Gjest Ethereal Skrevet 29. september 2004 #1 Skrevet 29. september 2004 Jeg holder på å bli gal! Jeg klør slik på (over hele) ryggen at jeg har klødd meg hoven og rød, og ingenting hjelper annet enn midlertidig. Jeg fikk sambo til å smøre meg skikkelig, men jeg var ikke spesielt tørr i huden, og jeg har heller ikke eksperimentert hverken med dusjsåpe, parfymer eller vaskemidler. Noen gode råd? Jeg blir gal av dette her...
Gjest Fighter Skrevet 29. september 2004 #2 Skrevet 29. september 2004 Hvor legne har det klødd da? Kan du ha spist noe du ikke har tålt?
Gjest Ethereal Skrevet 29. september 2004 #3 Skrevet 29. september 2004 Det har klødd slik ca siden søndag. Jeg har ikke spist noe spesielt, tror jeg, og har ikke noe utslett utover det at jeg er blitt hoven av all kløingen. Sambo sa at det så ut som om jeg hadde sloss med en katt :oops:
Gjest Fighter Skrevet 29. september 2004 #4 Skrevet 29. september 2004 Kløe har jo alltid en grunn. Det kan være stress, en allergisk reaksjon, eksem eller noe annet. Hvis du ikke er palget med kløe fra før av, men plutselig ble det ville jeg kontaktet lege.
Gjest medisinstudine Skrevet 29. september 2004 #5 Skrevet 29. september 2004 ...hvis du gikk til legen, ville h*n spurt deg om følgende: -Hva skjedde på søndag (den dagen det begynte å klø)? (var du på besøk hos noen?) -Stress i livet ditt nå? -Spesielle matvarer/matopplevelser? -Har du vært i utlandet i det siste? -Har du eksponert ryggen din for en ny genser eller en hudkrem/såpe? (den behøver ikke være ny, noen reagerer på kremer, såper de har brukt i årevis!) -Kontakt med dyr? -Kontakt med vann? (badet i basseng/sjøen?) *Har du noen allergier? *Har du hatt eksem/utslett på huden noengang? Som barn f.eks? *Noen i familien din som har hatt barneeksem eller psoriasis eller eksemplager? -Hva har du gjort for å lindre kløen? Hvilken krem har du brukt? (Eurax? Aloe Vera?) Virker det litt? -Synes du kløen blir bedre eller verre? Hvordan ser ryggen din ut? -rød? -skorper? -blør det? -flass? Skjelling? -prikker/blemmer/kviselignende? Har du (hatt) feber? Føler du deg ellers frisk, eller har du andre sykdomes tegn? Med disse opplysningene kan man nærme seg en diagnose ----------------------------------- Mest sannsynlig vil dette her gå over av seg selv. Hvis jeg var deg ville jeg skyllet/vasket ryggen godt med KUN lunkent vann. Unngått å klø så godt det lar seg gjøre. Smurt meg med Eurax (selv om det stinker) God bedring!
Gjest Ethereal Skrevet 29. september 2004 #6 Skrevet 29. september 2004 Wow! for en liste! Hadde min lege gått så grundig fram, hadde jeg kanskje fått tiltro til legestanden igjen Tror jeg kan svare nei på det aller meste, unntatt det med stress...Jeg jobber mye for tida, og trener også relativt mye, og har nok vært sløv med å smøre meg etter dusj, pga. latskap. Jeg har tørr hud hele året, og må smøre for å ikke ta livet av huden, rett og slett. Ryggen min er ifølge sambo helt normal, bortsett fra der jeg har klødd meg sår. Ingen flassing, ingen utslett, ingenting. Selv har jeg ingen allergier jeg vet om, men har eksemplager av relativt sterk grad i nær familie (mor og søster). Kan aloe vera kanskje hjelpe?
Gjest medisinstudine Skrevet 29. september 2004 #7 Skrevet 29. september 2004 Hei igjen! Hyggelig å fremme tiltroen til legestanden. Utifra det du skriver, høres det ut som du har en litt atopisk hud. (Dvs tørr, pen og ekstra sensitiv, på godt norsk) Stress og mye trening (kombinert med magert/lite kosthold?) vil da være nok til å gi en kløe som du beskriver. Viktig å forebygge med nøytrale gode fuktighetskremer, og helst ikke dusje hver dag (det tørrer ut huden). Personlig har jeg kjempegod erfaring med Aloe Vera, så det kan du jo forsøke. (Hudlegen jeg har praksis hos for tiden er forøvrig lite begeistret for aloe vera da den på sikt gir mange med sensitiv hud utslett, faktisk.) Håper kløen gir seg snart, da!
Gjest Ethereal Skrevet 30. september 2004 #8 Skrevet 30. september 2004 Jeg skal stikke på helsekost eller apotek i løpet av dagen og se etter aloe vera. Det klør litt mindre nå, for håpe det holder seg slik. Da jeg så meg i speilet i morges, hadde jeg lange røde striper etter all kløingen i går :oops: Det du sier om stress og kosthold stemmer nok; jeg tilbringer masse tid på jobb og har mange baller i lufta samtidig. I tillegg trener jeg en del, og kostholdet er nok til dels preget av lite fett (men jeg tar tilskudd av Omega 3-6-9 og prøver å tilsette olivenolje for å kompensere).
Gjest Titta Skrevet 30. september 2004 #9 Skrevet 30. september 2004 Jeg gikk til lege etter å ha vært plaget (periodevis) med kløe på huden (særlig legger og lår, overarmer og rygg). Jeg fikk vite at dette kunne komme av sinkmangel. Sinktabletter får en kjøpt på apotek og helsekost forretninger, og har vært til stor hjelp for meg! Jeg klør mye mindre enn før. Kanskje dette er løsningen for deg også?
Gjest Ethereal Skrevet 30. september 2004 #10 Skrevet 30. september 2004 Jeg tar et multivitamintilskudd som heter Spectro, og antar det er tilstrekkelig sink der. Men jeg skal sjekke litt rundt og høre hva som egentlig er anbefalt dose. Takk for råd!
Gjest Liljedugg Skrevet 30. september 2004 #11 Skrevet 30. september 2004 Jeg begynte å klø som besatt i forbindelse med et tilskudd jeg startet med, men oppdaget at kløen ble borte når jeg samtidig inntok 6-1200 mg c-vitaminer per dag... C-vitaminer skal visst være godt for huden...
MorningStar Skrevet 30. september 2004 #12 Skrevet 30. september 2004 Jeg holder på å bli gal! Jeg klør slik på (over hele) ryggen at jeg har klødd meg hoven og rød, og ingenting hjelper annet enn midlertidig. Jeg fikk sambo til å smøre meg skikkelig, men jeg var ikke spesielt tørr i huden, og jeg har heller ikke eksperimentert hverken med dusjsåpe, parfymer eller vaskemidler. Noen gode råd? Jeg blir gal av dette her... Jeg har noe lignende. Bare foran over brystpartiet da. Men det klør sinnsykt. De kom samtidig som den perioden jeg stresser, sover dårlig, har lite tid til å spise skikkelig mat. De kan heles av seg selv, fordi det ser jeg på meg selv. Det som er at man må unngå å klø - noe som er vanskelig.
Gjest Ethereal Skrevet 1. oktober 2004 #13 Skrevet 1. oktober 2004 Jeg har noe lignende. Bare foran over brystpartiet da. Men det klør sinnsykt. De kom samtidig som den perioden jeg stresser' date=' sover dårlig, har lite tid til å spise skikkelig mat. De kan heles av seg selv, fordi det ser jeg på meg selv. Det som er at man må unngå å klø - noe som er vanskelig.[/quote'] Det med stress og lite søvn får meg til å føle meg skyldig ; jeg holder et relativt høyt tempo om dagene, for å si det slik, og jeg kan ikke huske sist jeg fikk mer enn 6 timers søvn, heller mindre. Matinntaket er sannsynligvis heller ikke optimalt; jeg spiser sunt, men for lite (vil jeg tro), og for lite variert. Siden jeg er så mye på kontoret, går det mest i grøt, knekkebrød og frokostblandinger, pluss frukt. Det klør mindre nå, så jeg får håpe det verste har gitt seg for denne gang.
birgitte242 Skrevet 1. oktober 2004 #14 Skrevet 1. oktober 2004 Dette skjedde med en venninne av meg, hun ble henvist til hudlege og fikk vite at hun hadde SKABB. Sjekk mellom fingrene, det er der de kommer inn under huden. Kløen på resten av kroppen er visst en allergisk reaksjon på skabben.
Gjest Ethereal Skrevet 1. oktober 2004 #15 Skrevet 1. oktober 2004 :o Skremmende...Heldigvis er det ingenting skummelt å se. Kløen hos meg har forresten gitt seg; jeg funderer litt på om det har sammenheng med at jeg brukte en genser som ennå ikke har vært vasket. Kanskje den er blitt behandlet med noen stoffer jeg reagerer på?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå