av GLU som første år master). Men har det mye å si for attraktivitet på jobbmarkedet om man tar 4 eller 5 år? Får man mye lettere jobb med master, og betydelig høyere lønn? Spør fordi jeg er 24 år, og tenker å begynne på GLU neste høst, og har egentlig ikke lyst til å ta mer enn fire år. Men om det er mye smartere å ta fem år, så vurderer jeg jo det. Noen som vet? Anonymkode: b331a...d86
Gjest Egiett Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 (endret) Lønnen er noe høyere med en master, er usikker på akkurat hvor stor forskjellen er. Men med tanke på å få jobb, spiller det vel egentlig ikke veldig stor rolle. Fordelen med 4 år er at man får tre fag, mens med master får man bare to (hvertfall sånn studiet er lagt opp på UiA). Spesielt hvis man vil jobbe ved mindre skoler, er det gjerne en fordel å ha noen fag å spille på. Om du tar en master, må du nesten nødt for å ha et av de store, skriftlige fagene, men det rådes man gjerne til uansett Endret 12. november 2015 av Egiett Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Lønnen er noe høyere med en master, er usikker på akkurat hvor stor forskjellen er. Men med tanke på å få jobb, spiller det vel egentlig ikke veldig stor rolle. Fordelen med 4 år er at man får tre fag, mens med master får man bare to (hvertfall sånn sstudiet er lagt opp på UiA). Spesielt hvis man vil jobbe ved mindre skoler, er det gjerne en fordel å ha noen fag å spille på. Om du tar en master, må du nesten nødt for å ha et av de store, skriftlige fagene, men det rådes man gjerne til uansett Det kommer vel an på om man går 1-7 eller 5-10? Jeg går 1-7 og får 5 fag, tror man får 3 om man velger 5-10? Tror de som tar master på 1-7 får 3 fag? Anonymkode: 4edd3...72b
Gjest Egiett Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Det kommer vel an på om man går 1-7 eller 5-10? Jeg går 1-7 og får 5 fag, tror man får 3 om man velger 5-10? Tror de som tar master på 1-7 får 3 fag? Anonymkode: 4edd3...72bJa, så klart, dere får jo flere fag! Har ikke helt oversikt på 1-7, siden jeg selv går 5-10, men det visste jeg jo egentlig Takk for korreksjonen
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Det kommer vel an på om man går 1-7 eller 5-10? Jeg går 1-7 og får 5 fag, tror man får 3 om man velger 5-10? Tror de som tar master på 1-7 får 3 fag? Anonymkode: 4edd3...72bJa, så klart, dere får jo flere fag! Har ikke helt oversikt på 1-7, siden jeg selv går 5-10, men det visste jeg jo egentlig Takk for korreksjonen Jeg tenker å gå GLU 5-10 med matematikk, ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Litt usikker på antall fag, men man kan vel velge mellom å feks. velge to ulike fag (feks. engelsk 1 og samfunnsfag 1) eller fordype seg i ett (feks. engelsk 1 og engelsk 2), så det spiller vel litt rolle hva man velger slik på hvor mange fag man får? Anonymkode: b331a...d86
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 Det er vanskelig å si.. Nå skal det jo bli krav om at alle lærere som underviser i norsk, engelsk og matte skal ha minst 30/60 stp i faget, og snart skal alle lærerutdanninger gi en mastergrad.Jeg er selv utdannet lærer med bachelor, og ser ikke poenget master bortsett fra høyere lønn. Jeg jobber på barneskole, og det er viktigere med kompetanse innen forskjellige fag enn fordypning/master, ser jeg. Men jeg tror ikke fordypning/master i pedagogikk hadde vært dumt da. Men når kravet nå er fks 30 stp i matte i barneskolen, kan ikke ledelsen på skolene forvente noe mer. Jeg vet om kanskje en lærer på min jobb som har mastergrad. Men mange har videreutdannelse i flere fag eller noe innen pedagogikk.på videregående tror jeg nok det er mer ettertraktet med master.men så er det bare ett ekstra år da, så det skader jo ikke å ta alt i samme slengen. Jeg skal vurdere master selv, om det dukker opp noen gode mastergrader i 2016. De skal visst starte opp en del nye for lærere pga kravet. (Noen sier at dette kravet bare er rykter, noen sier at det er bestemt.. Jeg vet ikke altså) Anonymkode: a71cf...681
Gjest Egiett Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 Jeg tenker å gå GLU 5-10 med matematikk, ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Litt usikker på antall fag, men man kan vel velge mellom å feks. velge to ulike fag (feks. engelsk 1 og samfunnsfag 1) eller fordype seg i ett (feks. engelsk 1 og engelsk 2), så det spiller vel litt rolle hva man velger slik på hvor mange fag man får? Anonymkode: b331a...d86Ja, det kan godt være det er en mulighet Eneste som er viktig å tenke gjennom på det, er som en over her sier, at for å undervise i matematikk, norsk eller engelsk er det krav om 60 studiepoeng - noe man ikke får om man velger to ulike. Men om man f.eks. tar matematikk som du sier, og et fag til, er det jo ingenting i veien for å ta f.eks. 30 studiepoeng i samfunnsfag og 30 i mat og helse, om du ønsker det
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Ja, det kan godt være det er en mulighet Eneste som er viktig å tenke gjennom på det, er som en over her sier, at for å undervise i matematikk, norsk eller engelsk er det krav om 60 studiepoeng - noe man ikke får om man velger to ulike. Men om man f.eks. tar matematikk som du sier, og et fag til, er det jo ingenting i veien for å ta f.eks. 30 studiepoeng i samfunnsfag og 30 i mat og helse, om du ønsker det Når jeg tar "GLU-utdanning med matematikk" så er det obligatorisk med 60 stp matematikk Men man skal jo velge andre fag også. Anonymkode: b331a...d86
Gjest Egiett Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Når jeg tar "GLU-utdanning med matematikk" så er det obligatorisk med 60 stp matematikk Men man skal jo velge andre fag også. Anonymkode: b331a...d86Jaja, det vet jeg jo! Men om du senere skulle finne på å velge engelsk for eksempel, er det jo greit å vite at du må ha 60 studiepoeng for å undervise i ungdomsskolen
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #10 Skrevet 12. november 2015 Jaja, det vet jeg jo! Men om du senere skulle finne på å velge engelsk for eksempel, er det jo greit å vite at du må ha 60 studiepoeng for å undervise i ungdomsskolen Aha, så man må ha 60 stp i et fag for å kunne undervise på ungdomsskolen? Tenker jo at jeg vil ha muligheten til å undervise der siden jeg vil ta 5-10 trinn Anonymkode: b331a...d86
Marimba Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 (endret) Tror jeg hadde tatt master om jeg fikk velge igjen. Regjeringen planlegger vel at alle lærerutdanninger skal bli masterutdanninger nå etterhvert, så det er vel like greit å bare ha det i utgangspunktet? https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/Innforer-5-arig-grunnskolelarerutdanning-pa-masterniva/id761439/ Aha, så man må ha 60 stp i et fag for å kunne undervise på ungdomsskolen? Tenker jo at jeg vil ha muligheten til å undervise der siden jeg vil ta 5-10 trinn Anonymkode: b331a...d86Nå er vel reglene for undervisning på ungdomskolen blitt minimum 60 stp i norsk, matematikk og engelsk, og minimum 30stp i alle andre fag? http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Ovrige-tema/krav-om-relevant-kompetanse-for-a-undervise-i-fag-udir-3-2015/3.-kompetansekrav-for-a-undervise-pa-ungdomstrinnet/ Endret 12. november 2015 av Marimba
Gjest Egiett Skrevet 12. november 2015 #12 Skrevet 12. november 2015 Aha, så man må ha 60 stp i et fag for å kunne undervise på ungdomsskolen? Tenker jo at jeg vil ha muligheten til å undervise der siden jeg vil ta 5-10 trinn Anonymkode: b331a...d86Riktig som Marimba skriver, det er i matematikk, norsk og engelsk De andre fagene er 30 studiepoeng. Det er veldig greit å vite om, driver selv og tenker på fagvalg for tiden nettopp på grunn av dette
Gjest Nori Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 Nå blir jo lærerutdanningen 5-årig fra 2017 så det er helt klart lurest å velge masterløp med en gang.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #14 Skrevet 13. november 2015 Nå blir jo lærerutdanningen 5-årig fra 2017 så det er helt klart lurest å velge masterløp med en gang. Men de som begynner før 2017 (som meg, som begynner høsten 2016) så er det vel ikke noe krav om at man må gå fem år? Det blir vel ikke lagt til et ekstra år for de som allerede har begynt, men ikke fullført ennå? Anonymkode: b331a...d86
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #15 Skrevet 13. november 2015 Riktig som Marimba skriver, det er i matematikk, norsk og engelsk De andre fagene er 30 studiepoeng. Det er veldig greit å vite om, driver selv og tenker på fagvalg for tiden nettopp på grunn av dette Tror jeg hadde tatt master om jeg fikk velge igjen. Regjeringen planlegger vel at alle lærerutdanninger skal bli masterutdanninger nå etterhvert, så det er vel like greit å bare ha det i utgangspunktet? https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/Innforer-5-arig-grunnskolelarerutdanning-pa-masterniva/id761439/ Nå er vel reglene for undervisning på ungdomskolen blitt minimum 60 stp i norsk, matematikk og engelsk, og minimum 30stp i alle andre fag? http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Ovrige-tema/krav-om-relevant-kompetanse-for-a-undervise-i-fag-udir-3-2015/3.-kompetansekrav-for-a-undervise-pa-ungdomstrinnet/ Okei, men man MÅ ikke ha 60 stp i alle tre fagene matematikk, norsk og engelsk for å kunne undervise i det hele tatt? Altså, det holder at jeg tar 60 stp i matte, og andre fag med 30 stp, og dermed kan undervise i de fagene jeg tar i utdanningen (altså ikke underviser i norsk og engelsk, for eksempel?). Anonymkode: b331a...d86
Gjest Nori Skrevet 13. november 2015 #16 Skrevet 13. november 2015 Men de som begynner før 2017 (som meg, som begynner høsten 2016) så er det vel ikke noe krav om at man må gå fem år? Det blir vel ikke lagt til et ekstra år for de som allerede har begynt, men ikke fullført ennå? Anonymkode: b331a...d86Nei, de som begynner til høsten må ikke ta 5 år.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #17 Skrevet 13. november 2015 Men de som begynner før 2017 (som meg, som begynner høsten 2016) så er det vel ikke noe krav om at man må gå fem år? Det blir vel ikke lagt til et ekstra år for de som allerede har begynt, men ikke fullført ennå? Anonymkode: b331a...d86Lurer på det samme! Skal også starte på GLU (1-7 da) nå til høsten 2016. Har vært veldig usikker på hva jeg ville bli, så er blitt "litt" gammel allerede, og ønsker derfor bare fire år i første omgang, slik at jeg får begynt å jobbet så raskt slm mulig og startet livet mitt litt mer. Anonymkode: eb873...f38
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #18 Skrevet 13. november 2015 Lurer på det samme! Skal også starte på GLU (1-7 da) nå til høsten 2016. Har vært veldig usikker på hva jeg ville bli, så er blitt "litt" gammel allerede, og ønsker derfor bare fire år i første omgang, slik at jeg får begynt å jobbet så raskt slm mulig og startet livet mitt litt mer. Anonymkode: eb873...f38Da er vi i akkurat samme situasjon! Har kun tatt noen årsstudium tidligere, fordi jeg har ikke visst hva jeg vil bli. Det er jo fordi jeg føler meg "gammel" at jeg ikke ønsker å ta for lang utdanning i første omgang. Selvfølgelig er det jo ikke så stor forskjell på 4 og 5 år, men det utgjør faktisk litt når man begynner å komme "opp i åra". Men om det gir et hav av fordeler å ta et år ekstra, så går jo ikke livet under for det. Men som du sier, har lyst til å begynne å jobbe. Kjæresten min er ferdig utdannet med master neste sommer, og jeg kommer jo til å være student i flere år etter at han er ferdig. Anonymkode: b331a...d86
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #19 Skrevet 13. november 2015 Nei, de som begynner til høsten må ikke ta 5 år.Nettopp Vet du hvor mye man tjener som grunnskolelærer? Er det stor forskjell på fire- og femårig utdannelse når det gjelder lønn? Anonymkode: b331a...d86
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #20 Skrevet 13. november 2015 Nettopp Vet du hvor mye man tjener som grunnskolelærer? Er det stor forskjell på fire- og femårig utdannelse når det gjelder lønn? Anonymkode: b331a...d86415 000 i året som adjunkt. (4-årig lærerutdanning) Anonymkode: a71cf...681
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå