shnuppah Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Jeg har gitt blod for første gang for et par dager siden, også fikk jeg med jerntabletter. Har blitt litt uggen og løs i magen av de, samt at det som kommer ut er grønnsvart. Vet det er normalt, men syns det ubehagelig og ekkelt. MÅ jeg ta jerntablettene? Jeg hadde veldig bra Hb, tror det var nærmere 15. De satte meg ikke opp til blodgiving før igjen om fire måneder da jeg er en ung kvinne med sterk menstruasjonsblødning. Men føler meg ikke noe nedsatt eller sliten nå, var bare den første dagen. Er det evt noe annet man kan ta?
Gjest Ravna Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
shnuppah Skrevet 12. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2015 For kvinner er Hb'en bra, da vi er på mellom 12 og 16. Hadde du vært i faresonen for lab Hb ville du bli satt i karantene og ikke gitt lov å donere med mindre enn 6 måneders mellomrom. Viss du føler deg vell og ikke har noen medisinsk grunn for å ta så er det ikke nødvendig,føler du deg sliten så ta en pause/sett deg ned, spis god kost og drikk nok vann. Tusen takk! Da lar jeg være å ta de og heller spiser riktig
skruf Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Jeg har høy Hb, så jeg har aldri tatt jerntilskudd etter blodgiving, kroppen ordner opp selv etter kort tid.Det er veldig vanlig å reagere i magen på jerntabletter, enkelte får diare, men det er og veldig vanlig å bli forstoppet. Har du fin Hb (noe som det høres ut som du har siden du lå på 15 før tapping) så kan du fint droppe jerntablettene, og heller være flink til å spise mat med høyt jerninnhold de første dagene.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Jeg hadde også høy Hb før, rundt 15. Tok aldri jerntabletter etterpå. kroppen ordnet opp selv. Ble tappet hver 3-4 mnd, men det ble for mye for min del. Etter noen år så klarte jeg ikke å få opp Hb igjen, selv med jerntabletter. Så nå gir jeg ikke blod, det går ikke. I andre land så gir man blod 1-2 ganger i året, for over det regnes som for mye. Og det stemmer nok for min del.Men spis og drikk sunt så ordner det seg nok. Anonymkode: 461a4...1de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå