Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å lære et nytt språk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår at dette er individuelt, men om man bruker noen timer hver dag på å lære et nytt språk(da uten å bo i det landet det aktuelle språket snakkes) og lærer rimelig fort av natur - hvor lang tid kan det ta før man er på "intermediate"-nivå? Tenker da særlig på europeiske språk, som f.eks. tysk, spansk, fransk, italiensk. Blir noe annet med mandarin eller arabisk, vil jeg tro :fnise:

Anonymkode: 5bc2a...4dd

Skrevet

Dette er jo enkle språk for oss, og "noen timer hver dag" er ganske intens innsats. Ved å studere en forenklet grammatikk og med hjelp av ordboka burde du kunne lese avisa i løpet av to-tre uker. Et par måneder etter det kan du nok skrive og prate på begynnernivå. Hva du egentlig mener med intermediat-nivå, skal jeg ikke kunne si, men et år deretter burde du vel kunne såpass at det holder til husbruk?

Anonymkode: 6a899...cbe

Skrevet

intermediat nivå betyr jo bare mellomnivå, dvs at man kan snakke og gjøre seg forstått til en viss grad pluss skjønne det meste av hva som blir sagt... Med europeiske språk som de som er listet ovenfor tar det bare et par måneder... Men hvis du skal studere i flere timer pr dag kommer du til å bli temmelig lei... Det er heller ikke anbefalt å studere såpass mye... 20-40 minutter pr dag er nok. Studerer du lenger enn det kommer ikke hjernen til å holde på all informasjonen. Så det trengs ikke. Bare pass på at du lærer på riktig måte, og setter deg inn i grammatikken og hvordan ordene skal stå...

• Liker 1
Skrevet

intermediat nivå betyr jo bare mellomnivå, dvs at man kan snakke og gjøre seg forstått til en viss grad pluss skjønne det meste av hva som blir sagt...

For meg ser dette ut som en definisjon på begynnernivå. Hva med å lese og skrive, forresten, tilhører det neste nivå?

Skrevet

Ja, det har jo veldig mye å si hvor nært språket er beslektet med norsk. Jeg har hørt at bortsett fra dansk og svensk, er nederlandsk det språket som er lettest å lære for nordmenn. Med intensiv jobbing, vil jeg tro går det an å lære seg språket i løpet av få måneder. Det største problemet er muligens uttalen?

Selv holder jeg på å lære finsk, og det tar mye lengre tid! Selv om språket er nært geografisk, er det veldig annerledes. I motsetning til de aller fleste språkene i Europa, tilhører finsk ikke den indoeuropeiske språkfamilen.

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Tror det er veldig individuelt og det kommer nok litt ann på hvilket språk det er snakk om også. Har man et godt språkøre har man en god fordel. Hvor ivrig man er spiller nok også en rolle.

Jeg begynte å lære tyrkisk for 3 uker siden og jeg føler jeg har lært utrolig mye allerde. På hverdager setter jeg av mellom 30-60 min, alt ettersom hva jeg har tid til og fokuserer mest på å repetere det jeg allerede kan eller ting jeg sliter litt med. I helgen kan jeg fort bruke 3-4 timer hver dag og fokuserer mest på å lære noe nytt som jeg kan repetere den kommende uka.

Har en jobb hvor jeg går mye rundt alene og da pleier jeg også å repetere tingene i hodet mitt som et fint tidsfordriv. :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Ja, det er individuelt. Jeg har holdt på med spansk i over 7 år, kan det stadig vekk ikke spesielt godt, men kan få sagt det meste, bare ikke med det mest avanserte språket. 

Å lese avisa er nok langt vanskeligere enn å skrive og lese på nybegynnernivå, så dette er feil informasjon. Les easy readers.

Du kan bruke duolingo på nettet. Finn deg en språkpartner når du har holdt på en stund. Å si at du nødvendigvis blir lei av å studere noen timer hver dag er ikke nødvendigvis riktig, det er helt individuelt, men det finner du jo fort ut. Jeg studerte fransk på fulltid og syntes det var veldig interessant, det er selvfølgelig annerledes, men har likhetstrekk. Liker du språk kan du bruke mye tid på det, sikkert lurt å ta pauser innimellom, kanskje på en uke el, for å gjøre noe helt annet. Du har sikkert noe erfaring med å lære språk fra før og vet hvordan du liker å gjøre det, evt hva som er dine utfordringer? 

Det fantes tidligere relativt morsomme språkspill i handelen, vet ikke om de eksisterer lenger.

Ta deg noen timer hos en privatlærer fra tid til annen dersom du har råd til det, lyst og trenger det, men det kan jo bli dyrt osv

Å skjønne det meste av det som blir sagt henger faktisk ganske høytt, folk snakker veldig fort, tenk på hvor fort du snakker selv.

Men det kan jo hende at du er et språkgeni.

Du trenger ikke å lære bare enkle ord til å begynne med, tror det er like greitt å begynne med noe som er litt komplisert, det kan være vel så stimulerende som å lære "snakke, skrive, spise", men det kan du jo tenke på.

Skriv og les etter hvert om ting som interesserer deg, det sitter sannsynligvis bedre.

Lykke til, gi meg gjerne rapport om hvordan det går på: lisetta6@hotmail, com dersom du har behov for det av og til, jeg ønsker å forske på språk og drive språkopplæring, gjerne på litt utradisjonelt vis, så jeg er interessert i hvordan folk opplever disse tingene!

A

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...