Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Snakker om videregående i det tidsrommet. 

-Hvordan var prøve og innleveringsmengden?
-Hvordan var pensum sammenliknet med i dag?
-Ca. hvor mange skoletimer hadde man i uka?

Min far kjenner ikke igjen halvparten av pensumet mitt (mulig at han har glemt en del selvsagt), mens min mor påstår at arbeidsmengden da hun gikk på skole var større enn den er i dag. 

Hva er deres oppfatning? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet, men vil du høre om videregående på 90-tallet kan jeg gi deg litt info.

Anonymkode: fa697...a14

Skrevet

Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet, men vil du høre om videregående på 90-tallet kan jeg gi deg litt info.

Joda flott det også :) 

Skrevet

Den største forskjellen er nok at vi ikke hadde ene eneste pc å forholde oss til. Pensum var det som sto i læreboka og det var det. En bok i hvert fag. Eller vent litt, jeg hadde faget "informasjonsbehandling" første året, der vi fikk bruke hver sin pc på datarommet den timen for å lære Word, excel og noe databasegreier. Men det var alt vi brukte pc til. Sosiale medier fantes ikke da, og vi søkte ikke etter annet fagstoff på Internett, brukte pc kun til å lære å bruke programvare. 

Kan ikke huske vi hadde så mange prøver, kanskje 3-4 stk i hvert fag i løpet av semesteret, og lekseprøve en sjelden gang. Innlevering Varierte. I norsk skrev vi stil ca 3 ganger pr semester, pluss særoppgave første året. Vi hadde én fremføring i løpet av tre år på VGs, og det var i norsk, der vi skulle presentere særoppgaven vår. Syns å huske at vi hadde en naturfagsinnlevering én gang første året. Jeg valgte bort realfagene i 2. og 3.  kl. Jeg hadde gym i valgfag og det var det mest masete faget når det gjaldt innlevering. Treningsdagbok hver uke. 

Det var tentamen til jul og eksamen til våren. Vi hadde ikke det samme eksamensfokuset som jeg har inntrykk av at det er i dag (ser det på medstudenter, de lurer kun på hva vi får til eksamen, ikke hva vi skal forstå av pensum). Eksamen snakket vi kun om i april/mai. 

Jeg kjedet meg veldig på videregående. Kjedelig undervisning og lite motiverende. 

En annen forskjell fra den tiden til nå er at det var sjelden noen hadde jobb ved siden av skolen. Tror jeg hadde ei i klassa som jobba på mcDonald, ellers ingen. Jeg brukte mesteparten av tiden på trening og idrett, og eh...litt festing. Gjorde kanskje lekser gjennomsnittlig 30 min hver dag. Litt mer i tiden før innlevering, da jeg er typisk skippertaksmenneske. Gikk ut av vgs med greit snitt til å ha så laber innsats. (Over gjennomsnittet). Siste året vurderte jeg å droppe ut, men halte det i land under press. 

Skrevet

Den største forskjellen er nok at vi ikke hadde ene eneste pc å forholde oss til. Pensum var det som sto i læreboka og det var det. En bok i hvert fag. Eller vent litt, jeg hadde faget "informasjonsbehandling" første året, der vi fikk bruke hver sin pc på datarommet den timen for å lære Word, excel og noe databasegreier. Men det var alt vi brukte pc til. Sosiale medier fantes ikke da, og vi søkte ikke etter annet fagstoff på Internett, brukte pc kun til å lære å bruke programvare. 

Kan ikke huske vi hadde så mange prøver, kanskje 3-4 stk i hvert fag i løpet av semesteret, og lekseprøve en sjelden gang. Innlevering Varierte. I norsk skrev vi stil ca 3 ganger pr semester, pluss særoppgave første året. Vi hadde én fremføring i løpet av tre år på VGs, og det var i norsk, der vi skulle presentere særoppgaven vår. Syns å huske at vi hadde en naturfagsinnlevering én gang første året. Jeg valgte bort realfagene i 2. og 3.  kl. Jeg hadde gym i valgfag og det var det mest masete faget når det gjaldt innlevering. Treningsdagbok hver uke. 

Det var tentamen til jul og eksamen til våren. Vi hadde ikke det samme eksamensfokuset som jeg har inntrykk av at det er i dag (ser det på medstudenter, de lurer kun på hva vi får til eksamen, ikke hva vi skal forstå av pensum). Eksamen snakket vi kun om i april/mai. 

Jeg kjedet meg veldig på videregående. Kjedelig undervisning og lite motiverende. 

En annen forskjell fra den tiden til nå er at det var sjelden noen hadde jobb ved siden av skolen. Tror jeg hadde ei i klassa som jobba på mcDonald, ellers ingen. Jeg brukte mesteparten av tiden på trening og idrett, og eh...litt festing. Gjorde kanskje lekser gjennomsnittlig 30 min hver dag. Litt mer i tiden før innlevering, da jeg er typisk skippertaksmenneske. Gikk ut av vgs med greit snitt til å ha så laber innsats. (Over gjennomsnittet). Siste året vurderte jeg å droppe ut, men halte det i land under press. 

Takk for utdtypende og informativt svar :)

Skrevet

Jeg gikk på vgs fra midten av 80-tallet, barna mine har nylig gått ut av vgs nå, og jeg gjenkjenner ikke beskrivelsen over her.

Vi hadde jevnlige prøver i alle fag, og det var ikke en uke vi ikke hadde minst en prøve, vanligvis to. 
Vi hadde også jevnlige innleveringer i norsk, historie og engelsk, samt minst 12 elevforsøk i naturfag som måtte dokumenteres skriftlig og godkjennes.  To av innleveringene i norsk var såkalte "særoppgaver", og var store prosjekter.

Ellers hadde jeg fag som rettslære, sosialøkonomi og idéhistorie, og i tillegg til jevnlige prøver gjennom året, vanligvis en prøve pr mnd, hadde vi også i disse fagene innleveringer minst to ganger i året, hvorav en særoppgave.

Vi hadde 3 tentamener året (jul, påske og sommer).  Kom vi opp i eksamen i ett av de avsluttende fagene, hadde vi ikke sommertentamen i det faget.

Arbeidsmengden for barna mine var ganske lik den jeg selv opplevde, selv om jeg føler at fokuset på karakterer er større nå.

Pensum er også ganske likt, selv om vi naturlig nok finner noen endringer i læreplanen fra 80-tallet frem til i dag.

På vgs hadde vi 30 undervisningstimer i uken, og det var lagt opp til 1-1,5 time hjemmearbeid pr dag. 
Men som i dag, er det noen som bruker mindre tid på hjemmearbeid enn det som det er lagt opp til, og noen som bruker langt mer tid.

(Og, jeg må også legge til at det å ha jobb ved siden av skolen var vanlig der jeg bodde på 80-tallet, og er heller ikke uvanlig for vgs-elever her jeg bor nå, selv om det er langt vanskeligere for vgs-elever å få deltidsjobber i dag.)

Anonymkode: 208a8...6d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...