Gå til innhold

Rengjøring av fryser

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Det jeg aldri trodde skulle skje har endelig skjedd

Fryseren er tom :ler: 

Jeg har endelig fått tømt hele fryseren og ser med skrekk og gru at bunnen ikke ser særlig delikat ut. Opp langs sidene er det også store områder med is. Så nå er har jeg endelig sjans for å rengjøre den grundige før den kommer til å fylles til randen igjen

Jeg kan ikke skru den av og tine all isen siden det skal en del kjøtt i den i morgen, og da kommer jeg også til å lage en hel del mat som skal fryses i porsjoner.  Men hvordan kan jeg enklest få løs isen da? Er det greit å hakke løs? Har hørt litt ymse om akkurat det, hvor noen sier nei for da kan jeg ødelegge fryseren, mens andre sier joda, det går helt fint

Boen tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ville ikke hakket løs, plutselig hakker du hull! Litt tidkrevende, men jeg setter en bolle med varmt vann, som jeg hele tiden bytter, for vannet blir fort lunkent. Så er det å fange opp det som smelter. Bruk gjerne et plastikk-redskap, jeg har en ganske stiv slikkepott som jeg bruker til å få løs isflak i smelteprosessen.

Endret av Miss Blue
Skrevet

Ojda har ikke tenkt på at jeg kunne hakket hull. Har hakket løs noen ganger når isen formerer seg opp og nesten over kanten slik at det kan bli vanskelig å lukke fryseren

Har ingen stive slikkepotter, men jeg har stekespader av tre. Det er vel kanskje litt snillere med veggene isåfall?

Skal sette i en stor kjele med varmtvann med en gang og se hvordan det går :)

Anonymkode: 9995e...168

Skrevet

Ikke hakk! Du risikerer å ødelegge det, og du kan i tillegg skade deg selv om du hakker til og redskapet sklir. 

Du er nesten nødt til å slå det av. MÅ kjøttet inn der i morgen? kan du ikke låne litt plass i frysen til en venn en dag eller to? 

Mitt tips er å slå det av, og sette inn skåler med lunkent vann. Ikke bruk hårføner eller legg inn veldig varme ting, det kan føre til at du får sprekker i frysen. 

Anonymkode: 75c44...e19

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen som bare kan ta imot flere kilo kjøtt sånn på rappen ;) Er liksom ikke snakk om et par pakker kjøttdeig, men kanskje nærmere 20 kilo ymse kjøtt + en hel del annet

Skrevet

Nei, jeg kjenner ingen som bare kan ta imot flere kilo kjøtt sånn på rappen ;) Er liksom ikke snakk om et par pakker kjøttdeig, men kanskje nærmere 20 kilo ymse kjøtt + en hel del annet

Om du har plass i kjøleskapet kan vel kjøttet ligge der en dag eller to før du fryser det? Men ser at 20 kg kjøtt er temmelig mye volum, ja :P 

Anonymkode: 75c44...e19

Skrevet

Finner du frem bruksanvisningen fra den gang da fryseren var ny vil du der kunne lese om vedlikehold. 

Du kan fint koble fra i dag, la lokket stå åpent, sette nedi på rist en panne eller tre med kokende vann og la den dampe isen bort. Vaske over med mildt oppvaskemiddel etter å ha tørket vann fra isen og andre krummelurer ut, og få frosset inn i gjen fryseren over natten til i morgen. 

Ikke hakk, pirk eller herje med isen, da skder du frysen. 

Anonymkode: a3b08...e5a

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Jeg la i en liten, tykk fillerye og så satte jeg nedi en kjele med varmt vann. Skal sjekke ofte fremover nå og fjerne all is som detter av osv :)

Skrevet

Bruk evt. En myk slikkepott, ikke kniv. Bytt kjele med varmt vann ofte, så går det raskere å få tint isen. 

Anonymkode: a3b08...e5a

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Det gikk kjempefint. Jeg byttet kjelen med vann noen ganger, brukte stekespade av tre

Ved et par tilfeller så ble jeg litt utålmodig og hakket litt med stekespaden, men så ikke ut som at det ble noen skader

Tok noen timer, men all is forsvant og jeg vasket over med en klut dynket i vann med eddik

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...