Gå til innhold

Gruer meg til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg gruer meg veldig til jul og julaften, da de siste årene har vært rett og slett uhyggelig. Grunnen til dette er min mor. For noen år siden var det litt krise i parforholdet til min mor og far, da min far hadde vært på halvveis vift med en annen kvinne. Det ble selfølgelig stor sorg i hele familien vår. Særlig i og med at vi barna enda bodde hjemme. Nå er vi eldre og har flyttet ut. Selv om foreldrene mine har holdt sammen, så er moren min enda mye deprimert, og har i senere tid også blitt sykemeldt. Dette sliter mye på familien, særlig far. De siste årene har julaften vært helt forferdelig, da min mor har laget dårlig stemning. Alt skal pirkes på (hun kommer fra en familie der alt må være korrekt), snakker jeg tilbake blir hun veldig sint og skaper dårlig stemning, vi oppfører oss ikke som vi skal osv osv... Dette er uhyggelig! Jeg vil påstå jeg har et veldig overfladisk forhold til mor, og prater svært skjeldent om følelser med henne, da hun alltid vrir alt over på meg. Alt er min feil, og aldri hennes! Denne jula vurderer jeg VELDIG å ta med hunden min å dra på en åpen koi i villmarka. Er veldig glad i å dra på tur, så tror dette ville vært koslig, men samtidig sitter jeg med følelsen av det blir helt feil. Jula handler jo om familien og hyggelig samvær. Hva ville dere gjort? Feirer jeg jul med familien blir den 80% sikkert ødelagt av dårlig stemning, og drar jeg på tur blir jeg helt sikkert å føle meg ensom. Så sitter jeg der med bikkja å angrer.. Jul med svigerfamilien er helt uaktuelt, da sitter jeg heller hjemme hos meg selv foran peisen😂

Anonymkode: 97752...5a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gjort det jeg ville jeg :) Jeg har vært alene flere ganger og storkost meg. Laget julemiddag og hadde masse julegodt,  alt på mine egne premisser. Heller lykkelig alene enn ulykkelig med andre. :) 

• Liker 2
Skrevet

Kan du forklare situasjonen din for moren din?

jeg hadde litt samme greie med mine foreldre.  De fikk klar beskjed om at dersom de ikke kunne oppføre seg noen få timer på julaften, så fikk de heller sitte hjemme alene.

De har oppført seg etter det. 

Gjest Splitterpine
Skrevet

Hva med å hjelpe til frivillig med julefeiring på varmestuer eller andre organiserte tilbud? Så får du nok en minnerik og fin kveld på tross av å ikke være med familien? Det er jo mange der ute som gruer seg til jul, og ikke ønsker å være alene.

Men om du først velger å ikke feire med familien for å være alene, vil du tro det blir vanskeligere å feire med de i fremtiden? Leit om det ødelegger fremtidige familiesammenkomster.  Uansett, gjør det som føles best for deg!

Lykke til med valget :) 

Gjest Blomsterert
Skrevet

Hei!

Jeg gruer meg veldig til jul og julaften, da de siste årene har vært rett og slett uhyggelig. Grunnen til dette er min mor. For noen år siden var det litt krise i parforholdet til min mor og far, da min far hadde vært på halvveis vift med en annen kvinne. Det ble selfølgelig stor sorg i hele familien vår. Særlig i og med at vi barna enda bodde hjemme. Nå er vi eldre og har flyttet ut. Selv om foreldrene mine har holdt sammen, så er moren min enda mye deprimert, og har i senere tid også blitt sykemeldt. Dette sliter mye på familien, særlig far. De siste årene har julaften vært helt forferdelig, da min mor har laget dårlig stemning. Alt skal pirkes på (hun kommer fra en familie der alt må være korrekt), snakker jeg tilbake blir hun veldig sint og skaper dårlig stemning, vi oppfører oss ikke som vi skal osv osv... Dette er uhyggelig! Jeg vil påstå jeg har et veldig overfladisk forhold til mor, og prater svært skjeldent om følelser med henne, da hun alltid vrir alt over på meg. Alt er min feil, og aldri hennes! Denne jula vurderer jeg VELDIG å ta med hunden min å dra på en åpen koi i villmarka. Er veldig glad i å dra på tur, så tror dette ville vært koslig, men samtidig sitter jeg med følelsen av det blir helt feil. Jula handler jo om familien og hyggelig samvær. Hva ville dere gjort? Feirer jeg jul med familien blir den 80% sikkert ødelagt av dårlig stemning, og drar jeg på tur blir jeg helt sikkert å føle meg ensom. Så sitter jeg der med bikkja å angrer.. Jul med svigerfamilien er helt uaktuelt, da sitter jeg heller hjemme hos meg selv foran peisen😂

Anonymkode: 97752...5a5

Hørtes jo egentlig koselig ut å ta med hunden på en liten villmarkstur med bål og stjernehimmelen over hodet: -) Men selv om du ikke gjør det,så kan du velge å være alene.Har feiret alene selv,for jeg syns det blir altfor mange mennesker,gaver og støy.For meg føles det utmattende,så når barnebarnet ikke er her (annenhver jul),så syns jeg det er ok å være alene jeg.De andre reagerte jo veldig på at jeg ville være alene,men de skjønner meg nå.Her er nemlig både vår familie og eks med sin pluss eks-svigermor.De syns det er hyggelig og samles,men for meg blir det for mange.Så ulike grunner til å velge å være alene,og det må en jo få lov til om en vil.En treffes jo i løpet av romjulen uansett.

Skrevet

Så sitter jeg der med bikkja og angrer.. 

Det kan godt hende du vil angre, men det ville du nok gjøre uansett. Gresset er alltid grønnere...
Prøv dette i år, så kanskje det blir en vekker for visse andre, slik at neste år blir forskjellig?

Skrevet

Synes ikke jul på død og liv skal handle om familie. Jul feirer man slik man føler er best. 

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Ta bikkja di med ut på tur og gjør ting som vil gjøre din julaften bra for deg! Når du har flyttet ut hjemmefra er det helt lov. :)  Da er det fullt lovlig å si til sine foreldre at man ikke vil feire med dem. 

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Det beste er å gjøre det som gir deg glede. Klart at det er også flott å glede andre og, men hvis personene du omgås med stadig ødelegger stemningen rundt deg, da vil det heller ikke gi deg noen gode minner å se tilbake på. Å få litt dårlig skyldfølelse av å ville gjøre noe helt annerldes enn hva du vanligvis har gjort tidligere år og hva som er mest forventet av din familie,  er en skikkelig vanlig følelse å få over seg når en har dårlige erfaringer i fra sin familie. Det er best med å prøve å få dyttet disse følelsene vekk i fra deg, fordi de uttrykker ikke alltid den ekte sannheten.

Noe du også kunne ha gjort er å kanskje be ei venninne om ho ville ha likt å ha feiret jul sammen med deg? Noen ganger så er dette en kjempefin mulighet det og. Ellers er det å feire jul alene med hunden, om du drar ut på tur i naturen eller blir hjemme, eller gjør begge deler, en kjempefin plan det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...