Diva Skrevet 3. oktober 2004 #41 Skrevet 3. oktober 2004 Angie : SER du hvem overvektig person som har vært gravid ? (er gravid) har stoffskifteproblemer ? har spiseforstyrrelser ? faktisk bare er lat og spiser chips hele dagen og ikke gidder å trene ? Synes du det der greit å skjære alle over en kam ? Det synes ikke jeg. Og jeg legger meg heller ikke opp i hvem som skylder på andre ting mht overvekt. Det har jeg rett og slett ikke noe med. Jeg kan være ganske irritert over folk som klager over kroppen sin og ikke gidder å gjøre noe, men jeg har ikke rett til å dømme, fordi jeg vet rett og slett ikke hvordan de har det med seg selv, og hva som er grunnen til overvekten. Jeg er svinaktig glad for at jeg ikke lar meg prege at folk forsvarer sin helsetilstand. Jeg har nok med meg selv for å være ærlig. P.S : hvorfor skal overvektige alltid være nødt til å forklare og forsvare sin egen overvekt ? Er vi utskuddene i samfunnet eller ? :klø:
angie Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter #42 Skrevet 3. oktober 2004 .P.S : hvorfor skal overvektige alltid være nødt til å forklare og forsvare sin egen overvekt ? Er vi utskuddene i samfunnet eller ? :klø: Tror du det er noe bedre for oss tynne? Jeg har i hele mitt liv fått høre hvor tynn jeg er, at jeg må spise skikkelig. På meg virker det sånn ut at alle kan kritisere tynne mennesker, men kritiserer vi overvektige, så er vi stygge og fæle med de personene. Og det verste er at jeg ikke er så tynn som folk vil ha det til. Hvorfor er det så mye lettere å kritisere tynne folk og ikke feite? Slik jeg har oppfattet det, er det ikke de overvektige som må unnskylde og bortforklare fedmen sin. Det er vi tynne som hele tiden får slengt i trynet at vi er så tynne, som må gjøre det! Jeg har slutter å forklare hvorfor jeg er tynn. Jeg sier heller at det er deilig å kunne fråtse i meg hva jeg vil, og da holder de kjeft!!!
^me^ Skrevet 3. oktober 2004 #43 Skrevet 3. oktober 2004 jeg tror at hvis du virkelig vil noe, så kan du.. noen som har fått barn er like tynne og fine etter en fødsel som før de ble gravid.. andre har fått en helt ny kroppsfasong med kansje 10-20 kg ekstra...alle er forskjellige..og nettopp og ha født et barn er heller ikke bare bare, du får nesten ikke søvn og trening tror jeg er fjerne og fryktelige tanker for noen nybakte mødre..(ja jeg vet angie at du mente mødre som hadde født for 2-3 år siden, måtte bare si det) jeg synes at dette samfinnet fokuserer for mye på overvektige personer..kan ikke alle bare innse at folk er skapt forskjellige?? men om personen ikke trives i kroppen sin og syter over vekten og div. andre ting så burde personen gjøre noe med det..det er INGENTING som er så irriterende som personer som syter og syter og ikke gjør noe med det og egentlig bare gjør det verre (med feks. proppe i seg mer snop osv...da ser jeg vekk fra de som har spiseforstryrrelser) så lenge personen liker seg selv og er glad for det, burde ingen fortelle personen hva de synes de ska se ut.. det er min mening...jeg irriterer meg ikke for overvektige personer, men alle personer generellt som syter og klager over alt...
tenker Skrevet 3. oktober 2004 #44 Skrevet 3. oktober 2004 Når det gjelder stoffskifteproblemer så tror jeg det er ganske mange som har misforstått. Stoffskifteproblemer gjør deg først og fremst slapp, trøtt og uopplagt. De som har fått diagnostisert stoffskifteproblemer, tar derfor medisiner mot det. Siden man blir trøtt og slapp av stoffskifteproblemer, er det vel så vanlig at de som har det er veldig tynne enn at de er overvektige. Jeg har lagt inn en lik til DOL om dette tidligere, dere kan søke det opp der hvis dere vil ha mer info eller betviler det jeg skriver. Jeg kjenner også en som har stoffskifteproblemer, og har lært litt av han. (Han er forøvrig heller for tynn enn for tykk.) Derfor gjest, synes jeg det virker utrolig at legen din sa at stoffskiftet ditt ville være forstyrret i lang tid framover, uten å tilby deg noen hjelp med det. (Jeg trodde forøvrig stoffskifteproblemer var noe man ikke ble kvitt igjen, men der er jeg litt mer usikker) Er du sikker på at det ikke var forbrenningen din hun snakket om? Det er nemlig to forskjellige ting. Som dere kanskje skjønner, er stoffskifteproblemer en unnskylning det irriterer meg at overvektige tyr til, siden svært få av dem faktisk har det eller vet hva de snakker om. Lurer på om jeg har lest et sted at 5 % av alle overvektige har stoffskifteproblemer? Og nei, det irriterer meg ikke at folk er overvektige, det er de teite unnskylningene jeg reagerer på.
tenker Skrevet 3. oktober 2004 #45 Skrevet 3. oktober 2004 Hmmm, syntes nesten jeg måtte søke opp artikkelen igjen allikevel. Lommelegen var den visst fra: http://www.lommelegen.no/art/art1989.asp Stoffskifteproblemer Svært mange overvektige tror at de har for lavt stoffskifte, men det er kun ca. 1 % av dem som har det. Det er heller ikke vanlig å bli svært overvektig av stoffskifteproblemer. Så da jeg trodde det var 5 % tok jeg visst alt for hardt i...
