AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #1 Skrevet 10. november 2015 Hallo Lurer virklig på om noen bakeglade der ute kan fortelle meg HVORFOR vi må løse ferskgjæren i vann, mens for tørrgjæra går det fint??Hvorfor vokser gjær fortere også?? Anonymkode: 6819f...3ef
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #2 Skrevet 10. november 2015 du må ikke bruke vann, funker med andre væsker også. f.eks øl, melk, smeltet smør. Det er sammensetningen. ferskgjær er en sopp. den løser seg ikke opp i tørrvarer. tørrgjer er tørket og oppmalt, den er alt godt smuldret og vil bli aktivert i kontakt med vann. sammen med vann danner gjær co2, dermed får du luftbobler i deigen som gjør at den vokser. triks for tørrgjær er å løse den i 1 dl lunkent vann sammmen med 1 ts sukker. da får du se heving Anonymkode: 8b0a0...b80 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #3 Skrevet 10. november 2015 Det er minst to grunner til at fersk gjær må være fullstendig oppløst i vann (eller melk) før baking.1. For å sørge for at gjæren blir fullstendig fordelt i hele deigen. Dette er ikke så enkelt om man bare smuldrer. Ser for meg mange gjærklumper på den måten også - med tilhørende gjærsmak på baksten. Pluss dårligere heving fordi ikke alt melet får kontakt med gjæren.2. Fersk gjær vil nedbrytes raskt av karbohydrater og fett når den ikke er oppløst i væske. Dersom gjæren ikke er oppløst, vil særlig sukker begynne å bryte ned gjæren før du i det hele tatt har begynt å bake.Det andre spørsmålet ditt: mener du hvorfor fersk gjær hever bedre? Det er rett og slett fordi det er mer "power" i den. Tørrgjær hever omtrent like godt, men krever lengre tid. Dette sikkert fordi gjærsoppen er bearbeidet, og trenger tid til å "vekkes", mens fersk gjær er en helt levende organisme. Anonymkode: be6f2...108 2
Pysa Skrevet 10. november 2015 #4 Skrevet 10. november 2015 Den må ikke løses opp i vann eller væske. Jeg hiver den bare oppi sammen med de andre ingrediensene (smuldrer den opp først). Har lært av Trines matblogg, hun vet hva hun snakker om. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #5 Skrevet 10. november 2015 Det er minst to grunner til at fersk gjær må være fullstendig oppløst i vann (eller melk) før baking.1. For å sørge for at gjæren blir fullstendig fordelt i hele deigen. Dette er ikke så enkelt om man bare smuldrer. Ser for meg mange gjærklumper på den måten også - med tilhørende gjærsmak på baksten. Pluss dårligere heving fordi ikke alt melet får kontakt med gjæren.2. Fersk gjær vil nedbrytes raskt av karbohydrater og fett når den ikke er oppløst i væske. Dersom gjæren ikke er oppløst, vil særlig sukker begynne å bryte ned gjæren før du i det hele tatt har begynt å bake.Det andre spørsmålet ditt: mener du hvorfor fersk gjær hever bedre? Det er rett og slett fordi det er mer "power" i den. Tørrgjær hever omtrent like godt, men krever lengre tid. Dette sikkert fordi gjærsoppen er bearbeidet, og trenger tid til å "vekkes", mens fersk gjær er en helt levende organisme. Anonymkode: be6f2...108Aha :D Ja det var det jeg lurte på, takk for svar et klokt svar Anonymkode: 6819f...3ef
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #6 Skrevet 10. november 2015 Den må ikke løses opp i vann eller væske. Jeg hiver den bare oppi sammen med de andre ingrediensene (smuldrer den opp først). Har lært av Trines matblogg, hun vet hva hun snakker om. Slik gjør jeg det også. Men jeg har lært det av bakeboken fra Åpent bakeri. Hvis det feks er bolleoppskriften fra Trines matblogg du snakker om, bruker hun nettopp Åpent bakeris oppskrift såvidt jeg har sett, så jeg tipper hun også har det derfra. Anonymkode: da801...c41
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #7 Skrevet 10. november 2015 Som du ser, finnes det oppskrifter der man smuldrer gjæren i melet. Jeg har aldri prøvd dette, og oppskriftene krever langvarig elting i kjøkkenmaskin. Oppskriften til Trines matblogg, som er fra Åpent bakeri, krever til sammen 20 min elting, mener jeg at jeg så. Med en god kjøkkenmaskin går sikkert dette bra. Hvis man elter for hånd må man nok elte enda en gooood stund, og det er temmelig slitsomt. M.a.o. kan nok "barnelærdommen" fra mitt forrige innlegg om hvor viktig det er å løse gjæren i væske revurderes dersom du har en god kjøkkenmaskin som klarer gjærdeiger. Hvis ikke - gjør det på gamlemåten Anonymkode: be6f2...108 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #8 Skrevet 10. november 2015 Ved søt gjærbakst, smelt gjæret med sukker og ikke vann/melk etc. Deigen blir utrolig god og luftig da. altså knudre opp gjæret i en skål, hell over litt sukker og IKKE ha oppi noe væske, vent noen minutter til det har smeltet, om det tar lenger tid kan du blande litt sammen med en gaffel så smelter det, og så følger du oppskriften om vanlig etter gjæret er smeltet. Anonymkode: ec155...3ef
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #9 Skrevet 10. november 2015 Er det noen som vet når man egentlig skal støte deigen? Har hørt at man må støte deigen to ganger i forhevningen for å slippe ut karbondioksid. Men skal man da først støte deigen før man setter deigen varmt og lunt, også en gang til etterpå før den skal i ovnen?? Anonymkode: 6819f...3ef 1
Brunhilde Skrevet 11. november 2015 #10 Skrevet 11. november 2015 Den må ikke løses opp i vann eller væske. Jeg hiver den bare oppi sammen med de andre ingrediensene (smuldrer den opp først). Har lært av Trines matblogg, hun vet hva hun snakker om. Samme her, det er utrolig sjeldent jeg baker på annen måte enn dette, uansett hva slags gjærbakst jeg skal lage.Slik gjør jeg det også. Men jeg har lært det av bakeboken fra Åpent bakeri. Hvis det feks er bolleoppskriften fra Trines matblogg du snakker om, bruker hun nettopp Åpent bakeris oppskrift såvidt jeg har sett, så jeg tipper hun også har det derfra. Anonymkode: da801...c41Trine sier vel at hun er inspirert av Morten Schakenda og bakerne på Åpent bakeri, så det stemmer nok at hun har det derfra.Jeg syns den største fordelen med å bake slik Trine beskriver i bloggen er at jeg trenger mindre gjær. Til en vanlig bolleoppskrift bruker jeg bare 25 gram gjær, men lar deigen gå lenge i maskinen og hever den lenge. Baksten blir mye bedre med mindre gjær, syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #11 Skrevet 11. november 2015 Ved søt gjærbakst, smelt gjæret med sukker og ikke vann/melk etc. Deigen blir utrolig god og luftig da. altså knudre opp gjæret i en skål, hell over litt sukker og IKKE ha oppi noe væske, vent noen minutter til det har smeltet, om det tar lenger tid kan du blande litt sammen med en gaffel så smelter det, og så følger du oppskriften om vanlig etter gjæret er smeltet.Anonymkode: ec155...3efSalt og sukker gjør at gjæren fungerer dårligere! Husker jeg selv lærte å smelte gjæren i salt/sukker på skolen, men det er altså feil!Jeg smuldrer opp gjæren i det tørre, slik som noen over her sier. Da får man en fin og stor deig☺ Anonymkode: 2211f...fd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå