AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #1 Skrevet 10. november 2015 Ble litt inspirert av en annen tråd her.Hva synes dere om pels på jakker ol, og pelsindustrien?Og hva synes dere om dun og dunindustrien?Hvis du bruker det selv, hva gjør du når du finner informasjon om temaet, eller hvis noen prøver å snakke om dette med deg? Hva får deg til å fortsette? Anonymkode: 16687...a67
Fredsmegleren Skrevet 10. november 2015 #2 Skrevet 10. november 2015 (endret) -Bruker det ikke selv-Når jeg finner informasjon om temaet sjekker jeg opp kilder og eventuelt memorerer kilder til senere bruk-Tar ikke temaet opp temaet selv, men dersom noen forsøker å snakke med meg om det blir det sjeldent en seriøs diskusjon og da velger jeg å se vekk istedenfor å komme med krasse kommentarer tilbake-Ellers har jeg lite til overs pels- og dunindustrien Endret 10. november 2015 av Fredsmegleren edit 2
Gjest Skrevet 10. november 2015 #3 Skrevet 10. november 2015 Jeg bruker ikke pels, men har hatt Andungen Dundyne til barna mine når de var små. Dunen i de dynene er ikke plukket fra levende dyr, det er et biprodukt fra slakterivirksomhet. Trenger jeg noe som inneholder dun sjekker jeg alltid hvor dunen kommer fra før jeg kjøper. Jeg har ikke diskutert pels- og dunindustrien annet enn litt prat med venninner, og da er vi stort sett enige.
Mari Y Skrevet 10. november 2015 #4 Skrevet 10. november 2015 Kommer litt an på. Jeg opplever at pelsindustrien i Norge har et litt dårlig rykte på seg for å være inhumane mot dyr. Så er nok ikke veldig begeistret i det tilfellet. Samtidig har man jo skrekk- eksempelet fra Kina, der dyr blir levende flådd, og pelsen blir solgt på det internasjonale markedet. Heldigvis er det mye oppmerksomhet rundt akkurat dette, men har inntrykk av at det lite kontroll på import av pels fra dette landet. Om man kjøper det brukt, eller har arvet det, er det en annen sak. Men er jo flere ting som er laget av dyr: gitarstrenger kommer fra hestens eller kuas hale, bl a. Og vi bruker da ull for å strikke klær- ergo ull fra sauen. Man har nok alltid vært avhengig av dyrs pels for å overleve, men har inntrykk av at det brukes ofte i dagens samfunn for å lage dyre moteklær. Jeg synes ikke det er riktig at dyr skal stå hele livet i bur, "bare" for at man skal lage flotte pelskåper.
Missyx Skrevet 10. november 2015 #5 Skrevet 10. november 2015 Jeg bruker ikke pels og er sterkt imot pelsindustrien. Aldri eid et plagg med pels, og kommer ikke til å gjøre det heller. Jeg kjøpte en jakke som inneholder dun for noen år siden, da jeg ikke hadde noe informasjon om dyrevelferd og generelt pels og dunindustri. Synes det er veldig synd at det er alt for lite informasjon om det, og at man faktisk må gjøre research for å ikke støtte dyremishandling.Den jakken med dun bruker jeg, selv om jeg får sjukt dårlig samvittighet for det. Vurderer å kaste eller selge den fordi jeg føler det er dobbeltmoralsk å være imot pels og ha dunjakke.Jeg har også en økologisk gåsedundyne, men den er med dun fra slaktede dyr, noe jeg synes er greit siden dyret ikke pines, og det slaktes uansett.Jeg diskuterer så og si aldri pels med vennene mine, fordi veldig mange av de bruker pels og bryr seg ikke så mye om dyr. Er liksom redd for at de skal bli sure på meg som person om jeg ytrer mine meninger om pels
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #6 Skrevet 10. november 2015 Dette finnes der alt en laaang tråd på. Hver og en får gjøre som de selv synes er i tråd med deres egne meninger og oppfatninger. Her er massevis av med dobbeltmoral ute og går, på dette emnet. Anonymkode: d095d...488 2
peppermyntete Skrevet 10. november 2015 #7 Skrevet 10. november 2015 Bruker hverken pels eller dun! Helt unødvendig i så og si hele landet vi bor i. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #8 Skrevet 10. november 2015 Bruker både pels og dun. Anonymkode: d679a...798 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #9 Skrevet 10. november 2015 Jeg bruker ikke annen pels enn fra sau.Dun har jeg. Både i dyner og jakke og trives godt med det. Jeg kommer ikke til å velge bort dun og spør heller ikke hvordan dunen er kommet til i forkant for plagget/dyna. Anonymkode: da175...aeb
Tvist Skrevet 11. november 2015 #10 Skrevet 11. november 2015 Jeg bruker verken pels eller dun. Synes det er vanskelig å finne ut hvor dunen kommer fra, så da dropper jeg det helt. Passet godt på at vinterjakken ble uten dyn, og dynen er uten dun. Synes et er like bra som med dun, så det er ikke noe problem for meg.
Skywalker Skrevet 11. november 2015 #11 Skrevet 11. november 2015 Bruker ikke pels. Hadde en flott vintersovepose med dun, men da en av hundene fikk tak i den og rev den i stykker med hele huset fullt av løse fjær som resultat gikk jeg lei av dun også.. 1
Gjest Emma Sophie Skrevet 19. desember 2015 #12 Skrevet 19. desember 2015 Kan ikke fordra pels og forstår ikke hvordan noen kan velge å gå med pels enten det er på krage eller hel kåpe. Pels er pels og de dyrene som blir avlet opp til pels bruk blir ikke behandlet bra. Så når man bruker pels, så støtter man det og da er de pelsbrukerne i grunn for dyremishandling.Jeg bruker ikke dun heller. Jeg er vegetarianer så jeg er ikke for at dyr skal bli avlet opp for at vi skal ha no godt å spise. Så om dun blir tatt etter at dyr er blitt avlivet til mat, så vil det fortsatt ikke være greit for min del.
cherry blossomed. gone. Skrevet 19. desember 2015 #13 Skrevet 19. desember 2015 Jeg synes hele greia er så jævla fucked up at et par tre pelsdyr fra eller til spiller nada rolle. I tillegg så får jeg ikke lov å ha hund pga stemor sier hun er allergisk, så er nærmeste jeg kommer kjæledyr. Jeg er veldig glad i dyr. Mer knyttet til de enn mennesker.
ToveM Skrevet 19. desember 2015 #14 Skrevet 19. desember 2015 Kommer pelsen/skinn fra dyr som er slaktet for å brukes til mat er det helt greit. Har et par dundyner som brukes om vinteren, ellers går det i fiberdyner her, tror ikke vi har noen dunjakker her i huset, Bor på vestlandet sjeldent behov for det her.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #15 Skrevet 19. desember 2015 Har verken dunprodukter eller pelsprodukter. Når det er sagt så er jeg ikke motstander av hele industrien. Jeg er imot pels og dun når det er snakk om dyremishandling, men jeg har også vært på pelsfarmer som behandler dyrene sine veldig bra og jeg har ikke reagert noe mer på dyreholdet der enn hos en melkebonde liksom. Så verden er ikke svart-hvit hos meg. Nei til dyremishandling, men ikke nødvendigvis nei til pelsindustrien Hilsen ei som har ildere fra pelsfarmer og som er de nydeligste dyrene jeg noensinne har hatt (ja de bruker å ha ildere på pelsfarmer for å holde rottene unna) Anonymkode: 87d7a...55a 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #16 Skrevet 19. desember 2015 Bruker både pels og dun. Anonymkode: d679a...798Forferdelig daarlig valg av deg. Foraktelig aa ga I pels!! Anonymkode: 44ab1...023 3
Blod Skrevet 30. desember 2015 #17 Skrevet 30. desember 2015 Den 19. desember 2015 at 8.58, cherry blossomed. gone. skrev: Jeg synes hele greia er så jævla fucked up at et par tre pelsdyr fra eller til spiller nada rolle. I tillegg så får jeg ikke lov å ha hund pga stemor sier hun er allergisk, så er nærmeste jeg kommer kjæledyr. Jeg er veldig glad i dyr. Mer knyttet til de enn mennesker. Men det er jo ikke snakk om et par tre dyr fra eller til. Tusenvis av dyr dør i denne industrien
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #18 Skrevet 30. desember 2015 Bruker ikke sånt selv og synes det er turn off på alle mulige måter når jeg ser ei pelskåpe eller andre pelsprodukter. Det samme gjelder Canada Goose. Skjønner ikke at noen vil gå med det når man vet ganske mye om hvilke lidelser dyrene har hatt. Anonymkode: 0fc78...714 1
Gjest Raindrops Skrevet 30. desember 2015 #19 Skrevet 30. desember 2015 (endret) Jeg synes de som insisterer på å bruke pels er litt harry egentlig, men jeg gidder sjeldent å gå i en diskusjon med dem. Hvis de vil ha et kadaver over skuldrene så er det nok lite jeg kan gjøre for å stoppe dem. Endret 30. desember 2015 av Raindrops
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #20 Skrevet 30. desember 2015 Kan ikke se hva som er gale med dun, bruker det jeg bruker Anonymkode: a4f61...a09 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå