AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #41 Skrevet 13. november 2015 Det er ingen som har skrevet? Jeg klarte å gjøre det med studielån på 650 000 kr, men du kan ikke forvente at du får så mye boliglån, det er helt riktig. 15% egenkapital av kjøpesum, ja. Altså, hvis du ønsker å kjøpe en bolig til 1 800 000 kr må du ha 270 000 kr i egenkapital. Selv fikk jeg kun 1 million første gang jeg skulle kjøpe bolig, og måtte se etter boliger i den prisklassen. Jeg kjøpte lite og billig (til Oslo å være om ikke annet), hadde egenkapital på 210 000 kr (som var mer enn de 15% banken krevde) og fikk kjøpt meg leilighet. Det var et oppussingsobjekt, så jeg pusset opp og solgte året etter og fikk kjøpt meg noe større. De færreste som kjøper sin første bolig klarer kjøpe drømmeboligen rett etter studiene. De fleste må faktisk spare seg opp til noe større over tid. Min plan var egentlig å bo i min første bolig i fem år eller så, men tilfeldighetene ville det annerledes.Mvh Yvonne Ja, jeg har ingen ambisjoner om å kjøpe drømmeboligen når jeg er ferdig utdannet, men har et ønske om å kunne kjøpe meg en enkel leilighet for å ha "noe eget" etter å ha leid bolig som student i mange år. Har leid i snart tre år, og skal nok leie i fem-seks år til. Derfor vil jeg kunne glede meg til å eie noe eget, men nå ser det liksom litt mørkt ut. Jeg har jo heller ikke så mye i egenkapital Hvor skal jeg få flere hundre tusen kroner fra, sånn plutselig. Mulig jeg må bo i kollektiv til jeg får spart opp så mye, da? Hvordan fikk du til å ha 210 000 i egenkapital? Vet du forresten hvor mye en grunnskolelærer tjener i året? Fire- eller femårig utdanning. Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #42 Skrevet 13. november 2015 Husk og at lånekassen har ulike ordninger med rentefradrag blta pga sykdom og omsorg for barn. Det kan være en hjelp i perioder. Hvis du har lyst kan du og flytte opp til Finmark eller nord Troms og få avskrevet opptil 10% av lånet hvert år. GLU lærer i Karasjok kan jo være noe.. Husk å betale nåe du skal. Overføring til SI kan bli j.... dyrt hvis du har mye i lån. Lykke til.Hæ, hva mener du med å flytte til Finnmark eller nord Troms og få avskrevet lånet? Hva er SI? Anonymkode: 82981...805
Anglofil Skrevet 13. november 2015 #43 Skrevet 13. november 2015 Ja, jeg har ingen ambisjoner om å kjøpe drømmeboligen når jeg er ferdig utdannet, men har et ønske om å kunne kjøpe meg en enkel leilighet for å ha "noe eget" etter å ha leid bolig som student i mange år. Har leid i snart tre år, og skal nok leie i fem-seks år til. Derfor vil jeg kunne glede meg til å eie noe eget, men nå ser det liksom litt mørkt ut. Jeg har jo heller ikke så mye i egenkapital Hvor skal jeg få flere hundre tusen kroner fra, sånn plutselig. Mulig jeg må bo i kollektiv til jeg får spart opp så mye, da? Hvordan fikk du til å ha 210 000 i egenkapital? Vet du forresten hvor mye en grunnskolelærer tjener i året? Fire- eller femårig utdanning. Anonymkode: 82981...805Jeg jobbet ved siden av studiene, minst 50%, men ofte mellom 50-80%. Det er derfor jeg ikke fikk stipend og derav høyt studielån. Jeg sparte egentlig mye mer enn 210 000 kr, men omstendighetene ville det annerledes, så det var jeg satt igjen med.Men nei, man må jo bare prøve å spare, det er ikke så veldig enkelt å gi noe annet råd enn som så dessverre. Litt usikker på hva en grunnskolelærer tjener i året, men jeg fant noe info her.Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #44 Skrevet 13. november 2015 Hæ, hva mener du med å flytte til Finnmark eller nord Troms og få avskrevet lånet? Hva er SI? Anonymkode: 82981...805Alle som bor nordpå får skattelette og mindre lån. Anonymkode: 93831...849
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #45 Skrevet 13. november 2015 SI= statens innkrevingssentral. De tar over innkrevingen av studielånet dersom det misligholdes, og da mister du alle de fordelene det er ved et studielån.Avskriving av lånet på 10% per år er noe man får om man bosetter seg i områder der det er vanskelig å rekruttere folk med utdanning. Les mer om begge deler på Lånekassens hjemmesider. Det er ganske mye du bør sette deg inn i når det gjelder lån, enten det dreier seg om studielån eller boliglån. Anonymkode: dc868...994
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #46 Skrevet 13. november 2015 SI= statens innkrevingssentral. De tar over innkrevingen av studielånet dersom det misligholdes, og da mister du alle de fordelene det er ved et studielån.Avskriving av lånet på 10% per år er noe man får om man bosetter seg i områder der det er vanskelig å rekruttere folk med utdanning. Les mer om begge deler på Lånekassens hjemmesider. Det er ganske mye du bør sette deg inn i når det gjelder lån, enten det dreier seg om studielån eller boliglån. Anonymkode: dc868...994Hva er egentlig alle fordelene med et studielån i forhold til andre lån? Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #47 Skrevet 13. november 2015 Jeg jobbet ved siden av studiene, minst 50%, men ofte mellom 50-80%. Det er derfor jeg ikke fikk stipend og derav høyt studielån. Jeg sparte egentlig mye mer enn 210 000 kr, men omstendighetene ville det annerledes, så det var jeg satt igjen med.Men nei, man må jo bare prøve å spare, det er ikke så veldig enkelt å gi noe annet råd enn som så dessverre. Litt usikker på hva en grunnskolelærer tjener i året, men jeg fant noe info her.Mvh Yvonne Hvordan fikk du til å jobbe 50-80 % stilling ved siden av studiene? Som jeg har skrevet over her så har jeg ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene nå, dessverre. Derfor blir det veldig vanskelig å spare. Og om jeg hadde jobbet så hadde jeg ikke hatt tid til så mye at det hadde blitt store summer ut av sparingen. Har kun 30 000 på sparekonto og 25 000 på BSU (som jeg prøver å ikke bruke noe av), men det har jo nesten ingen betydning når det kommer til dette med boligkjøp. Men dersom man kjøper sammen med kjæresten, får man mer lån da? Siden man er to? Eller har det kanskje ikke noen betydning. Uansett greit å bli obs på dette, slik at jeg venner meg til tanken på at jeg kommer til å måtte leie bolig til sånn 6000 per måned også etter at jeg er ferdig utdannet. Anonymkode: 82981...805
Anglofil Skrevet 13. november 2015 #48 Skrevet 13. november 2015 Hvordan fikk du til å jobbe 50-80 % stilling ved siden av studiene? Som jeg har skrevet over her så har jeg ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene nå, dessverre. Derfor blir det veldig vanskelig å spare. Og om jeg hadde jobbet så hadde jeg ikke hatt tid til så mye at det hadde blitt store summer ut av sparingen. Har kun 30 000 på sparekonto og 25 000 på BSU (som jeg prøver å ikke bruke noe av), men det har jo nesten ingen betydning når det kommer til dette med boligkjøp. Men dersom man kjøper sammen med kjæresten, får man mer lån da? Siden man er to? Eller har det kanskje ikke noen betydning. Uansett greit å bli obs på dette, slik at jeg venner meg til tanken på at jeg kommer til å måtte leie bolig til sånn 6000 per måned også etter at jeg er ferdig utdannet. Anonymkode: 82981...805Tja, jeg gjorde det fordi jeg var nødt, det var ikke så veldig mye annet å gjøre. Jobbet turnus, så jeg jobber om kveldene etter studiene og i helgene.Ja, de går jo utifra inntekt, og to inntekter er som regel bedre enn én. Det var derfor vi kunne oppgradere fra min lille 1-roms til nå 4-roms. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #49 Skrevet 13. november 2015 Hva er egentlig alle fordelene med et studielån i forhold til andre lån? Anonymkode: 82981...805F.eks at lånet er personlig og at ingen arver det hvis du dør.At det er et lån som er tatt opp uten sikkerhet - så du har ikke «pant» i noe annet du eier. At du kan få et visst antall betalingsutsettelser (med renter) helt uten å grunngi det.At du kan få rentefritak dersom du ikke tjener nok penger.At deler lånet slettes hvis du blir ufør.Andre ting kan du fiiint lese deg til selv på lånekassens nettsider. Såpass bør du klare hvis du skal klare å ta deg en utdannelse... Anonymkode: dc868...994 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #50 Skrevet 13. november 2015 Tja, jeg gjorde det fordi jeg var nødt, det var ikke så veldig mye annet å gjøre. Jobbet turnus, så jeg jobber om kveldene etter studiene og i helgene.Ja, de går jo utifra inntekt, og to inntekter er som regel bedre enn én. Det var derfor vi kunne oppgradere fra min lille 1-roms til nå 4-roms. Mvh Yvonne Kan jeg spørre hvorfor du var nødt til det? Jeg tenker at det er jo gunstig med tanke på at man kan spare og/eller leve bedre som student, men ikke noe man er helt nødt til Anonymkode: 82981...805
Pol Pot Skrevet 13. november 2015 #51 Skrevet 13. november 2015 F.eks at lånet er personlig og at ingen arver det hvis du dør.At det er et lån som er tatt opp uten sikkerhet - så du har ikke «pant» i noe annet du eier. At du kan få et visst antall betalingsutsettelser (med renter) helt uten å grunngi det.At du kan få rentefritak dersom du ikke tjener nok penger.At deler lånet slettes hvis du blir ufør.Andre ting kan du fiiint lese deg til selv på lånekassens nettsider. Såpass bør du klare hvis du skal klare å ta deg en utdannelse...Anonymkode: dc868...994Veldig bra oppsummering av fordelene. Det er muligens Norges mest gunstige lån bare en betaler når en skal. En får og gjort om lån til stipend ved permisjon pga fødsel. En kan og ha rett til forsørgerstipend ila studietiden hvis en har barn. Betalingsutsettelser kan bli veldig dyrt. Anbefales bare som en nødløsning. Betal heller ned på annen gjeld hvis en får ekstra penger.
Anglofil Skrevet 13. november 2015 #52 Skrevet 13. november 2015 (endret) Kan jeg spørre hvorfor du var nødt til det? Jeg tenker at det er jo gunstig med tanke på at man kan spare og/eller leve bedre som student, men ikke noe man er helt nødt til Anonymkode: 82981...805Jeg forsørget ikke bare meg selv, men også en annen.I tillegg var det heller ikke mulig å få en jobb som var under 50%, og det å ikke ha jobb i det hele tatt var uaktuelt. Det var vanskelig å få jobb der jeg studerte, så selv om jeg ikke ønsket å jobbe 50% hadde jeg i grunn ikke så mye valg.Mvh Yvonne Endret 13. november 2015 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #53 Skrevet 13. november 2015 Jeg forsørget ikke bare meg selv, men også en annen.Mvh Yvonne Okei, da skjønner jeg Jeg har jo bare meg selv å forsørge. Har kjæreste, men han studerer jo selv og kommer jo til å få inntekt i framtiden, så jeg blir jo ikke å forsørge han. Vi kommer jo sikkert til å ha mye felles når vi blir eldre. Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #54 Skrevet 13. november 2015 F.eks at lånet er personlig og at ingen arver det hvis du dør.At det er et lån som er tatt opp uten sikkerhet - så du har ikke «pant» i noe annet du eier. At du kan få et visst antall betalingsutsettelser (med renter) helt uten å grunngi det.At du kan få rentefritak dersom du ikke tjener nok penger.At deler lånet slettes hvis du blir ufør.Andre ting kan du fiiint lese deg til selv på lånekassens nettsider. Såpass bør du klare hvis du skal klare å ta deg en utdannelse...Anonymkode: dc868...994Kan man få rentefritak om man ikke tjener nok? Da er det vel ikke så stort problem om jeg ikke får kjempehøy lønn som grunnskolelærer? Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #55 Skrevet 13. november 2015 Kan man få rentefritak om man ikke tjener nok? Da er det vel ikke så stort problem om jeg ikke får kjempehøy lønn som grunnskolelærer? Anonymkode: 82981...805Sjekk inntektstaket på lånekassens nettsider, du, så vil du se hvor lite/mye du kan tjene. Anonymkode: dc868...994
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #56 Skrevet 13. november 2015 Sjekk inntektstaket på lånekassens nettsider, du, så vil du se hvor lite/mye du kan tjene.Anonymkode: dc868...994Men det handler jo om hvor mye stipend man kan få? Skjønner ikke helt hva du mener her, trodde du mente at man kan få rentefritak når man skal betale ned studielånet etter endt utdanning? Anonymkode: 82981...805
Gjest Margit Spat Skrevet 13. november 2015 #57 Skrevet 13. november 2015 Men det handler jo om hvor mye stipend man kan få? Skjønner ikke helt hva du mener her, trodde du mente at man kan få rentefritak når man skal betale ned studielånet etter endt utdanning? Anonymkode: 82981...805Da har du ikke sett på rett sted. Du må se under tilbakebetaling.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #58 Skrevet 13. november 2015 Hvorfor ikke vurdere lektorutdanning? Da tjener du bedre, og den er også femårig. Anonymkode: 4e48c...118
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #59 Skrevet 13. november 2015 Hvorfor ikke vurdere lektorutdanning? Da tjener du bedre, og den er også femårig.Anonymkode: 4e48c...118Jeg har vurdert det, men jeg synes ikke lektorutdanningene her virker like spennende som grunnskolelærer-utdanning. Frister ikke å bli "lektor i norsk, lektor i samfunnsfag, lektor i geografi" etc., men vil mye heller undervise i grunnskolen i fag som er der. Synes også det virker mer spennede og passer meg bedre å jobbe med barn/ungdommer i alderen 10-16 år, og ikke de over 16 år Men det er som du sier, man tjener bedre, så sånn sett burde jeg jo tatt lektorutdanning, siden jeg kommer til å slite økonomisk pga. det høye studielånet mitt (ca. 500 000) etter endt utdanning Anonymkode: 82981...805
Musicman Skrevet 13. november 2015 #60 Skrevet 13. november 2015 Det er ganske mye. Men ikke mer over det som er vanlig i ha i studielån enn det mange går over budsjettet sitt når de er i budrunde og skal kjøpe seg bolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå