AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Er 500 000 mye å ha i studielån etter endt utdanning? Jeg har tatt en del årsstudium (som jeg dessverre ikke får så mye bruk for), fordi jeg aldri har klart å bestemt meg for "hva jeg skal bli". Har også tatt nettstudie ett år, og klart å stryke på to eksamener (til sammen 30 studiepoeng), som gjør at mindre blir gjort om til stipend. Til høsten skal jeg begynne på GLU-utdanning, femårig mest sannsynlig. Har endelig bestemt Har da regnet ut at jeg vil komme opp i ca. 500 000 i studielån når jeg er ferdig der, hvis jeg består alle eksamener, men det må jeg jo for å få godkjent studiet og bli GLU-lærer. I tillegg har jeg lånt 40 000 av foreldrene mine til utdanning som jeg må betale tilbake. Er dette mye? Har sånn vondt følelse når jeg tenker på dette Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Husk at du kun får studielån i til sammen 8 år. Og ja, det er et høyt lån tatt i betraktning at du ikke får tidenes lønn når du er ferdig. Men vil ikke påstå at det er krise. Anonymkode: 22be2...025 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Husk at du kun får studielån i til sammen 8 år. Og ja, det er et høyt lån tatt i betraktning at du ikke får tidenes lønn når du er ferdig. Men vil ikke påstå at det er krise. Anonymkode: 22be2...025Ja, jeg vet, men det blir akkurat 8 år tilsammen hvis jeg tar 5-årig lærerutdannelse. Skjønner jo at det ikke er så høyt at jeg dør. Men vil jeg få problemer? Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Ja, jeg vet, men det blir akkurat 8 år tilsammen hvis jeg tar 5-årig lærerutdannelse. Skjønner jo at det ikke er så høyt at jeg dør. Men vil jeg få problemer? Anonymkode: 82981...805Neida, det går nok bra. Det blir kanskje en del å betale i måneden etter endt utdanning, men om du ender opp i full jobb burde ikke dette være et problem. Utover det finnes det også muligheter for å søke om betalingsutsettelser og rentefritak om det skulle bli nødvendig. Studielån er det gunstigste lånet man kan ha, om man først har lån. Så dette går helt fint. Anonymkode: f7d00...21e 1
FreeLife Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Det er mye, men likevel "bare" rundt 3000 i mnd med dagens lave rente. Skulle rentne gå opp, så vil det bli betydelig mye kjipere. Du har også endel tilbakebetalingsutsettelser. Disse burde du vente med å bruke til du evnt skulle slite (om renta går opp) Klart det er mye penger på en utdannelse du strengt tatt burde klart å ta uten lån. MEN..jeg gjorde samme feilen selv jeg..tok noen ubrukelige utdannelser og masse studielån (dog ikke så mye som deg). Angrer, men tok lærdom. Utdannelse er ekstremt oppskrytt. Det er bare noen få yrker det er verdt å utdanne seg som i dagens arbeidsmarked, og om man skal utdanne seg innen humaniora så er de fagene så enkle at man burde klare deg ved siden av jobb. Men det er såklart etterpåklokskapen som taler! Slapp av..det er mye penger og det suger, men du er antakelig ung og tar du lærdom av dette så er det verdt det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 veldig enig med FreeLife over, jeg hadde over 500k i studielån da jeg var ferdig med å studere i 2014. Brukte mange år på tull og tøys, tullefag uten nytte i jobb. Betaler 2600kr i måneden for dette nå. Vet ikke om jeg angrer eller ikke, hadde mange veldig flotte år. De dyreste årene var da jeg studerte i utlandet, de ville jeg aldri vært foruten. 500k i studelån er bare dyrt om du ikke kan betjene det i ettertid. Anonymkode: c2389...8d5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 veldig enig med FreeLife over, jeg hadde over 500k i studielån da jeg var ferdig med å studere i 2014. Brukte mange år på tull og tøys, tullefag uten nytte i jobb. Betaler 2600kr i måneden for dette nå. Vet ikke om jeg angrer eller ikke, hadde mange veldig flotte år. De dyreste årene var da jeg studerte i utlandet, de ville jeg aldri vært foruten. 500k i studelån er bare dyrt om du ikke kan betjene det i ettertid. Anonymkode: c2389...8d5Men det er jo det jeg er redd for at jeg skal slite med. Å betjene det i ettertid, altså. Vil jo ikke leve som ei fattiglus også etter endt utdanning, pga. at jeg har så mye gjeld å betale ned Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Med dagens veldig lave rente, vil du måtte betale tilbake ca 2 700 kr/mnd. Det er mye som nyutdannet og i etableringsfasen, men burde være helt overkommelig. Anonymkode: 22be2...025
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Med dagens veldig lave rente, vil du måtte betale tilbake ca 2 700 kr/mnd. Det er mye som nyutdannet og i etableringsfasen, men burde være helt overkommelig.Anonymkode: 22be2...025Hvordan regner du ut det? Kan man tenke seg at renten blir høyere noen år framover i tid? Hva er egentlig vanlig å ha i studielån? Synes det er så kjipt hvis jeg skal få problemer med å betale ned studielånet, evt. at jeg får dårlig råd pga. det osv. Angrer veldig på at jeg har tatt tre "tulleår" med årsstudium og nettstudier, pluss at jeg har 30 stp jeg ikke har bestått. Men det er jo lite jeg kan gjøre med det nå, dessverre Skulle bare ønske at jeg tenkte over slike ting før nå. Kanskje jeg bør velge en annen utdanning enn grunnskolelærerutdanning på 5 år? Men det er jo lærer i grunnskolen jeg ønsker å bli. Men vil jo heller ikke ha dårlige levekår. Anonymkode: 82981...805
Pengebingen Skrevet 12. november 2015 #10 Skrevet 12. november 2015 Jeg hadde rundt 430.000 da jeg var ferdig men min naturvitenskapelige mastergrad.Som deg rotet jeg litt de første par årene før jeg "landet". Det ble dyrt. Men føler jeg har fått en lønn som forsvarer studielånet, og det er en liten kostnad hver måned egentlig. Aldri vært noe problem å ha såpass høyt studielån. Påvirker til en viss grad hvor mye man får låne til bolig, men det er jo uansett bare å kjøpe den boligen man har råd til.Å betjene det klarer du nok, men klart, det suger noen tusenlapper fra lønna hver mnd.Du må selv velge hva du vil gjøre. Klarer du å jobbe mye ved sidenav studiene kan du jo spare endel underveis, slik at du har mindre lån når du er ferdig. Det kan være veldig lurt. Jeg angrer VELDIG på at jeg ikke gjorde det. Sløste bort masse penger fra ekstrajobben i studietiden, dum som jeg var.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 Halv mill i gjeld, og hvor gammel? Jeg syns det er mye. Prøv å lage deg en oversikt på hva det koster å "leve"; husleie, strøm, mat, reisekostnader (busskort), telefon, osv. Sjekk hva slags lønnsnivå du vil ligge på som nyutdannet, beregn 28-32% skatt og se hva du har igjen. Har du nok til å betjene 3000 i mnd på studielån? Anonymkode: edf32...4f7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #12 Skrevet 12. november 2015 Jeg måtte betale ca 2000 per mnd da jeg var ferdig utdannet for en del år siden. Med naturvitenskapelig hovedfag, en underbetalt jobb i offentlig forvaltning der jeg fikk utbetalt ca 11 000 pr mnd, og et lån på litt over 250 000. Renta var atskillig høyere på den tiden, over 7%. DA kan man snakke om fattiglus. Fordelen var at jeg ble vant til å leve sparsommelig. Anonymkode: dc868...994
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 Jeg hadde rundt 430.000 da jeg var ferdig men min naturvitenskapelige mastergrad.Som deg rotet jeg litt de første par årene før jeg "landet". Det ble dyrt. Men føler jeg har fått en lønn som forsvarer studielånet, og det er en liten kostnad hver måned egentlig. Aldri vært noe problem å ha såpass høyt studielån. Påvirker til en viss grad hvor mye man får låne til bolig, men det er jo uansett bare å kjøpe den boligen man har råd til.Å betjene det klarer du nok, men klart, det suger noen tusenlapper fra lønna hver mnd.Du må selv velge hva du vil gjøre. Klarer du å jobbe mye ved sidenav studiene kan du jo spare endel underveis, slik at du har mindre lån når du er ferdig. Det kan være veldig lurt. Jeg angrer VELDIG på at jeg ikke gjorde det. Sløste bort masse penger fra ekstrajobben i studietiden, dum som jeg var. Jeg jobbet ved siden av studiene før, men nå har jeg en psykisk sykdom som gjør at jeg rett og slett ikke klarer å sjonglere hverdagen med mer innhold enn jeg har nå, uten at det går utover min egen helse. Jeg har 30 000 på sparekonto + 25 000 på BSU. Prøver å bruke minst mulig av sparekontoen (blir kun til feks. julegaver, reise osv.), så prøver å holde meg til studielånet til vanlige ting. Men hvordan får man mindre lån når man er ferdig hvis man jobber ved siden av studiene? Altså at man kan betale ned med de pengene mens man studerer? Anonymkode: 82981...805
Anglofil Skrevet 12. november 2015 #14 Skrevet 12. november 2015 (endret) Tja, jeg har nesten 650 000 kr i studielån, så det der er ingenting i forhold til meg.Det er ikke et problem, sånn jeg ser det, betaler 3600 kr per måned, men jeg har bundet renten, og den var litt høyere enn den er nå (dessverre). Jeg bekymrer meg ikke veldig, det går fint å betale og det er ikke en utgift som gjør store utslag for min økonomi.Mvh Yvonne Endret 12. november 2015 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #15 Skrevet 12. november 2015 Halv mill i gjeld, og hvor gammel? Jeg syns det er mye. Prøv å lage deg en oversikt på hva det koster å "leve"; husleie, strøm, mat, reisekostnader (busskort), telefon, osv. Sjekk hva slags lønnsnivå du vil ligge på som nyutdannet, beregn 28-32% skatt og se hva du har igjen. Har du nok til å betjene 3000 i mnd på studielån? Anonymkode: edf32...4f7Jeg kommer til å få til sammen 500 000 i studielån når jeg er ferdig utdannet med det jeg har tenkt å gjøre, ja Kommer til å være 27-28 år når jeg blir ferdig utdannet. Men hvilke alternativer har jeg? Jeg kan jo ikke gjøre noe med det lånet jeg allerede har dratt på meg pga. årsstudiene, nettstudiet + de eksamene jeg ikke besto. Skal jeg droppe å ta mer utdanning da, slik at jeg ikke får mer i gjeld? Virker jo litt dumt det også. Kanskje jeg bør vurdere å studere noe annet enn lærerutdanning, slik at jeg får en bedre lønnet jobb? Men så må jeg jo tenke på at jeg skal jobbe og trives resten av livet også, ikke bare jobbe for å tjene penger. Nå i dag prøver jeg å bruke minst mulig på "unødvendige" ting. Kjøper meg sjelden klær og den slags (hvis jeg ikke absolutt MÅ ha noe nytt), og prøver å begrense penger jeg bruker på mat osv., selv om det blir litt mye unødvendig her siden jeg og kjæresten kjøper mye sammen, og han spiser mye mer enn meg etc. Men det er heller ikke så mye å gjøre noe med føler jeg. Har det billigste telefonabonnementet jeg kan ha, har busskort siden jeg må ha det for å komme meg til steder, men prøver å reise minst mulig utenom det. Har husleie på 5000 per måned + ca. 350 i strøm. Anonymkode: 82981...805
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #16 Skrevet 12. november 2015 Tja, jeg har nesten 650 000 kr i studielån, så det der er ingenting i forhold til meg.Det er ikke et problem, sånn jeg ser det, betaler 3600 kr per måned, men jeg har bundet renten, og den var litt høyere enn den er nå (dessverre). Jeg bekymrer meg ikke veldig, det går fint å betale og det er ikke en utgift som gjør store utslag for min økonomi.Mvh Yvonne Hvor gammel er du, og hvilken utdanning og jobb? Føler du at du har dårlig råd og må være sparsommelig med andre ting, eller tenker du ikke over det? Anonymkode: 82981...805
Anglofil Skrevet 12. november 2015 #17 Skrevet 12. november 2015 (endret) Hvor gammel er du, og hvilken utdanning og jobb? Føler du at du har dårlig råd og må være sparsommelig med andre ting, eller tenker du ikke over det? Anonymkode: 82981...80529 år, lærerutdanning (4 år), bachelor i engelsk (2 år) og master i engelsk (2 år). Jobber med administrative oppgaver, tjener noe over 400 000 kr i året.Tenker aldri over det, det er en utgift som i grunn ikke merkes. Vi har kjøpt leilighet i Oslo, men har lite boliglån og vi har heller ikke bil (og dertilhørende lån), så det lever vi veldig greit med. Vi har ikke noe luksusforbruk, vi sparer en del og bruker mest penger på reiser. Mvh Yvonne Endret 12. november 2015 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #18 Skrevet 12. november 2015 29 år, lærerutdanning (4 år), bachelor i engelsk (2 år) og master i engelsk (2 år). Jobber med administrative oppgaver, tjener noe over 400 000 kr i året.Tenker aldri over det, det er en utgift som i grunn ikke merkes. Vi har kjøpt leilighet i Oslo, men har lite boliglån og vi har heller ikke bil (og dertilhørende lån), så det lever vi veldig greit med. Vi har ikke noe luksusforbruk, vi sparer en del og bruker mest penger på reiser. Mvh Yvonne Okei! Når jeg er 28 år vil jeg jo forhåpentligvis være ferdig med GLU-utdanning som er femårig. Pluss at jeg har disse tulle-fagene da, som stort sett er innenfor idrett/fysisk aktivitet, i tillegg til at jeg har tatt litt fag fra vgs. Er vant til å leve helt greit, så har jo ikke tenkt å leve i luksus når jeg blir eldre heller, særlig ikke når jeg ikke vil ha økonomi til det. Men ønsker jo feks. å kjøpe meg leilighet når jeg blir ferdig utdannet, kjedelig å bo i kollektiv etter det Håper bare jeg får det til å gå rundt. Anonymkode: 82981...805
Million Skrevet 12. november 2015 #19 Skrevet 12. november 2015 Men hvordan får man mindre lån når man er ferdig hvis man jobber ved siden av studiene? Altså at man kan betale ned med de pengene mens man studerer? Anonymkode: 82981...805Det sier seg jo selv. Dersom du jobber og hever lønning mens du studerer, trenger du ikke ta så mye i studielån underveis, fordi du har jo inntekt å leve av i tillegg. Ergo; mindre studielån når du er ferdig. 2
Bokdamen Skrevet 12. november 2015 #20 Skrevet 12. november 2015 Men hvordan får man mindre lån når man er ferdig hvis man jobber ved siden av studiene? Altså at man kan betale ned med de pengene mens man studerer? Anonymkode: 82981...805Hvis du jobber ved siden av og sparer opp, kan du f.eks. ha noen semester der du ikke trenger ta opp lån. Alternativt betaler du en stor bolk når du er ferdig å studere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå