Gå til innhold

Liker spedbarnet ditt å bade?

monja

Anbefalte innlegg

Har akkurat prøvd å bade gutten vår, men han blir livende redd og hyler og skriker så han blir helt blå i ansiktet og hiver etter pusten. Når han tulles inn i håndkleet må jeg ha han inntil meg lenge før han roer seg. Da ligger han bare og hikster og skjelver. Vi prøvde for en uke siden også, men nå var det faktisk verre. Hvordan kan jeg venne han til å bade? Han er 3 uker gammel, og har badet en gang i uka siden han ble født. Første gangen på sykehuset ble han også hysterisk, men det blir bare verre. Føler meg helt håpløs jeg :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du for kaldt vann kanskje? Jordmoren sa at ofte var grunnet til hylingen at det var for kaldt og når vi økte temeraturen ble det stille!

Vi brukte vann som kjentest varmt når vi stakk nedi albuen. Litt over 37 grader ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror kanskje du bør prøve litt oftere i begynnelsen. Kanskje hver kveld (uten såpe). Kanskje du kan prøve å dyppe bare beina litt første kvelden, og deretter litt mer gradvis for hver dag. La han venne seg til å være uten klær. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet er varmt nok - vi bruker også albuen for å kjenne etter, men det kan være det at vi nok burde "trene" litt oftere på å bade. Skal prøve litt hver kveld tror jeg. Han liker å være uten klær så det er ikke noe problem.

Tusen takk for raske svar :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde (har fortsatt) i grunn det motsatte problemet.

Derfor vet jeg ikke om det vil fungere, men prøv å ta ham med i dusjen en liten stund.

Da får han kjenne på vannet, samtidig som han kan knuge seg til deg, og du kan med letthet variere hvor mye vann han får på seg. Etterpå pakker du ham inn i et håndkle og lar ham kose seg på badegulvet mens du dusjer ferdig.

Vi gjorde dette med Vesla, ho likte vel i grunn dusjen mer enn badekaret en periode, men som sagt, ho har alltid vært i ekstase over vann :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har elsket det fra første stund.

Det er mulig gutten din har høyere eller lavere kroppstemperatur enn deg. Naboens ene (av tre) barn hadde det - og han hylskreik helt til de økte vanntemperaturen en grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kajsa-krabat

Første gangen vi bada tulla vår hadde hun akkurat en slik reaksjon som gullet deres, neste gang vi bada henne var det så vidt vi hadde vann i balja, bare noen centimeter oppover kanten, slik at hun lå med rompa i bunnen av balja. Da gikk det så fint og hun koste seg, så økte vi gradvis med mere vann etterhvert. For første gangen så hadde vi mye vann i balja, og det førte nok til at hun følte seg utrygg... Dette hjalp oss til en koselig badeopplevelse, håper det kan hjelpe dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min gutt er straks 4 uker, og han liker å bade :)

Men jeg har lest i bøker om barnestell at ikke alle babyer liker å bade. Der blir det foreslått at man i begynnelsen bare vasker av de med klut. Så hvorfor ikke heller gjøre det en periode til han blir litt større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var livredd vann helt til hun var 3 år. Vi badet henne ofte da hun var spedbarn, nettopp med tanke på å venne henne til vannet. Tok det veldig gradvis og "prøvde oss frem" med varmen på vannet. Hjalp ikke uansett hva vi gjorde, fra det første badet hun tok på sykehuset og til hun var over 3 år så hylte hun som om vi prøvde å drepe henne. Følte meg som en udugelig mor og en skikkelig barnemishandler til tider, men ungen måtte jo vaskes også.

Når hun ble større lot vi henne få prøve dusjen hvis hun ville, men hun hylte bare hun så vann. :-?

Hjalp ikke en gang å vaske henne med klut, det var like ille det også, og hun har aldri hatt noen dårlig opplevelse med vann heller, hun bare likte det rett og slett ikke. Dvs, det var å vaske seg hun ikke likte, for å sitte i en plaskebalje sammen med kusina si på sommeren var kjempegøy, det samme å dra i Tøyenbadet... hun rett og slett elsket vann da.

Nå er det heldigvis ikke noe problem lenger, hun er blitt 5 år og er som fisken i vannet. Hun elsker å dusje og nekter å komme ut av dusjen før vannet begynner å bli kaldt. :roll:

Men jeg skal ikke klage, etter 3 år med hyl og skrik så er jeg kjempeglad for at hun endelig er blitt fortrolig med vannet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sønnen min var et mareritt når det gjaldt bading da han var baby. Til slutt fant vi ut at kluten var grei og bruke og tok heller et rask bad med hyling en gang i uka. Prøvde også med babysvømming, men ble "kastet" ut derfra fordi jr. ikke likte vannet. Så overraskelsen var stor da han ble litt eldre og faktisk elsket vannet.

Jeg tror at noen unger ikke er så glad i å bade rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om du har den temp som det sier i bøkene og det passer med albuen kan dette være for kaldt for din lille baby. Vi gjorde som boka sa, og Lukas skrek og skrek helt til han fikk tulla seg inn i håndklær. Så tok vi det varmere, godt og varmt og han nøt det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er straks 4 uker, og han liker å bade :)

Men jeg har lest i bøker om barnestell at ikke alle babyer liker å bade. Der blir det foreslått at man i begynnelsen bare vasker av de med klut. Så hvorfor ikke heller gjøre det en periode til han blir litt større?

Må si meg enig med gjest her... :Nikke:

Barn må vel ikke "på død og liv" bade?!

Det går helt greit å vaske et barn med klut - og det blir reint!! ;):)

Begge mine har vært badenymfer og vel så det, men jeg tror kanskje du heller gjør vondt verre ved å "tvinge"/venne barnet til å bade når det helt tydelig ikke har glede av det.

Hva med å vente et par uker og så prøve igjen?!

Bad med barnet, la barnet til enhver tid ha en våt klut på magen om det ligger på ryggen.

Da er h*n varm hele tiden!

Lykke til, men ikke stress med det!

Du har nok verdens nydeligste reine barn allikevel... :wink: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg en våt klut over barnets bryst og mage under badingen, da føler h*n seg ikke så naken og utsatt. De føste par ukene i badekaret var ikke datteren min heller overbegeistret, men det endret seg fra en dag til en annen. Hun liker fremdeles best å ha en klut på overkroppen når hun ligger der og koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ikke Tummy Tub bøtta, men skal få låne en fra stesøsteren til mannen min for å prøve om det blir bedre. Prøver før vi eventuelt kjøper ei plastbøtte til fler hundre kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...