Gå til innhold

Er du besøkshjem/avlastningshjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vurderer å bli avlastningshjem selv.. Hvor mye får man i lønn/dekket for en helg pr barn?
Har så klart lyst til dette for et barn jeg kjenner som trenger dette, men pga økonomien min kan jeg ikke hjelpe dette barnet en hel helg i månden fra egen lomme. Derfor er lønnen viktig for meg. Ønsker heller ikke  å spørre moren til dette barnet for mye om pengedelen fordi jeg ikke ønsker at hun skal tro penger er det viktigste her.  Og hvordan fungerer lønnen, får man fastlønn som skal dekke utflukter, mat osv. Eller kommer dette itillegg?
Om vi "får lov" av barnevernet å være avlastning for dette barnet er vi nødt til å lage et ekstra soverom ve å slå isammen 2 boder. Er dette noe som blir dekket?

EDIT: NEI vurderer ikke dette for pengene, men pengene/lønnen er viktig pga trang økonomi alene holder akuratt til meg selv! Å når jeg skal passe et barn en hel helg er det ålreit å kunne finne på noe ekstra!  Les hele innlegget før kommentarer takk! Det er klart jeg vil gjøre dette for å hjelpe barnet, og moren! Et fremmed barn hadde jeg desverre ikke vurdert før mine egne hadde flyttet ut.

Ønsker seriøse svar!
Takk

Endret av Teardrop
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer fra kommune til kommune, men du kan regne med en godtgjøring på ca. 950,- pr. døgn. Da kommer utgiftsdekning til aktiviteter i tillegg. Du kan ikke regne med å få dekket utbedring av leiligheten. Jeg håper inderlig at dere vurderer dette for å hjelpe et barn, ikke for å tjene ekstra med penger. Da vil dere mislykkes totalt og påføre et allerede utsatt barn for enda mer usikkerhet.

Anonymkode: 16f5f...5f0

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye man får betalt, men vet at det ikke er en jobb man blir rik av.  Hvis dette er et funksjonshemmet barn som krever veldig mye så er nok lønna dårlig i forhold til hvor tung jobben er. Hvis det derimot er et normaltfungerende barn (mor får avlasting fordi hun er alene med omsorg f.eks) så tenker jeg lønna er ganske grei i forhold til hvor tung jobben er. 

Du får dekt utgifter til aktiviteter osv, men du vil ikke få dekket tilrettelegging av boligen din. 

Det er jo helt greit å spørre kommunen hvor mye man får i lønn. Hvis du uansett er hjemme de aktuelle helgene og ikke må si fra deg annen jobb for å være avlaster, så taper du jo ikke på å ta jobben

Skrevet

Wow, endre hovedinnlegget og bli grinete fordi noen realitetsorienterer deg. Skikkelig voksent. Kanskje du skulle revurdere planene dine og bli litt mer moden før du påtar deg et så stort ansvar.

• Liker 2
Skrevet

Får du et godkjent soverom av å slå sammen to boder da?

Anonymkode: 6a4c6...0ff

Skrevet

Tror både barnet og ts har best av at andre tar seg av dette barnet. Ts, du skal godkjennes av kommunen og må fremlegge politiattest. 

Anonymkode: fbeb0...88a

• Liker 2
Skrevet

Det er forsåvidt heller ikke sikkert om familien til dette barnet kvalifiserer til å få støtte og hjelp til avlastning av BFT, og det kan hende at dere ikke vil bli vurdert som egnet for akkurat dette barnet. Så lenge dere ikke har et ekstra soverom til overs tviler jeg på at dere vil bli godkjente i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Wow, endre hovedinnlegget og bli grinete fordi noen realitetsorienterer deg. Skikkelig voksent. Kanskje du skulle revurdere planene dine og bli litt mer moden før du påtar deg et så stort ansvar.

Realitetsorienterer? På hvilken måte mente du at du realitetsorienterte ts ved å antyde baktanker ved ts sitt spørsmål som du har absolutt null belegg for? Å lure på om man får dekt utgifter er noe helt annet enn å spørre om man kommer til å tjene seg rik på å være avlastningshjem. 

Anonymkode: fe8ea...ada

• Liker 2
Skrevet

Vi har vært besøkshjem. 

Nei, du får ikke dekket bygging av soverom. Utgiftsdekningen er som regel fastsatt til rundt 400 kr pr døgn. Lønn varierer avhengig av kommune, men alt mellom 750-1000 kr er vanlig, det skatter du av. 

Det høres unektelig ut som du er ute etter penger og hjelp til å bygge ekstra soverom. 

Vi måtte gjennom flere møter/intervjuer samt hjemmebesøk for å bli besøkshjem. De forventet at vi hadde alminnelig god helse, ekstra plass, ekstra tid og økonomi til å klare dette uten lønn (selv om det er lønnet)

Det gikk omtrent i null med en helg med avlastning. 

Anonymkode: 85028...54c

• Liker 1
Skrevet

Realitetsorienterer? På hvilken måte mente du at du realitetsorienterte ts ved å antyde baktanker ved ts sitt spørsmål som du har absolutt null belegg for? Å lure på om man får dekt utgifter er noe helt annet enn å spørre om man kommer til å tjene seg rik på å være avlastningshjem. 

Hele innlegget oser av muligheten for lettjente penger.

• Liker 1
Skrevet

Hele innlegget oser av muligheten for lettjente penger.

Da leser vi med helt forskjellige briller, vil jeg si. Jeg synes det er supert at det er de beste familiene som blir avlastningshjem, ikke de rikeste, ved at man faktisk får dekket en del av utgiftene man har. Og det er faktisk alt det ts spør om.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i barneverntjenesten og ved kontoret jeg jobber dekker vi ikke ombygging av bopel. Plass til barnet skal være ordnet før vi vurderer som besøkshjem / avlastningshjem. Økonomien skal også være bra. Dvs. at det skal ikke ligge økonomiske motiver til grunn for å ta inn et ekstra barn.

Vi betaler ut fra KS sine satser:

- Utgiftsrekning: 0-10 år: 265 / 10 år og eldre: 310 (dette er en skattefri ytelse)

- Arbeidsgodgjøring: 730 ,- (denne skal du skatte av)

Anonymkode: f3bdb...1b6

Skrevet

Jeg jobber i barneverntjenesten og ved kontoret jeg jobber dekker vi ikke ombygging av bopel. Plass til barnet skal være ordnet før vi vurderer som besøkshjem / avlastningshjem. Økonomien skal også være bra. Dvs. at det skal ikke ligge økonomiske motiver til grunn for å ta inn et ekstra barn.

Vi betaler ut fra KS sine satser:

- Utgiftsrekning: 0-10 år: 265 / 10 år og eldre: 310 (dette er en skattefri ytelse)

- Arbeidsgodgjøring: 730 ,- (denne skal du skatte av)

Takk for seriøst svar!
Ombyggingen har vi råd til selv. Er det 36% Skatt som av vanlig lønn?
Hvis man skal på utflykter som Show eller tusenfryd. Dekkes dette av BV, eller går det av lønna man får?

Skrevet

Takk for seriøst svar!Ombyggingen har vi råd til selv. Er det 36% Skatt som av vanlig lønn?
Hvis man skal på utflykter som Show eller tusenfryd. Dekkes dette av BV, eller går det av lønna man får?

utgifter til aktiviteter skal gå av utgiftsdekningen dere vil motta 

Skrevet

Det varierer fra kommune til kommune, men du kan regne med en godtgjøring på ca. 950,- pr. døgn. Da kommer utgiftsdekning til aktiviteter i tillegg. Du kan ikke regne med å få dekket utbedring av leiligheten. Jeg håper inderlig at dere vurderer dette for å hjelpe et barn, ikke for å tjene ekstra med penger. Da vil dere mislykkes totalt og påføre et allerede utsatt barn for enda mer usikkerhet.

av de 950kr skal det skattes 

Anonymkode: c003d...44d

Skrevet

Mener det er krav om at dine egne barn må ha en viss alder?

Jeg er litt delt ang din økonomiske motivasjon... Det å bli beredskapshjem er virkelig krevende! Vi snakker om små mennesker som for alltid vil huske deg/dere. Jeg har 2 nære venner som begge endte opp med å bli plassert i annet hjem, og ene falt virkelig fra i samfunnet fordi foreldrene personen kom til tenkte at det ville være en liten ekstra inntekt hver mnd. Det er ikke bare søte små uskyldige barn på utsiden alltid, de kommer med traumer og tester.

Jeg vet du sier at du vil hjelpe barnet og ønsker å finne på ting, men penger burde bare være i boks før du bringer et barn inn. Dårlig økonomi = sårbarhet/krangler...

Anonymkode: 9f929...eff

Skrevet

Mener det er krav om at dine egne barn må ha en viss alder?

Jeg er litt delt ang din økonomiske motivasjon... Det å bli beredskapshjem er virkelig krevende! Vi snakker om små mennesker som for alltid vil huske deg/dere. Jeg har 2 nære venner som begge endte opp med å bli plassert i annet hjem, og ene falt virkelig fra i samfunnet fordi foreldrene personen kom til tenkte at det ville være en liten ekstra inntekt hver mnd. Det er ikke bare søte små uskyldige barn på utsiden alltid, de kommer med traumer og tester.

Jeg vet du sier at du vil hjelpe barnet og ønsker å finne på ting, men penger burde bare være i boks før du bringer et barn inn. Dårlig økonomi = sårbarhet/krangler...

Anonymkode: 9f929...eff

Beredskapshjem er noe helt annet. Det var ikke det Ts lurte på

Anonymkode: 85028...54c

• Liker 3
Skrevet

BTW til alle som slenger dritt her å mener jeg vil gjøre dette pga inntekten. Gå å legg dere!
Jeg har selv bodd i fosterhjem å vært i et par forskjellige avlastningshjem i helger oppgjennom barndommen! Så jeg er fullt klar over hva som er et godt og dårlig hjem for barn!  OG jeg er også klar over hvor bra dette er for et barn som trenger det! Så slutt å spam tråden min med anklager om å gjøre dette for inntekt.
Jeg veit noen blir fosterhjem pga inntekten, en venn av meg bodde i et slikt hjem å ble helt ødelagt fordi de ga totalt faen i ungen. Ungen fikk så vidt ukepenger og alle pengene som skulle gå til ungen brukte de på sine egne og vennen min fikk aldri noe nytt, bare arvet av deres barn eller vennene deres. Så skjerp dere å svar heller på spm relatert til innlegget å ikke lag deres egne historier og vridninger på alt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...