Fredsmegleren Skrevet 12. november 2015 #81 Skrevet 12. november 2015 Regner med at alle dere som reagerer så veldig på dette er vegetarianere selv, siden det også eksisterer alternativer til å spise kjøtt, alternativer som ikke innebærer dyremishandling? Hvis ikke, la den som er uten synd kaste den første sten.Jeg holder meg unna kjøttindustrien, men selv jeg som vegetarianer er klar over at kjøttindustrien og pelsindustrien er helt forskjellige og behandlingen av dyr foregår også svært ulikt (etter det jeg har fått med meg). Jeg er for så vidt enig at det å avstå fra pels og dun er et valg, men et personlig valg er det absolutt ikke uansett hva folk skal påstå. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #82 Skrevet 12. november 2015 Heller sympati med dyrene som må bøte med livene for et plagg man strengt tatt ikke trenger.Hvorfor kan man ikke bry seg om noen saker som gjelder dyr, uten å være vegetarianer eller veganer? Har bare jeg lov til å bry meg, siden jeg er det? Pelsindustrien har ingen sammenheng med kjøttindustrien. Det er to vidt forskjellige ting, og ja - begge deler er viktige. Men det er jo bra at man faktisk bryr seg om noe. Blir nesten det samme som når folk ber veganere om å bry seg om mennesker istedenfor, når disse menneskene stort sett ikke gjør en dritt for noen av delene selv. Synes det er rart at folk bruker energi på å fortelle folk som bryr seg om noe bra, at det de gjør ikke er bra nok. Hva med de som ikke gjør en dritt? Det finnes mye uvitenhet her, mye som ikke kommer frem i lyset. Jo, man kan på noen områder sammenligne kjøttindustrien og pelsindustrien. Synes du det er rett å holde dyr fanget på en kjip måte fordi vi skal spise dem? Har du vært innom kyllingfarmer? Grisefarmer? Store industrialiserte gårder der dyr må spise et spesielt fôr for å bli større. Kyllinger som ikke klarer å bære sin egen vekt, pga at de vokser alt for fort og mye...Pelsmotstandere mener at man trenger ikke pels lenger pga klima og pga at vi kan bruke andre klær til å holde oss varme idag. Men hvorfor er mat mer akseptabelt, når vi har nok annen mat å spise når vi tar bort kjøtt? Hvorfor er det greit at dyr lider når de venter på å bli til biff, mens når dyr lider for å bruke deres pels går folk ad undas...Noe pels er bra, noen behandler faktisk dyrene bra og pels er mye mer miljøvennlig enn fuskepels og masse andre klær som blir masseprodusert idag med diverse miljøgiftige stoffer. Pels har eksistert i tusenvis av år, og er organisk. Jeg støtter selvsagt ikke at dyr lider under noen omstendighet, men det blir for enkelt å rakke ned på folk som går med Canada Goose jakker. Når man mobber andre med å gå med sånne jakker, mens man selv spiser kjøtt, går med skinnvesker, skinnsko, kjøper klær laget av barnearbeidere osv, blir ikke argumentet like holdbart. Det finnes mange slike. Anonymkode: 40e46...9f1 1
Blod Skrevet 12. november 2015 #83 Skrevet 12. november 2015 Det finnes mye uvitenhet her, mye som ikke kommer frem i lyset. Jo, man kan på noen områder sammenligne kjøttindustrien og pelsindustrien. Synes du det er rett å holde dyr fanget på en kjip måte fordi vi skal spise dem? Har du vært innom kyllingfarmer? Grisefarmer? Store industrialiserte gårder der dyr må spise et spesielt fôr for å bli større. Kyllinger som ikke klarer å bære sin egen vekt, pga at de vokser alt for fort og mye...Pelsmotstandere mener at man trenger ikke pels lenger pga klima og pga at vi kan bruke andre klær til å holde oss varme idag. Men hvorfor er mat mer akseptabelt, når vi har nok annen mat å spise når vi tar bort kjøtt? Hvorfor er det greit at dyr lider når de venter på å bli til biff, mens når dyr lider for å bruke deres pels går folk ad undas...Noe pels er bra, noen behandler faktisk dyrene bra og pels er mye mer miljøvennlig enn fuskepels og masse andre klær som blir masseprodusert idag med diverse miljøgiftige stoffer. Pels har eksistert i tusenvis av år, og er organisk. Jeg støtter selvsagt ikke at dyr lider under noen omstendighet, men det blir for enkelt å rakke ned på folk som går med Canada Goose jakker. Når man mobber andre med å gå med sånne jakker, mens man selv spiser kjøtt, går med skinnvesker, skinnsko, kjøper klær laget av barnearbeidere osv, blir ikke argumentet like holdbart. Det finnes mange slike. Anonymkode: 40e46...9f1Man kan sammenligne dem, men de har ingen sammenheng til hverandre.Nei, jeg synes ikke det er rett. Derfor spiser jeg ikke noe fra dyr.Det er ikke greit, men ikke mange vet dette. Jeg var imot pels før jeg kuttet ut egg og meieri, og dette var fordi jeg ikke visste hva meieri og eggindustrien gikk ut på - når jeg fant ut dette sluttet jeg å støtte industrien.Jeg tenker at folk som er imot noe, men ikke engasjerer seg for en annen sak som går ut på det samme ikke vet hva det innebærer enda. Men igjen - hvordan kan man være imot noe man ikke vet at eksisterer? 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #84 Skrevet 12. november 2015 Det finnes mye uvitenhet her, mye som ikke kommer frem i lyset. Jo, man kan på noen områder sammenligne kjøttindustrien og pelsindustrien. Synes du det er rett å holde dyr fanget på en kjip måte fordi vi skal spise dem? Har du vært innom kyllingfarmer? Grisefarmer? Store industrialiserte gårder der dyr må spise et spesielt fôr for å bli større. Kyllinger som ikke klarer å bære sin egen vekt, pga at de vokser alt for fort og mye...Pelsmotstandere mener at man trenger ikke pels lenger pga klima og pga at vi kan bruke andre klær til å holde oss varme idag. Men hvorfor er mat mer akseptabelt, når vi har nok annen mat å spise når vi tar bort kjøtt? Hvorfor er det greit at dyr lider når de venter på å bli til biff, mens når dyr lider for å bruke deres pels går folk ad undas...Noe pels er bra, noen behandler faktisk dyrene bra og pels er mye mer miljøvennlig enn fuskepels og masse andre klær som blir masseprodusert idag med diverse miljøgiftige stoffer. Pels har eksistert i tusenvis av år, og er organisk. Jeg støtter selvsagt ikke at dyr lider under noen omstendighet, men det blir for enkelt å rakke ned på folk som går med Canada Goose jakker. Når man mobber andre med å gå med sånne jakker, mens man selv spiser kjøtt, går med skinnvesker, skinnsko, kjøper klær laget av barnearbeidere osv, blir ikke argumentet like holdbart. Det finnes mange slike. Anonymkode: 40e46...9f1https://www.dyrevern.no/pels/pelsdyroppdrett/pels-langt_fra_miljovennlig Anonymkode: f76fe...694 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #85 Skrevet 12. november 2015 Og nei ts. Når noen sier at de ikke liker det du har på deg og forteller deg at de ikke syntes at det er et klokt valg, betyr det ikke at du blir mobbet Anonymkode: 844ce...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #86 Skrevet 12. november 2015 Heller sympati med dyrene som må bøte med livene for et plagg man strengt tatt ikke trenger.Hvorfor kan man ikke bry seg om noen saker som gjelder dyr, uten å være vegetarianer eller veganer? Har bare jeg lov til å bry meg, siden jeg er det? Pelsindustrien har ingen sammenheng med kjøttindustrien. Det er to vidt forskjellige ting, og ja - begge deler er viktige. Men det er jo bra at man faktisk bryr seg om noe. Blir nesten det samme som når folk ber veganere om å bry seg om mennesker istedenfor, når disse menneskene stort sett ikke gjør en dritt for noen av delene selv. Synes det er rart at folk bruker energi på å fortelle folk som bryr seg om noe bra, at det de gjør ikke er bra nok. Hva med de som ikke gjør en dritt? Poenget er vel at man skal være litt forsiktig med moralprekenen når man selv har flere områder i sitt liv som ikke er helt forenlig med etikken. Anonymkode: 7878c...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #87 Skrevet 12. november 2015 Og nei ts. Når noen sier at de ikke liker det du har på deg og forteller deg at de ikke syntes at det er et klokt valg, betyr det ikke at du blir mobbetAnonymkode: 844ce...3d5Å kalle henne for dyremishandler, kaldt menneske uten hjerte og mangler moral er helt klart mobbing av holdninger. Det hadde vært noe annet dersom vedkommende hadde sagt til TS at hun ikke likte det gitte klesplagget og at det ikke er et klokt valg. Anonymkode: 7878c...dc2
Djungelvrål Skrevet 12. november 2015 #88 Skrevet 12. november 2015 Både prisen og jakka er latterlige...ler inni meg når jeg ser noen som går i de.
Blod Skrevet 12. november 2015 #89 Skrevet 12. november 2015 Poenget er vel at man skal være litt forsiktig med moralprekenen når man selv har flere områder i sitt liv som ikke er helt forenlig med etikken. Anonymkode: 7878c...dc2Begynner å bli så lei av dette. Uansett hvor mye bra man gjør er det alltid noe som liksom er feil. Er som om man skal bry seg om alt eller ingenting - alt imellom er ikke bra nok. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #90 Skrevet 12. november 2015 Man kan sammenligne dem, men de har ingen sammenheng til hverandre.Nei, jeg synes ikke det er rett. Derfor spiser jeg ikke noe fra dyr.Det er ikke greit, men ikke mange vet dette. Jeg var imot pels før jeg kuttet ut egg og meieri, og dette var fordi jeg ikke visste hva meieri og eggindustrien gikk ut på - når jeg fant ut dette sluttet jeg å støtte industrien.Jeg tenker at folk som er imot noe, men ikke engasjerer seg for en annen sak som går ut på det samme ikke vet hva det innebærer enda. Men igjen - hvordan kan man være imot noe man ikke vet at eksisterer?Selvsagt har de en sammenheng når argumenter brukt mot pelsindustrien også kan brukes i forbindelse med kjøttindustrien. Dyret blir fortsatt drept, uavhengig av om det er for pelsen eller kjøttet. Hvordan rettferdiggjøres dette når det faktisk finnes alternativer til kjøtt, på lik linje som det finnes alternativer til pels? Alle i det moderne samfunn vet at en kan ha et fullverdig kosthold som ikke inkluderer kjøtt. Hvorfor er det da så mange pelsforkjempere som fortsatt spiser kjøtt? Dette innlegget er selvsagt ikke direkte rettet mot deg da du selv er veganer (om jeg tolker deg rett). Anonymkode: 7878c...dc2
altflyter Skrevet 12. november 2015 #91 Skrevet 12. november 2015 Jeg syntes ikke mennesker som går med jakker med dyrepels er dyremishandlere, men jeg syntes de er litt lite gjennomtenkte og kanskje litt uopplyste... Og akkurat Canada goose jakker er mye i vinden når det gjelder nettopp pelsen på denne. Tviler ikke på at jakken er god, men sannheten er at dyr har lidd for den pelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #92 Skrevet 12. november 2015 Begynner å bli så lei av dette. Uansett hvor mye bra man gjør er det alltid noe som liksom er feil. Er som om man skal bry seg om alt eller ingenting - alt imellom er ikke bra nok.Nei, det er virkelig ikke det jeg mener. Jeg synes det er kjempeflott at man har enkelte kjernesaker, og jeg mener absolutt ikke at man MÅ leve et liv som er komplett forenlig etisk sett. Poenget mitt er at man må være litt forsiktig med pekefingeren for å anklage andre for å være dyremishandlere, kalde, uten moral etc. når man selv ikke lever 100% moralsk riktig. Det gjør ingen mennesker. Alle har ulike kjernesaker, og jeg synes det er urimelig å slakte noen kun på grunn av at de ikke har de samme kjernesakene enn en selv. Anonymkode: 7878c...dc2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #93 Skrevet 12. november 2015 Jeg er faktisk helt enig med denne svigerinnen.... Anonymkode: d1455...89e 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #94 Skrevet 12. november 2015 Nå er jeg en av de som forakter pels, men spiser kjøtt (mest fra gårder som Holte og Grøstad) og mener at hele dyret kan bli brukt når det likevel blir slaktet.Hvorfor? Har man litt kunnskap om atferd og dyr så forstår man relativt fort at det er milevis mellom rovdyr og landbruksdyr, har man ikke noe som helst kunnskap så er man en av de som roper "Jammen, du spiser vel kjøtt du da?! Hykler" La meg forklare dere hva forskjellen mellom landbruksdyr og rovdyr er for det trengs tydeligvis sårt.Rovdyr er ville dyr med ett tonn av instinkter. De fleste vet hva som skjer med en hund som ikke får mental eller fysisk stimuli, den blir apatisk, rastløs og utvikler en rekke unormal atferd. Ett rovdyr trenger ekstremt mye fordi det er en jeger, gjennom tusenvis av år har den utviklet seg til å bli en rask, smidig, intelligent jeger som vandrer flere km hver dag og som krever ekstremt mye hjernetrim for å oprettholde dette. Hva tror dere skjer med ett rovdyr som blir holdt i ett lite nettingbur 24/7 uten å bruke hodet, uten å mosjonere? Tror dere at den har "to rom og ett kjøkken" der den stortrives bare den får mat, vann og søvn? Hva ser man når man er på pelsdyrgård? Dyr som kontunuerlig utfører de samme bevegelsene fordi de må få utløp for energi og dette er eneste måten, noe som til slutt resulterer i apati og galskap. Det er tortur for ett rovdyr.Så til gårdsdyr som ku, sau, gris, geiter. Dette er dyr som er domistisert, dette er stedbundne dyr som ikke har behov for å vandre, og de har heller ikke behov for å jakte for å få mat derfor er dette ett dyr som foretrekker et liv blant mennesker og er avhengig av mennesker for å overleve. Man finner ikke disse dyrene naturlige i naturen, fordi de er blitt avlet opp til et formål. Selvsagt er det mye som kan forbedres, og det har det bare de siste årene, det er f.eks ikke lenge til det er krav om løsdrift. Og det går også raskt fremover for kyllingen. Hos rovdyra? Det blir verre og verre, og det er ingenting som tyder på at noe kan bli gjort for å forbedre velferden for det vil gå utover pris, og skinnkvalitet. For hvordan ellers skal man holde opptil 60.000 mink/rev på en plass og ikke tape penger på det? Og igjen, dette er rovdyr med helt andre behov, instinkter og intelligens.Den dagen middagen min sitter fast i fotsaks i store smerter, gjerne over flere døgn der mange forsøker å gnage av seg foten for å slippe løs som resulterer i ødelagte tenner, avrevne sener, panikk, sjokk, brukne ben osv. Som blir felt av inhumane feller som er ulovlig i Norge pga mangel på dyrevelferd, er den dagen jeg blir vegetarianer. Og man støtter dette for hva? For å se ut som en tulling som bor i sin egen lille boble og driter i å gjøre research før man kjøper seg en "13 på dusinet" jakke? Det er det ikke mye status over for å si det mildt. Å være kunnskapsløs og idiot er en ting, men kidsa skriver det nærmest i panna. Verste er jo at det er noen voksne mennesker som kjøper denne jakken også.Og ser noen fjortiser snakker om misunnelse fordi det er "dyrt"? Ærlig talt, for ungdommer som kun får ukepenger og er uten jobb så er en jakke til 6-7000,- en dyr investering, for voksne mennesker i jobb derimot... Selv en som går på NAV kan kjøpe seg en slik jakke relativt fort, så nei, det er nok ikke misunnelse dette bunner i, langt i fra... Kunnskap og å løfte blikket opp fra sin egen egoisme er det dette bunner i.Og det verste er at det eneste argumentet pelstilhengere klarer å komme med er: Spiser du ikke kjøtt? Barnearbeid? Står det virkelig så dårlig til at dere ikke klarer å komme med ett eneste vettugt argument som handler om nettopp pels og ikke alt annet? Anonymkode: 52419...dcd 5
Blod Skrevet 12. november 2015 #95 Skrevet 12. november 2015 Nå er jeg en av de som forakter pels, men spiser kjøtt (mest fra gårder som Holte og Grøstad) og mener at hele dyret kan bli brukt når det likevel blir slaktet.Hvorfor? Har man litt kunnskap om atferd og dyr så forstår man relativt fort at det er milevis mellom rovdyr og landbruksdyr, har man ikke noe som helst kunnskap så er man en av de som roper "Jammen, du spiser vel kjøtt du da?! Hykler" La meg forklare dere hva forskjellen mellom landbruksdyr og rovdyr er for det trengs tydeligvis sårt.Rovdyr er ville dyr med ett tonn av instinkter. De fleste vet hva som skjer med en hund som ikke får mental eller fysisk stimuli, den blir apatisk, rastløs og utvikler en rekke unormal atferd. Ett rovdyr trenger ekstremt mye fordi det er en jeger, gjennom tusenvis av år har den utviklet seg til å bli en rask, smidig, intelligent jeger som vandrer flere km hver dag og som krever ekstremt mye hjernetrim for å oprettholde dette. Hva tror dere skjer med ett rovdyr som blir holdt i ett lite nettingbur 24/7 uten å bruke hodet, uten å mosjonere? Tror dere at den har "to rom og ett kjøkken" der den stortrives bare den får mat, vann og søvn? Hva ser man når man er på pelsdyrgård? Dyr som kontunuerlig utfører de samme bevegelsene fordi de må få utløp for energi og dette er eneste måten, noe som til slutt resulterer i apati og galskap. Det er tortur for ett rovdyr.Så til gårdsdyr som ku, sau, gris, geiter. Dette er dyr som er domistisert, dette er stedbundne dyr som ikke har behov for å vandre, og de har heller ikke behov for å jakte for å få mat derfor er dette ett dyr som foretrekker et liv blant mennesker og er avhengig av mennesker for å overleve. Man finner ikke disse dyrene naturlige i naturen, fordi de er blitt avlet opp til et formål. Selvsagt er det mye som kan forbedres, og det har det bare de siste årene, det er f.eks ikke lenge til det er krav om løsdrift. Og det går også raskt fremover for kyllingen. Hos rovdyra? Det blir verre og verre, og det er ingenting som tyder på at noe kan bli gjort for å forbedre velferden for det vil gå utover pris, og skinnkvalitet. For hvordan ellers skal man holde opptil 60.000 mink/rev på en plass og ikke tape penger på det? Og igjen, dette er rovdyr med helt andre behov, instinkter og intelligens.Den dagen middagen min sitter fast i fotsaks i store smerter, gjerne over flere døgn der mange forsøker å gnage av seg foten for å slippe løs som resulterer i ødelagte tenner, avrevne sener, panikk, sjokk, brukne ben osv. Som blir felt av inhumane feller som er ulovlig i Norge pga mangel på dyrevelferd, er den dagen jeg blir vegetarianer. Og man støtter dette for hva? For å se ut som en tulling som bor i sin egen lille boble og driter i å gjøre research før man kjøper seg en "13 på dusinet" jakke? Det er det ikke mye status over for å si det mildt. Å være kunnskapsløs og idiot er en ting, men kidsa skriver det nærmest i panna. Verste er jo at det er noen voksne mennesker som kjøper denne jakken også.Og ser noen fjortiser snakker om misunnelse fordi det er "dyrt"? Ærlig talt, for ungdommer som kun får ukepenger og er uten jobb så er en jakke til 6-7000,- en dyr investering, for voksne mennesker i jobb derimot... Selv en som går på NAV kan kjøpe seg en slik jakke relativt fort, så nei, det er nok ikke misunnelse dette bunner i, langt i fra... Kunnskap og å løfte blikket opp fra sin egen egoisme er det dette bunner i.Og det verste er at det eneste argumentet pelstilhengere klarer å komme med er: Spiser du ikke kjøtt? Barnearbeid? Står det virkelig så dårlig til at dere ikke klarer å komme med ett eneste vettugt argument som handler om nettopp pels og ikke alt annet?Anonymkode: 52419...dcdJeg er enig med deg i noe, men ikke alt.Du tar feil i at kuer, griser og høner ikke er ville dyr. Den dag i dag klarer de seg ikke på egenhånd uten oss nei, men det er fordi menneskene har avlet dem slik.. Avlet fram sauene til å gro så mye ull, avlet fram kuene til å overprodusere melk, kyllingene til å ikke føle metthet og bli feite, og egghønsene til å legge myyyye mer egg enn de gjør naturlig. Det er ingen unnskyldning for å spise det. Er du klar over at hønene lever i lignende levevilkår som pelsdyrene? Mange dyr i kjøtt- og meieri, og egg industrien lider. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #96 Skrevet 12. november 2015 Og ser noen fjortiser snakker om misunnelse fordi det er "dyrt"? Ærlig talt, for ungdommer som kun får ukepenger og er uten jobb så er en jakke til 6-7000,- en dyr investering, for voksne mennesker i jobb derimot... Selv en som går på NAV kan kjøpe seg en slik jakke relativt fort, så nei, det er nok ikke misunnelse dette bunner i, langt i fra... Kunnskap og å løfte blikket opp fra sin egen egoisme er det dette bunner i.Anonymkode: 52419...dcd J*vla pisspreik!! Anonymkode: d1455...89e 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #97 Skrevet 12. november 2015 Jeg er enig med deg i noe, men ikke alt.Du tar feil i at kuer, griser og høner ikke er ville dyr. Den dag i dag klarer de seg ikke på egenhånd uten oss nei, men det er fordi menneskene har avlet dem slik.. Avlet fram sauene til å gro så mye ull, avlet fram kuene til å overprodusere melk, kyllingene til å ikke føle metthet og bli feite, og egghønsene til å legge myyyye mer egg enn de gjør naturlig. Det er ingen unnskyldning for å spise det. Er du klar over at hønene lever i lignende levevilkår som pelsdyrene? Mange dyr i kjøtt- og meieri, og egg industrien lider.Det er ikke ville dyr i dag, man kan nok finne fjerne slektninger i naturen, men ikke disse dyrene som blir holdt i fangenskap. De er ikke ville fordi de er avlet frem målrettet over mange hundre/tusen år for å tilpasse seg liv i fangenskap. Man finner ikke noe som ligner f.eks kua, da må man tilbake til urokse som er utryddet i dag. Domistiserte dyr er ikke ville i den forstand. Jeg er helt enig med deg på en måte, om man tenker på det så er det forkastelig å utnytte dyr til å kun "tjene" mennesket, som å fjerne kalver fra moren tidlig for å ta melka, sender ihjelavlet sau ut på fjellet der de ikke har noe å gjøre, kyllinger propfulle av veksthormoner. Det er derfor jeg kjøper kjøtt fra nøye utvalgte gårder og holder meg langt unna kylling, med mindre det er kyllinger jeg vet har god plass og spiser naturlig mat uten tilsetninger (ikke bare at det står "økologisk" på pakka eller eggekartongen).Men vil likevel påstå at det er hundre ganger verre for ett rovdyr å leve under slike forhold fordi de er mindre tilpasset et slikt liv. Gårdsdyr har ikke på langt nær de samme instinktene og har ekstremt mye bedre forutsetninger til å trives fremfor rovdyr fordi de mangler jaktinstinkt, ikke det at alt dyrehold i landbruket er bra, men det går fremover i takt med kunnskapen og dyrevelferden. Og heldigvis går det an å kjøpe mer og mer kjøtt fra gårder som satser på dyrevelferd. Anonymkode: 52419...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #98 Skrevet 12. november 2015 Denne debatten er like latterlig som å høre på de som sammenligner cannabis og alkohol. Anonymkode: 1dbbb...902
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #99 Skrevet 12. november 2015 Å mobbe andre fordi de går kledd med disse jakkene, forteller mer om uvitenhet.Tipper at hun som mobber selv spiser kjøtt?Det finnes mye som kan være uetisk, men å gå rundt som skinnhellige overfor andre, rakke ned på andre fordi de går med Canada Goose jakke, forteller mer om dem.Get a life, ville jeg sagt tilbake!Å blande seg i hvordan andre kler seg, er å gå over ei grense.Anonymkode: 40e46...9f1spiser kjøtt ja 😂 Og jakter 😉 Anonymkode: 66a6c...38d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #100 Skrevet 12. november 2015 spiser kjøtt ja 😂 Og jakter 😉Anonymkode: 66a6c...38dSå hun som mobber andre med å gå med Canada Goose jakker spiser kjøtt og jakter?Snakk om dobbeltmoralisme... Anonymkode: 40e46...9f1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå