Gå til innhold

Skilsmissebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 16 år, som bor hos moren min til vanlig og annenhver helg til pappa. Moren min har ok lønn(ikke god), men hun prioriterer dårlig. Hun røyker, noe det går myye penger på. Hun bruker alt for mye penger på mat og mye blir derfor kastet. Noen måneder har hun bedre råd, men da går alltid pengene til noe hun ønsker seg som nye hagemøbler, dyre sko eller en sofa. Faren min har en millionlønn(derfor jeg ser han så sjeldent også), og lever godt. 

Problemet her er at jeg alltid mangler noe, og jeg får så og si ingen hjelp av foreldrene mine. Jeg har utrolig lange skoledager, så den eneste jobben jeg har fått tak i er en liten lørdagsjobb som ikke er særlig godt betalt. Jeg har ikke vintersko, finsko, joggesko, regnklær, skibukse osv. Jeg går ikke på fotball lenger for ingen vil betale regningen. Listen fortsetter. Å mangle disse tingene er ting jeg kan overleve, selv om det av og til er ganske kjipt. Men det mest frustrerende er nok at jeg har en pappa med god råd, men som ikke bidrar. Det er utrolig frustrerende å alltid mangle noe, og jeg tror ikke han skjønner det helt - selv om jeg har sagt det flere ganger. Og at moren min rett og slett er dårlig til å prioritere. Foreldrene mine skyver alltid ting over på hverandre, og forventer at den andre skal ordne opp - og dermed blir jeg bare stuck i midten uten å få noe som helst hjelp.

Er det noe jeg kan gjøre, hva ville dere gjort? 

Anonymkode: c11bc...956

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får be begge foreldrene dine til et fellesmøte, og vil de ikke det; via Familievernkontoret.

Anonymkode: 818bd...5d3

• Liker 3
Skrevet

Du får be begge foreldrene dine til et fellesmøte, og vil de ikke det; via Familievernkontoret.

Støtter dette forslaget. Du kan også samtale først alene på familievernkontoret og så invitere foreldrene dine med på neste samtale.

Anonymkode: e69e3...5f4

• Liker 1
Skrevet

Støtter familievernkontor-forslaget. Jeg kjenner meg mye igjen i det du sier TS(dog hadde begge foreldrene mine dårlig råd av ulike grunner) og jeg manglet alt mulig da jeg vokste opp. Jeg KLARTE meg, men det var kjipt som du sier, og veldig unødvendig. Om din far tjener så bra, synes jeg du godt kan få et visst beløp i mnd. for å kjøpe nødvendige klær osv. Det synes jeg ikke er for mye å spørre om.

Anonymkode: 02828...36f

Skrevet

Dersom faren din betaler barnebidrag så skal han faktisk ikke betale fotball etc .. Dette har han betalt via barnebidraget. Så igrunnen er det kun moren din som "ikke ville betale"

Med en millionlønn betaler han nok  rundt 3000- 6000 i bidrag noe som tilsvarer 6000-12000 av bruttolønn,  med et hus og billån så har han faktiskikke så veldig mye mer å rutte med selv om han tjener greit.

Et møte på familievernkontoret kunne nok vært greit- kanskje kunne dere blitt enige om at han betalte bidraget direkte til deg og så kunne moren din betalt  kost og losji som sitt bidrag ( hun får jo barnetrygd for deg- så i praksis ville moren din betalt svært lite av egne penger..)

Om et par år vil du uansett få bidraget på konto om du fortsetter på vgs.

Anonymkode: bdb0c...5c5

Skrevet (endret)
Den 11. november 2015 at 20.18, AnonymBruker skrev:

Dersom faren din betaler barnebidrag så skal han faktisk ikke betale fotball etc .. Dette har han betalt via barnebidraget. Så igrunnen er det kun moren din som "ikke ville betale"

Med en millionlønn betaler han nok  rundt 3000- 6000 i bidrag noe som tilsvarer 6000-12000 av bruttolønn,  med et hus og billån så har han faktiskikke så veldig mye mer å rutte med selv om han tjener greit.

Et møte på familievernkontoret kunne nok vært greit- kanskje kunne dere blitt enige om at han betalte bidraget direkte til deg og så kunne moren din betalt  kost og losji som sitt bidrag ( hun får jo barnetrygd for deg- så i praksis ville moren din betalt svært lite av egne penger..)

Om et par år vil du uansett få bidraget på konto om du fortsetter på vgs.

Anonymkode: bdb0c...5c5

Endret av Meg12345
Skrevet

Jeg synes du skal stramme opp foreldrene dine og kreve at de forsørger deg med det nødvendige. Ta først et møte med familievernkontoret der du får hjelp til å realitetsorientere deg - hva er rimelige og hva er urimelige krav? Så lager du en krav liste til neste møte hvor foreldrene dine også må stille. 

Synes personlig det er rart de ikke er flaue over å ikke ivareta barnet sitt bedre, men men.

Skrevet

Ring Familievernkontoret og be de kalle inn begge dine foreldre til en time (der du er med!) 

Dette er din eneste måte å få til en ordning på. I et slikt møte må din mor og far komme frem til en avtale om å økonomisk prioritere deg og dine behov! Din far som har millionlønn bør nok bidra mer. 

Det kan jo hende at han allerede betaler "en del" men at din mor bruker dette på sine egne behov...dessverre.

Barnetrygden som din mor mottar på kr 970,- hver måned som er ment å kun gå til deg: ser du noe til det?

Det er IKKE riktig at du skal bekymre deg for slikt og du burde absolutt ha nok sko/støvletter/klær og annet du behøver!! 

Lykke til håper det ordner seg!!!

Anonymkode: d9a38...652

Skrevet

Han betaler 2000, så er ikke store greiene. Ettersom jeg føler jeg er såpass voksen føler jeg at det ikke vil være verdt den kampen med å ta det gjennom familievernkontoret, men det er kanskje eneste mulighet om jeg vil få endret noe?

Du er IKKE for gammel for å ta dette til Familievernkontoret.

Vær så snill og gjør er forsøk og bestill den timen for dere alle 3! 

Skrevet

Ring Familievernkontoret og be de kalle inn begge dine foreldre til en time (der du er med!) 

Dette er din eneste måte å få til en ordning på. I et slikt møte må din mor og far komme frem til en avtale om å økonomisk prioritere deg og dine behov! Din far som har millionlønn bør nok bidra mer. 

Det kan jo hende at han allerede betaler "en del" men at din mor bruker dette på sine egne behov...dessverre.

Barnetrygden som din mor mottar på kr 970,- hver måned som er ment å kun gå til deg: ser du noe til det?

Det er IKKE riktig at du skal bekymre deg for slikt og du burde absolutt ha nok sko/støvletter/klær og annet du behøver!! 

barnetrygden er vel 970x2? 

Skrevet

barnetrygden er vel 970x2? 

Ikke når barnets far kun er en "helgepappa" og foreldrene ikke har den juridiske avtaleordningen "delt bosted" med helst 50/50.

Skrevet

Du er forsatt et barn og dine foreldre er pliktig å forsørge deg, både med mat og det nødvendigste av klær osv. Sier som de andre, ta det opp med familievernkontoret.

Blir ikke situasjonen bedre så tror jeg nav kan hjelpe at barnebidraget skal gå direkte til deg. Vet det skjer automatisk når man er 18 men mener at det kan endres på ved fullmakt osv. 

Skrevet

Ikke når barnets far kun er en "helgepappa" og foreldrene ikke har den juridiske avtaleordningen "delt bosted" med helst 50/50.

trodde at man fikk barnetrygd for et barn mer enn det man hadde dersom man var "alene" med barnet slik som ts mor er..

Skrevet (endret)
Den 11. november 2015 at 21.53, AnonymBruker skrev:

Endret av Meg12345
Skrevet

trodde at man fikk barnetrygd for et barn mer enn det man hadde dersom man var "alene" med barnet slik som ts mor er..

jo, er moren hovedomsorgspersonen så mottar hun dom "alenemor" kr 970,- x 2 hver måned. Hun mottar altså dobbel barnetrygd frem til barnet er t.o.m 18 år. Disse pengene er ment å skulle gå rett til barnet! 

Skrevet

Nei, de pengene går vel til mat regner jeg med? Takk for gode svar folkens :-) Skal vurdere å gå til familievernkontoret.

Din mor mottar kr 970,- x 2 (altså kr 1.940,-) pr måned og disse pengene er barnetrygd og skal gå direkte til deg! 

Du har alt å vinne og ingenting å tape på å be Familievernkontoret kalle dere alle tre inn til møte. I det møtet blir du hørt og dere enes om en avtale. Dette er gratis! 

Dette bør du våge. Hvis ikke skjer det ingenting. 

Skrevet

Kort fortalt er det din mor som må skjerpe seg  hvis din far betaler fastsatt barnebidrag. 

Dun far har betalt alt han skal utenom mat og det daglige ellers når du har samvær. Ski og sykkel samt tannregulering skal han dele på med din mor. 

Du kan kanskje se frem til du er 18 år. Da går bidrag til deg i ca.et år hvis du ikke har for høy egen inntekt. 

En million I lønn kan fort gi nærmere 400 tusen I skatt avhengig av rentefradrag på lån. I tillegg kommer lån på bolig og bil. 

Ja han burde leve godt men med et forbruk på diverse blir det ikke så  forferdelig mye igjen. 

600 Tusen er 50000 I mnd.før. Før lån  antakelig på 20000 I mnd.før. Så er det  ca.6000 kr I bidrag som din mor får  utbetalt. Da har mannen 24000 igjen å leve for. 

Det er først og fremst din mor du skal ta tak I TS.hvis din far betaler fastsatt bidrag. 

Som bosted forelder har din mor det overordnede ansvaret for ditt ve og vel. Dette I følge barneloven. Følger ikke din mor opp sitt ansvar som bosted forelder er dette  barnevern sak frem til du er 18 år. 

Har du vurdert å bytte  bosted til far? 

Altså din far gjør som han plikter bare han betaler bidrag og følger deg opp under samvær. 

Din mor plikter forøvrig til å bidra til reisene til og fra samvær.

Slik jeg ser det skyter du på feil  forelder I ditt innlegg så lenge din mor er bosted forelder.

Les barneloven, den finner du på lovdata.No du vil da forstå bedre hvem som plikter hva  og hvor ansvaret hviler. 

Lykke til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...