AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Jeg kjøpte i dag en pakke Fjordland kalkunmiddag (julemiddagen) fordi den var på tilbud pga dato. Det står at siste forbruksdato er 14.11. Jeg har allerede planlagt middag i dag så tenkte å spise den i morgen, dvs en dag før siste forbruksdato.Hadde dere spist det? (Nå tenker jeg ikke på de som ikke liker Fjordland, men med tanke på å være så nær en utløpsdato på ferskvare/kjøtt). Anonymkode: d2a0b...364
Maximillian Cohen Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Så klart...med mindre den lukter eller ser mistenkelig ut. 7
Gjest Margit Spat Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Ja, med mindre du har oppbevart den i romtemperatur! Siste forbruksdato er satt med relativt god margin, gitt at maten er oppbevart kjølig, så det er ingen fare.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 TS her.Takk for svar. Jeg er som regel litt mer vàr for "siste forbruksdato" enn "best før". Anonymkode: d2a0b...364 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Mat varer ofte mye lenger enn det står på pakkene. Helt syk kultur med kast av all maten etter dato, som nordmenn holder på med... Anonymkode: fb6b3...6a9 8
minister-mio Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 Dersom mat er innenfor dato, ser og lukter ok, hvorfor ikke spise den? 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 Herregud, jeg synes det er ille nok at folk allerede følger datostempling på mat slavisk, om man nå ikke skal la være å spise mat før utløpsdato, sånn for sikkerhets skyld. Anonymkode: f0968...d22 16
mandel92 Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Skal ikke være noe problem å spise den. Hadde spist den dagen etter utløpsdato også. 1
Druid Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Jeg kjøpte i dag en pakke Fjordland kalkunmiddag (julemiddagen) fordi den var på tilbud pga dato. Det står at siste forbruksdato er 14.11. Jeg har allerede planlagt middag i dag så tenkte å spise den i morgen, dvs en dag før siste forbruksdato.Hadde dere spist det? (Nå tenker jeg ikke på de som ikke liker Fjordland, men med tanke på å være så nær en utløpsdato på ferskvare/kjøtt).Anonymkode: d2a0b...364Fjordland er ikke ferskvare; det er ferdig kokt i pakke. Sånn sett er det nærmest som hermetikk å regne og vil ha god holdbarhet etter siste forbruksdato. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #10 Skrevet 12. november 2015 TS her.Jeg er egentlig helt enig angående vanviddet med å kaste mat som er helt fin. Jeg har f.eks ingen problem med å bruke egg som er uker over utløpsdato, de kan jo stå minst en måned over. Samme med hermetikk, fryst mat og grønnsaker. Men jeg er mer forsiktig med kjøtt. Spesielt når det er preparert som Fjordlandmiddager er. Da har jeg ikke helt "kontrollen" på maten lenger, om dere skjønner. Men takk for svar, da blir det kalkun i morgen. Anonymkode: d2a0b...364 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 Jeg tenker at fjordland og alle andre norske produsenter har veldig lite lyst til å få sak mot seg for å ha gjort folk syke selv om de spiste maten deres før "fristen" gikk ut. Derfor stemples datoene med god margin fr å unngå dette.. så så lenge det er blir oppbevart riktig ser jeg ingen grunn til å ikke spise det.Jeg hadde kjørt på, har mange ganger spist mat et par dager etter det går ut. aldri blitt dårlig jeg. Anonymkode: 61d63...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #12 Skrevet 12. november 2015 Jeg kjøpte i dag en pakke Fjordland kalkunmiddag (julemiddagen) fordi den var på tilbud pga dato. Det står at siste forbruksdato er 14.11. Jeg har allerede planlagt middag i dag så tenkte å spise den i morgen, dvs en dag før siste forbruksdato.Hadde dere spist det? (Nå tenker jeg ikke på de som ikke liker Fjordland, men med tanke på å være så nær en utløpsdato på ferskvare/kjøtt).Anonymkode: d2a0b...364Ja!Noen dager over dato, er heller ikke noe problem med Fjordlandmiddagene (så lenge de lagres i riktig temperatur). Anonymkode: 702ee...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #13 Skrevet 13. november 2015 Jeg har en venninne som spiser Fjordland-middagsrett par måneder etter de har gått ut på dato, det har gått bra med henne også. FØR datoen burde ikke være noe problem :) Anonymkode: 031c3...791
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #14 Skrevet 13. november 2015 TS her.Akkurat spist den, den smakte helt som vanlig. Anonymkode: d2a0b...364 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå