Gå til innhold

Hvor lenge kan man gå gravid uten å merke det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører jo om de som plutselig føder uten at de var klar over at de i det hele tatt var gravid, så  jeg lurer på om det faktisk er mulig å gjennomgå et svangerskap uten å være klar over det? De som prøver på å bli gravide vil jo fort legge merke til alle tegn på graviditet, siden de er obs på det. Men så har man de som for eksempel bruker p-piller og som ikke prøver på å bli gravide, disse vil kanskje ikke oppdage tegnene på at de er gravide i og med at de ikke går rundt å tenker på dette. Føler man seg dårlig en dag så  tror man kanskje bare at man er i dårlig form den dagen, og forbinder det ikke med graviditet. Magen vokser jo heller ikke like mye på alle, og noen kan tenke de bare har lagt på seg av dårlig kosthold og lite mosjon. 

Så til dere som har vært gravide, hvor lenge kunne dere gått gravide før dere hadde merket det? Er det mulig å gjennomgå et svangerskap uten å innse at man er gravid?

Anonymkode: 35d90...c16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen går et helt svangerskap, andre tester eggløsning og hcg før de har mulighet til å få positivt utslag. Hvilken ende av skalaen som er best og verst kan diskuteres. 

Anonymkode: bc6c9...b3f

Skrevet

Jeg gikk til uke 17 uten å merke noe :sjokkbla:

Anonymkode: c7325...595

Skrevet

Jeg har alltid hatt lite symptomer i starten av mine svangerskap, så jeg tror jeg kunne gått til jeg kjente liv, før jeg mistenkte det.

Det sagt, denne gangen ble jeg uplanlagt gravid, men jeg fikk mistanke ganske fort likevel. Lenge før jeg fikk noen symptomer faktisk.

Anonymkode: e2515...6f7

Skrevet

Ifølge serien "I didnt know I was pregnant" :   Helt til fødsel.

Anonymkode: c58ca...690

Skrevet

Så til dere som har vært gravide, hvor lenge kunne dere gått gravide før dere hadde merket det? Er det mulig å gjennomgå et svangerskap uten å innse at man er gravid?

Anonymkode: 35d90...c16

Jeg var rundt uke 20 da legen fant ut at jeg var gravid.

Jeg hadde regelmessige blødninger hele tiden, 2-3 kg ekstra hadde jeg fått, men ikke noe jeg reagerte på, formen var grei, helt til jeg fikk kraftig svangerskapskvalme.

Regelmessige blødninger hadde jeg forresten gjennom hele svangerskapet, og om jeg ikke hadde fått svangerskapskvalme kunne jeg sikkert gått enda lenger før det ble oppdaget, kanskje til og med helt til fødsel.

Anonymkode: 9ec10...8a5

Skrevet

Det hadde ikke gått lang tid før jeg hadde  merket det. Med hyperemesis fra uke 6 og innleggelse uka etter hadde jeg nok skjønt det. Eller legene hadde funnet ut av det. Hadde jeg ikke hatt hyperemesis hadde jeg nok merket det i uke 13-14, da hadde jeg veldig tydelig gravidmage. 

Anonymkode: 66fb9...a76

Skrevet

Det er nok veldig forskjellig fra svangerskap til svangerskap. 

Jeg har vært gravid i uke 12 uten i vite det. Det eneste tegnet var digre strekkmerker på puppene (noe jeg ikke har hatt i noen av mine andre svangerskap) Jeg var også litt småuggen fra tid til annen, men ikke i så stor grad at det fikk meg til å reagere. Mannen foreslo faktisk at vi skulle ta en test, men jeg avfeide han med at det var unødvendig siden jeg jo gikk på p-piller og det ikke var lenge siden forrige test. Brukte pillene til å hoppe over mens, så manglende blødninger var heller ikke noe jeg reagerte på. Det var ikke før jeg spontanaborterte at jeg forsto at jeg hadde vært gravid. I mine andre svangerskap har kvalme og bekkenløsning meldt seg såpass raskt at det ikke har vært mulig å overse, men da har jeg også vært obs på symptomene. 

Hvordan det er mulig å ikke vite at man er gravid før fødsel virker veldig snålt for meg, på tross av at noen gravide har temmelig liten mage og få plager. Man kjenner jo bevegelse i store deler av svangerskapet, så dersom jeg hadde vært helt symptomfri hadde jeg nok tatt en tur til legen med disse voldsomme "tarmbevegelsene" mine :fnise: 

Anonymkode: 0d4ba...d14

Skrevet

Har ikke vært gravid selv, men en venninne av meg fant det ut i uke 23. Hun hadde ingen symptomer, gikk på p-piller. Hadde ikke lagt merke til at hun hadde lagt på seg, og var i storform. Hun gikk bare til legen for noe annet, og tok noen blodprøver, så ringte legen noen dager etterpå å fortalte at hun var gravid :fnise: 

Hun hadde forøvrig ingen symptomer på noe etter at hun fant det ut heller, og barnet lå visst på en sånn måte at hun ikke fikk noe særlig mage. Så hun sier selv at uten den tilfeldige legetimen hadde hun nok plutselig født sånn som på tv! Så tror det går an jo.

Anonymkode: 8f3ab...687

Skrevet

Men legger man ikke merke til at mensen uteblir i flere måneder?? Det er jo forskjell på litt blødning og mensen.. 

Anonymkode: 2ccb2...6b0

Skrevet

Men legger man ikke merke til at mensen uteblir i flere måneder?? Det er jo forskjell på litt blødning og mensen.. 

Jeg blødde som vanlig de første månedene av min første graviditet.  Husk også at noen har svært uregelmessig mens, blør lite til vanlig, eller kan tillegge endringen andre tilfeldigheter.  Noen som går på prevensjon opplever også å ikke ha mensen til vanlig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke hatt mensen siden jeg startet på prevensjon som 15-åring. Så om jeg hadde blitt uplanlagt gravid nå så hadde jeg ikke lagt merke til at mensen uteble nei. Dessuten er det ikke alle som har en kjempeblødning en hel uke. Før når jeg hadde mensen blødde jeg bare pittelitt (truseinnlegg var nok) i 2 dager. Thats it!

Anonymkode: 8f3ab...687

Skrevet

Jeg kjenner to, ganske unge jenter som ikke merket det før fødslen var i gang. Felles for begge var at de merket at noe var galt å hadde gått til legen for å finne ut hva som var galt, men legen sjekket ikke for graviditet...

Skrevet

For meg er det helt sprøtt at man kan gå lenge uten å merke det, har merket fra uke 3 at noe var annerledes i kroppen. Fra ca. uke 6-14 har jeg vært kvalm hver dag, så da ville jeg i hvert fall reagert på det. Men har jo skjønt at dette er veldig individuelt! 

Leste en gang at de som går lenge gravide uten å merke det, ofte er enten unge jenter som kanskje ubevisst overser tegnene eller ikke skjønner hva det er, eller godt voksne damer som tror det er symptomer på overgangsalder. :)

Skrevet

Tjaa, hadde nok reagert på kvalmen og slappheten, men utenom det kunne jeg nok ha gått til godt over 20 uker når jeg begynte å få mage og litt kynnere. Etter hvert ville også bevegelsene ha blitt så kraftige at jeg hadde stusset på dem også. Jeg mener, hva skal de være ellers? Heftig luft i tarmene hele dagen som ikke kom ut?:P jeg tror mange fornekter det på et vis.

Skrevet

En jeg vet om gikk gravid i ca 7 mnd uten å vite noe. Hun fødte også ca en mnd for tidlig. Altså så var hun klar over graviditeten i ca en mnd..

Anonymkode: 6bf46...1d6

Skrevet

I første graviditet gikk jeg til uke 9 uten å vite det. Trodde jeg hadde blitt syk (spydde hele tiden), men samboer sa at det kanskje var lurt å ta en test. Andre svangerskap fikk jeg mistanker allerede 4+3. 

En venninne av meg fant det ut i uke 31. En annen bekjent visste det ikke før fødselen startet. Hun trodde hun hadde fått mmatforgiftning og dro på legevakta. Fikk beskjed om at hun ikke var matforgiftet, men at hun skulle føde.

Anonymkode: 63a4f...13d

Skrevet

Merket ikke jeg var gravid før jeg var 13 uker på vei med nr 2. Ingen kvalme, lett vektøkning, men ellers ingen andre symptom. Med nr 1 var jeg veldig kvalm og raste ned i vekt. 

Tok tilfeldigvis en graviditetstest hos legen iforbindelse med medisinsk undersøkelse for medisinsk godkjenning til å jobbe offshore.

Hadde ingen aning om at jeg var gravid. Hadde heller ingen blødning/mens annet en litt blod i trusen ca 1 gang i mnd. Men dette var normalt for jeg hadde jo hormonspiral.

Skrevet

Basert på at jeg ikke har mensen på Cerazette, og på min ene graviditet, så kunne jeg nok gått til uke 20 i hvertfall uten å merke noe. Fikk veldig lite symptomer, og det jeg hadde kunne like gjerne vært at jeg følte meg slapp etter jobb (veldig fysisk) eller at jeg bare var litt uvel. Hadde ikke tegn på gravidmage før uke 20-22 og er litt overvektig fra før av.

Anonymkode: bcc0b...1b7

Skrevet

For meg er det helt ubegripelig at noen kan gå til fødsel uten å skjønne det. Jeg er i uke 31 nå og hadde nok seriøst begynt å lure hvis jeg hadde hatt slike "tarmbevegelser" uten at jeg visste at jeg var gravid... 

Jeg anser svangerskapet mitt som særdeles enkelt og uten plager, men jeg merker jo veldig godt at jeg er gravid 😝 

Jeg vet jo at det skjer, men klarer ikke å sette meg inn i det. Uke 29 - ja kanskje, men uke 30-40!?? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...