AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #1 Skrevet 10. november 2015 Fikk for to mnd siden min første katt! En kattunge på 13 uker, som nå snart skal kastreres.Jeg har med katten ut en gang i blant, i sele - noe den liker dårlig. Men den skal jo ut til sommeren, så tenkte det var fint å ta den med ut en gang i blant. Står ved døren og vil ut.. Kan jeg ta med katten når jeg går tur med hunden? Kan ta den i jakka, så den får sett og opplevd litt?Uansett, til "problemet". Katten mjauer så utrolig mye! Har ikke hatt en natt på flere uker hvor jeg ikke våkner av mjauing. Jeg er noe allergisk, så å ha katten på soverommet er uaktuelt. Om jeg går på do, står katten utenfor og mjauer.. Jeg er nok ikke så flink til å aktivisere katten, da jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Har lekt mye med lekemus og pinner, men katten kan jo drive på i flere timer.. Men katten leker mye alene og med hunden, får mye kos - selv om jeg jobber og er borte ca 9-10 timer daglig.I natt måtte jeg rett og slett stenge katten inn på en rom i andre enden av huset, jeg fikk ikke sove! Der har pus soveplass, mat og vann. Også et vindu som står oppe med gitter, slik at han får frisk luft og edderkopper (som han elsker). Er det en dum ting å gjøre? Eller kan jeg stenge katten inn om nettene? Begynner å gå ut over humøret når jeg ikke får sove natten igjennom.. Kom gjerne med tips til leker som katten kan ha for seg selv når jeg er bortreist! Anonymkode: 8e251...a0b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #2 Skrevet 10. november 2015 Det er unaturlig for en kattunge å være alene, som regel så sover jo altlid kattunger i en haug med søsknene og mor. Derfor mjauer den når den er alene, det er ikke noe den trives med. Det er synd at du ikke kan ha katten på soverommet, det ville vært beste løsningen. Kan det være en ide å få en kattunge til? Da har de både selskap og aktivisering i hverandre. Anonymkode: 64a97...e89 4
katarina87 Skrevet 10. november 2015 #3 Skrevet 10. november 2015 Fikk for to mnd siden min første katt! En kattunge på 13 uker, som nå snart skal kastreres.Jeg har med katten ut en gang i blant, i sele - noe den liker dårlig. Men den skal jo ut til sommeren, så tenkte det var fint å ta den med ut en gang i blant. Står ved døren og vil ut.. Kan jeg ta med katten når jeg går tur med hunden? Kan ta den i jakka, så den får sett og opplevd litt?Uansett, til "problemet". Katten mjauer så utrolig mye! Har ikke hatt en natt på flere uker hvor jeg ikke våkner av mjauing. Jeg er noe allergisk, så å ha katten på soverommet er uaktuelt. Om jeg går på do, står katten utenfor og mjauer.. Jeg er nok ikke så flink til å aktivisere katten, da jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Har lekt mye med lekemus og pinner, men katten kan jo drive på i flere timer.. Men katten leker mye alene og med hunden, får mye kos - selv om jeg jobber og er borte ca 9-10 timer daglig.I natt måtte jeg rett og slett stenge katten inn på en rom i andre enden av huset, jeg fikk ikke sove! Der har pus soveplass, mat og vann. Også et vindu som står oppe med gitter, slik at han får frisk luft og edderkopper (som han elsker). Er det en dum ting å gjøre? Eller kan jeg stenge katten inn om nettene? Begynner å gå ut over humøret når jeg ikke får sove natten igjennom.. Kom gjerne med tips til leker som katten kan ha for seg selv når jeg er bortreist!Anonymkode: 8e251...a0bJa aller helst skulle den få ha sovet hos deg, den er enda veldig ung og savner nok mor og søsken;( Kattunger har enorme mengder energi og du må få ut mesteparten av energien på dagtid, hvis den får såve mue på dagen sier det seg selv at den er våken på natta. Helst skulle su hatt to kattunger som kunne aktivisere hverandre og holde hverandre med selskap. Men etter at du har fått den kastrert og den får gå ut blir det nok mye bedre. Fram til da kan du kjøpe smarte leker på f.eks. Enklere liv som ksn underholde katten når du ikke orker. Og klatrestativ som den kan få herje fra seg på bør du og skaffe om du ikke har gjort det.
C-girl Skrevet 10. november 2015 #4 Skrevet 10. november 2015 (endret) Vil ikke anbefale at du putter kattungen i jakken når du går tur med hunden. Plutselig kommer den seg løs, og siden den er så liten skal det svært lite til før den blir redd og løper sin vei. Skal du ta den ut bør du venne den til å gå med sele.At den mjauer er som andre har nevnt fordi den er ensom og savner moren sin. hvor sover hunden din? Er det sjanse for at kattungen kan sove med den? Har du mulighet for å ha en kattunge til? De trives best to eller flere når de er så små, og ihvertfall når du er borte lenge, og den ikke kan sove sammen med deg. Vil også tipse deg om å ikke ha vinduet åpent selv om det er gitter på det. Kattunger er veldig dårlig på å regulere kroppstemperatur, så selv om du ikke synes det er kaldt, så fryser kanskje den lille. Lag også en koselig soveplass, med enten en kattehule eller et deilig pledd. Endret 10. november 2015 av C-girl
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 Både hund og katt går løs i hele huset (ikke soverommet). Kommer ikke til å skaffe en katt til.Har klatrestativ, men den rører han ikke. Har også fin sovehule. Sover virkelig alle med kattene sine? Jeg tok han med meg på tur i går da, med sele. Så han var stille nesten hele natten. Katten er jo seks mnd, begynner å bli en stor katt. Trodde jeg Anonymkode: 8e251...a0b
Brunhilde Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Både hund og katt går løs i hele huset (ikke soverommet). Kommer ikke til å skaffe en katt til.Har klatrestativ, men den rører han ikke. Har også fin sovehule. Sover virkelig alle med kattene sine? Jeg tok han med meg på tur i går da, med sele. Så han var stille nesten hele natten. Katten er jo seks mnd, begynner å bli en stor katt. Trodde jeg Anonymkode: 8e251...a0bHvordan kan en kattunge på 13 uker være snart 6 måneder gammel?Den trenger kos og lek, og jeg må jo innrømme at jeg lurer på hvorfor du i del hele tatt har katten? Det virker jo ikke som om du er verken spesielt interessert i eller glad i den... 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #7 Skrevet 11. november 2015 Hvordan kan en kattunge på 13 uker være snart 6 måneder gammel?Den trenger kos og lek, og jeg må jo innrømme at jeg lurer på hvorfor du i del hele tatt har katten? Det virker jo ikke som om du er verken spesielt interessert i eller glad i den... Hun sa jo at hun fikk kattungen for 2 måneder siden, og at den var 13 uker den gangen (Slik jeg tolket det iallefall). Da er den vel litt over 5 måneder nå. For øvrig så må jeg si meg enig med deg. Jeg synes heller ikke at det virker som hun er spesielt interessert eller glad i den. Anonymkode: ad39b...2a2
Brunhilde Skrevet 11. november 2015 #8 Skrevet 11. november 2015 Hun sa jo at hun fikk kattungen for 2 måneder siden, og at den var 13 uker den gangen (Slik jeg tolket det iallefall). Da er den vel litt over 5 måneder nå. For øvrig så må jeg si meg enig med deg. Jeg synes heller ikke at det virker som hun er spesielt interessert eller glad i den. Anonymkode: ad39b...2a2Takk - leste igjen og ser det nå, jeg leste helt feil.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #9 Skrevet 11. november 2015 Hvordan kan dere si jeg ikke er glad i katten min? Selv om jeg ikke har den med i sengen, på jobb og leker konstant. Vi leker mye og koser mye, som jeg skrev i første innlegg. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke vil gi den kos eller lek? Jeg spør om tips for at den skal ha det best når den er alene og om nettene... Er veldig glad i dyra mine, derfor spør jeg om råd.. Anonymkode: 8e251...a0b 5
Strixvaria Skrevet 11. november 2015 #10 Skrevet 11. november 2015 Ta deg en allergipille og la katten sove sammen med deg. Tenk hvor ensomt det må være å være liten og alene hele natta, og å ikke få den nærheten man trenger, kanskje savne mammaen og søsknene sine, og i tillegg bli stengt inne på et rom.. Hvorfor i all verden har du fått deg katt når du er allergisk? Reagerer også på at du er borte så mange timer daglig og så stenger du i tillegg den stakkars pusen ute om natta - han må jo være desperat etter selskap sånn som du driver på! Tror du virkelig at du gir katten det den trenger per dags dato..? For det tror ikke jeg. Jeg synes det er utrolig egoistisk å få seg en liten kattunge for deretter å la den være helt alene store deler av døgnet og så klage på at den mjauer når det er så tydelig at den vantrives hos deg. Stakkars katt. Innekatter skal uansett helst alltid være minst 2, nettopp så de har hverandre når dagene blir lange, så de kan leke sammen og underholde hverandre, for katter er også sosiale vesener som trenger stimuli og selskap (med noen få unntak). 5
Duckie Skrevet 11. november 2015 #11 Skrevet 11. november 2015 Jeg synes også katten høres ensom og understimulert ut. Hvorfor kan du ikke få deg en katt til? Det er ikke så mye jobb med en ekstra katt, men det kan gjøre hverdagen til katten du allerede har mye, mye bedre. 1
Tvist Skrevet 11. november 2015 #12 Skrevet 11. november 2015 Slapp av folkens, TS gjør mye riktig her. Katten skal jo ikke forbli innekatt, hun holder den inne fordi den er for liten nå til å være ute alene. Uansett har den jo selskap av hunden.Jeg leker mye med katten med "fiskestang" fra dyrebutikken med fjær eller lignende. Små myke baller er populært her.Hva med å ta med katten ut i sele, så den får brukt hodet litt? 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 Ta deg en allergipille og la katten sove sammen med deg. Tenk hvor ensomt det må være å være liten og alene hele natta, og å ikke få den nærheten man trenger, kanskje savne mammaen og søsknene sine, og i tillegg bli stengt inne på et rom.. Hvorfor i all verden har du fått deg katt når du er allergisk? Reagerer også på at du er borte så mange timer daglig og så stenger du i tillegg den stakkars pusen ute om natta - han må jo være desperat etter selskap sånn som du driver på! Tror du virkelig at du gir katten det den trenger per dags dato..? For det tror ikke jeg. Jeg synes det er utrolig egoistisk å få seg en liten kattunge for deretter å la den være helt alene store deler av døgnet og så klage på at den mjauer når det er så tydelig at den vantrives hos deg. Stakkars katt. Innekatter skal uansett helst alltid være minst 2, nettopp så de har hverandre når dagene blir lange, så de kan leke sammen og underholde hverandre, for katter er også sosiale vesener som trenger stimuli og selskap (med noen få unntak). Det var da voldsomt.. At jeg var allergisk for katt visste jeg ikke, har aldri reagert på katter eller andre pelsdyr før. Katten får holde seg utenfor soverommet, akkurat som hunden. De ligger for øvrig i samme rom - selv om de har hele huset å boltre seg på.Jeg jobber åtte timer daglig, så ja - da er katten alene. Blir også noen timer hvor jeg går tur med hunden (derav spørsmålet om jeg kan begynne å ha med katten på tur, ser at det kanskje ikke er så lurt), han er uansett med ut i sele hver dag.Han skal heller ikke være en innekatt, men som skrevet over - jeg har han inne fordi han er liten og fordi det begynner å bli kaldt ute. Til vår/sommer kommer katten til å kose seg ute med andre katter, hunder, kuer og mus.Takk for svar, men jeg er ganske sikker på at du tar helt feil. At du sier katten vantrives ut i fra det jeg skriver her, er helt ok - men nå har jeg ikke skrevet alt som skjer her.. Innlegget ble skrevet med overdrivelse, jeg ser det nå - var trøtt og noe desperat. Jeg har ingenting imot at katten mjauer når jeg er på do - jeg vet han bare vil i dusjen å leke med dusjslangen. Jeg har ingenting imot at katten mjauer når jeg kommer hjem - han er bare glad for å se meg. Men jeg syns det helt klart var vondt og noe irriterende å våkne til mjauing. Han mjauer ikke hele natten, han mjauer kl 5, ca en time før jeg står opp - står jeg ikke opp kl seks mjauer han konstant til jeg står opp. Han er tydeligvis glad i rutiner.I natt hørte jeg ingenting - så ble nesten redd han hadde kommet seg ut - men han sov godt, utenfor soverommet i sin egen seng. Helt utrolig... Uansett, takk for svar alle sammen - selv om noen er noe på kanten! Fiskestang med fjær skal kjøpes og jeg skal prøve å ta han med oftere ut i sele, har prøvd ut litt klikkertrening med han - så kan kanskje gjøre dette ute i stedet for inne! Anonymkode: 8e251...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #14 Skrevet 12. november 2015 Synes forøvrig det er prisverdig at ts skriver pusen hennes ikke skal være en innekatt (er bare inne nå til den blir større). Den pusen din kommer til å få et mye bedre liv i fremtiden sammelignet med de som har en innekatt. Mye bedre! Anonymkode: 116c2...803 1
Jeane Skrevet 12. november 2015 #15 Skrevet 12. november 2015 Jeg synes TS hørs ut som en flink og nøye katteeier. Hun sier jo at hun leker med pusen, men ikke i timesvis sånn som kattunger gjerne vil. Det eneste er at den ikke får sove på soverommet, men den er ikke alene siden den har hunden. En eneste natt ble TS så desperat etter søvn at katten måtte inn på et annet rom. Nei, det var ingen god løsning, og derfor søker hun hjelp her.Jeg fikk faktisk litt vondt av TS her, for jeg synes det lyser igjennom at hun er veldig opptatt av å gjør det beste for katten sin, og kan bare forestille meg hvor vondt det var å få høre at hun ikke er glad i pusen. Hvor mange vanlige katteeiere tar med seg kattungen på tur i sele frem til den er gammel nok til å gå løs? De fleste gjør faktisk ikke det, dessverre.
Minya Skrevet 12. november 2015 #16 Skrevet 12. november 2015 Gauling før du våkner, særlig om du ikke står opp på samme tid som du "vanligvis" gjør, er HELT normalt.Da jeg bodde og jobbet i Oslo, hadde jeg en ekstra vekkerklokke i katta mi. Stod jeg ikke opp når klokka var kvart på sju, så stod hun nede ved siden av senga mi (hadde loftseng hun ikke kom opp i) og gaulemjauet som om det skulle stå om livet.Spesielt festelig lørdag og søndag når jeg ikke jobbet. Men dog noe praktisk siden jeg som regel hadde klesvaskedag på lørdager, og ville jeg virkelig sove videre holdt det å reise seg opp i senga, se ned på henne og spørre hva det var. Da gikk hun som regel og la seg igjen for da var hun fornøyd med at jeg var våken. Da vi flyttet inn til HrMinya gjorde hun det samme utenfor soveromsdøra, men siden lyden ikke var like høy var det lettere å ignorere henne og etter en stund sluttet hun med det. Nå gjør hun det i stedet om vi ikke gir henne nok oppmerksomhet (les: koser med henne minst en times tid sånn helt ut av det blå minst seks ganger daglig) og om det er noe hun vil (mat i skåla, ut en tur, skifte kattesand fordi matmor har glemt det en dag, eller lignende)
Mis(s)Understood Skrevet 12. november 2015 #17 Skrevet 12. november 2015 Hvordan kan dere si jeg ikke er glad i katten min? Selv om jeg ikke har den med i sengen, på jobb og leker konstant. Vi leker mye og koser mye, som jeg skrev i første innlegg. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke vil gi den kos eller lek? Jeg spør om tips for at den skal ha det best når den er alene og om nettene... Er veldig glad i dyra mine, derfor spør jeg om råd.. Anonymkode: 8e251...a0bDu jobber lange dager.Du gir inntrykk av å bli lei av å leke med/aktivisere katten siden de kan leke i timesvis.Inntrykket er at det er kattens feil at du ikke får sove om nettene.... men, den lille brøt seg vel ikke akkurat inn hos deg? Det er nok totalinntrykket du gir når så mye av kattens naturlige oppførsel som liten unge kategoriseres som problematisk, til bry og plage. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå