Grooo Skrevet 29. september 2004 #1 Del Skrevet 29. september 2004 Bekjente av meg leier ut andre etasje i villaen sin. Boarealet i første etasje er større en andreetasjen, så de har altså mer en 50% selv. Er det riktig at de skal betale masse-masse skatt av det de får i leie da? Verdien av den delen de selv bor i er større en verdien av utleiedelen. Jeg fant denne siden, men ble ikke klokere av den grunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 29. september 2004 #2 Del Skrevet 29. september 2004 Er det ett eller flere utleieforhold? Er det kun en leilighet i 2. etasjen og verdien og arealet av denne er mindre enn den i 1. så skal det ikke betales skatt av leieinntektene. Er det flere selvstendige boenheter (med egen inngang og eget bad/toalett) så er det en "Flermannsbolig" og det må skattes av inntektene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. september 2004 #3 Del Skrevet 29. september 2004 Det er visst endret dette med boareal. Nå er det, så vidt jeg vet, utleieverdien som må være større i den delen du disponerer selv. Altså; skattefritt hvis din egen del av boligen er mer verd på utleiemarkedet enn delen du leier ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 29. september 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 29. september 2004 Var sånn jeg har forstått det og... Det er en leilighet som leies ut. Denne deler inngang med utleiernes "hovedinngang" som de skjelden bruker fordi de også har kjøkkendør. Men man må igjennom utleiers gang for å komme opp i andre etasje. Forstår ikke hvorfor takstmannen som var der for to år siden sa at de må skatte, og hvorfor de altså gjør det. Hvordan går man da fram for å få slutt på å betale denne skatten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille mor Skrevet 29. september 2004 #5 Del Skrevet 29. september 2004 Er huset seksjonert? Da må de nemlig skatte 28% og om utleiedelen har større markedsverdi en den de bor i selv. Dvs er den leiligheten de leier bedre og flottere en den de bor i selv, da må de skatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grooo i.i. Skrevet 30. september 2004 #6 Del Skrevet 30. september 2004 Verdien av den delen de selv bor i er større en verdien av utleiedelen. Var takstmann der for to år siden, verdien av den delen de bor i selv er en god del større enn verdien av utleiedelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. september 2004 #7 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg tror at det er egne regler om boligen er en tomannsbolig forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå