Chestnut Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Bare meg som har reagert på hvor lite vennlige kvinner ofte er mot hverandre? Da mener jeg ignorering, se en annen vei når man får øyenkontakt og smiler, mangel på vanlig høflighet, avvisende kroppsspråk og andre subtile hersketeknikker. Opplevde dette senest i dag i barnehagen til min sønn med en mor som ikke sa et ord eller så i min retning de fem minuttene vi befant oss i garderoben alene, til tross for at jeg smilte og sa hei. Dette var forøvrig første dagen vi var der på en liten avdeling. I min verden er minimumskravet for høflighet å hilse på nye foreldre. Denne episoden føyer seg inn i rekken av episoder med kvinnfolk som ikke gidder å utvise et minimum av vennlighet. Har opplevd tilsvarende oppførsel mange ganger på byen også, mange nok ganger til å kunne si at dette er relativt vanlig. 3
Gjest Hummels Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 De er sjalu på andre kvinner så klart.
Miss Blue Skrevet 11. november 2015 #3 Skrevet 11. november 2015 Kvinner er kvinner verst er det et ordtak som sier. Er nok mye i det, og jeg har opplevd dette med enkelte, og i enkelte situasjoner at kvinner kan være ufyselige med andre kvinner, spesielt på ignorering og hersketeknikker. 1
sol87 Skrevet 11. november 2015 #4 Skrevet 11. november 2015 (endret) edit: det ble bare tull med innlegget mitt, da jeg blandet sammen ts med hummels. jeg har nettopp gått til innkjøp av nytt nettbrett, og knøler fælt med det. Det må være derfor jeg tuller så fælt. Endret 11. november 2015 av sol87
Chestnut Skrevet 11. november 2015 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2015 Enig i at man skal være bevisst på at tolkningen er nettopp en subjektiv oppfatning og at oppførsel kan være tvetydig. Jeg lar ofte tvilen komme folk til gode, som feks å tenke at de sikkert ikke hørte meg når det har skjedd at jeg ikke har fått svar. Er heller ikke paranoid og forventer ikke avvisende oppførsel - snarere tvert i mot. Men dette som sagt er et mønster, og med så og si ingen unntak gjelder dette kvinnfolk. Hva var det du ikke forstod med eksempelet mitt? Mange grunner til at man ignorerer noen i flere minutter som befinner seg i samme rom, som er hyggelig, og som attpåtil er i barnehagen for første gang? Jeg har også dårlige dager, men klarer jeg å bevege meg ut av døren, klarer jeg også å utvise et minimum av høflighet mot andre mennesker. 1
Gjest 2Bhonest Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Jeg forstår ikke helt eksempelet ditt. Du skriver at kvinner er slemme mot andre kvinner, men her er det jo en kvinne som ikke var så hyggelig mot deg. Ellers kan jeg ikke si å ha lagt merke til at kvinner er så mye slemmere mot hverandre enn menn. Det er vel heller sånn at kvinner og menn har ulike måter å være slemme på. En annen ting er at man bør være forsiktig med å tolke andre menneskers oppførsel. Ts har hilst på en kvinne, som overser ham og ikke smiler. Det kan det være mange grunner til. Kanskje hun var stressa og opptatt med sitt barn? Kanskje hun rett og slett ikke hørte ham (tunghørte blir ofte mistenkt for å være overlegne, når de faktisk ikke hører at folk sier hei). Kanskje hun hadde en veldig dårlig dag. Det er jo også en mulighet at hun ikke er høflig/hyggelig, eller at hun ikke liker Hummels, men personlig ville jeg for min egen del satset på en av de andre tolkningene. TS er en kvinne. Skjerpings...
sol87 Skrevet 11. november 2015 #7 Skrevet 11. november 2015 hehe, ja, jeg ser det nå, jeg vet ikke helt hvordan jeg presterte å gøre den sammenblandingen. sært!
sol87 Skrevet 11. november 2015 #8 Skrevet 11. november 2015 Enig i at man skal være bevisst på at tolkningen er nettopp en subjektiv oppfatning og at oppførsel kan være tvetydig. Jeg lar ofte tvilen komme folk til gode, som feks å tenke at de sikkert ikke hørte meg når det har skjedd at jeg ikke har fått svar. Er heller ikke paranoid og forventer ikke avvisende oppførsel - snarere tvert i mot. Men dette som sagt er et mønster, og med så og si ingen unntak gjelder dette kvinnfolk. Hva var det du ikke forstod med eksempelet mitt? Mange grunner til at man ignorerer noen i flere minutter som befinner seg i samme rom, som er hyggelig, og som attpåtil er i barnehagen for første gang? Jeg har også dårlige dager, men klarer jeg å bevege meg ut av døren, klarer jeg også å utvise et minimum av høflighet mot andre mennesker. For å si det sånn, det jeg ikke forstod var nettbrettet mitt, viser det seg. Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at du var Hummels. Jeg har derfor sletta innlegget, for det ble jo bare tull og rør. Angående det å ikke overtolke: Jeg har opplevd akkurat det du sier med en mann. Jeg tolka det som at han var en sur kjiping, men det viste seg at han bare var sjenert og ordknapp. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Hvorfor tok ikke du initiativet til å prate da? Jeg er en sjenert type og går aldri bort til fremmede å starter en samtale. Videre har jeg liten oversikt over alle foreldrene i barnehagen, jeg har da mer en nok med å huske de ansatte og vennene til barnet mitt. Anonymkode: ec5a8...129 1
Chestnut Skrevet 12. november 2015 Forfatter #10 Skrevet 12. november 2015 (endret) Jeg er også sjenert. Derfor er jeg ekstra bevisst på kroppsspråk og å smile nettopp fordi jeg ikke vil bli oppfattet som avvisende/uvennlig. Jeg smilte, sa hei og fikk ikke svar. Det var en teoretisk mulighet for at hun ikke hørte meg, men hun så meg definitivt, da vi var alene i garderoben. Mener du jeg burde tatt mer initiativ? Hadde heller ikke behov for noe samtale, men syns det er ganske kleint å være i samme rom som noen i flere minutter uten å ense den andre. Uansett snakker jeg om et mønster her, dette var som sagt bare ett eksempel. Endret 12. november 2015 av Chestnut 1
Gjest Sukkerbit Skrevet 13. november 2015 #11 Skrevet 13. november 2015 Jeg synes at både menn og kvinner flest er høflige og svarer hvis man sier hei.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #12 Skrevet 14. november 2015 Hun burde sagt hei eller smilt tilbake, det er jeg helt enig i. Men for noen mennesker kan sjeneretheten deres være et stort problem, et eksempel er en kar inne på lesesalen min. Dersom jeg eller andre kommer inn stikker han kort tid etterpå for å unngå å prate med oss. For noen dager siden såg jeg han snudde i en korridor for å unngå meg. Jeg tar meg ikke nær av dette, jeg oppfatter det heller ikke som uhøflig; han sliter jo tydeligvis med å være sosial. For noen mennesker er bare det å smile til andre eller si hei svært vanskelig, de velger heller å se en annen vei eller i gulvet.En annen ting kan være at hun såg deg, men ikke var bevisst på deg. Kanskje tankene var et helt annet sted? Hos den kreftsyke mannen sin? Kanskje på økonomiske problemer? Kanskje firmaet hennes var i ferd med å gå konkurs? Vi burde være smilende, vennlige og høflige mot hverandre, men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Jeg er helt sikker på vi alle har hatt en dag der vi har vært innesluttet og kanskje ikke oppfattet våre hyggelige medmennesker. Anonymkode: ec5a8...129
Gjest FruPotter Skrevet 14. november 2015 #13 Skrevet 14. november 2015 (Enkelte, ikke alle) Kvinner kan være skikkelig ekle med andre kvinner. Husker at de verste i klassen var jenter, altså, de som mobbet/plaget. Spesielt med de som var stille og rolig, og likte å være alene. Det var ikke så populært, og ingen jenter ville henge med meg f.eks. fordi jeg ikke snakket høyest. Ble oversett, baksnakket, sett rart på og fikk kommentarer som "ÅH jeg vil ikke sitte sammen med henne, MÅ jeg det..?". Utrolig ufyselig oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #14 Skrevet 14. november 2015 Jeg tror vi mennesker bør begynne å få litt mer takhøyde når det gjelder hva som oppfattes som vennlig og høflig, jeg.Ts mener at det høflige hadde vært om damen hadde smilt og hilst tilbake. Jeg mener at høfligheten fra min side bør gå ut på å tenke noe i denne duren "Har vedkommende det bra? Hun hilser ikke, smiler ikke. Huff, noe må ha skjedd.". Ts aner ikke hvorfor vedkommende ikke "ga av seg selv" i det øyeblikket, sannheten er at de aller fleste av oss mennesker går igjennom 1,2 eller 3 livskriser i løpet av livet og med forventninger om at vi skal oppføre oss 100% i alle situasjoner. Du trekker dårlige konklusjoner rettet mot mennesker som ikke oppfører seg etter den sosiale normen til punkt og prikke: Jeg vil si at du, ts, er hårsår, har for lav takhøyde når det kommer til andre mennesker og bør begynne å revurdere hva som er vennlig og hva som ikke er vennlig hos deg selv. Anonymkode: a9842...c27
Gjest Bossa Nova Skrevet 14. november 2015 #16 Skrevet 14. november 2015 Kvinner kan være helt forferdelige med hverandre, tror det kan ha med sjalusi å gjøre som Hummels nevner. Har lagt merke til at de som er mest bitchete mot andre kvinner, er desto mer smiskende overfor menn. Så det har vel noe med konkurranse å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #17 Skrevet 14. november 2015 Kvinner er sin egen verste fiende. Mye mer drama med kvinner, begge veier. Kvinner er i større grad sosialt fokusert og analyserer både egen og andres oppførsel opp og i mente. Anonymkode: 5169a...66b
Summers Skrevet 14. november 2015 #18 Skrevet 14. november 2015 Kvinner kan være helt forferdelige med hverandre, tror det kan ha med sjalusi å gjøre som Hummels nevner. Har lagt merke til at de som er mest bitchete mot andre kvinner, er desto mer smiskende overfor menn. Så det har vel noe med konkurranse å gjøre.De smisker vel mot mennene de ønsker å bli likt av, ikke alle menn. Rimelig sikker på at kvinnene oppfører seg like kjipt mot enkelte menn som de gjør mot enkelte kvinner. Er menn som er sånn også.Kjipt for de som blir behandlet dårlig, men trøsten må vel være at kjipe mennesker blir gjennomskuet.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #19 Skrevet 14. november 2015 Kvinner er sin egen verste fiende. Mye mer drama med kvinner, begge veier. Kvinner er i større grad sosialt fokusert og analyserer både egen og andres oppførsel opp og i mente. Anonymkode: 5169a...66bDette synes jeg er mest slitsomt med mitt eget kjønn. Vi skal skule, analysere og mene noe om alt som er sosialt hos oss selv og hos andre. "Hadde den personen rett? Gjorde den personen riktig?" Blabla..Bare se på de fleste tråder, Samliv og relasjoner osv. Håpløst og sliiitsooomt Anonymkode: a9842...c27
waco Skrevet 16. november 2015 #20 Skrevet 16. november 2015 Bare meg som har reagert på hvor lite vennlige kvinner ofte er mot hverandre? Da mener jeg ignorering, se en annen vei når man får øyenkontakt og smiler, mangel på vanlig høflighet, avvisende kroppsspråk og andre subtile hersketeknikker. Opplevde dette senest i dag i barnehagen til min sønn med en mor som ikke sa et ord eller så i min retning de fem minuttene vi befant oss i garderoben alene, til tross for at jeg smilte og sa hei. Dette var forøvrig første dagen vi var der på en liten avdeling. I min verden er minimumskravet for høflighet å hilse på nye foreldre. Denne episoden føyer seg inn i rekken av episoder med kvinnfolk som ikke gidder å utvise et minimum av vennlighet. Har opplevd tilsvarende oppførsel mange ganger på byen også, mange nok ganger til å kunne si at dette er relativt vanlig. Sånn ubehagelig kroppspråk har jo kvinner til menn også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå