AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #21 Skrevet 12. november 2015 Klarer man i det hele tatt å holde seg helt i ro når man har tatt beroligende? Tok MR av føtter og ankler for ikke lenge siden, og å holde gitte kroppsdel helt i ro i 12 minutter før en liten pause er da nesten helt kul, krøll umulig, selv om man er helt klar i hodet og bruker alt man har av konsentrasjon på ikke å rykke til eller noe etter at det har gått ca. 10 min...For øvrig var MR svært lite skummelt. Lå med musikk på ørene. Eneste jeg savnet var et stativ som gjorde at jeg kunne ligge helt på ryggen og lese, samtidig som jeg passet på stopp-knappen. Anonymkode: d3069...0eb
OPIgirl Skrevet 12. november 2015 #22 Skrevet 12. november 2015 Alvorlig talt, hva skal du med beroligende og Valium for å gjennomgå en MR? Ikke gjør det vondt, og ikke er det mer plagsomt enn at de på røntgeninstituttettar hensyn til deg og din måte å få gjenomført undersøkelsen. Du vil bli isvimeslått av 5 mg. Valium. Bilkjøring kan du ikke gjøre på minst 12 timer etter bruk av den typen medisiner. Du kan heller ikke betjene andre maskiner. Om du vil klare å gå oppreit utendørs og ikke bare bli trett og slapp er vanskelig å svare på. Folk er forskjellige. Slutt å surre, og kom deg på MR uten beroligende medikamenter. Hva blir det neste nye og ukjente du skaligjenom og må ha beroligende til?Anonymkode: 379df...150Hva for salgs svar er det? Makan.Det kan vel hende TS har klaustrofobi. Har du vært til MR selv? Selv om det ikke gjør vondt, er det ufattelig ubehagelig i den trange trommelen. I tillegg til det fryktelige bråket. Prøv om du kan klare å ha litt innlevelse for andres måte å takle følelser på. 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #23 Skrevet 12. november 2015 Hva for salgs svar er det? Makan.Det kan vel hende TS har klaustrofobi. Har du vært til MR selv? Selv om det ikke gjør vondt, er det ufattelig ubehagelig i den trange trommelen. I tillegg til det fryktelige bråket. Prøv om du kan klare å ha litt innlevelse for andres måte å takle følelser på.Det er en del ufattelig ubehagelig ting man må igjennom i helsevesenet om man er alvorlig syk, MR er ikke en av dem. I MR ligger man bare der, i en helt ufarlig situasjon, som ikke medfører noe fysisk smerte eller ubehag i seg selv, som bråker en del. Om man har klaustrofobi, så har man greit nok irrasjonelle følelser i forhold til en slik situasjon, men det betyr ikke at situasjonen objektivt sett er farlig eller særlig ubehagelig. Hvor trang den tunellen er kommer selvfølgelig an på hvor stor man selv er. Slike poster, gjør andre pasienter, som ikke har vært i MR, engstelige, helt unødvendig. Og jeg har vært den pasienten, som ble engstelig for MR pga. andres irrasjonelle fobier og deres ville forklaring om hvordan MR er. Anonymkode: fd5b7...5de
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #24 Skrevet 12. november 2015 Så virkningen er i flere timer ved 1 slik tablett?TSAnonymkode: e620a...baeHalveringstiden er 30-50 timer. Det betyr at etter 30-50 timer har du ennå 2,5 mg Valium i kroppen. Du bør ikke kjøre bil på to dager, minst,msærlig ikke når du ikke er vant til slike medisiner. Om du havner i en trafikkulykke, vil du få alt ansvar om du har slike medikamenter i kroppen. Om du da skader en annen så vedkommende blir helt eller delvis ufør, kan du måtte betale masse i erstatning, i tillegg til at det er ulovlig og kan ende opp i retten. Reglene ble ekstra strenge i 2012 i fht beroligende medisiner og bilkjøring. Anonymkode: f85ca...182
minister-mio Skrevet 12. november 2015 #25 Skrevet 12. november 2015 Så kleint at dere kritiserer TS. Hvorfor skal hun ha det ubehagelig når det lett kan unngåes? 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #26 Skrevet 12. november 2015 Så kleint at dere kritiserer TS. Hvorfor skal hun ha det ubehagelig når det lett kan unngåes?Det er da ikke bare kritikk, det er også viktig info om beroligende og bilkjøring. Greit å advare om at bilkjøring er ulovlig når man har tatt slike medisiner og at halveringstiden er lang. At man må ha beroligende før en undersøkelse er greit nok, men man får avstå fra å kjøre bil. Anonymkode: f85ca...182
minister-mio Skrevet 12. november 2015 #27 Skrevet 12. november 2015 Det er da ikke bare kritikk, det er også viktig info om beroligende og bilkjøring. Greit å advare om at bilkjøring er ulovlig når man har tatt slike medisiner og at halveringstiden er lang. At man må ha beroligende før en undersøkelse er greit nok, men man får avstå fra å kjøre bil.Anonymkode: f85ca...182Det var ikke bilkjøring jeg siktet til, det er selvfølgelig viktig å ikke kjøre bil om man er påvirket av visse type medisiner.Jeg mente kun de som sa at det var unødvendig å ta medisiner for å orke en så enkel undersøkelse. 1
Viktualia Skrevet 12. november 2015 #28 Skrevet 12. november 2015 Jeg syns bråket var det mest plagsomme når det gjaldt MR-undersøkelse. Så hvis man syns høye rar lyder er ubehagelig eller eventuelt har et snev av klaustrofobi så tror jeg ikke man har det særlig behagelig. Heldigvis er det helt ufarlig.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #29 Skrevet 12. november 2015 Det var ikke bilkjøring jeg siktet til, det er selvfølgelig viktig å ikke kjøre bil om man er påvirket av visse type medisiner.Jeg mente kun de som sa at det var unødvendig å ta medisiner for å orke en så enkel undersøkelse.Der kan jeg være enig med deg. Det får bli en sak mellom ts og legen om hun trenger beroligende. Det kan være til hjelp så lenge man ikke bruker det ofte. Vet selv hvordan det er å grue seg til en undersøkelse, gastroskopi i mitt tilfelle. Det hadde ikke latt seg gjøre uten smertestillende, og det ble jeg lovet på forhånd. Anonymkode: f85ca...182
DysterPytten Skrevet 12. november 2015 #30 Skrevet 12. november 2015 Du blander dette med CT undersøkelse. MR der blir du kjørt inn i et smalt rør og ligger stille der. mange får klaustrofobi av dette. Har vært inni flere ganger, det går bra.Jeg har tatt MR to ganger, en gang med kontrast, og jeg ble ført inn og ut litt ettersom hvor de ville ha bildet. Jeg måtte ligge musestille da og holde pusten, men de kjører deg dersom de må. Uansett, TS, beroligende er IKKE nødvendig. Ja, det er litt trangt, men helt hvitt, lyst og fint inni der. (broren min på 150 kg fikk plass liksom), du får en knapp i hånda dersom du blir engstelig, du får høreklokker på ørene slik at du kan prate med personellet. Vet om flere som har fått høre på musikk, men jeg fikk ikke da de måtte gi meg beskjeder underveis om å holde pusten, suge inn magen osv. Det dunker og smeller og bråker litt, men det er ingenting kritisk. Unngå valium hvis du virkelig kan, du er klar under hele undersøkelsen og kan puste og dra hjem med èn gang du er ferdig. Jeg vet mange som gruer seg og synes det er ekkelt som rett og slett har en klut fremfor øynene slik at de ikke ser hvor trangt det er. Lykke til, det går kjempefint og er veldig fort gjort:) 1
Sugerøret Skrevet 12. november 2015 #31 Skrevet 12. november 2015 Jeg har dustete klaustrofobi og klarer ikke ta mri uten valium innabords.Vet det er teit,men når alt blir trangt og du får panikk,da fungerer ikke hjernen godt..Jeg tar 10 mg og da kjenner jeg så vidt til virkningen.Jeg er fortsatt nervøs men jeg får ikke panikk.Blir litt trøtt,men ikke noe problem.Kjører ikke bil! 1
minister-mio Skrevet 12. november 2015 #32 Skrevet 12. november 2015 Jeg har tatt MR to ganger, en gang med kontrast, og jeg ble ført inn og ut litt ettersom hvor de ville ha bildet. Jeg måtte ligge musestille da og holde pusten, men de kjører deg dersom de må. Uansett, TS, beroligende er IKKE nødvendig. Ja, det er litt trangt, men helt hvitt, lyst og fint inni der. (broren min på 150 kg fikk plass liksom), du får en knapp i hånda dersom du blir engstelig, du får høreklokker på ørene slik at du kan prate med personellet. Vet om flere som har fått høre på musikk, men jeg fikk ikke da de måtte gi meg beskjeder underveis om å holde pusten, suge inn magen osv. Det dunker og smeller og bråker litt, men det er ingenting kritisk. Unngå valium hvis du virkelig kan, du er klar under hele undersøkelsen og kan puste og dra hjem med èn gang du er ferdig. Jeg vet mange som gruer seg og synes det er ekkelt som rett og slett har en klut fremfor øynene slik at de ikke ser hvor trangt det er. Lykke til, det går kjempefint og er veldig fort gjort:)du er legen til ts eller? Siden du vet at beroligende ikke er nødvendig! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå