Gå til innhold

Skatt ved utleie av leilighet i eget hus

Grooo

Anbefalte innlegg

Bekjente av meg leier ut andre etasje i villaen sin. Boarealet i første etasje er større en andreetasjen, så de har altså mer en 50% selv.

Er det riktig at de skal betale masse-masse skatt av det de får i leie da?

Verdien av den delen de selv bor i er større en verdien av utleiedelen. Jeg fant denne siden, men ble ikke klokere av den grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ett eller flere utleieforhold?

Er det kun en leilighet i 2. etasjen og verdien og arealet av denne er mindre enn den i 1. så skal det ikke betales skatt av leieinntektene.

Er det flere selvstendige boenheter (med egen inngang og eget bad/toalett) så er det en "Flermannsbolig" og det må skattes av inntektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst endret dette med boareal. Nå er det, så vidt jeg vet, utleieverdien som må være større i den delen du disponerer selv.

Altså; skattefritt hvis din egen del av boligen er mer verd på utleiemarkedet enn delen du leier ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sånn jeg har forstått det og...

Det er en leilighet som leies ut. Denne deler inngang med utleiernes "hovedinngang" som de skjelden bruker fordi de også har kjøkkendør. Men man må igjennom utleiers gang for å komme opp i andre etasje.

Forstår ikke hvorfor takstmannen som var der for to år siden sa at de må skatte, og hvorfor de altså gjør det. Hvordan går man da fram for å få slutt på å betale denne skatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huset seksjonert?

Da må de nemlig skatte 28% og om utleiedelen har større markedsverdi en den de bor i selv.

Dvs er den leiligheten de leier bedre og flottere en den de bor i selv, da må de skatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grooo i.i.
Verdien av den delen de selv bor i er større en verdien av utleiedelen.

Var takstmann der for to år siden, verdien av den delen de bor i selv er en god del større enn verdien av utleiedelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...