Rosalie Skrevet 12. november 2015 #21 Skrevet 12. november 2015 (endret) Jeg jobbet ved siden av studiene før, men nå har jeg en psykisk sykdom som gjør at jeg rett og slett ikke klarer å sjonglere hverdagen med mer innhold enn jeg har nå, uten at det går utover min egen helse. Jeg har 30 000 på sparekonto + 25 000 på BSU. Prøver å bruke minst mulig av sparekontoen (blir kun til feks. julegaver, reise osv.), så prøver å holde meg til studielånet til vanlige ting. Men hvordan får man mindre lån når man er ferdig hvis man jobber ved siden av studiene? Altså at man kan betale ned med de pengene mens man studerer? Anonymkode: 82981...805Du må søke om ekstrastipend for studenter med nedsatt funksjonsevne https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/Det eneste Lånekassen krever for å innvilge dette er at du fyller ut et skjema, på dette skjema skal fastlege eller spesialist attestere at du har nedsatt funksjonsevne, at dette gjør at du ikke kan jobbe ved siden av studiene, og at du er frisk nok til å studere.Du kan også søke om stipend (og evt studielån) for sommermånedene dersom du ikke kan jobbe om sommeren grunnet nedsatt funksjonsevne: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Stotte-om-sommeren/ Endret 12. november 2015 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #22 Skrevet 12. november 2015 Du må søke om ekstrastipend for studenter med nedsatt funksjonsevne https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/Det eneste Lånekassen krever for å innvilge dette er at du fyller ut et skjema, på dette skjema skal fastlege eller spesialist attestere at du har nedsatt funksjonsevne, at dette gjør at du ikke kan jobbe ved siden av studiene, og at du er frisk nok til å studere.Du kan også søke om stipend (og evt studielån) for sommermånedene dersom du ikke kan jobbe om sommeren grunnet nedsatt funksjonsevne: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Stotte-om-sommeren/Men er dette ekstra støtte man kan få, uten at studielånet blir høyere til slutt? Altså, den ekstra støtten man får blir ikke lagt til den studiegjelden jeg allerede har/får i løpet av studietiden? Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #23 Skrevet 12. november 2015 Du må søke om ekstrastipend for studenter med nedsatt funksjonsevne https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/Det eneste Lånekassen krever for å innvilge dette er at du fyller ut et skjema, på dette skjema skal fastlege eller spesialist attestere at du har nedsatt funksjonsevne, at dette gjør at du ikke kan jobbe ved siden av studiene, og at du er frisk nok til å studere.Du kan også søke om stipend (og evt studielån) for sommermånedene dersom du ikke kan jobbe om sommeren grunnet nedsatt funksjonsevne: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Stotte-om-sommeren/Jeg har forresten ikke nedsatt funksjonsevne, men jeg har lenge slitt psykisk, og funnet ut at jeg ikke klarer å sjonglere for mange ting i hverdagen dersom jeg skal klare å ta vare på helsa mi. Det vil si, jeg har ikke kapasitet til å både studere og jobbe ved siden av. Men jeg prøver jo å jobbe på sommeren, når jeg ikke har skole Så vet ikke helt om jeg faller inn under der. Har vært i kontakt med lege tidligere ang. de psykiske problemene mine, men ikke på ganske lenge nå, siden jeg klarer å "holde det i sjakk" slik jeg har livet mitt nå. Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #24 Skrevet 12. november 2015 Jeg får nesten 500k i studielån etter endt utdanning. Dette tilsvarer medisinutdanning, forskerlinje og ett år som ikke har uttelling for meg. Synes absolutt ikke lånet mitt er mye ut ifra hva det tilsvarer, og ikke minst hvordan den økonomiske tilværelsen min kommer til å være etter noen år i arbeidslivet. Det er flott at du er bevisst når det gjelder studielån, men som enkelte andre sier er det ikke for mye så lenge du klarer å beherske lånet. Det er ikke noe poeng i å ta sorgene på forskudd. Det er nok litt høyt, men på grunn av den lave renten er det nok noe du klarer å ha helt god kontroll på. Anonymkode: 53d48...6c1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #25 Skrevet 12. november 2015 Hvis du jobber ved siden av og sparer opp, kan du f.eks. ha noen semester der du ikke trenger ta opp lån. Alternativt betaler du en stor bolk når du er ferdig å studere. Ettersom 40% av lånet blir omgjort til stipend ved bestått eksamen lønner det seg som regel å ta opp lån selv om man ikke ser det som en nødvendighet. Særlig mtp. at lånet er rentefritt under utdanning. Da er det bedre å investere disse pengene i egenkapital. Det er mye bedre å ha mindre boliglån enn mindre studielån. Anonymkode: 53d48...6c1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #26 Skrevet 12. november 2015 Jeg får nesten 500k i studielån etter endt utdanning. Dette tilsvarer medisinutdanning, forskerlinje og ett år som ikke har uttelling for meg. Synes absolutt ikke lånet mitt er mye ut ifra hva det tilsvarer, og ikke minst hvordan den økonomiske tilværelsen min kommer til å være etter noen år i arbeidslivet. Det er flott at du er bevisst når det gjelder studielån, men som enkelte andre sier er det ikke for mye så lenge du klarer å beherske lånet. Det er ikke noe poeng i å ta sorgene på forskudd. Det er nok litt høyt, men på grunn av den lave renten er det nok noe du klarer å ha helt god kontroll på. Anonymkode: 53d48...6c1Skjønner jo at det ikke er noe problem så lenge jeg klarer å beherske lånet Men spørsmål er jo OM jeg klarer det… Siden jeg kommer til å ha noen veldig godt betalt jobb osv. Prøver jo å ikke ta sorgene på forskudd, men kjenner at jeg angrer veldig på de årsstudiumene mine som jeg ikke får bruk for, og jeg prøver jo å tenke framover. Vil jo helst ikke være en fattiglus heller, selv om jeg forstår at jeg ikke kan leve som en dronning. Anonymkode: 82981...805
Rosalie Skrevet 12. november 2015 #27 Skrevet 12. november 2015 Jeg har forresten ikke nedsatt funksjonsevne, men jeg har lenge slitt psykisk, og funnet ut at jeg ikke klarer å sjonglere for mange ting i hverdagen dersom jeg skal klare å ta vare på helsa mi. Det vil si, jeg har ikke kapasitet til å både studere og jobbe ved siden av. Men jeg prøver jo å jobbe på sommeren, når jeg ikke har skole Så vet ikke helt om jeg faller inn under der. Har vært i kontakt med lege tidligere ang. de psykiske problemene mine, men ikke på ganske lenge nå, siden jeg klarer å "holde det i sjakk" slik jeg har livet mitt nå. Anonymkode: 82981...805Nedsatt funksjonsevne er ikke det samme som en fysisk funksjonshemming. Jeg har selv narkolepsi, og studenter med narkolepsi vil svært sjeldent kunne klare å jobbe ved siden av studiene uten å bli svært syke -> Nedsatt funksjonsnivåSå lenge du kun søker om stipend, vil det ikke innvirke størrelsen på studielånet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #28 Skrevet 12. november 2015 Kanskje du kan ta utdannelsen på deltid? Så kan du jobbe ved siden av og tjene nok til husleie og faste utgifter. Pengene fra lånekassen sparer du så lenge, og når du er ferdig studert kjøper du bolig og bruker lånekassepengene du har på konto, som egenkapital Anonymkode: d88f1...6bf
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #29 Skrevet 12. november 2015 Skjønner jo at det ikke er noe problem så lenge jeg klarer å beherske lånet Men spørsmål er jo OM jeg klarer det… Siden jeg kommer til å ha noen veldig godt betalt jobb osv. Prøver jo å ikke ta sorgene på forskudd, men kjenner at jeg angrer veldig på de årsstudiumene mine som jeg ikke får bruk for, og jeg prøver jo å tenke framover. Vil jo helst ikke være en fattiglus heller, selv om jeg forstår at jeg ikke kan leve som en dronning. Anonymkode: 82981...805Hvorfor skulle du ikke klare det? Med den lave renten blir det ikke den store månedssummen. Jeg tenker at det kun er ekstraordinære situasjoner som gjør at du eventuelt ikke kommer til å klare å beherske det, og dette er ganske lite sannsynlig. Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med lærerutdannelse, men du er vel ganske sikret jobb etter endt utdannelse? Anonymkode: 53d48...6c1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #30 Skrevet 12. november 2015 Kanskje du kan ta utdannelsen på deltid? Så kan du jobbe ved siden av og tjene nok til husleie og faste utgifter. Pengene fra lånekassen sparer du så lenge, og når du er ferdig studert kjøper du bolig og bruker lånekassepengene du har på konto, som egenkapital Anonymkode: d88f1...6bfMen hvis jeg tar utdannelse på deltid må jeg jo bruke mye lengre tid på de fem årene (mer hvis jeg stryker på eksamen) jeg har igjen fra og med neste høst? Det er jeg ikke så veldig gira på Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #31 Skrevet 12. november 2015 Hvorfor skulle du ikke klare det? Med den lave renten blir det ikke den store månedssummen. Jeg tenker at det kun er ekstraordinære situasjoner som gjør at du eventuelt ikke kommer til å klare å beherske det, og dette er ganske lite sannsynlig. Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med lærerutdannelse, men du er vel ganske sikret jobb etter endt utdannelse? Anonymkode: 53d48...6c1Har hørt mye om at man vil trenge flere lærere i framtiden ja, men ikke vet jeg. Er mest interessert i å ha en jobb jeg trives i. Vil glede meg til å gå på jobb. Synes det er viktigere enn at lønna er skyhøy. Men selvfølgelig vil jeg, som sagt, ikke være en fattiglus heller. Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #32 Skrevet 12. november 2015 Neida, det går nok bra. Det blir kanskje en del å betale i måneden etter endt utdanning, men om du ender opp i full jobb burde ikke dette være et problem. Utover det finnes det også muligheter for å søke om betalingsutsettelser og rentefritak om det skulle bli nødvendig. Studielån er det gunstigste lånet man kan ha, om man først har lån. Så dette går helt fint. Anonymkode: f7d00...21e Man må nå engang ikke glemme at en halv million i studielån betyr en halv million mindre til boliglån. Synes egentlig det er skremmende hvor lett enkelte tar på studielån. Det ER et lån. Som SKAL betales. MED renter. Gunstig eller ikke, det er likefullt et lån som påvirker økonomien i mange år. En halv mill i studielån er mye når graden av utdannelse ikke står i stil med det. Anonymkode: b5315...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #33 Skrevet 12. november 2015 Man må nå engang ikke glemme at en halv million i studielån betyr en halv million mindre til boliglån. Synes egentlig det er skremmende hvor lett enkelte tar på studielån. Det ER et lån. Som SKAL betales. MED renter. Gunstig eller ikke, det er likefullt et lån som påvirker økonomien i mange år. En halv mill i studielån er mye når graden av utdannelse ikke står i stil med det.Anonymkode: b5315...bf2Får man en halv million mindre i boliglån med en halv million i studielån? Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #34 Skrevet 12. november 2015 Man må nå engang ikke glemme at en halv million i studielån betyr en halv million mindre til boliglån. Synes egentlig det er skremmende hvor lett enkelte tar på studielån. Det ER et lån. Som SKAL betales. MED renter. Gunstig eller ikke, det er likefullt et lån som påvirker økonomien i mange år. En halv mill i studielån er mye når graden av utdannelse ikke står i stil med det.Anonymkode: b5315...bf2Glemte å skrive alt jeg tenkte å skrive Får man en halv million mindre i boliglån med en halv million i studielån? Vil jeg da få problemer med å kjøpe meg bolig etter endt utdanning? Og vil lærerutdannelsen virkelig være så lite i stil med det å kunne betale ned uten å måtte slite økonomisk? Som sagt så har jeg ingen mål om å leve i luksus, men ønsker jo å kunne leve normalt Det er nettopp dette jeg er bekymret for, at jeg kommer til å slite økonomisk, og evt. bør tenke lurt framover slik at jeg slipper å lide for det senere. De årsstudiene jeg allerede har tatt er det jo ingenting å gjøre noe med dessverre Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #35 Skrevet 12. november 2015 Glemte å skrive alt jeg tenkte å skrive Får man en halv million mindre i boliglån med en halv million i studielån? Vil jeg da få problemer med å kjøpe meg bolig etter endt utdanning? Og vil lærerutdannelsen virkelig være så lite i stil med det å kunne betale ned uten å måtte slite økonomisk? Som sagt så har jeg ingen mål om å leve i luksus, men ønsker jo å kunne leve normalt Det er nettopp dette jeg er bekymret for, at jeg kommer til å slite økonomisk, og evt. bør tenke lurt framover slik at jeg slipper å lide for det senere. De årsstudiene jeg allerede har tatt er det jo ingenting å gjøre noe med dessverre Anonymkode: 82981...805Det er klart du får mindre boliglån når du har studielån! Hallo! Hovedregelen er 3x inntekten i samlet lån. Tjener du 500.000 i året kan du låne ca 1,5 mill. Har du studielån på 500K blir selvsagt dette regnet med og banken gir deg en mill til bolig. Så må du ha oppspart 15% EK, så det vil si du kan kjøpe bolig for 1 150 000,- Så skal du ha penger til opoussing av boligen. Lykke til med det. Et godt bevis på at lån er lån, enten det er studielån eller andre lån, så påvirker det økonomien din. Anonymkode: b5315...bf2 1
Anglofil Skrevet 12. november 2015 #36 Skrevet 12. november 2015 (endret) Det er klart du får mindre boliglån når du har studielån! Hallo! Hovedregelen er 3x inntekten i samlet lån. Tjener du 500.000 i året kan du låne ca 1,5 mill. Har du studielån på 500K blir selvsagt dette regnet med og banken gir deg en mill til bolig. Så må du ha oppspart 15% EK, så det vil si du kan kjøpe bolig for 1 150 000,- Så skal du ha penger til opoussing av boligen. Lykke til med det. Et godt bevis på at lån er lån, enten det er studielån eller andre lån, så påvirker det økonomien din. Anonymkode: b5315...bf2Ja, studielån er lån, men jeg har ihvertfall opplevd at min/vår bank har vært mindre strikte på studielånet enn hvis vi hadde hatt andre typer lån. Vi hadde ihvertfall ingen problemer med å få så mye lån som vi ønsket, jeg har både fått lån alene og sammen med min samboer selv om jeg har hatt 650 000 kr i studielån. Dette er selvfølgelig fordi studielån tross alt har litt bedre betingelser, og hvis man først skal ha lån så er ikke studielån det verste man kan ha. Skal sies at jeg sparte jo en del av mitt studielån og brukte det til å kjøpe min første bolig med.Men det er klart, studielån er lån, det er det ingen som betviler. For min del hjalp det mye at både min samboer og jeg har trygge jobber, vi kunne vise til fornuftige budsjett, vise fram vår spareplan: og jeg også hadde egenkapital som tilsvarte over 1/4 av kjøpesummen.Mvh Yvonne Endret 12. november 2015 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #37 Skrevet 13. november 2015 Det er klart du får mindre boliglån når du har studielån! Hallo! Hovedregelen er 3x inntekten i samlet lån. Tjener du 500.000 i året kan du låne ca 1,5 mill. Har du studielån på 500K blir selvsagt dette regnet med og banken gir deg en mill til bolig. Så må du ha oppspart 15% EK, så det vil si du kan kjøpe bolig for 1 150 000,- Så skal du ha penger til opoussing av boligen. Lykke til med det. Et godt bevis på at lån er lån, enten det er studielån eller andre lån, så påvirker det økonomien din. Anonymkode: b5315...bf2Ja, studielån er lån, men jeg har ihvertfall opplevd at min/vår bank har vært mindre strikte på studielånet enn hvis vi hadde hatt andre typer lån. Vi hadde ihvertfall ingen problemer med å få så mye lån som vi ønsket, jeg har både fått lån alene og sammen med min samboer selv om jeg har hatt 650 000 kr i studielån. Dette er selvfølgelig fordi studielån tross alt har litt bedre betingelser, og hvis man først skal ha lån så er ikke studielån det verste man kan ha. Skal sies at jeg sparte jo en del av mitt studielån og brukte det til å kjøpe min første bolig med.Men det er klart, studielån er lån, det er det ingen som betviler. For min del hjalp det mye at både min samboer og jeg har trygge jobber, vi kunne vise til fornuftige budsjett, vise fram vår spareplan: og jeg også hadde egenkapital som tilsvarte over 1/4 av kjøpesummen.Mvh Yvonne Okei, så jeg kommer ikke til å kunne kjøpe meg bolig når jeg er ferdig med studiene, fordi jeg har et studielån på 500 000 Oppspart 15 % EK av hva? Kjøpesummen på leiligheten? Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #38 Skrevet 13. november 2015 Forresten noen som vet hvor mye man tjener som grunnskolelærer, med fire- eller femårig utdannelse? Anonymkode: 82981...805
Anglofil Skrevet 13. november 2015 #39 Skrevet 13. november 2015 (endret) Okei, så jeg kommer ikke til å kunne kjøpe meg bolig når jeg er ferdig med studiene, fordi jeg har et studielån på 500 000 Oppspart 15 % EK av hva? Kjøpesummen på leiligheten? Anonymkode: 82981...805Det er ingen som har skrevet? Jeg klarte å gjøre det med studielån på 650 000 kr, men du kan ikke forvente at du får så mye boliglån, det er helt riktig. 15% egenkapital av kjøpesum, ja. Altså, hvis du ønsker å kjøpe en bolig til 1 800 000 kr må du ha 270 000 kr i egenkapital. Selv fikk jeg kun 1 million første gang jeg skulle kjøpe bolig, og måtte se etter boliger i den prisklassen. Jeg kjøpte lite og billig (til Oslo å være om ikke annet), hadde egenkapital på 210 000 kr (som var mer enn de 15% banken krevde) og fikk kjøpt meg leilighet. Det var et oppussingsobjekt, så jeg pusset opp og solgte året etter og fikk kjøpt meg noe større. De færreste som kjøper sin første bolig klarer kjøpe drømmeboligen rett etter studiene. De fleste må faktisk spare seg opp til noe større over tid. Min plan var egentlig å bo i min første bolig i fem år eller så, men tilfeldighetene ville det annerledes.Mvh Yvonne Endret 13. november 2015 av Yvonne
Pol Pot Skrevet 13. november 2015 #40 Skrevet 13. november 2015 Husk og at lånekassen har ulike ordninger med rentefradrag blta pga sykdom og omsorg for barn. Det kan være en hjelp i perioder. Hvis du har lyst kan du og flytte opp til Finmark eller nord Troms og få avskrevet opptil 10% av lånet hvert år. GLU lærer i Karasjok kan jo være noe.. Husk å betale nåe du skal. Overføring til SI kan bli j.... dyrt hvis du har mye i lån. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå