Gå til innhold

Har han vondt av å holde seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en hund som er litt vrien om morgenen. Jeg pleier å gå tur med han i ca 20 minutter,og det er det vi har tid til, med mindre jeg skal begynne å stå opp klokken 5 (det er forresten uaktuelt). Problemet her er at han "glemmer" å gå på do. Som regel er han helt rolig og går på do, og er gira på å komme hjem for å spise frokost, men enkelte dager (som i dag) bare løper han rundt og finner pinner og graver hull og ruller seg rundt, og selv om han tisser, så glemmer han helt å gå ordentlig på do. Dette resulterer ofte i at jeg blir for sent ute, fordi jeg ikke har lyst til å gå fra han uten at han har gjort fra seg. Men er det egentlig så ille, når det virker som han ikke må? 

På forhånd takk for svar :) 

Anonymkode: f32b1...6b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet?

Anonymkode: f32b1...6b7

Skrevet

Jeg synes dette blir vanskelig å svare på, fordi det kommer an på om han faktisk må gjøre fra seg og er så travelt med andre ting at han glemmer seg ut, eller om han faktisk ikke må så tidlig. Det kommer an på rutine, foringstidspunkt osv.

Neste gang kan du forsøke å la ham være hjemme alene som vanlig selv om han ikke har gjort fra seg. Hvis han da enten har gjort fra seg inne, eller er nærmest "panisk" etter å komme seg ut å gjøre fra seg når du kommer hjem, så vet du at det er for lenge. 

Skrevet

Har du en kommando du bruker for å få han til å gå på do? Det har vært gull verdt her i hus i alle fall.

I tillegg kan det være lurt å trene på å roe seg ned. Vår hund slet med å roe seg ned da hun var valp, og vi begynte derfor å holde henne i halsbåndet til hun la seg ned hver gang vi så at hun slet med dette. Nå legger hun seg ned bare vi tar på halsbåndet hennes omtrent. Det hjelper også å be henne om å sitte, deretter telle til ti, og så gå videre. Hun er unghund nå, og blir fort ufokusert når det skjer noe spennende rundt henne.

Ellers er det jo viktig med gode rutiner, både når det kommer til mat, tur og søvn/hvile.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...