supersau Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Hvor lenge bruker dere kjøkkenknivene deres før de byttes ut? Mine er blitt så sløve
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Har hatt mine kniver i over 10 år. Sliper de jevnlig, har de i knivblokk, vasker de strax etter bruk, tørker forsiktig og setter på plass. Lar de ALDRI ligge å slenge, og så har jeg kvalitetskniver som tåler litt. Bruker de kun på skjærefjøler, aldri på glass eller porselen.Knivene må tas vare på, og de må være av god kvalitet. La de aldri slenge i skuffen og sleng de aldri inn i oppvaskmaskinen sammen med alt mulig annet. Anonymkode: 8d8fa...14c 2
Maximillian Cohen Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Når knivene er sløve skal de skjerpes eller eventuelt slipes, ikke kastes. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Har bare kvalitetskniver fra Fiskars, Tupperware og Victornix(?) Den eldste Fiskarskniver er omtrent 20 år og god som ny. Lar de ikke ligge i skuffene men har en magnetlist inni et skap de henger på etter vask i oppvaskmaskinen. Tuppervareknivene har egne deksler/slirer for hver enkelt kniv. TS Hvilke knivmerker har du og hvordan behandler du knivene dine siden de er blitt sløve? Anonymkode: 82b0c...a94 1
MapleSirup Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Har bare Global og victorinox.Kaster aldr!Vasker for hånd, og bruker slire på de jeg bruker minst. 2
supersau Skrevet 12. november 2015 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2015 Har bare kvalitetskniver fra Fiskars, Tupperware og Victornix(?) Den eldste Fiskarskniver er omtrent 20 år og god som ny. Lar de ikke ligge i skuffene men har en magnetlist inni et skap de henger på etter vask i oppvaskmaskinen. Tuppervareknivene har egne deksler/slirer for hver enkelt kniv. TS Hvilke knivmerker har du og hvordan behandler du knivene dine siden de er blitt sløve? Anonymkode: 82b0c...a94Jeg har noe kniver jeg kjøpte på Kitchn i min studenttilværelse. Scanpan kniver.Jeg behandler de dårlig!!! Har vel så lenge jeg har hatt de kastet de inn i oppvaskmaskinen sammen med alt annet, så det er vel derfor de er så sløve. Vurderer jo nå å kjøpe nye kniver med bedre kvalitet, og da ta bedre vare på de..
Gjest Kim Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 Har hatt mine i 10 -20 år og mange av de er brukt i en proff setting, med riktig vedlikehold og sliping, så er de like gode idag, som når jeg kjøpte de.Når det kommer til kniver, så lønner det seg virkelig å kjøpe en kvalitetskniv, et bryne og en Japans vannstein, 2000/3000 grit passer fint.Husk at det er mye tryggere å arbeide med en skarp kniv, enn en sløv kniv.
Maximillian Cohen Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Jeg har noe kniver jeg kjøpte på Kitchn i min studenttilværelse. Scanpan kniver.Jeg har en liten kokkekniv fra Scanpan selv. Den blir brukt som en slags universalkniv til alt jeg ikke vil bruke mine gode kniver til. For eksempel åpning av emballasjer og lignende. Stålet er åpenbart ganske mykt, men ellers virker kvaliteten grei...om en ser bort i fra en ergonomi som på ingen måter egner seg til en kokkekniv.Det jeg prøver å si er at om du ikke har lyst å bruke penger på ny kniv, er det ingenting i veien for å sette en ny egg på disse og bruke dem i mange år fremover. De vil ikke holde eggen like godt som bedre kniver, og de vil ikke være særlig behagelig å arbeide med over tid, men du vil få jobben gjort og de er enkle å holde skarpe om du er villig til å lære deg det. Dyrere kniver trenger uansett også vedlikehold.
FantasDick Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Aldri kastet kniver, men har bare Global og Victorinox. Har også noen random Tuppervare/Fiskars som jeg bruker når jeg ikke vil/trenger de andre knivene - de holder stand enda, de også! Vasker for hånd, sliper ved behov og lar de ikke ligge løse i skuffen.
Rotemor Skrevet 13. november 2015 #10 Skrevet 13. november 2015 Har bare Global og victorinox.Kaster aldr!Vasker for hånd, og bruker slire på de jeg bruker minst.Aldri kastet kniver, men har bare Global og Victorinox. Har også noen random Tuppervare/Fiskars som jeg bruker når jeg ikke vil/trenger de andre knivene - de holder stand enda, de også! Vasker for hånd, sliper ved behov og lar de ikke ligge løse i skuffen. Har også Global og Victorinox. Anbefaler det sterkt.Jeg har et også et par billigere forskjærskniver som brukes hardt, går i maskinen etc. Må liksom ha en i reserve..Tar ikke med meg Globalkniv på skogstur...
supersau Skrevet 13. november 2015 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2015 Her var det mange flotte svar! Etter all sannsynlighet vil jeg nok etterhvert investere i Global/Victorinox/Fiskars (og bruke scanpan knivene som reserve). Takk for tips!!
Maximillian Cohen Skrevet 13. november 2015 #12 Skrevet 13. november 2015 Kjøp en kokkekniv fra Victorinox, ta vare på den og ikke tenk mer på saken. De er relativt rimelig, lett tilgjengelig og har god nok kvalitet for de aller, aller fleste. De eneste grunnene for å gå høyere opp i pris er om du har en spesiell interesse for kniver, liker å betale ekstra for litt luksus eller har spesielle behov. Og igjen; vedlikehold er viktigere enn merket.
supersau Skrevet 13. november 2015 Forfatter #13 Skrevet 13. november 2015 Kjøp en kokkekniv fra Victorinox, ta vare på den og ikke tenk mer på saken. De er relativt rimelig, lett tilgjengelig og har god nok kvalitet for de aller, aller fleste. De eneste grunnene for å gå høyere opp i pris er om du har en spesiell interesse for kniver, liker å betale ekstra for litt luksus eller har spesielle behov. Og igjen; vedlikehold er viktigere enn merket.Hehe, godt tips! Jeg kan nok leve lenge på en slik kniv, sånn egentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå