AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Jeg skal i MR for første gang og gruer meg veldig, og spurte derfor legen etter noe beroligende jeg kan ta. Husn skrev på sin PC og sa til meg at det ligger resept til deg på apoteket. Flott tenkte jeg, og har nå hentet resepten. Jeg er ikke vant med tablettbruk, og visste ikke hva som ventet meg, men det var alså Valium 5 mg. Noen som har erfaring med dette? Holder det med 1 tablett? Hvor lenge etter kan jeg kjøre bil? Jeg skal ringe å høre med legesenteret i morgen, men tenkte at det var kanskje noen her som hadde erfaring å dele :) Anonymkode: e620a...bae
Mokkilokki Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Du kan ikke kjøre bil etter du har tatt en slik tablett og mange timer etterpå. Hvis du ikke kan ta buss der du skal kan det være lurt at noen kjører deg. Det er en liten dose men bør holde for undersøkelsen. du bør ikke ta mer enn det legen har foreskrevet til deg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #3 Skrevet 11. november 2015 Alvorlig talt, hva skal du med beroligende og Valium for å gjennomgå en MR? Ikke gjør det vondt, og ikke er det mer plagsomt enn at de på røntgeninstituttettar hensyn til deg og din måte å få gjenomført undersøkelsen. Du vil bli isvimeslått av 5 mg. Valium. Bilkjøring kan du ikke gjøre på minst 12 timer etter bruk av den typen medisiner. Du kan heller ikke betjene andre maskiner. Om du vil klare å gå oppreit utendørs og ikke bare bli trett og slapp er vanskelig å svare på. Folk er forskjellige. Slutt å surre, og kom deg på MR uten beroligende medikamenter. Hva blir det neste nye og ukjente du skaligjenom og må ha beroligende til? Anonymkode: 379df...150 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #4 Skrevet 11. november 2015 Så virkningen er i flere timer ved 1 slik tablett?TS Anonymkode: e620a...bae
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 Så virkningen er i flere timer ved 1 slik tablett?TSAnonymkode: e620a...baeJa Anonymkode: bbbf2...0d1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Valium brukes bl.a som sovemedisin, så det sier seg vel selv at du kan glemme bilkjøring den dagen. Halveringstiden er for øvrig 20-50 timer, så den varer hele dagen, kanskje til og med inn i neste dag. Så bilkjøring kan du glemme, blir du veldig døsig må du ha med deg noen som kan få deg hjem. Forstår forøvrig ikke hva du skal med beroligende til MR, du ligger på benk som føres frem og tilbake mens det tar bilder, avhengig av hva du skal ta bilder av tar det sjelden mer enn en halvtime. Anonymkode: b7b50...c29 1
Mokkilokki Skrevet 11. november 2015 #7 Skrevet 11. november 2015 Valium brukes bl.a som sovemedisin, så det sier seg vel selv at du kan glemme bilkjøring den dagen. Halveringstiden er for øvrig 20-50 timer, så den varer hele dagen, kanskje til og med inn i neste dag. Så bilkjøring kan du glemme, blir du veldig døsig må du ha med deg noen som kan få deg hjem. Forstår forøvrig ikke hva du skal med beroligende til MR, du ligger på benk som føres frem og tilbake mens det tar bilder, avhengig av hva du skal ta bilder av tar det sjelden mer enn en halvtime. Anonymkode: b7b50...c29Du blander dette med CT undersøkelse. MR der blir du kjørt inn i et smalt rør og ligger stille der. mange får klaustrofobi av dette. Har vært inni flere ganger, det går bra. 1
KaraThrace Skrevet 11. november 2015 #8 Skrevet 11. november 2015 Du blander dette med CT undersøkelse. MR der blir du kjørt inn i et smalt rør og ligger stille der. mange får klaustrofobi av dette. Har vært inni flere ganger, det går bra.Nå tror jeg det er du som tuller. Det kommer nå uansett helt annet på hva hun skal i MR for. Hodet eller tåa, liksom. Selv har jeg vært i MR for både knær og hofter, og du skal være rimelig plaget for å få klaustrofobi eller trenge Valium for dette. Men for å svare TS. Hvis du ikke er vant med Valium eller annet beroligende så kan du bli skikkelig slapp og trøtt av dette. Jeg tok en HALV Valium 5mg etter en operasjon for å sove, og jeg tror ikke jeg hadde klart å gått ut til en bil en gang. Haha, forøvrig lykke til. Nå vet ikke jeg hvorfor du synes MR er skummelt da, men sier som mange andre her.. Valium tror jeg er unødvendig.
Gjest incognita Skrevet 11. november 2015 #9 Skrevet 11. november 2015 Det er nokså vanlig å få foreskrevet valium i forkant av en undersøkelse man gruer seg til. 5mg er normal dose, og det er strengt tatt ikke veldig mye eller veldig høy dose. Normalt sett kan de fleste både snakke og gå normalt etter å ha tatt 5mg valium. Du skal riktig nok ikke kjøre bil, og det er kanskje greit om noen kan følge deg til og fra den dagen.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #10 Skrevet 11. november 2015 Du blander dette med CT undersøkelse. MR der blir du kjørt inn i et smalt rør og ligger stille der. mange får klaustrofobi av dette. Har vært inni flere ganger, det går bra.Nei, jeg jobber med dette og har også tatt MR selv flere ganger. Åpningen på maskinen er smalere enn en CT, men et smalt rør er det ikke. Stille må du ligge enten du skal til CT eller MR. Det er hovedsaklig MR av hodet som gir folk klaus, og det er pga "nettet" man får over ansiktet. Det tar likevel max 30 min, og forestillingen og ryktene om hvor fælt det er (fra sånne som deg f.eks) er for de absolutt fleste ikke et bilde av realiteten. Anonymkode: b7b50...c29 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #11 Skrevet 11. november 2015 Det er nokså vanlig å få foreskrevet valium i forkant av en undersøkelse man gruer seg til. 5mg er normal dose, og det er strengt tatt ikke veldig mye eller veldig høy dose. Normalt sett kan de fleste både snakke og gå normalt etter å ha tatt 5mg valium. Du skal riktig nok ikke kjøre bil, og det er kanskje greit om noen kan følge deg til og fra den dagen. Dette. Jeg hadde en MR-undersøkelse av hodet tidligere i år og måtte inn i en sånn tunnel. Jeg var også skikkelig bekymret, men Radiografen var vant til dette og var tålmodig og forståelsesfull. Du får med deg en dings å trykke på som gir deg kontakt med helsepersonell dersom du skulle bli bekymret.Det holder nok med en tablett for deg, hvis du ikke har tatt det før. Og det er ikke farlig. Anonymkode: cc020...f14
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #12 Skrevet 11. november 2015 Hvis man er nervøs for en MR, så kan 30 minutter føles uoverkommelig. Det er veldig viktig at folk som jobber med MR forstår at pasienter reagerer ulikt på dette og ikke undervurderer pasientenes følelser. Selv personer som ikke på noen som helst måte plages av klaustrofobi kan få ubehagelige reaksjoner. Dette hendte meg, og jeg har hatt god hjelp av beroligende medisiner i forbindelse med MR. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at du ikke kan si at MR er et smalt rør. Det ER jo det. Jeg har tatt MR flere ganger, og ved flere ulike røntgenklinikker/-avdelinger, og uten unntak har det vært smale rør å ligge i. Jeg har aldri hatt MR av selve hodet, men av nakke, skulder, ryggsøyle og bekken. I alle disse tilfellene har jeg hatt hodet inni maskinen, men uten "nettet". Likevel synes jeg det er ubehagelig, og det til tross for at jeg ikke har hatt en eneste klaustrofobisk reaksjon i noen som helst andre sammenheng i mitt liv. Min fastlege gav meg resept på Vival i forbindelse med MR, og det er vel det samme som Valium. Virkningen begynner hos meg etter ca en halvtime, og føles sterkest de første to-tre timene. Da er jeg skikkelig trøtt og slapp. Etter en stund minsker denne følelsen, men man skal ikke kjøre bil resten av dagen, i alle fall. Hvis du har en jobb der du opererer maskineri av ulikt slag, eller der det er kritisk at du har full oppmerksomhet, bør du heller ikke gå på jobb resten av dagen. Anonymkode: 9b80c...835 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #13 Skrevet 11. november 2015 MR er ikke så skummelt som man ofte tror i utgangspunktet. På de nye maskinene så er det åpent i begge endene. Man kan tippe hode bakover og se ut. Lett å klatre ut av om man må. I tillegg er de flinke å snakke til deg på head-sett mellom de forskjellige bildesettene de tar, så du vet når du må ligge helt i ro , og de gir ofte et tidsperspektiv på hvor lang tid hvert sett tar. Har vært i MR-maskin flere ganger. Den bråker bare veldig, men det er helt ufarlig. Kan bli kaldt å ligge der, så er godt når man får teppe. Anonymkode: fd5b7...5de
Mokkilokki Skrevet 11. november 2015 #14 Skrevet 11. november 2015 Nei, jeg jobber med dette og har også tatt MR selv flere ganger. Åpningen på maskinen er smalere enn en CT, men et smalt rør er det ikke. Stille må du ligge enten du skal til CT eller MR. Det er hovedsaklig MR av hodet som gir folk klaus, og det er pga "nettet" man får over ansiktet. Det tar likevel max 30 min, og forestillingen og ryktene om hvor fælt det er (fra sånne som deg f.eks) er for de absolutt fleste ikke et bilde av realiteten. Anonymkode: b7b50...c29Nå har jeg vel ikke skrevet at det er fælt. Vennligst ikke les mellom linjene. Jeg har tatt MR av hode/nakke og andre kroppsdeler flere ganger. Men mange får klaustrofobi og derfor er det jo greit av TS får litt avslappende. Vi reagerer forskjellig. Jeg har extrem klaustrofobi men det har fått fint. Det er jo det jeg skrev. Jeg skremmer aldri noen ang slike undersøkelser har ingen hensikt.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #15 Skrevet 11. november 2015 Det er nokså vanlig å få foreskrevet valium i forkant av en undersøkelse man gruer seg til. 5mg er normal dose, og det er strengt tatt ikke veldig mye eller veldig høy dose. Normalt sett kan de fleste både snakke og gå normalt etter å ha tatt 5mg valium. Du skal riktig nok ikke kjøre bil, og det er kanskje greit om noen kan følge deg til og fra den dagen. Det er langt fra vanlig å få beroligende før en CT eller en MR undersøkelse. Anonymkode: 379df...150 2
skalbare Skrevet 11. november 2015 #16 Skrevet 11. november 2015 Det er langt fra vanlig å få beroligende før en CT eller en MR undersøkelse. Anonymkode: 379df...150jobber på avdeling hvor MR brukes ofte, og det er ikke uvanlig å få premedikasjon, som feks valium.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #17 Skrevet 11. november 2015 Det er langt fra vanlig å få beroligende før en CT eller en MR undersøkelse. Anonymkode: 379df...150Og det er langt fra uvanlig å få beroligende før CT eller MR. For de som har vanskelig med å ligge rolig eller de som har klaustrofobi så kan det være positivt å få beroligende,For et voksent menneske så er ikke 5 mg Valium nok til å slå deg ut. De aller fleste merker litt trøtthet og mer likegyldig, men å gå, snakke ol er ikke noe problem. Anonymkode: 28032...339 1
Gjest incognita Skrevet 11. november 2015 #18 Skrevet 11. november 2015 Det er langt fra vanlig å få beroligende før en CT eller en MR undersøkelse. Anonymkode: 379df...150Beklager, men det stemmer ikke.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #19 Skrevet 11. november 2015 Jeg synes faktisk det er ganske deilig å ta MR. Pleier å sovne. Hvor lett man får utskrevet beroligende kommer vel an på legen, men synes ærlig talt det høres litt unødvendig ut hvis man ikke har ekstrem klaustrofobi. Den forrige fastlegen min skrev det ut for alt og ingenting så jeg fikk litt sjokk da jeg fikk en ny fastlege med en helt annen terskel. "Kommer du til å droppe *det jeg skulle* hvis du ikke får det?" var standarspørsmålet hennes siden svaret var nei ble det ingen valium. Det er jo ikke farlig å bli redd, derimot kan det være skadelig å bli vandt med å putte i seg piller for å takle utfordringer. Anonymkode: 245f0...5a9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #20 Skrevet 12. november 2015 Angst er ikke rasjonelt. Det er ikke bare å fortelle noen som får angst av å ligge i MR at det ikke er farlig, og så går det over. Jeg synes MR er behagelig, og bruker ofte å sovne, men mange synes det er veldig ekkelt. En MR-undersøkelse kan forøvrig vare mye lengre enn 30 minutter, og å bli utsatt for angsteksponering så lenge kan være veldig vanskelig for mange. I tillegg er det veldig viktig for bildene at man ligger helt i ro, så om en pasient får beroligende kan dette føre til et bedre utbytte av undersøkelsen.Legen har nok skrevet ut det preparatet hun mener er best for deg i denne situasjonen. Spør legen hvor lenge du må vente med bilkjøring, men regn med minst 12 timer, kanskje lengre. Spør også hvor lenge i forkant av undersøkelsen du skal ta tabletten. Du blir nok litt sløv, men du vil neppe føle deg rusa. Lykke til! Anonymkode: 1c3d8...838
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå