Gå til innhold

Tunfisk i boks - bruksområder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i tunfisk. Herlig som fersk nystekt fiskefilet, men god også fra boks. Kjøper ofte lekre sanwicher med tunfisk på cafè til lunsj f.eks. Men hvordan tilbereder jeg min egen tunfisk"salat"? Har prøvd noen ganger med en boks tunfisk i olje, tilsetter krydder, litt rømme med karri og litt majones. Det blir bra med masse grønnsaker og grovskive til. Men jeg vil gjerne ha flere varianter!

Skrevet

Tunfisksalat

1 boks tunfisk i vann

1 liten grønn paprika

1 liten løk

½ chili

1 dl crème fraîche

1 ss majones

salt/pepper

saften av ½ sitron

Rens og finhakk paprika, løk og chili. Sil vannet av tunfsken og ha den i en bolle. Tilsett crème fraîche, majones, grønnsaker og bland sammen. Smak til med salt, pepper og sitronsaft.

Tuna Melt (2 pers.)

½ dl majones

1 hakket stilk selleri

2 ss bostonagurk

1 boks tunfisk i vann

½ ts sitronsaft

ørlige hvitløkspulver

½ ts salt

½ ts pepper

4 skiver ristet brød

4 rause osteskiver, gjerne cheddar eller sveitser

Rør sammen majones, selleri, agurk, tunfisk, sitron, hvitløkspulver, salt og pepper. Fordel røren på 2 av de ristede brødskivene. Ha en raus osteskive over. Stekes på ovnsplate ca 3 minutter til osten smelter. Legg en ristet skive over og skjær hver sandwich i to på skrå.

Skrevet

Hvis du også vil ha middagsoppskrifter får du noen her.

Pasta med tunfisk (4 pers.)

4 porsjoner pasta

6 tomater

1 purre

3 ss olivenolje

2 ss tomatpuré

2 hvitløksbåter

salt/pepper

frisk oregano

2 bokser tunfisk i olje

2 ss kapers

en håndfull sorte oliven

Kok pastaen etter anvisning på pakken. Flå tomatene og skjær dem i terninger. Fres tynne purreringer og tomatbiter i olje. Tilsett tomatpuré, presset hvitløk og krydder. La småkoke et par minutter. La tunfisken renne godt av seg og vend den inn i sausen sammen med kapers og oliven. La alt bli gjennomvarmt før servering.

Lasagne med tunfisk, squash og purre (4 pers.)

250 g hermetisk tunfisk i vann

100 g lasagneplater

1 løk

400 g hermetiske tomater

2 ss tomatpuré

2 hvitløksfedd

1 purre

2 squash

1 ts oregano

100 g revet ost

salt/pepper

30 g hvetemel

3 dl skummet melk

1 ts sennep

1 ts salt

pepper

Hakk løk, tomater, hvitløk og purre. Del squashen på langs og finsnitt den. Fres løk, hvitløk og purre noen minutter i litt olje. Tilsett tomater, tomatpuré, squash og oregano. Kok opp og la småkoke under lokk ca 15 minutter.

Pisk mel og melk sammen og kok opp til en tykk saus. Smak til med sennep, salt og pepper. Rør tunfisk og krydder sammen med tomatsausen. Legg tunfisk. Lasagneplater og hvit saus lagvis i en ildfast form. Avslutt med revet ost. Stek ved 190 grader i 35 minutter.

Dansk tunfiskterte

100 g smør

125 g hvetemel

50 g revet ost

½ ts grovt salt

185 g tunfisk i vann

½ purre i tynne ringer

3 dl vann

½ ts grovt salt

50 g revet ost

2 egg

1,5 dl crème fraîche

2 ts hvetemel

1 ts tørket basilikum

1 ts grovt salt

pepper

Smuldre smør i melet. Tilsett ost og salt og bland sammen. Trykk deigen ut i en 22 cm smurt springform. La stå i kjøleskap minst ½ time. Prikk bunnen med gaffel og forstek ved 200 grader i ca 10 minutter.

Sil av tunfisken. Forvell purren i lettsaltet vann ca 2 minutter. Bland ost, egg, crème fraîche, mel, basilikum, salt og pepper. Vend tunfisken i blandingen og fordel i forstekt bunn. Stek ved 200 grader i ca 30 minutter, midt i ovnen.

Skrevet

En venninne av meg lager den beste tunfisksalat jeg kan tenke meg slik:

1 boks tunfisk i vann

kokt makaroni

1 pk majones

saften av 1/2 sitron

purre i ringer

løk i bittesmå terninger

pepper

Bland godt sammen og server med nybakt brød.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lager denne til å ha på brød:

1 boks tunfisk i vann (avrent)

1 pose lettmajones (ca)

1 finhakket løk

Dette blandes godt i en bolle (majones litt etter litt til ønsket konsistens). Ha evt litt sitronpepper på. Veldig godt!!!

Skrevet

Tunfisk i boks egner seg kun som kattemat, og selv det grenser mot dyremishandling.....

Skrevet
Tunfisk i boks egner seg kun som kattemat' date=' og selv det grenser mot dyremishandling.....[/quote']

Hæ? :klø:

Skrevet
Tunfisk i boks egner seg kun som kattemat, og selv det grenser mot dyremishandling.....

Helt enig! Tunfisk ser ut som noe katten har spist og spydd opp igjen. Gir tunfisk til katten min av og til, men det er ikke favorittretten nei...

Skrevet

Både pusen vår og jeg liker tunfiks- ikke diss tunfisk på boks takk!!! :-?

Skrevet
ikke diss tunfisk på boks takk!!! :-?

:enig_animasjon:

Gjest Maikana
Skrevet

Helt enig! Tunfisk ser ut som noe katten har spist og spydd opp igjen. Gir tunfisk til katten min av og til, men det er ikke favorittretten nei...

:roll:

Jeg synes tunfisk er kjempegodt.

Vi eksperimenterer litt her i huset, og nylig hadde vi tunfisk risotto. Lag risotto på vanlig måte og ha i tunfisken til slutt. Helt nydelig var det :sikle:

Skrevet

Tunfisksalat til nybaktbrød som glir ned hos oss:

tunfisk i vann

hakket rødløk

bostonagurk

litt naturell yogurt/kesam

kvernet salt & pepper

:sikle: sunt, godt og billig - det er tre ting på èn gang det :wink:

Skrevet

Er vant med å spise tunfisk (i olje) og ris med soyasaus på.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...