Gjest Diva i.i. Skrevet 3. oktober 2004 #46 Skrevet 3. oktober 2004 Tror du det er noe bedre for oss tynne? Jeg har i hele mitt liv fått høre hvor tynn jeg er, at jeg må spise skikkelig. På meg virker det sånn ut at alle kan kritisere tynne mennesker, men kritiserer vi overvektige, så er vi stygge og fæle med de personene. Jeg har aldri sagt det er noe bedre for dere tynne! Men i denne og utallige andre tråder er det vi tykke som må tåle forpestede utsagn og "velmente råd". Jeg synes ikke det virker som om det er slik at alle kan kritisere tynne, jeg og mange med meg er forsiktige med å kritisere kropp og utseende i det hele tatt! Og det verste er at jeg ikke er så tynn som folk vil ha det til. Hvorfor er det så mye lettere å kritisere tynne folk og ikke feite? ER det så mye lettere ? Jeg tror ikke det. Det er noe jeg har prøvd å diskutere i mange andre slike tråder her, men her er det tydeligvis ord mot ord (tynn mot tykk?). Jeg tror ikke det er mer sårbart for de tynne nei. Tynt er faktisk ganske pent, moteriktig og svært populært å oppnå blant mange, spes. unge jenter. Men jeg tror jeg kan presisere at vi er i "samme båt" her. Jeg ANER ikke hvordan det er for deg å få kritikk som tynn, men jeg kan tenke meg at det sårer. Du ANER ikke hvordan det er for meg når jeg får kritikk for min kropp, men jeg håper du kan tenke deg hvordan det er. Slik jeg har oppfattet det, er det ikke de overvektige som må unnskylde og bortforklare fedmen sin. Det er vi tynne som hele tiden får slengt i trynet at vi er så tynne, som må gjøre det! Jeg har slutter å forklare hvorfor jeg er tynn. Jeg sier heller at det er deilig å kunne fråtse i meg hva jeg vil, og da holder de kjeft!!! Men her er det jo DU selv som kritiserer overvektige! Og irriterer deg så voldsomt over hvordan de forsvarer seg og unnskylder fedmen sin. Det virker nesten som om at fordi DU føler seg såret, så "tar du igjen" mot de overvektige. ER det nødvendig å krige sånn ? Er det de overvektige som kritiserer deg, eller ? Jeg gjentar det jeg sa for et par avsnitt siden, at den ene kategorien ikke er mer skadelidende enn den andre her. Du skal ikke trenge å forklare hvorfor du er tynn, mest sannsynligvis er du sunn og frisk Men vi som er tykke derimot, får jo stadig noen stygge blikk på gata/off. steder, og SPESIELT OM VI SÅ MYE SOM SER på en sjokolade! I tillegg blir vi ofte tillagt egenskaper som at vi er dumme, spiser usunt og aldri leer på oss.... Nei, jeg skal ikke gjøre dette til en kamp mellom tykk vs tynn, og jeg skal ikke påstå at den ene eller den andre kategorien trenger mer sympati/har det verst. Kan vi ikke heller støtte hverandre litt da, i stedet for å kritisere, INGEN synes det er noe stas å få spydige og sårende kommentarer om kroppen sin!
Gjest gjesten Skrevet 4. oktober 2004 #47 Skrevet 4. oktober 2004 Til tenker Forbrenning har og med stoffskifte å gjøre, når man har som jeg kastet opp omtrent alt man spiser og drikker, (også kokt vann) i 9 mnd og 3 uker, er kroppens stoffskifte satt på sparebluss. Det kan da ta mange år å få dette på rett kjøl igjen. I mitt tilfelle var årsaken klar. Det du kaller lavt stoffskifte er vel egentlig sykdommen hypotyreose, og som offtest skyldes lavt stoffskifte denne sykdommen, som kommer av at skjoldkjertelen er skadet på et eller annet vis. slik at den ikke lenger produserer riktig menge tyroksin. Det er riktig at de som har lavt stoffskifte som skyldes dette må medisineres med tyroksin. Men det gjalt altså ikke meg, og det visste legen så hvorfor i all verden skulle hun sette meg på medisin for ubalanse i tyroksinproduksjon når jeg ikke hadde problemer med det ?? Foøvrig er ikke tyroksin noe man tar for å prøve seg frem, da man må regne med å ta denne medisinen for resten av livet hvis man først begynner. Jeg skrev mitt innlegg for å fortelle at overvekt b.a. kan skyldes svangerskap, og at man bør være forsiktig med å dømme andre og tillegge dem endel dårlige egenskaper, som ex. liten viljestyrke fordi om man ikke passer helt inn i dagens mal for en idealkropp. Jeg skrev heller ikke innlegget for å få råd om hvordan min lege burde ha behandlet meg for 20 år siden, og som jeg skrev så stemte legens antagelser om tid for å få kroppen i orden igjen ganske bra.
angie Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter #48 Skrevet 4. oktober 2004 Diva.i.i. Men da er vi jo enige da Det alle her har hengt seg opp i, er at de tror jeg ser ned på eller ikke liker de overvektige. Men det er jo ikke sant i det hele tatt. Det jeg ville ha en diskusjon på, var om andre var enige med meg om "unnskyldningene" som de evt har hørt. Ikke at de skal fore meg med stoff jeg allerede vet. Men nå bare gjentar jeg meg selv...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå