Gå til innhold

enkeltpersonforetak og skatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye skal sånne enkeltperson-foretak betale i skatter og avgifter ?

Og etter at man har betalt skatt så skal man vel overføre noen kroner som lønn til seg selv? Hvor mye (mange prosent) er det normalt å ta ut som lønn?

Anonymkode: 39fc3...697

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer litt på det samme. Har lest en del om det på Altinn. Foreslår at du leser der. 

Anonymkode: 9805b...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatt er jo beroende på mange ulike ting som om du har boliglån, hvor mye lønn du har osv osv. Men en tommelfingerregel er at det er 39.4 (eller noe i nærheten av dette) man skatter som selvstendig med ENK. Dvs. ca. 40 %.

Avgifter kommer jo an på hvilken bransje osv. Men momsen er jo det mest åpenbare hvis du selger varer og tjenester da. Altså ikke driver med undervisning av noe slag og noen andre få unntak.

Anonymkode: 86113...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal sånne enkeltperson-foretak betale i skatter og avgifter ?

Og etter at man har betalt skatt så skal man vel overføre noen kroner som lønn til seg selv? Hvor mye (mange prosent) er det normalt å ta ut som lønn?

Anonymkode: 39fc3...697

Du skattlegges ikke av "lønn" du tar ut men av overskuddet til foretaket ditt. Du er IKKE lønnsmottaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nærmere 40 %. Rundt 28 % i skatt og 11-12 % (husker ikke helt) i trygdeavgift. Hvor mye du kan ta ut i lønn, avhenger av hvor mange utgifter du har og da hvor mye overskudd foretaket har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nærmere 40 %. Rundt 28 % i skatt og 11-12 % (husker ikke helt) i trygdeavgift. Hvor mye du kan ta ut i lønn, avhenger av hvor mange utgifter du har og da hvor mye overskudd foretaket har. 

40% var mye! Hva i alle dager lever selvstendig næringsdrivende av da? Det kan da ikke lønne seg å drive eget med mindre man tjener VELDIG godt vel?

Anonymkode: 7770d...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40% var mye! Hva i alle dager lever selvstendig næringsdrivende av da? Det kan da ikke lønne seg å drive eget med mindre man tjener VELDIG godt vel?

Ja, det kan du si. Det er en grunn til at jeg sluttet som frilans. Man må tjene godt for at det skal være verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si. Det er en grunn til at jeg sluttet som frilans. Man må tjene godt for at det skal være verd det.

Ja jøss, er det virkelig 40% uavhengig av innkomst?

Og gjelder det både ved AS og enkeltmannsforetak?

(skjønner du har drevet med dette ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man SELV legger til side 12% i feriepenger og minst 2% i pensjon. Ikke får du sykepenger heller.

Har du ansatte, så er det i tillegg arbeidsgiveravgift.

Så her regner vi med at bare 50% av bruttoinntekten er lønn. Jobber man tilsvarende 100% stilling så er det en god lønn det.

Anonymkode: bdb01...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss, er det virkelig 40% uavhengig av innkomst?

Og gjelder det både ved AS og enkeltmannsforetak?

(skjønner du har drevet med dette ;))

Nei i AS er du lønnsmottaker og betaler også arb. giveravg. av lønnen. Da har du også trygderettigheter på lik linje som andre ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ENK har man heller ikke muligheten til å få minstefradraget. Men ofte lønner det seg likevel fremfor kostnadene med AS. Jeg har selv regnet på det. Med en omsetning på litt over en million i året sitter jeg igjen med ca. 480.000 før skatt. Og da jobber jeg 70 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man SELV legger til side 12% i feriepenger og minst 2% i pensjon. Ikke får du sykepenger heller.

Så her regner vi med at bare 50% av bruttoinntekten er lønn. Jobber man tilsvarende 100% stilling så er det en god lønn det.

Hva mener du?  Det kommer jo ann på innkomsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ENK har man heller ikke muligheten til å få minstefradraget. Men ofte lønner det seg likevel fremfor kostnadene med AS. Jeg har selv regnet på det. Med en omsetning på litt over en million i året sitter jeg igjen med ca. 480.000 før skatt. Og da jobber jeg 70 %.

Hva er kostnadene for AS som du ikke har ved ENK? Selve aksjekapitalen er jo ikke mer enn 30000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kostnadene for AS som du ikke har ved ENK? Selve aksjekapitalen er jo ikke mer enn 30000

Det er veldig individuelt. Skal du alene stå som aksjonær eller skal du ha et styre? Du må regne inn arbeidsgiveravgiften på egen lønning og litt mer til regnskapsfører fordi det er litt mer papirarbeide. Mitt regnskapskontor mener det ikke er noen hensikt å gå over til AS før omsetningen er over 2 mill årlig.

Når jeg har regnet på det nå sparer jeg ingenting på å gjøre om til AS. Men jeg har heller ingen ansatte da og heller ingen store investeringer i firmaet, og kr 0 i lån på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...

Enkeltpersonforetak ved siden av din faste 100 % stilling?

Skatt er ca 28% av det du tjener i enkeltpersonforetaket ditt og du betaler ikke pensjon og trygdeavgift til det selv...

Anonymkode: 11ea4...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i alle dager roter du med? Veldig utydelig det du skriver, men om jeg forstår det riktig sier du at det er 28 % skatt på overskuddet (altså inntekten) i et ENK? Og det stemmer jo ikke. Trygdeavgiften kommer i tillegg så det blir ca 40 %. Men har man høye lån og lav inntekt blir jo skatten deretter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingen ting her. Kan noen (som kan dette) forklare punktvis og enkelt hva man betaler i de enkelte formene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...