AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #1 Del Skrevet 10. november 2015 Jeg har vært på visning i en nyoppført leilighet og stusset på at det ene soverommet hadde et stort uåpningsbart vindu. Selger sa det ikke var krav til å åpne vindu da dwt er kort vei ut. Dør i dør med ytterdør i forhold til rømningsvei. Jeg stusser litt, men er dette kanskje en ny praksis? Trodde ikke dwt var lov før i allw fall... Anonymkode: 77ef0...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 10. november 2015 #2 Del Skrevet 10. november 2015 Jeg vet ikke hva lovverket sier nå, men jeg hadde ikke kjøpt bolig hvor det var ikke var rømningsvei på soverom. Hva gjør man hvis det brenner i gangen da? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 10. november 2015 #3 Del Skrevet 10. november 2015 Soverommet må jo ha et vindu som er stort nok til å rømme gjennom, for å faktisk være et godkjent soverom...? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #4 Del Skrevet 10. november 2015 Du kan jo knuse vinduet Anonymkode: 555f8...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #5 Del Skrevet 10. november 2015 Ville ikke kjøpt det pga at det ikke er mulig å lufte. Rømningsvei kan man fikse med hammer som på tog o.l. Anonymkode: 2398b...e58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #6 Del Skrevet 10. november 2015 Ikke bare med tanke på rømningsvei ville jeg vært skeptisk, men også på grunn av manglende mulighet til å lufte så ville jeg styrt unna. Rømningsvei kan du fint klare å lage raskt. Vi har hammer liggende i vinduskarmen fordi det vinduet som er mulig å åpne er noe smalt. Men det er mange meter ned, så jeg hopper ikke...med mindre det står om liv. Anonymkode: 2f8b7...b6a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 10. november 2015 #7 Del Skrevet 10. november 2015 Jeg trodde det var krav om godkjent rømningsvei på soverom ? Uansett ville jeg vært skeptisk pga. mangel på mulighet til å lufte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 11. november 2015 #8 Del Skrevet 11. november 2015 Nei, det er ikke krav om rømningsvei på alle soverom.Hovedkravet til rømningsveier fra boliger (boenheter) er at det skal være minst én utgang fra hver boenhet.Utgangen fra en bolig / leilighet skal enten:føre til det fri ellerføre til et brannsikkert sted ellerføre til en rømningsvei (korridor) med to uavhengige rømningsretninger. I praksis skal korridoren ende ut i det fri eller i to separate trapperom som igjen fører til det fri.I en enebolig på ett plan er det bare krav om en utgang rett ut på bakkeplan. Inngangsdøren kan være denne utgangen.I en leilighet på ett plan er det bare krav om en utgang til det fri eller til rømningsvei. Inngangsdøren kan være denne utgangen.En enebolig/leilighet med to bebodde etasjer, skal ha alternative rømningsmuligheter fra annen etasje. Hovedrømningsvei fra øvre plan er innvendig intern trapp ned og ut til det fri på bakkeplan. I tillegg må det være en alternativ rømningsvei fra annethvert beboelsesrom i øvre plan.(...)Leiligheter med felles rømningsveiFra leilighet skal det være enten væreen utgang til det fri (på bakkeplan) elleren utgang til rømningskorridor med to uavhengige rømningstrapperFra leiligheter med et vindu maksimum fem over planert terreng fra underkant av vinduet, eller med fast stige opp til 7,5 meter (se krav til vindu som rømningsvei i teksten for eneboliger), er det tilstrekkelig at leiligheten har direkte utgang til ett felles trapperom med andre leiligheter.http://www.nrbr.no/no/bolig/Rømningsveier.9UFRjQZl.ips Jeg hadde uansett ikke villet kjøpt grunnet manglende luftemuligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #9 Del Skrevet 11. november 2015 Jeg ser dessverre mer og mer av dette på jobb, jobber som ingeniør i byggebransjen. Utbyggerne bygger på trangere og trangere tomter, og i områder som ligger i rød/gul støysone. I tillegg skal de bygge billigst mulig, men de kommer ikke unna kravene til rømningsveier og skjerming av rømningsvei, så da blir det flere og flere slike bygg med brannvinduer og fasader som er helt tette pga støy. Jeg kan ikke skjønne at folk ønsker å bo slik, men det er vel en konsekvens av økt befolkning i allerede pressede områder..Selv om det ikke er et forskriftskrav, ville jeg aldri bodd et sted uten rømningsvindu eller tilsvarende fra soverom. Anonymkode: 46bb2...015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 13. november 2015 #10 Del Skrevet 13. november 2015 Så det er altså helt umulig å bytte vinduet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #11 Del Skrevet 14. november 2015 Med mindre du installerer automatisk branngardin koblet til brannalarmanlegg/med temperaturmåler kan du ikke bytte vinduet. Branngardiner er dyrt. I tillegg må du antakelig ha en branningeniør til å gå god for løsningen. Det er heller ikke billig. Anonymkode: 46bb2...015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå