Gjest Paff Skrevet 29. september 2004 #1 Skrevet 29. september 2004 Jeg er glad i tunfisk. Herlig som fersk nystekt fiskefilet, men god også fra boks. Kjøper ofte lekre sanwicher med tunfisk på cafè til lunsj f.eks. Men hvordan tilbereder jeg min egen tunfisk"salat"? Har prøvd noen ganger med en boks tunfisk i olje, tilsetter krydder, litt rømme med karri og litt majones. Det blir bra med masse grønnsaker og grovskive til. Men jeg vil gjerne ha flere varianter!
Arkana Skrevet 29. september 2004 #2 Skrevet 29. september 2004 Tunfisksalat 1 boks tunfisk i vann 1 liten grønn paprika 1 liten løk ½ chili 1 dl crème fraîche 1 ss majones salt/pepper saften av ½ sitron Rens og finhakk paprika, løk og chili. Sil vannet av tunfsken og ha den i en bolle. Tilsett crème fraîche, majones, grønnsaker og bland sammen. Smak til med salt, pepper og sitronsaft. Tuna Melt (2 pers.) ½ dl majones 1 hakket stilk selleri 2 ss bostonagurk 1 boks tunfisk i vann ½ ts sitronsaft ørlige hvitløkspulver ½ ts salt ½ ts pepper 4 skiver ristet brød 4 rause osteskiver, gjerne cheddar eller sveitser Rør sammen majones, selleri, agurk, tunfisk, sitron, hvitløkspulver, salt og pepper. Fordel røren på 2 av de ristede brødskivene. Ha en raus osteskive over. Stekes på ovnsplate ca 3 minutter til osten smelter. Legg en ristet skive over og skjær hver sandwich i to på skrå.
Arkana Skrevet 29. september 2004 #3 Skrevet 29. september 2004 Hvis du også vil ha middagsoppskrifter får du noen her. Pasta med tunfisk (4 pers.) 4 porsjoner pasta 6 tomater 1 purre 3 ss olivenolje 2 ss tomatpuré 2 hvitløksbåter salt/pepper frisk oregano 2 bokser tunfisk i olje 2 ss kapers en håndfull sorte oliven Kok pastaen etter anvisning på pakken. Flå tomatene og skjær dem i terninger. Fres tynne purreringer og tomatbiter i olje. Tilsett tomatpuré, presset hvitløk og krydder. La småkoke et par minutter. La tunfisken renne godt av seg og vend den inn i sausen sammen med kapers og oliven. La alt bli gjennomvarmt før servering. Lasagne med tunfisk, squash og purre (4 pers.) 250 g hermetisk tunfisk i vann 100 g lasagneplater 1 løk 400 g hermetiske tomater 2 ss tomatpuré 2 hvitløksfedd 1 purre 2 squash 1 ts oregano 100 g revet ost salt/pepper 30 g hvetemel 3 dl skummet melk 1 ts sennep 1 ts salt pepper Hakk løk, tomater, hvitløk og purre. Del squashen på langs og finsnitt den. Fres løk, hvitløk og purre noen minutter i litt olje. Tilsett tomater, tomatpuré, squash og oregano. Kok opp og la småkoke under lokk ca 15 minutter. Pisk mel og melk sammen og kok opp til en tykk saus. Smak til med sennep, salt og pepper. Rør tunfisk og krydder sammen med tomatsausen. Legg tunfisk. Lasagneplater og hvit saus lagvis i en ildfast form. Avslutt med revet ost. Stek ved 190 grader i 35 minutter. Dansk tunfiskterte 100 g smør 125 g hvetemel 50 g revet ost ½ ts grovt salt 185 g tunfisk i vann ½ purre i tynne ringer 3 dl vann ½ ts grovt salt 50 g revet ost 2 egg 1,5 dl crème fraîche 2 ts hvetemel 1 ts tørket basilikum 1 ts grovt salt pepper Smuldre smør i melet. Tilsett ost og salt og bland sammen. Trykk deigen ut i en 22 cm smurt springform. La stå i kjøleskap minst ½ time. Prikk bunnen med gaffel og forstek ved 200 grader i ca 10 minutter. Sil av tunfisken. Forvell purren i lettsaltet vann ca 2 minutter. Bland ost, egg, crème fraîche, mel, basilikum, salt og pepper. Vend tunfisken i blandingen og fordel i forstekt bunn. Stek ved 200 grader i ca 30 minutter, midt i ovnen.
Brunhilde Skrevet 29. september 2004 #4 Skrevet 29. september 2004 En venninne av meg lager den beste tunfisksalat jeg kan tenke meg slik: 1 boks tunfisk i vann kokt makaroni 1 pk majones saften av 1/2 sitron purre i ringer løk i bittesmå terninger pepper Bland godt sammen og server med nybakt brød.
søndagsengel? Skrevet 14. oktober 2004 #5 Skrevet 14. oktober 2004 Jeg lager denne til å ha på brød: 1 boks tunfisk i vann (avrent) 1 pose lettmajones (ca) 1 finhakket løk Dette blandes godt i en bolle (majones litt etter litt til ønsket konsistens). Ha evt litt sitronpepper på. Veldig godt!!!
Nilma Skrevet 15. oktober 2004 #7 Skrevet 15. oktober 2004 Tunfisk i boks egner seg kun som kattemat, og selv det grenser mot dyremishandling.....
nat26 Skrevet 15. oktober 2004 #8 Skrevet 15. oktober 2004 Tunfisk i boks egner seg kun som kattemat' date=' og selv det grenser mot dyremishandling.....[/quote'] Hæ? :klø:
MiniMjau Skrevet 15. oktober 2004 #9 Skrevet 15. oktober 2004 Tunfisk i boks egner seg kun som kattemat, og selv det grenser mot dyremishandling..... Helt enig! Tunfisk ser ut som noe katten har spist og spydd opp igjen. Gir tunfisk til katten min av og til, men det er ikke favorittretten nei...
Suzy Skrevet 15. oktober 2004 #10 Skrevet 15. oktober 2004 Både pusen vår og jeg liker tunfiks- ikke diss tunfisk på boks takk!!! :-?
nat26 Skrevet 15. oktober 2004 #11 Skrevet 15. oktober 2004 ikke diss tunfisk på boks takk!!! :-? :enig_animasjon:
Gjest 1111 Skrevet 15. oktober 2004 #12 Skrevet 15. oktober 2004 ikke diss tunfisk på boks takk!!! :-?
Gjest Maikana Skrevet 15. oktober 2004 #13 Skrevet 15. oktober 2004 Helt enig! Tunfisk ser ut som noe katten har spist og spydd opp igjen. Gir tunfisk til katten min av og til, men det er ikke favorittretten nei... Jeg synes tunfisk er kjempegodt. Vi eksperimenterer litt her i huset, og nylig hadde vi tunfisk risotto. Lag risotto på vanlig måte og ha i tunfisken til slutt. Helt nydelig var det
Thomasine Skrevet 17. oktober 2004 #14 Skrevet 17. oktober 2004 Tunfisksalat til nybaktbrød som glir ned hos oss: tunfisk i vann hakket rødløk bostonagurk litt naturell yogurt/kesam kvernet salt & pepper sunt, godt og billig - det er tre ting på èn gang det
ringblomst Skrevet 17. oktober 2004 #15 Skrevet 17. oktober 2004 Er vant med å spise tunfisk (i olje) og ris med soyasaus på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå