Pingvinsukker Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Hunden min oppfører seg så rart for tiden. Av og til kommer det sigende en veldig sterk parfymelukt inn til oss, jeg aner ikke hvor eller hvem det kommer fra, men det lukter STERKT av en parfyme som tilhører en gammel dame. Vi bor i blokk med mange andre, så det er mulig det er fra en av naboene. Ihvertfall; når denne lukten kommer, reagerer hunden min VELDIG - hun skyter rygg, bjeffer og nekter å oppholde seg i rommet hvor lukten er. I akkurat dette tilfellet skjønner jeg at det kommer av lukten, men det som er rart er at veldig ofte, enten vi er ute på tur eller inne, kan hun plutselig stoppe helt opp og lukte ut i luften, bli kjemperedd og bare ville hjem eller løpe og gjemme seg under bordet. Hun er ellers tøff og av den dominante typen mot andre hunder. Dette skjer oftere og oftere, og blir jo veldig dumt når vi skal ut på tur og hun bare vil hjem - ofte før hun har fått vært på do. Er det noen som har vært borti noe lignende? Eller har tips til hva vi kan gjøre for å hjelpe henne med denne frykten?
Tabris Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Bor du et sted hvor det finnes ville rovdyr? Bjørn eller ulv? Jeg vet at mange hunder har en instinktiv redsel mot bjørn/lukt av bjørn. Ellers kan hunden kjenne lukten av så mye forskjellig, det er vanskelig å si. Du kan jo begynne å trene kontaktøvelser - dvs belønne med godbit for øyekontakt. Så fort hunden begynner å være i luften, så kan du begynne å trene kontakt. Evt avlede med triksetrening, godbitsøk eller annet.Ellers så er det mange som misforstår hunders oppførsel mot andre hunder, og det som ofte kalles for "dominant oppførsel" er som regel bare bølling fra en usikker hund. Så hun virker å være litt utrygg av seg. Kanskje hun kjenner lukten av andre hunder? Vanskelig å si. 1
Jeane Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Ellers så er det mange som misforstår hunders oppførsel mot andre hunder, og det som ofte kalles for "dominant oppførsel" er som regel bare bølling fra en usikker hund. Så hun virker å være litt utrygg av seg. Kanskje hun kjenner lukten av andre hunder? Vanskelig å si.Dette var min første tanke også. Bølling eller kjefting på andre hunder er gjerne usikkerhet, noe som stemmer ganske godt med beskrivelsen av reaksjonen. Noen hunder er også mørkredde, og min har mye lettere for å reagere på ting i mørket (spesielt etter en lang, nordnorsk sommer med lys hele døgnet). Noen ganger er det lyder, andre ganger lukter eller skygger/silhuetter hun ikke klarer å tyde. Nå er ikke min veldig mørkredd. det jeg beskriver med henne er nok ganse vanlig. E hund som er mer mørkredd, eller engstelig generelt sett, vil reagere sterkere.Min tok helt av en gang, og hun som så og si aldri bjeffer kjeftet mot en hage vi gikk forbi. Jeg ble selvfølgelig litt redd selv av dette avviket i adferd, og speidet etter fare der hvor hunden min hadde blikket festet. Da sto det en elg i mørket og spiste på naboens trær. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå