AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Hva tenker dere om at deres døtre nå må avtjene verneplikt? Det er vel slik at alle jenter født i 1998 eller senere nå må møte på lik linje med gutta.Hva tenker dere om dette? Personlig er jeg i mot dette. Jeg mener enkelte ting bør være forbeholdt menn. Menn er kvinner fullstendig fysisk overlegne, og er mye mer egnet i krig, som jo også er det verneplikten i bunn og grunn er en trening for. Jeg er ikke i mot likestilling, og ønsker mange tiltak velkommen, men her synes jeg det går for langt. Jeg synes dagens ordning er bra, der kvinner som ønsker seg inn søker seg inn frivillig. Da får man også de kvinnene som faktisk ønsker å være der, og som også har det som trengs for å være der.Tror også man vil se veldig mange negative konsekvenser av dette, ikke minst seksuell trakassering og vi vil garantert få se overgrep også.Har dere null betenkeligheter med å se for din datter(døtre) i militæret? Anonymkode: 0e715...834
Gjest supernova_87 Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Jeg tenker at hvis det ikke skulle være militærplikt for alle så burde det i alle fall være "gjør-ett-eller-annet-nyttig-i-et-år"-plikt for alle. Jeg synes det er fullstendig meningsløst i 2015 at verneplikten kun skal gjelde menn. Men nå er det jo faktisk også sånn at det er såpass få av de mulige som kommer igjennom og må i førstegangstjeneste. Forstod det slik av en artikkel jeg leste forrige uke at det stort sett var kun de som ønsket seg i militæret som fikk plass, siden det er få plasser i forhold til antall på kullet. Kun de sterkeste/beste kom igjennom. En hver mann er ikke en hver kvinne fysisk overlegen.
Fredsmegleren Skrevet 11. november 2015 #3 Skrevet 11. november 2015 Synes det er helt greit at alle jenter fra og med kullet mitt må avtjene verneplikt.
rundtfingern Skrevet 11. november 2015 #4 Skrevet 11. november 2015 Er fra 1997 Jeg synes det er bra, for jenter kan mestre det samme som gutter. Det er jeg i mot er seksuell trakassering i forsvaret, for det skjer. Jeg er året eldre, men ble kalt inn, var aldri på sesjon 2, men det er mange jenter i forsvaret. De burde stramme inn! Av 34 jenter kom 9 inn, i fra en artikkel for en uke siden. Problemet er at forsvaret skal være en utdanningsinstitusjon på høyde med universiteter, men når jenter blir trakassert der inne blir det holdt kjeft om. Jenter på en normal høyskole eller universitet vil så og si aldri oppleve det, og om de gjør det, så blir det tatt opp.
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 Ja, menn er gjerne sterkere enn kvinner, men nå er ikke ren styrke alltid så viktig i militæret. Uansett handler mye av det om samarbeide, man står som regel ikke alene om en arbeidsoppgave. Jeg syns absolutt at kvinner og menn begge skal kalles inn til førstegangstjenesteSeksuell trakassering skjer, dessverre, i militæret som andre steder hvor menn har hatt enerett i lang tid. har selv jobbet som lastebilsjåfør i en tid hvor det ikke var vanlig å se kvinner i det yrket, og fikk høre en hel del. Men det styrket meg, og jeg lærte meg å stå opp for meg selv. I dag er det mer vanlig at kvinner jobber med det yrket. Jeg tror at jo mer vanlig det blir med kvinner i militæret og jo mer kvinner tør å svare tilbake og stå opp for seg selv, så vil trakasseringen også bli mye mindre, i tillegg til forebyggende arbeide
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Nå blir det vel fortsatt ganske frivillig om man vil avtjene. Ellers tror jeg ikke faren for seksuell trakassering og overgrep er så mye større der enn andre steder. Tvert i mot virker det som om forsvaret tar svært godt tak i dette. Erfaring viser at ved å blande gutter og jenter (f.eks. med felles soverom) så reduserer man problemene. Da blir de mer kompiser og lojale mot hverandre. Overgrep har mer sammenheng med kultur og menns holdninger enn noe annet.Moderne krigføring er annerledes enn før. For noen stillinger har fysisk styrke og typiske kjønnsforskjeller liten betydning. Men for de stillingene hvor det har betydning så må jentene yte like mye som gutta både fysisk og psykisk. Etter mitt syn betyr f.eks. det å vrenge av seg alle klærne hvis man må skifte etter et isbad. Jenter som skal ha spesialbehandling blir bare en belastning. Anonymkode: 625d2...928
Gjest Trollkarlen Skrevet 11. november 2015 #7 Skrevet 11. november 2015 (endret) Ikke imot likestilling, men førstegangstjenste er å gå for langt? Så klart er det jo å gå for langt. Det gangner jo ikke de som ikke vil! Nei vet du hva, skjerpings. Endret 11. november 2015 av Trollkarlen
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #8 Skrevet 11. november 2015 Ikke imot likestilling, men førstegangstjenste er å gå for langt? Så klart er det jo å gå for langt. Det gangner jo ikke de som ikke vil! Nei vet du hva, skjerpings.Det jeg mener er at på enkelte områder er menn rett og slett kvinner overlegne, og dette gjelder bl.a. det fysiske. Ute i frontlinjene er det hevet over en hver tvil at menn har bedre forutsetnigner for å fullføre oppdragene sine og være i live. Man kan f.eks. ta en enkel ting som å bære en skadd medsoldat. Anonymkode: 0e715...834
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #9 Skrevet 11. november 2015 Synes det er helt greit. Jeg synes også at man skal være glad over at man får muligheten til å avtjene verneplikt. Gutt eller jente. Ønsket å avtjene verneplikt selv (er jente), men aldri vært så heldig. Er regnet som tjenesteudyktig rent pga adhd diagnose på et ark. Kan ikke nekte for at jeg synes det er litt surt, med tanke på at jeg er 110% på at jeg hadde klart verneplikt helt fint, og enda mer. Er mye mer motivert og fysisk anlagt sånt sett i forhold til andre veninner jeg har som fikk tilbud (og ikke engang ville), men er nå sånn reglene er. Anonymkode: a5954...bac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå