Jolene Skrevet 16. november 2015 #121 Skrevet 16. november 2015 Det er ikke naturlig. Pelsskinn går igjennom tunge kjemiske behandlinger, og er derfor ikke miljøvennlig. Er ellers veldig enig med deg. Er bra flere tenker grundig igjennom dette! Angående tunge kjemiske prosesser: Pels er fortsatt nedbrytbart og det kommer an på stedet hvordan pelsen behandles. Resten: takk.
Gjest Tigress Skrevet 16. november 2015 #122 Skrevet 16. november 2015 (endret) Det er ikke naturlig. Pelsskinn går igjennom tunge kjemiske behandlinger, og er derfor ikke miljøvennlig. Er ellers veldig enig med deg. Er bra flere tenker grundig igjennom dette! Pels er eit naturleg materiale som let seg bryte ned i naturen. Heile framstillinga av syntetklede er syntetisk, og gir ikkje-nedbrytbare materiale. Å velje klede som ikkje har vore gjennom tunge kjemiske prosessar blir dermed vanskeleg om ein skal kjøpe ferdiglaga. Nok eit godt argument for å kjøpe brukt, forsåvidt. Og elles er eg også veldig samd med deg og Jolene her! Endret 16. november 2015 av Tigress
fjellogvidde Skrevet 16. november 2015 #123 Skrevet 16. november 2015 For min del når det kommer til pels, skinn og kjøtt er jeg egentlig litt delt. La meg få utdype litt:Pels: På den ene siden har jeg ingen problemer med pelsdyrnæringen, fordi det er et naturlig materiale (nedbrytbart!) som holder seg fint over tid. I tillegg til dette varmer det godt om vinteren. Jeg har en pelskåpe som er mer en 60 år gammel, som er like fin i dag som for 60 år siden. Den har jeg arvet etter en slektning, og bærer med stolthet. På den andre siden jeg jeg motstander av hvordan dagens pelsdyrnæring bedrives, jeg gjør derfor grundig forarbeid når det kommer til dette produktet. Jeg ville ikke kjøpt meg en pelskåpe i dag hvor dyremishandling hadde blitt utført. Med andre ord hadde jeg måttet gjøre grundig forarbeid dersom jeg feks. ønsket meg en revepels. Det som hadde vært viktig for meg da, hadde vært at revene som hadde blitt brukt til kåpen, hadde vært skutt i forbindelse med jakt, og at dette hadde skjedd i Norge.Skinn: På den ene siden er jeg veldig glad i å bruke skinn, spesielt fra ku eller sau. Det skinnet man får fra ku/sau er av god kvalitet og er produkter som varer og vare. Igjen, så er dette et materiale som er naturlig. På den andre siden, er jeg ikke for å bruke skinn fra ville dyr som ikke utgjør en skade eller trussel. Dermed hadde dyret måttet bli felt på en verdig måte, og dermed ikke blitt alet opp i en farm.Kjøtt: Jeg synes kjøtt er godt å spise og gir god næring til kroppen. Det er derfor viktig for meg å være en bevisst forbruker, sånn at man kan støtte gårder som kan dokumentere gode forhold for dyrene som er der. "Frittgående høns/kyllinger" er derfor ikke godt nok i min bok. Nettopp fordi dyrene har det ikke bra på sånne gårder til tross for ordet "frittgående".Det jeg egentlig prøver å få frem, er at det kan være to sider av samme sak. En kan være for både pels og skinn, men likevel ta innover seg at dyremishandling foregår. Det å være en bevisst forbruker er derfor et sted å rette fokuset. Hvordan begynte jeg med dette? En venn av meg som er motstander av kjøtt, skinn og pels forklarte meg litt om ting og tang, men uten å FORDØMME meg som ikke mente det samme som henne. Hun fortalte meg om ting jeg faktisk burde fokusere på, nettopp for å vise meg at det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Jeg lærte en del av henne, nettopp fordi hun kom med dialog, ikke kritikk av meg og mine holdninger. Dette er et moment jeg savner blant mange som kjemper aktivt for dyrs rettigheter. Jeg synes dere gjør mye bra, men å alltid benytte seg av kritikk fremfor å opplyse og informere blir feil i lengden. Det hindrer sånne som meg i å støtte dere, fordi jeg ikke støtter metodene dere bruker.Så et lite poeng helt til sist til de av dere som ikke ønsker å bruke naturlige og dermed nedbrytbare materialer; syntetiske materialer er en medvirkende årsak til at havområder forurenses i en stor skala. Per nå kan man ikke si hvordan dette vil påvirke sjødyr som faktisk opplever denne direkte forurensningen, men er det virkelig noe å støtte? Er dyr som lever i havet mindre verdt enn andre? For dette problemet øker hvert eneste år, fordi det er billig å produsere frem syntetiske materialer. Denne artikkelen er verdt å lese: http://www.mnn.com/earth-matters/wilderness-resources/stories/studies-lint-from-synthetic-fibers-is-polluting-the-ocean Link til sitatet under: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es201811sLes dette folkens, les dette!! 1
evelynn Skrevet 17. november 2015 #124 Skrevet 17. november 2015 Min svigerinne tok seg friheten til å holde et langt foredrag om nye jakka og mente at alle som bruker den jakka er dyremishandlere og kalde mennesker uten hjerte. Inkludert meg. Hun mener at de/vi bare brifer med penger og mangler moral. Denne dama har veldig harde meninger om alt og ingentingHun har mange hunder og katter og jeg har ingen. Det betyr ikke at jeghater dyr og kjøper jakka for å mishandle dyr. Jeg elsker jakka og syns den er kjempe god å ha på. Erfaringer ? Er det virkelig så ille å gå med pels? Anonymkode: 66a6c...38dhar hun sko eller veske laget av skin? Og hva med belter? Spiser hun feks kyllinger som også er mishandlet? Eller oppretter laks? 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #125 Skrevet 17. november 2015 har hun sko eller veske laget av skin? Og hva med belter? Spiser hun feks kyllinger som også er mishandlet? Eller oppretter laks?Enten må man holde seg borte fra alt eller ingenting, ikke sant? Er vel det som er moralen her Anonymkode: f76fe...694 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #126 Skrevet 17. november 2015 Jeg stilte til demonstrasjon mot pels i en canada goose jakke. Det var visst ikke populært nei! Anonymkode: d7e5d...9ec 1
Blod Skrevet 17. november 2015 #127 Skrevet 17. november 2015 Jeg stilte til demonstrasjon mot pels i en canada goose jakke. Det var visst ikke populært nei!Anonymkode: d7e5d...9ecBrukte du jakke med ekte pels i en pelsdemonstrasjon? 1
Blod Skrevet 17. november 2015 #128 Skrevet 17. november 2015 har hun sko eller veske laget av skin? Og hva med belter? Spiser hun feks kyllinger som også er mishandlet? Eller oppretter laks?Hva med deg, bryr du deg om fattige barn? Barn utsatt for psykisk eller fysisk vold i hjemmet? Det er nok noe du bryr deg om, skal jeg da komme og nevne alle de tingene du ikke bryr deg om da? Hvorfor er det sånn at man liksom skal bry seg om alt eller ingenting når det kommer til dyr? 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #129 Skrevet 17. november 2015 Brukte du jakke med ekte pels i en pelsdemonstrasjon?Ikke med vilje. Jeg tenkte ikke over det. Anonymkode: d7e5d...9ec
Blod Skrevet 17. november 2015 #130 Skrevet 17. november 2015 Ikke med vilje. Jeg tenkte ikke over det.Anonymkode: d7e5d...9ecHva mener du? Du er pelsmotstander men tenker ikke over hvilke jakker du kjøper?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #131 Skrevet 17. november 2015 Hva mener du? Du er pelsmotstander men tenker ikke over hvilke jakker du kjøper?Jeg ble med fordi noen venninner av meg dro dit. Nei, jeg tenkte ikke over at jakken jeg alltid bruker ikke var så lur å bruke akkurat da nei. Ja, jeg er dum. Greit? Anonymkode: d7e5d...9ec
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #132 Skrevet 18. november 2015 Da lærte du i alle fall noe, og kommer ikke til å bruke den jakka igjen. (HÅPER JEG!)Du kan jo lese mer her, så lærer du enda mer: https://www.dyrevern.no/pels/pelsfri_mote/ikke_kjop_canada_goose-jakker Anonymkode: 1b535...609
Blod Skrevet 19. november 2015 #134 Skrevet 19. november 2015 Jeg ble med fordi noen venninner av meg dro dit. Nei, jeg tenkte ikke over at jakken jeg alltid bruker ikke var så lur å bruke akkurat da nei. Ja, jeg er dum. Greit?Anonymkode: d7e5d...9ecVel, nei det ble åpenbart ikke noe populært. Hva forventet du egentlig? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå