AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 La oss si at din myndige sønn i et år har misbrukt cannabis men du har klart å få han bort i fra rusen. ...mrn utfordringene står i kø og du må jobbe hardt for å motivere han til et bedre liv. Plutselig ringer en fra rusmiljøet han og vil møte han. Du lokker med alt og insisterer på å ta han med til gode venner.Du avtaler å hente han og han dukker opp sammen med den hardbarka narkomane . Hva ville du gjort? Anonymkode: 5dab3...3c0
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Det nytter ikke å bli forbanna, selv om jeg hadde hatt veldig lyst til å bli det. Kjeft går bare inn det ene øret og ut det andre. Tror jeg hadde satt meg ned med han igjen, sagt at han måtte kutte kontakten med det miljøet og spurt om han trengte hjelp til å gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #3 Skrevet 11. november 2015 Men hvis du hadde avtalt å dra på Peppes og han insisterte på å ta han med . Hvordan ville du håndtert episoden der og da? Anonymkode: 5dab3...3c0
Svampebob1 Skrevet 11. november 2015 #4 Skrevet 11. november 2015 Jeg ville tatt med kompisen på Peppes Pizza, og prøvd å bli kjent med han og skapt en relasjon til begge to. Da får du høre om hva de bruker dagene på og hvor de er, i det minste. Det kommer ingenting ut av å nekte sønnen din å være med de han vil, men du kan enda opprettholde et godt forhold til han og få være inkludert i valgene han tar. Moralisering og kjeft kommer du i hvert fall ingen vei med, her må du "snike" deg vennlig inn og ta kontroll over de tingene du kan ta kontroll over; nemlig at sønnen din holder seg sånn ok på fotene Bli kjent med "rusmisbrukeren", kanskje trenger han en person som din sønn for å ha noen å henge med som ikke ruser seg på sterkere stoffer? 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 Jeg ville tatt med kompisen på Peppes Pizza, og prøvd å bli kjent med han og skapt en relasjon til begge to. Da får du høre om hva de bruker dagene på og hvor de er, i det minste. Det kommer ingenting ut av å nekte sønnen din å være med de han vil, men du kan enda opprettholde et godt forhold til han og få være inkludert i valgene han tar. Moralisering og kjeft kommer du i hvert fall ingen vei med, her må du "snike" deg vennlig inn og ta kontroll over de tingene du kan ta kontroll over; nemlig at sønnen din holder seg sånn ok på fotene Bli kjent med "rusmisbrukeren", kanskje trenger han en person som din sønn for å ha noen å henge med som ikke ruser seg på sterkere stoffer? Signerer denne. Jeg har selv vært rusmisbruker og vet hvor viktig det er å ha foreldre som stiller opp, som ikke kjefter, og som man kan være åpen om situasjonen med. Anonymkode: 3aea8...87b 2
Gjest Blomsterert Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Men hvis du hadde avtalt å dra på Peppes og han insisterte på å ta han med . Hvordan ville du håndtert episoden der og da? Anonymkode: 5dab3...3c0La han bli med.Det kan være bra om du blir litt kjent med han,men jeg ville gitt klart utrykk for hvor mye jeg var i mot misbruk,at du ikke finner det akseptabelt.Og så må du fortsette å snakke med sønnen din,at han ikke må kaste bort mer på rus.Kjeft hjelper ikke,det kan være påskudd til å ta noe.Lei situasjon,og jeg forstår hvor bekymret du er,ikke noe ålreit i det hele tatt!
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 Jeg ville tatt med kompisen på Peppes Pizza, og prøvd å bli kjent med han og skapt en relasgrenseneegge to. Da får du høre om hva de bruker dagene på og hvor de er, i det minste. Det kommer ingenting ut av å nekte sønnen din å være med de han vil, men du kan enda opprettholde et godt forhold til han og få være inkludert i valgene han tar. Moralisering og kjeft kommer du i hvert fall ingen vei med, her må du "snike" deg vennlig inn og ta kontroll over de tingene du kan ta kontroll over; nemlig at sønnen din holder seg sånn ok på fotene Bli kjent med "rusmisbrukeren", kanskje trenger han en person som din sønn for å ha noen å henge med som ikke ruser seg på sterkere stoffer? Jeg kjefter ikke på sønnen min men prøver å vise forståelse samtidig som jeg setter klare grenser. Jeg tenker at det kan vøre farlig for oss å involvere seg med narkomane.De kjenner jo farligere folk som kan oppsøke oss hjemme etc etc....Ts Anonymkode: 5dab3...3c0
Svampebob1 Skrevet 13. november 2015 #8 Skrevet 13. november 2015 Jeg kjefter ikke på sønnen min men prøver å vise forståelse samtidig som jeg setter klare grenser. Jeg tenker at det kan vøre farlig for oss å involvere seg med narkomane.De kjenner jo farligere folk som kan oppsøke oss hjemme etc etc....TsAnonymkode: 5dab3...3c0Kameraten til sønnen din er helt sikkert litt mer enn bare en narkoman. Han er en person, med drømmer, mål og et liv: Helt sikkert andre intensjoner om å rane dere eller myrde dere i mens dere sover. Du trenger jo strengt tatt ikke invitere med kompisen hjem hvis du tar han med på Peppes? Nå er det farlig å involvere seg med narkomane, men husk at i følge deg har også sønnen din hatt et rusproblem. Ville du at de gode kompisene han hadde skulle fryst han vekk pga. "han er narkoman og kan kjenne farligere folk?". Synes det er en utrolig lite forståelsesfull vinkling. 2
Svampebob1 Skrevet 13. november 2015 #9 Skrevet 13. november 2015 La han bli med.Det kan være bra om du blir litt kjent med han,men jeg ville gitt klart utrykk for hvor mye jeg var i mot misbruk,at du ikke finner det akseptabelt.Og så må du fortsette å snakke med sønnen din,at han ikke må kaste bort mer på rus.Kjeft hjelper ikke,det kan være påskudd til å ta noe.Lei situasjon,og jeg forstår hvor bekymret du er,ikke noe ålreit i det hele tatt! Det er ikke nødvendig å fortelle han hvor mye du har i mot misbruk hvis ikke målet er å virke som en belærende idiot. De aller fleste mennesker er i mot misbruk, og det er ikke noe som er nødvendig å trykke i ansiktet på noen. Er sikker på at denne personen kjenner på stigmatiseringen hver eneste dag og helst ville vært nyktern selv. Du forteller vel ikke feite folk hvor mye du er i mot overvekt. Du sier ikke til gravide at du hater barn. Du forteller ikke noen som går på cellegift at du er for naturmedisin. Vanlig folkeskikk gjelder også for rusmisbrukere. De er mennesker akuratt som meg og deg! 2
Gjest Blomsterert Skrevet 14. november 2015 #10 Skrevet 14. november 2015 Det er ikke nødvendig å fortelle han hvor mye du har i mot misbruk hvis ikke målet er å virke som en belærende idiot. De aller fleste mennesker er i mot misbruk, og det er ikke noe som er nødvendig å trykke i ansiktet på noen. Er sikker på at denne personen kjenner på stigmatiseringen hver eneste dag og helst ville vært nyktern selv. Du forteller vel ikke feite folk hvor mye du er i mot overvekt. Du sier ikke til gravide at du hater barn. Du forteller ikke noen som går på cellegift at du er for naturmedisin. Vanlig folkeskikk gjelder også for rusmisbrukere. De er mennesker akuratt som meg og deg! Selvfølgelig forteller en hvor mye en har i mot misbruk! Ikke misbrukerne.Der er en klar forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå