Gå til innhold

Vanskelig økonomisk situasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en jente på 2 år, som faren har annenhver helg. Jeg går inn i siste måneder som sykemeldt og fått innvilget overgangsstønad, men ikke fått jobb enda. Nå ser jeg at den økonomiske situasjonen blir veldig vanskelig da jeg ikke har jobb og bare vil få utbetalt OS. Eller får jeg OS i tillegg til sykepenger? Er det noe annet jeg kan få i påvente av jobb? Sitter med et ganske stort huslån så er ganske krise å ikke ha jobb eller mer enn OS og barnetrgd utbetalt.

Anonymkode: 3e8f0...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få sykepenger + os. Om du fortsatt er så syk at du ikke kan være aktiv arbeidsssøker vi du kunne få sykepenger så lenge du er syk. Arbeidskravet som NAV setter faller bort når du er syk.

Når du er frisk nok til å være aktiv arbeidssøker vil du få dagpenger, om du kvalifiserer til det, og da vil du også få os i tillegg - utregnet etter hvor mye du vi få i dagpenger.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsstønad.1039.cms#chapter-1

Anonymkode: 4aa19...7af

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke sykepenger i tillegg til overgangsstønad. Hvor mye du kan få er 2,25 X grunnbeløpet. Grunnbeløpet er på 7506 kr i mnd.  Så blir vel rundt 17000 kr som du får. Vet derimot ikke om det er netto eller brutto. Vil tro at hvis dette er oppgitt i brutto, vil netto inntekten være 12 - 13000 + barnebidrag og barnetrygd. Noe mer har du ikke rett på.

Om dette ikke holder kan du søke sosialhjelp, men det skal mye til for at du får det innvilget. Gjeld dekkes nemlig ikke av sosialhjelp. Det beste her er egentlig å høre med banken din om du kan få avdragsfritt en periode, og kun betale renter. Du vil ikke få så veldig mye utbetalt i mnd med overgangstønad.

Ber deg sjekke nav sine sider selv:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsstønad.1039.cms#chapter-1

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Grunnbelopet+i+folketrygden

Skrevet

Du vil få sykepenger + os. Om du fortsatt er så syk at du ikke kan være aktiv arbeidsssøker vi du kunne få sykepenger så lenge du er syk. Arbeidskravet som NAV setter faller bort når du er syk.

Når du er frisk nok til å være aktiv arbeidssøker vil du få dagpenger, om du kvalifiserer til det, og da vil du også få os i tillegg - utregnet etter hvor mye du vi få i dagpenger.

slik jeg leser det så har hun bare rett på en ytelse.

Kopiert fra nav:

Overgangsstønaden utgjør 2,25 ganger grunnbeløpet. Ytelsen skattlegges som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. Det utbetales ikke feriepenger av overgangsstønad.

Det er Stortinget som fastsetter grunnbeløpet. Grunnbeløpet reguleres vanligvis en gang per år (1. mai) i samsvar med endringene i levekostnadene og det allmenne inntektsnivået.

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet.

Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger, sykepenger, stønad ved barns og andre nærståendes sykdom, arbeidsavklaringspenger og svangerskapspenger og foreldrepenger. Det har betydning for overgangsstønaden dersom du mottar andre ytelser til livsopphold fra folketrygden eller tilsvarende ytelser fra utlandet.

Overgangsstønad utbetales fra og med måneden etter at du fyller vilkårene for stønad.

• Liker 1
Skrevet

slik jeg leser det så har hun bare rett på en ytelse.

Kopiert fra nav:

Overgangsstønaden utgjør 2,25 ganger grunnbeløpet. Ytelsen skattlegges som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. Det utbetales ikke feriepenger av overgangsstønad.

Det er Stortinget som fastsetter grunnbeløpet. Grunnbeløpet reguleres vanligvis en gang per år (1. mai) i samsvar med endringene i levekostnadene og det allmenne inntektsnivået.

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet.

Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger, sykepenger, stønad ved barns og andre nærståendes sykdom, arbeidsavklaringspenger og svangerskapspenger og foreldrepenger. Det har betydning for overgangsstønaden dersom du mottar andre ytelser til livsopphold fra folketrygden eller tilsvarende ytelser fra utlandet.

Overgangsstønad utbetales fra og med måneden etter at du fyller vilkårene for stønad.

Nei, hun kan få begge deler. Sykepenger regnes som inntekt (og er likestilt med arbiedsinntekt - som NAV skriver) og os blir redusert opp mot inntekten, i TS sitt tilfelle: redusert opp mot det hun får i sykepenger.

Når man mottar sykepenger, dagpenger etc. kan man også få os.

• Liker 2
Skrevet

Nei, hun kan få begge deler. Sykepenger regnes som inntekt (og er likestilt med arbiedsinntekt - som NAV skriver) og os blir redusert opp mot inntekten, i TS sitt tilfelle: redusert opp mot det hun får i sykepenger.

Når man mottar sykepenger, dagpenger etc. kan man også få os.

da blir det jo ikke mye uansett. Hvis hun tjener feks 14000 i sykepenger får hun feks ikke mer enn 3000 på os.  Så blir jo den samme summen uansett siden de to inntektskilde supplerer med hverandre. 

Skrevet

Få du stødnad til barnetilsyn? Og hva med barnebidrag? Du nevner ikke noe av dette i HI.

Søk også om bostøtte, sjekk ut husbanken.no for mer info

Anonymkode: ab9da...cd7

• Liker 1
Skrevet

Hei. Jeg  synes du skulle avtale med NAV for rådgivning. Os + bostøtte? + barnetrygd + stønad tilsyn barn + Sosial stønad kan søkes. Men tror ikke det er lett å få når en eier bolig som er belånt. Sier seg vel selv. Du lider ingen nød.+ Økt barnebidrag  om det endres mer enn 12% med de nye parametre for beregninggen.

Skrevet

Du har for høyt boliglån. Selg boligen, kjøp noe du har råd til å betjene. 

Anonymkode: 62dcb...48b

Skrevet

Du har for høyt boliglån. Selg boligen, kjøp noe du har råd til å betjene. 

Anonymkode: 62dcb...48b

Jeg vil ikke knne kjøpe noe annet, og en leid leiliget vil være lie dyrt. Å selge ville vært det dummeste jeg kan gjøre akkurat nå.

Takk for svar alle sammen!

Anonymkode: 3e8f0...ff9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...