Gå til innhold

Dere som har allrom...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har allrom, har dere stue i tillegg til allrommet? Vi skal til med ei større oppussing, og vurderer å omrokkere på planløsninga sånn at vi får et allrom på 45 m2 (kjøkken med stor kjøkkenøy, spisebord og stor hjørnesofa m/ tv.) Per i dag er stue og kjøkken atskilt, og vi har en ganske liten entre. Ved å lage et allrom istedet får vi en litt større entre.

Jeg liker forsåvidt denne løsninga, fordi det blir så sosialt. Men kanskje blir det for sosialt? Og så føler jeg på et vis at det blir et gigantisk kjøkken med en tv-krok i.

Har dere ei anna stue i tillegg til allrommet? Vi skal ordne kjellerstue i kjelleren, så vi får jo ei stue til, men den skal være mest til barna, og så blir den ikke så stor.

(Huset er forøvrig på omtrent 200 m2 fordelt på 2 etasjer. Det blir allrom, 3 soverom, bad og entre med grei størrelse i 1. etasje, og vaskerom/bad, kjellerstue, 2 soverom og boder i kjelleren.)

Skrevet

Vi har ikke det og jeg ville ikke hatt det nettop på grunn av at det blir litt vel sosialt. Jeg liker åpne rom, men det er greit å i det minste kunne sette seg i en annen krok når familiemedlemmer driver med ulike ting. En er på kjøkkenet og baker og lager mat. Kanskje er det da hyggelig med musikk eller radio? Umulig hvis noen vil se på TV samtidig. Og kanskje skal tenåringen spille et bråkete spill på iPaden? I familieselskap vil de yngste leke eller spille spill, mens de voksne vil snakke uten å måtte rope over barna. Jo flere man er i en familie, jo viktigere er det at det er tilrettelagt fot å holde på med ulike aktiviteter. Mener jeg i hvert fall.

Anonymkode: 34be0...a7d

• Liker 5
Skrevet

Vi har allrom, eller åpen løsning, da. Men vi har en stor stue i tillegg.

Der er viktig for oss å ha muligheten til å lukke en dør for å kunne stenge lyd ut eller inn :)

men vi hadde klart iss fint uten også. Barna hadde jo brukt rommene sine mer. De sitter jo der, også.

Skrevet

(...)

Jeg liker forsåvidt denne løsninga, fordi det blir så sosialt. Men kanskje blir det for sosialt? Og så føler jeg på et vis at det blir et gigantisk kjøkken med en tv-krok i.

(...)

Det kjente jeg også litt på, da jeg og samboeren bodde i leiligheten han leide da vi ble sammen. For litt siden var jeg på besøk til noen som også hadde åpen løsning i leiligheten, og tenkte at jeg hadde følt meg litt ubekvem, hadde jeg vært vertinnen. Jeg hadde ikke likt å "bli observert" mens jeg ryddet sammen etter maten, satte på kaffe etc, samtidig som at oppvasken på benken/i vasken hadde vært distraherende siden jeg kunne se den hele tiden. Og som gjest ble jeg også litt distrahert da vertinnen forsiktig ryddet bort litt oppvask mens hun ventet på at kaffen skulle bli ferdig. (Mest fordi jeg følte at jeg burde hjulpet henne, men likevel.)

I vår hadde vi en del gjester her, med matservering og sånt. Litt av maten ble tilberedt fortløpende, og det går mye kaffe når 16 voksne mennesker er samlet en hel kveld. Dørene inn mot kjøkkenet fra gangen og stua var åpne, men det er ikke mye man ser likevel. Jeg tror samboeren min syns det var greit å få kokkelere "i fred og ro". Det syntes jeg også, da vi hadde gjester igjen litt senere, og jeg var den som ordnet med mat og kaffe mens han snakket med gjestene. Det var fint å kunne sette på kaffe uten å føle at jeg stod på utstilling.

Men vi syns det er viktig å ha muligheten til å lukke døren, da. Pluss at vi har katter, som går inn og ut gjennom katteluka etter eget forgodtbefinnende. De går ikke på benker og sånt når vi er til stede, men det er jo ikke så lett å kontrollere hva de gjør når vi ligger og sover ...

Anonymkode: 87aa7...cb8

Skrevet

Jeg ville aldri bare hatt et allrom. Det må da være utrolig irriterende om man vil se på tv, samtidig som noen står og støyer på kjøkkenet? Kjøkkenmaskinen min bråker som et uvær, i tillegg har man kjøkkenvifte som bråker, og gjerne oppvaskmaskin. 

En annen ting er om ulike familiemedlemmer har besøk. Da er det greit at man kan ha gjester utenfor allrommet, eller omvendt. Og ikke minst kan man ha gjester uten at de må sitte og se på kjøkkenrot.. 

Jeg for min del hater åpne løsninger, og liker mye bedre slik vi har det: dobbel skyvedør mellom kjøkken og stue. Så kan vi åpne og lukke ettersom hva som passer best da. 

Anonymkode: 86486...b0c

Skrevet

Vi har et allrom. Vårt går riktignok i vinkler, da. Kjøkkenet i  en krok, så en smalere del med spisebort, før det åpner seg opp igjen til stuedelen. Slik sett er det ingen siktelinje mellom TV-kroken og området med oppvaks og komfyr (men vi ser begge deler fra spisebordet. 

Vi har to stuer i tillegg. Den ene er barnas lekerom (etter hvert "tennåringsstue) og den andre er "storstua". Den bruker vi tilnærmet aldri. Ser ikke helt poenget med det rommet altså. Men det ser jo alltid ryddig ut for gjester i og med at vi aldri er der selv ;)  Vi bruker den i jula (kun der vi har plass til juletre) og ved større selskaper. Men f.eks i barnebursdager og middagsselskapet er vi kun i allrommet den lille stua.

Kort oppsummert. Jeg kunne godt sett for meg at vi ikke hadde savnet den store stua om den ikke var der. Men nå er vår "stuedel" av allrommet veldig adskilt fra kjøkkenet. Og den har peisovn og bokhyller, og er veldig lun og koselig.

Anonymkode: 6a331...143

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...