Gå til innhold

Hvilken kjøkkenløsning ville du ha valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde satt stor pris på litt synspunkt på hvordan jeg bør innrede kjøkkenet mitt.

Det står mellom hesteskoform eller L-form + halvøy. Spisebordet blir stående bak "fotografen".

Vindusveggen er 3 m bred, og så er sideveggene ca 2,9 m før det kommer dør eller hjørne mot andre rom. 

Hvilken av disse løsningene ville du ha valgt? På de to siste bildene skal det være komfyr + mikrobølgeovn i høyskapet, men det ble ikke med på bildet.

På det første bildet er komfyren under platetoppen. Kjøleskapet er til høyre for oppvaskmaskina på begge løsningene.

RoomSketcher Snapshot.jpg

RoomSketcher Snapshot (1).jpg

RoomSketcher Snapshot (2).jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker versjonen med kjøkkenøy best, føler at man får en litt mer naturlig oppdeling av rommet på den måten. Så det er nok den løsningen jeg ville gått for selv. 

Anonymkode: 14087...3cc

• Liker 2
Skrevet

jeg likte nok U-versjonen best. Fikk mye mer romfølelse av det. siden alt er mer åpent og du får mulighet til større vindu

Kan det fort føles litt trangt å ta inn og ut av komfyren på kjøkkenøyversjonene?

Med tanke på at man ofte henter noe ut av kjøleskapet under matlaing, ville jeg umiddelbart også tenkt at kjøkkenøyen vil stå lit i veien og man må alltid "gå i vinkel" for å komme til kjøleskapet.

På U-versjonen har du mulighet for bedre arbeidslyt.

Plussen kjøkkenøyen er jo at du har bittlitt mere benkplass.

Anonymkode: f4999...60a

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes kjøkkenet er for lite til å ha øy. Ville gått for nr 2, men jeg liker mye gulvplass og synes ofte at en øy er unødvendig og blir i veien.  

Men er jo en smakssak. Vi har kjøkken på 16kvm vi totalrenoverer nå og valgte bort øy selv om designeren ville ha det.  Man trenger sjeldent den ekstra benkplassen øya gir..  

Skrevet

Jeg HAR det øverste forslaget, og jeg må si at jeg virkelig elsker øya vår. Det er alltid der vi står og kutter mat og baker ++ perfekt for å lage mat uten å stirre i veggen. Dessuten gir det god arbeidsflyt på kjøkkenet med korte avstander mellom stasjonene. Vi kan uten problemer være både 2 og 3 der inne, Moe jeg også setter pris på.

Samboer var skeptisk til øy, men nå sier han at kjøkken uten øy er uaktuelt :)

Anonymkode: 28c5e...94f

Skrevet

Jeg HAR det øverste forslaget, og jeg må si at jeg virkelig elsker øya vår. Det er alltid der vi står og kutter mat og baker ++ perfekt for å lage mat uten å stirre i veggen. Dessuten gir det god arbeidsflyt på kjøkkenet med korte avstander mellom stasjonene. Vi kan uten problemer være både 2 og 3 der inne, Moe jeg også setter pris på.

Hvor stort er kjøkkenet deres da? :)

Skrevet

Versjonen med øy. Rommet blir så mye mer åpent og luftig, syns jeg.

Anonymkode: af4d4...8fa

Skrevet

Hvor stort er kjøkkenet deres da? :)

Hmm.. Tror det er 250 dypt oog 280 bredt? Øya er ca 140 cm lang og med ekstra dybde slik som din ser ut til å ha.

Jeg synes den lager et fint skille mellom stue og kjøkken. Vi har lamper hengende over øya også. Veldig mange skryter av hvor fint øya deler kjøkken sonen fra stue sonen.

Skrevet

U :) 

Anonymkode: a04ce...74b

Skrevet

Takk for svar! Som venta er det delte meninger om hva som er best... Det er jo smak og behag, på samme måte som åpen/lukka kjøkkenløsning.

Vi har mulighet til å ha vindu helt ned til kjøkkenbenken uansett hvilken løsning vi velger, egentlig, men da føler jeg at jeg står på utstilling (vindu mot inngangspartiet vårt.)

Det jeg liker godt med U-formen er at vi får løfta opp komfyren i høyden, og at høyskapet med komfyren skjuler kaserollene på platetoppen mens vi spiser. Dessuten blir det bedre armslag i rommet, siden vi ikke må gå rundt øya.

Det jeg liker godt med øy-løsninga er at vi slipper dauplass i et ekstra hjørne (det holder med ett hjørne til å ha kaffetrakter osv på, og at en kan stå ut i rommet og lage mat. Dessuten blir det lettere for ungene å være med i matlaginga når vi kan holde på fra flere sider.

Huff, dette ble ikke lett å avgjøre! Kom fortsatt gjerne med innspill, kanskje finnes det muligheter jeg ikke har tenkt på også?

Skrevet

Jeg har U-kjøkken og er godt fornøyd med det. Synes det er godt med åpen løsning med mye luft og gulvplass. 

Skrevet

Jeg hadde først U-form, så flyttet jeg til et hus hvor arkitekten hadde hatt sine spesielle meninger... og jeg gikk og gikk..... avstanden mellom kjøleskap og komfyr var lang, 

Så flyttet jeg til en leilighet med øy og åpen løsning. Det fungerte fint. Avstandene var akkurat passelige, lett å svinge seg rundt og hente noe i tørrmatskuffen eller i kjøleskapet.

Så kjøpte jeg en leilighet med separat kjøkken igjen (hurra !) og U-form. Jeg kjenner på at jeg liker U-formen aller best, men det er bare min personlige preferanse.

Skrevet

Jeg hadde trodd at jeg kom til å like u-formen best, men jeg syns faktisk at det ble altfor "lukket" med høyskap/kjøleskap på begge sidene. Øy-løsningen var derfor min favoritt, så lenge det er nok avstand mellom øya og skapene på motsatt side.

Skrevet

Det er 110 cm mellom øya og skapene i begge retninger, så avstanden er grei. Jeg tenker også at det må være kjedelig å jobbe på en kjøkkenbenk hvor du må stå og se i veggen.

Med øyløsninga kan jeg enten se ut av vinduet om jeg står ved den ene benken (kan ha et litt større vindu), eller jeg kan stå ved øya og se ut i rommet. (Hele rommet er en U, med stuekrok i venstre øvre hjørne, og kjøkkenet i høyre øvre hjørne. Nederst til høyre er det spiseplass, og nederst til venstre er det godstoler og åpent gulv til lek. 

Skrevet

Jeg HADDE øy og savner det :)

Det er veldig sosialt! Kjempekoselig når man er fler, lett å inkludere ungene uten å snuble :)

• Liker 1
Skrevet

Det er vel en smakssak, men av disse alternativene vi.le jeg valgt øya, men hatt mye større vindu, og tatt vekk skapet til venstre for vinduet. Synes egentlig at begge alternativene har for lite luft.

Skrevet

Det er vel en smakssak, men av disse alternativene vi.le jeg valgt øya, men hatt mye større vindu, og tatt vekk skapet til venstre for vinduet. Synes egentlig at begge alternativene har for lite luft.

Men skapet til venstre er jo ventilatorskap?

Det ser nok trangere ut enn det er, for det er jo et innhuk i et ganske stort rom (50m2.)

Kan det være en mulighet å flytte kokeplata til kjøkkenøya? Da kan vinduet være mye større. Men øya er ikke så stor da, 130 cm bred og ca 100 cm dyp.

Skrevet

Men skapet til venstre er jo ventilatorskap?

Det ser nok trangere ut enn det er, for det er jo et innhuk i et ganske stort rom (50m2.)

Kan det være en mulighet å flytte kokeplata til kjøkkenøya? Da kan vinduet være mye større. Men øya er ikke så stor da, 130 cm bred og ca 100 cm dyp.

Så ikke det i stad. Kan du velge en lettere ventilator som ikke fyller like mye opp som et skap?  Kan vinduet uansett trekkes nedover?

Jeg tror jeg ville hatt øya uten kokeplate, da den vil ta mesteparten av øya, men er ikke sikker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...