Gå til innhold

En overlege ved Rikshospitalet opererte en pasient mens han var beruset. Legen innrømmer at det oppsto komplikasjoner som kan skyldes alkoholbruken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"En overlege ved Rikshospitalet opererte en pasient mens han var beruset. Legen innrømmer at det oppsto komplikasjoner som kan skyldes alkoholbruken.

Ny lege måtte fullføre operasjonen

Kvinnen lå i narkose på operasjonsbordet i september, intetanende om at kirurgen som skulle operere henne hadde inntatt alkohol før arbeidsdagen. På grunn av alkoholrusen var legen ute av stand til å gjøre ferdig operasjonen han hadde påbegynt. Dermed måtte en ny lege tre inn for å fullføre jobben."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sykehus-norge/beruset-kirurg-opererte-pasient/a/23559517/

Sjokkerende synes jeg

Anonymkode: 79e10...787

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Jeg blir ikke sjokkert. Tror det er mye mer vanlig enn hva folk flest tror

På samme måte som at et stort antall piloter har inntatt alkohol og kokain før de skal ut å fly, så tror jeg også et stort antall kirurger driver med det samme

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir ikke sjokkert. Tror det er mye mer vanlig enn hva folk flest tror

På samme måte som at et stort antall piloter har inntatt alkohol og kokain før de skal ut å fly, så tror jeg også et stort antall kirurger driver med det samme

Takk for svar!

Finnes det ikke sikkerhetsrutiner som hindrer leger og piloter i å gå på vakt i beruset/ dopet tilstand?

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

I teorien så vet jeg at det finnes sikkerhetsrutiner ne det gjelder piloter iallfall, men disse rutinene blir svært sjeldent overholdt

Ikke hørt om noen rutiner når det gjelder kirurger annet en rutiner ifht arbeidstimer osv

• Liker 1
Skrevet

det må jo ha vært noen rundt som ikke har gjort jobben sin også..

Anonymkode: 0643d...0b1

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

det må jo ha vært noen rundt som ikke har gjort jobben sin også..

Anonymkode: 0643d...0b1

Absolutt 

Dessverre tror jeg det finnes mange som ikke tør å si ifra

• Liker 1
Skrevet

Absolutt 

Dessverre tror jeg det finnes mange som ikke tør å si ifra

Hvis du trykker på den knappen pilen på bildet peker på, så skal du bli kvitt kursivskriften. 

2015-11-12 07.55.42.png

Anonymkode: 42475...8f4

• Liker 2
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Hvis du trykker på den knappen pilen på bildet peker på, så skal du bli kvitt kursivskriften. 

2015-11-12 07.55.42.png

Anonymkode: 42475...8f4

Jeg vet det :roll:

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Finnes det ikke sikkerhetsrutiner som hindrer leger og piloter i å gå på vakt i beruset/ dopet tilstand?

Dessverre finnes det ingen som tester legene før de går på jobb. Dette burde være en selvfølge. Alkolås på døra til kontoret og garderoben som legen benytter, kunne være en grei ordning. Daglig testing for andre rusmidler blir mer problematisk i praksis.

Anonymkode: fafd1...045

• Liker 1
Skrevet

Dette er selvfølgelig helt akseptabelt, men jeg tror ikke det er vanlig. Til ettertanker er det jo at mange steder går kirurger på vakt i 24-48 timer, der det er svært variabelt hvor mye søvn de får. Når du har vært våken ett døgn tilsvarer det promille på 0,5, som altså ville gjort deg uskikket til å kjøre bil. Jeg har jobbet nesten 20 år i helsevesenet og opplevd en gang at noen har kommet på jobb og være påvirket av rusmidler. Den gangene ble det tatt blodprøver av den ansatte, og så ble hun sendt hjem (og fikk senere sparken da prøven var positiv). 

Anonymkode: 8e574...c64

Skrevet

Dette er selvfølgelig helt akseptabelt, men jeg tror ikke det er vanlig. Til ettertanker er det jo at mange steder går kirurger på vakt i 24-48 timer, der det er svært variabelt hvor mye søvn de får. Når du har vært våken ett døgn tilsvarer det promille på 0,5, som altså ville gjort deg uskikket til å kjøre bil. Jeg har jobbet nesten 20 år i helsevesenet og opplevd en gang at noen har kommet på jobb og være påvirket av rusmidler. Den gangene ble det tatt blodprøver av den ansatte, og så ble hun sendt hjem (og fikk senere sparken da prøven var positiv). 

Anonymkode: 8e574...c64

Og hvor mange er det mon tro som du ikke oppdaget fordi de ikke var åpenbart beruset? Husk at du er uskikket til å kjøre bil ved promille på 0,2. Det er ikke alltid lett å identifisere hvem som er beruset og hvem som er edru. Rutinemessig måling må derfor til hver eneste dag for hver eneste lege. Ved måling på 0,2 eller over dette må legen umiddelbart avskjediges og legelisensen inndras for alltid.

Anonymkode: fafd1...045

• 10 måneder senere...
Skrevet

Huff så scary, leger er jo de man skal kunne stole på..

Anonymkode: ba867...9d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...