Gå til innhold

Hjemløs villkatt - hva gjør vi med den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over lenger tid har en villkatt i flere tilfeller sneket seg inn huset for å forsyne seg av katten vår sin mat. Den hjemløse katten er svært sky og aggressiv, så vi får ikke komme nærme den. Den har flere ganger vært utlyst på den "lokale facebooksiden" av naboer, uten napp. I helgen kom den inn i huset vårt igjen da vi ikke var hjemme, da hadde den jaget bort vår innekatt og det låg igjen bare masse avføring, blod og hår etter mest sannsynlig et stort slagsmål. Nå er katten vår borte og jeg er svært lei meg og sint. Jeg vil ha bort den ekle villkatten. 

Vi må først og fremst få fanget den, men hva gjør vi videre? Vi har vurdert å levere den til den lokale dyrebeskyttelsen, men den katten er totalt uegnet for adopsjon/kjæledyr siden den er så aggressiv. Vi kunne tatt den med til dyrlege for avliving, men jeg gidder ikke å betale en dyrlegeregning på flerfoldige hundrelapper for en katt jeg ikke eier. Så det enkleste vil være å bare skyte den, men dette er vel strengt talt ikke lov ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle âme
Skrevet

Over lenger tid har en villkatt i flere tilfeller sneket seg inn huset for å forsyne seg av katten vår sin mat. Den hjemløse katten er svært sky og aggressiv, så vi får ikke komme nærme den. Den har flere ganger vært utlyst på den "lokale facebooksiden" av naboer, uten napp. I helgen kom den inn i huset vårt igjen da vi ikke var hjemme, da hadde den jaget bort vår innekatt og det låg igjen bare masse avføring, blod og hår etter mest sannsynlig et stort slagsmål. Nå er katten vår borte og jeg er svært lei meg og sint. Jeg vil ha bort den ekle villkatten. 

Vi må først og fremst få fanget den, men hva gjør vi videre? Vi har vurdert å levere den til den lokale dyrebeskyttelsen, men den katten er totalt uegnet for adopsjon/kjæledyr siden den er så aggressiv. Vi kunne tatt den med til dyrlege for avliving, men jeg gidder ikke å betale en dyrlegeregning på flerfoldige hundrelapper for en katt jeg ikke eier. Så det enkleste vil være å bare skyte den, men dette er vel strengt talt ikke lov ?

Du må vel ikkje betale? Sida du tok med ein villkatt i nød, så trenger du vel ikkje det?

Skrevet

Du har et poeng der, kanskje jeg bare kan levere den inn til en dyrlege. Håper katten min dukker opp når denne forsvinner!

Du må vel ikkje betale? Sida du tok med ein villkatt i nød, så trenger du vel ikkje det?

Skrevet

Du har et poeng der, kanskje jeg bare kan levere den inn til en dyrlege. Håper katten min dukker opp når denne forsvinner!

Du kan be den lokale Dyrebeskyttelsen om å få låne en felle.Når katten er fanget kan Dyrebeskyttelsen levere den inn til veterinær.Dette har jeg selv fått hjelp av Dyrebeskyttelsen til flere ganger,og jeg har aldri betalt noe.Dyrebeskyttelsen har gjerne egne avtaler med lokale veterinærer/dyreklinikker,som tar i mot hjemløse dyr uten å ta betalt for det.

• Liker 3
Skrevet

Du kan be den lokale Dyrebeskyttelsen om å få låne en felle.Når katten er fanget kan Dyrebeskyttelsen levere den inn til veterinær.Dette har jeg selv fått hjelp av Dyrebeskyttelsen til flere ganger,og jeg har aldri betalt noe.Dyrebeskyttelsen har gjerne egne avtaler med lokale veterinærer/dyreklinikker,som tar i mot hjemløse dyr uten å ta betalt for det.

da kontakter jeg de for å låne en felle, jeg var litt bekymret for å håndtere denne katten siden den er så vill.

Skrevet

Min lokale Dyrebeskyttelse hadde ikke lånt ut en felle til avliving av dyr. 

Anonymkode: 877d8...cca

Skrevet

Dyrebeskyttelsen, eller en annen orginasasjon (avhengig av hvor du bor) kan låne ut felle. Men da er det de som bestemmer hva som skal skje med den, det kan hende de vil prøve å sosialisere den hos seg. 

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Min lokale Dyrebeskyttelse hadde ikke lånt ut en felle til avliving av dyr. 

trenge vel ikkje å avlive den? Veterinæren får sikkert avgjere kva som vil skje med pusen.

Skrevet

trenge vel ikkje å avlive den? Veterinæren får sikkert avgjere kva som vil skje med pusen.

TS skriver: Jeg vil ha vekk den ekle villkatten.

En hjemløs katt som ikke er sosialisert kan gjerne ikke ha det så enkelt i et hjem, og det er fryktelig vanskelig å finne noen som vil ta imot en sky, voksen katt. En god løsning kunne vært om den kan kastreres og behandles om den har flått/lus og lignende og så settes ut igjen  der den kom fra, med et lite krypinn og noen som har ansvar for å mate den. Men da må noen ta ansvar for katten, og det ser ikke ut som TS er interessert i det.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest Magnifiq
Skrevet

Hvordan kommer den inn til dere uten at dere merker det da?

Gjest Belle âme
Skrevet

En hjemløs katt som ikke er sosialisert kan gjerne ikke ha det så enkelt i et hjem, og det er fryktelig vanskelig å finne noen som vil ta imot en sky, voksen katt. En god løsning kunne vært om den kan kastreres og behandles om den har flått/lus og lignende og så settes ut igjen  der den kom fra, med et lite krypinn og noen som har ansvar for å mate den. Men da må noen ta ansvar for katten, og det ser ikke ut som TS er interessert i det.

Eller ein kan ha trua og tida og faktisk sosialisere den, eller ta den inn som ein fjøskatt. Fjøskatt trur eg kan være eit godt alternativ om det ikkje går an å få den trygg.

Skrevet

Mattilsynet låner ut feller, ihvertfall her hvor jeg bor. De kan også være behjelpelige med avlivning. Ring dem og spør om de har råd til hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 86c79...c60

Skrevet

Katteluke? Åpent vindu beregnet på pusen som faktisk bor i huset?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det står at den jaget bort "vår innekatt", så jeg stusset litt over hvordan villkatten kommer seg inn, jeg også, men det jo mulig at ts bruker begrepet "innekatt" om huskatten deres.

Endret av Brunhilde
Gjest Magnifiq
Skrevet

er de plaget med ubudne gjester bør de skaffe seg luke som kun åpner seg for deres pus.

Skrevet

Villkatten har nok mest sannsynlig kommet seg inn et åpent vindu. Den har ofte mens jeg har vært hjemme prøvd å klatre inn kjøkkenvinduet, når den oppdager meg piler den avgårde. Vi har også en katteluke, men den går på chip. Katten vår går så og si aldri ut (den er engstelig), og dersom den først gjør det ligger den kun på terrassen. 

Vi fikk, dessverre, ikke låne en kattefelle hos dyrebeskyttelsen, men de ville ta i mot den hjemløse katten. Planen er å få den inn i huset igjen å ta en hov eller laken over den.

Katten min har enda ikke kommet tilbake, jeg er dødsbekymret! Men jeg tror kanskje jeg skimtet den inne i hekken til naboen i dagtidlig :) 

• Liker 1
Skrevet

Hvis de kan ta imot den er de jo flott. Men jeg ville ikke prøvd å fange katten med hov eller laken over den. Om du ikke er erfaren vil du sannsynligvis bli veldig oppklort om du får tak i den. Bruk i alle fall gode hansker - og håndduk/jakke er å foretrekke over hov.

Kanskje du kan låne en felle av mattilsynet? Eller legge ut på div lokale kattegrupper på facebook om noen har en felle til låns?

• Liker 1
Skrevet

Villkatten er nå fanget og mannen min er for å levere den fra seg. Den kom inn vinduet og ble fristet av en våtfor vi hadde satt frem. Den var veldig redd/sint, men vi fikk den heldigvis raskt over i et bur. 

Håper katten min merker at den er borte slik den vender tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal si deg det jeg at det er ikke alltid at to katter kommer godt overens selv om de bor i samme hus. Jeg fikk min katt av noen som måtte gi bort en av sine to pga mye slåssing mellom de to kattene. Nå var riktignok disse to kattene mor og datter, og uten at jeg vet det så kan jo dette være en årsak, - men uansett så hender det at katter som bor i samme hus hveser og "hogger" til hverandre. Dette kan bli så ille i noen tilfeller, at det beste er at den ene katten får et nytt hjem. 

Villkatten har nok mest sannsynlig kommet seg inn et åpent vindu. Den har ofte mens jeg har vært hjemme prøvd å klatre inn kjøkkenvinduet, når den oppdager meg piler den avgårde. Vi har også en katteluke, men den går på chip. Katten vår går så og si aldri ut (den er engstelig), og dersom den først gjør det ligger den kun på terrassen. 

Vi fikk, dessverre, ikke låne en kattefelle hos dyrebeskyttelsen, men de ville ta i mot den hjemløse katten. Planen er å få den inn i huset igjen å ta en hov eller laken over den.

Katten min har enda ikke kommet tilbake, jeg er dødsbekymret! Men jeg tror kanskje jeg skimtet den inne i hekken til naboen i dagtidlig :) 

Min katt bruker alltid soveromsvinduet hvis ikke jeg er hjemme, og kan slippe henne inn. Det er en veldig grei løsning for oss, og jeg har aldri tenkt særlig over at en annen katt skulle finne på å klatre inn det vinduet. Men jeg vet jo at det kan skje ;) Ang å fange den så må dere ikke bruke laken, for da kan dere jo kvele katten :klo: Alternativt kan dere jo stenge den inne i et rom uten åpent vindu, gå inn der sammen med katten, eller smyge dere inn etter at dere har fått katten inn. Da er det kanskje ikke så lett for katten å rømme fra situasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...