Gå til innhold

Bursdag - overreagerer jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fyller snart 19 og jeg har ikke feiret bursdagen min siden jeg var 12, men med de nye vennene jeg har fått i år og litt pushing har jeg bestemt meg for å feire igjen. Familien min har en kultur blant oss at når vi først holder selskap så skal det være gjort ordentlig til siste detalj. Jeg har planer om å invitere 15 stk og holde selskap i hovedstuen med tilgang til kjøkkenet. Hittil har jeg planlagt å ha fremme 4 typer snacks på bordet, "fancy" velkomstdrikk (lager noen alkoholfrie ekstra), jello shots i julefarger (lager også alkoholfrie), julebrus, og foreldrene mine mener at en flaske champagne er et must. Siden selskapet starter noe sent på kvelden blir det ikke middag, men ved siden av snacksen skal jeg ha fremme frukt og enten tiramisu, panna cotta eller cupcakes. 
Som dekorasjoner skal jeg holde meg til sølvfarget julepynt og tak- og veggpynt i forskjellige blåtoner. Har også en smule lyst til å ha hvite og blå ballonger, men føler at jeg driver og planlegger et bursdagsselskap til en liten unge og ikke en som er myndig. 

Hvordan er det egentlig normalt å feire når man er på min alder? Er så fryktelig glad i å planlegge. 

Anonymkode: c09ea...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør som du vil. Liker du å planlegge og arrangere så gjør du det som du beskriver her.

Anonymkode: 13b38...36e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det høres altså ikke ut som en typisk barnebursdag? De andre bursdagene jeg har vært i hos venner er bare litt drikke på bordet og posebrownies. 

-TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det høres altså ikke ut som en typisk barnebursdag? De andre bursdagene jeg har vært i hos venner er bare litt drikke på bordet og posebrownies. 

-TS 

Ikke barnebursdag nei, men kan virke litt voldsomt på noen tror jeg. Men kjør på =)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg kommet i en sånn bursdag hadde jeg vært sjeleglad, selvom jeg er snart 30.

Aldri for gammel til å lage en skikkelig bursdagsfeiring. Kaker, snacks, jelloshots og selvfølgelig champagne. 

(Og ikke glem å planlegg nattmaten, veldig viktig om det er noen som skal ligge over. Frossen pizza funker fett.)

Anonymkode: c241a...39b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i 30 årslag en gang og der var det bare alkohol og HØY musikk, ja også litt sjokolade og potetgull.  Syns ikke det var så gøy, kunne jo ikke snakke sammen en gang pga den høye musikken.  Din planlegging høres helt utrolig koselig ut. Er man for gammel til det så er man egentlig ikke så voksen alikavel  :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kommet i en sånn bursdag hadde jeg vært sjeleglad, selvom jeg er snart 30.

Aldri for gammel til å lage en skikkelig bursdagsfeiring. Kaker, snacks, jelloshots og selvfølgelig champagne. 

(Og ikke glem å planlegg nattmaten, veldig viktig om det er noen som skal ligge over. Frossen pizza funker fett.)

Anonymkode: c241a...39b

Jaja, er folk fulle nok, spiser de vel gjerne frossen pizza. Selv foretrekker jeg pizzaen stekt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette hørtes veldig bra ut! Kjør på! Og du bør definitivt ha ballonger :D

Sier som wintergirl: Er man får gammel for det så er man egentlig ikke voksen ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at folk stiller seg positive til en slik type feiring :) Foreldrene mine foreslo også selskapsleker, men det føler jeg går litt for langt. Kan heller eventuelt ha spillene fremme på et bord dersom noen fikk lyst til å dra frem noen leker. 

Er nattmat nødvendig? Siden selskapet skal foregå i hovedstuen planlegger jeg å ha et forbud mot sprit med tanke på sofa, bord(har kjøpt inn sånn "tallkeren" man setter drikke på), teppe, og masse mer. Folk skal enten drikke ansvarlig eller så kan de glemme å komme. Kan sikkert ha en pizza eller to i fryseren, men har hittil planlagt at kun én venninne skal sove over. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker en skikkelig godt gjennomført bursdagsfest. Høres gøy ut! :) Men når gjestene kommer og festen begynner må du senke skuldrene og kos deg. Ikke vær sånn stressa vertinne som løper rundt med bordbrikker og oppvaskklut, det er moodkiller for alle :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at folk stiller seg positive til en slik type feiring :) Foreldrene mine foreslo også selskapsleker, men det føler jeg går litt for langt. Kan heller eventuelt ha spillene fremme på et bord dersom noen fikk lyst til å dra frem noen leker. 

Er nattmat nødvendig? Siden selskapet skal foregå i hovedstuen planlegger jeg å ha et forbud mot sprit med tanke på sofa, bord(har kjøpt inn sånn "tallkeren" man setter drikke på), teppe, og masse mer. Folk skal enten drikke ansvarlig eller så kan de glemme å komme. Kan sikkert ha en pizza eller to i fryseren, men har hittil planlagt at kun én venninne skal sove over. 

Ts

Om du tenker på flekker så er da sprit tryggere en for eksempel rødvin. Kommer selvsagt litt an på hva man blander med.

Synes det høres bra ut, men et lite tips: Det virker som om du kanskje overplanlegger og overanalyserer litt, det er alltid gøyest på fester der hvor verten selv slapper av og ikke legger opp for streng timeplan/regime. 

Lag en hyggelig setting slik du har planlagt og la selve kvelden være avslappet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker på flekker så er da sprit tryggere en for eksempel rødvin. Kommer selvsagt litt an på hva man blander med.

Synes det høres bra ut, men et lite tips: Det virker som om du kanskje overplanlegger og overanalyserer litt, det er alltid gøyest på fester der hvor verten selv slapper av og ikke legger opp for streng timeplan/regime. 

Lag en hyggelig setting slik du har planlagt og la selve kvelden være avslappet :)

Er litt redd for sprit med tanke på at noen ikke helt klarer å styre drikkemengden sin med sprit, og dermed ender opp dårlig eller med å kaste opp. Noe jeg ikke vil ha noe av. 

Skal nok få prøvd å slappe av litt så lenge hele kvelden er planlagt :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 23, og hos mine venner er det litt av hvert. 
VI har alt fra en som liker å diske opp med masse snack, pynt, kake og masse gelly-shots. I tillegg kommer det ofte litt sjampis på bordet som kan drikkes av etter ønske. Mens i andre ytterkant har vi en som kjøper inn en pose chips og setter på spotify. 

Inviter folk og vær avslappet. Har du ett tema så forvent at en del ikke orker å bry seg om det. Ikke alle vil huske gave heller. Sett på passende musikk (listepop funker normalt sett ok), men sett volumet litt lavt slik at det er mulig å prate uten å brøle. 
Poenget er at du skal slappe av og kose deg, og normalt går det utrolig bra så lenge festen ikke blir for formel. Møt de i døren med ett smil, en liten velkomstdrink og sett igang praten. Så har du gjort det du skal. 
Og ja, ikke ha leker. Det blir bare kleint, og mange kan føle de blir tvunget til å være med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...