Gå til innhold

Hvordan blir julen for 50/50-barna? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er 50/50-foreldre: hvordan blir julen og nyttår?

Våre tvillinger bor en uke hos far, en hos mor, osv. og vi er naboer. Guttene våre behover aldri å pakke de har alt hos begge sine foreldre. 

I år feirer de jul med sin far og farmor/farfar, onkel/tante/søskenbarn.

Jeg jobber og i feriedagene er jeg utenlands i en familieleilighet. 

Nyttårsaften er barna med meg, besteforeldre og onkel/tante/søskenbarn. 

Vi bytter på det årlig, slik at det blir like mye jul og nyttår hos begge foreldre. 

Barna virker harmoniske og gleder seg. Vi har hatt denne ordningen fra barna var 2 år og nå er de 5 år. Det fungerer supert og tror nok mye av grunnen også er at verken barnas far eller jeg har ny kjæreste. 

Hvordan har andre det? 

Anonymkode: 87007...730

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn pakker aldri noe.

De er annenhver jul hos en og da nyttår hos den andre.

Vi deler opp etter hvem som har tradisjoner på de gitte dager. Det hele går rolig og sivilisert for seg.

Julaften var vi sammen på formiddagen alle sammen.Dette endret seg da  so er far fikk ny dame som er fryktelig sjalu ;)

Jeg er Rotemor, men må være anonym pga nettrollstalker ;)

Anonymkode: 0118f...fa9

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker når jeg var mindre, og da byttet foreldrene mine på julen årlig. Om jeg var hos pappa på julaften, så feiret jeg nyttårsaften hos moren min. Synes det var en grei ordning. Hadde i tillegg en etter-julaften 25.desember. Da var jeg hos moren min, så fikk jeg åpne julegavene fra hennes familie og spise julemat/rester. :)

Anonymkode: 61d58...e85

Skrevet

Nå er ikke ungene mine 50/50, da, men vi kommer til å feire julaften sammen. De blir her lillejulaften og julaften formiddag, før vi drar til mine eks-svigers og feirer julaften der. Så sover barna hos pappa, og har et par dager romjul der. Håper vi kan fortsette å feire sammen, ingen av oss kan se for oss en julaften uten barna.

• Liker 1
Skrevet

Her er det helt likt som da vi var sammen, bare at jeg ikke blir med til hans slekt og omvendt. Julaften og nyttårsaften er annet hvert år. 1 dag er min, 2 dag hans. Det er som sagt de tradisjonene vi har hatt siden vi ble sammen. Julaften morgen er de alltid hos meg, pga julesokktradisjonen. De vil ikke gi slipp på den og det blir ikke det samme hos pappa mener de. 

Vi bor ca 15 min fra hverandre med bil så det blir mye kjøring når de er hos faren, men de trenger ikke pakke noe. Eneste er sports- og skoleutstyr. 

Anonymkode: 18aab...0c8

Skrevet

Vi har tenåringer som bor 50/50, og deler jul/nyttår som ts. Dessverre er ikke faren så interessert i å betale for klær og sko, så noe klær må dessverre pakkes. Avtalen var at de skulle ha litt klær hos hver av oss, og at vi skulle dele kostnadene på jakker og sko, men den avtalen holdt ikke lenge. Vet barna synes dette er lite gøy, men de har gitt opp å få klær av faren. Tror stemor står bak noe av dette, men vi (barna og jeg) har bare innsett at dette er en kamp vi har tapt. 

Anonymkode: 95e8b...e82

• Liker 1
Skrevet

Vi har annenhvert år julaften/nyttårsaften. Fungerer fint!

• Liker 1
Skrevet

Stebarna har annenhver jul hos mor, og alltid en "minijulaften" hos den av foreldrene som de er borte fra før jul..

Det som er rart er at for hvert år de skal være hos mor, så korter hun ned samværstiden hos henne. Men dette er jo bare bonus for oss.. Dog synd i barna som knapt får se mor i jula..

Anonymkode: 2206c...cea

Skrevet

klær og sko osv, har de hvert sted. så de pakker ikke.

Anonymkode: 2206c...cea

Skrevet

Her er det første julen etter samlivsbrudd og 50/50, og dermed prøveprosjekt. Avtalen i år er at vi skal feire juleaften sammen. Ungene er hos faren i jula i år, men hvor vi blir akkurat på juleaften er litt uklart (det er litt lite plass hos faren). Uansett feirer vi sammen, og x-ens foreldre blir også sammen med oss. Ungene har vist stor lettelse når de fikk høre dette, og selv om x-en har styra litt rundt det så har vi nå fått snakket om det nå, og jeg tror det kommer til å fungere fint og bli hyggelig for alle! Jeg har også fått invitasjon til 1.juledag til broren til x-en og familien til julebrunch, og kommer til å gå på den dersom det er greit for x-en. Jeg har ingen egen familie i området, så det er litt spesielt sånn sett. De bor på en helt annen kant av landet, og det er ikke aktuelt å reise dit til jul hverken med eller uten unger. Men jeg har et godt forhold til min x-svigerfamilie.

Nyttårsaften så er ungene hos meg i år. Den feires ikke sammen med faren, men vi får besøk av ei venninne av meg og sønnen hennes. Neste år blir det motsatt, hos meg juleaften og hos faren nyttårsaften. Så får vi se om det blir så vi feirer juleaften sammen alle da eller ikke, tenker at det kommer både an på hvordan det fungerer i år og hvordan situasjonen er (om det er kommet inn nye kjærester feks). Vi tar det som det kommer. Tradisjoner tilpasses selvfølgelig, slik at ungene kan bli med faren i familieselskaper selv om de egentlig er hos meg.

Ellers så pakker vi en del for ungene altså, det er en del ting de vil ha med seg mellom husene, og en del ting de MÅ ha med, som alt skoleutstyr, treningsutstyr, sykler o.l. Vanlig klær har de begge steder. Det er en litt annen hverdag med barn i skolealder enn når de går i barnehagen. Mye mer de trenger.

• Liker 1
Skrevet

I år er det min tur til å ha juleaften og nyttår, da reiser jeg og jr 22/23 des til sogn og fjordane for å feire jul med min mor og min søster. blir der til ca 1 nyttårsdag og reiser hjem igjen. Jr feirer "mini jul" med pappan, stemor og besteforeldre før vi reiser. Neste år er det omvendt. Har hatt det sånn siden han var 3 og han er 8 nå. Ingenting han trenger pakke å ha med fra pappa i denne anledning. Klær osv har vi vær for oss. Men av erfaring får han med noen gaver fra bestemor på farsiden, hun er veldig snill sånn og passer på at det blir litt til både "mini jul" og den ekte julaften:klappe:

I hverdagen er det sykler, fotballtøy, korpsting m.m som sendes frem og tilbake, men det er jo ikke aktuelt i julen.

Gleder meg sinnsykt mye til jul i år! Jeg og jr har bablet om jula i år sammen omtrent siden sommerferien. Hadde en fin jul i fjor og da var det "mini jul" her hvor min søster reiste fra sogn og fjordane og feiret med oss før jr dro til pappan sin på juleferie. Da var det bare jeg og mamma som feiret julaften men i år blir det ekte julefeiring! Mamman min vet jeg allerede har begynt å bake til vi kommer og i går når jeg snakket med henne strøk hun nisser og juleduker:fnise: så hele familien gleder seg til endelig å feire ekte jul igjen :tree:

Skrevet

Vi feirer julaften og nyttårsaften annethvert år. I år er gutten hos sin familie på farsiden julaften, og nyttårsaften med meg og min familie.. Bruker ikke å feire en ekstra julaften. Samlivsbruddet skjedde da gutten var 4 år,  nå er han 11 år og har både steforeldre og søsken på begge sider som han elsker.  Slipper å pakke klær og utstyr, annet enn slalåmskiene. 

Anonymkode: 9999c...110

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vår situasjon rundt min manns barn er litt spesiell, for de har vokst opp med tante og onkel på morssiden som fosterforeldre. Men julefeiringen har vært den samme så lenge de husker; lille julaften med bestemor og pappa (og etterhvert meg), julaften med mamma, fosterforeldre, tante nr 2 og besteforeldre på morssiden. Alle har bodd i samme by, og de har pakket med seg noen klær da de har sovet over hos bestemor (farmor) fra lille julaften til julaften)

Nyttår har de hatt med fosterforeldre eller hatt eget selskap med venner :) 

Jeg kom inn i livene deres når de var 13, og nå er de 18 :) 

Endret av FruN
Skrevet

Vår situasjon rundt min manns barn er litt spesiell, for de har vokst opp med tante og onkel på morssiden som fosterforeldre. Men julefeiringen har vært den samme så lenge de husker; lille julaften med bestemor og pappa (og etterhvert meg), julaften med mamma, fosterforeldre, tante nr 2 og besteforeldre på morssiden. Alle har bodd i samme by, og de har pakket med seg noen klær da de har sovet over hos bestemor (farmor) fra lille julaften til julaften)

Nyttår har de hatt med fosterforeldre eller hatt eget selskap med venner :) 

Jeg kom inn i livene deres når de var 13, og nå er de 18 :) 

Ja, det var jo veldig merkelig.

Rart at de bor hos fosterforelder når de har sin far.

(sorry. helt off topic.)

• Liker 1
Skrevet

I år feirer barnet til samboer jul hos oss og nyttår hos mor. Vi feirer hos foreldrene til samboer sammen med tanter, onkler, søskenbarn,bror, farfar, farmor (til barnet) og min mor. Han gleder seg veldig!!

Anonymkode: 7b0a4...9ea

Gjest Haaploes
Skrevet

(sorry. helt off topic.)

De fleste barn i fosterhjem har også biologiske foreldre.

Skrevet

Annethvert år hvor de er på julaften.

Skrevet

(sorry. helt off topic.)

Mor var ikke myndig da de ble født, og fikk ikke tildelt far foreldreansvar :) Men som sagt over her, fosterbarn har stort sett biologiske foreldre i live :) 

/end off topic :) 

• Liker 4
Skrevet

De fleste barn i fosterhjem har også biologiske foreldre.

Ja, det var jo nettopp poenget..... De hadde jo sin far og likevel forsterhjem. men dette har vi i grunn ikke noe med. Men svaret ditt er tåpelig. De var jo ikke i fosterhjem pga far.

Skrevet

Mine barn pakker aldri noe.

De er annenhver jul hos en og da nyttår hos den andre.

Vi deler opp etter hvem som har tradisjoner på de gitte dager. Det hele går rolig og sivilisert for seg.

Julaften var vi sammen på formiddagen alle sammen.Dette endret seg da  so er far fikk ny dame som er fryktelig sjalu ;)

Jeg er Rotemor, men må være anonym pga nettrollstalker ;)

Om man googler "rotemor+kvinneguiden" så kommer denne tråden opp, tror jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...