Gå til innhold

Jeg tar mat som skal kastes fra jobben.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber et sted vi selger mat. Jeg vet om mange steder som gir ut mat som ikke blir solgt, til de som trenger det, men det gjør ikke våres sted. Her skal alt kastes, og vi får ikke lov å ta noe. Selv om det skal kastes har vi fått beskjed om at det skal betales for før det evt. kastes. Dette har jeg ingen respekt for. Jeg tar gjerne med meg for å gi litt til de som nesten lever på sult. men kan jo ikke dra med en stor bag på jobb heller.. 
Jeg klarer virkelig ikke å skjønne at "enten skal vi ha betalt, enten kastes det uten at dere får med dere gratis". Jeg føler det er litt sånn. Jeg skjønner jo at dersom det ble offentlig lov, ville folk med vilje tatt unna mat, bestilt for mye med vilje og slik.. men når det fortsetter gang på gang.
Vi bor i et veldig bra land som kan holde på slik, og jeg lurer på om de som er så strenge på det vil tenke over det den dagen vi kanskje må leve på halvparten av det vi gjør nå. 
Men jeg tar med meg med god samvittighet, det lille jeg får med meg. Er selvfølgelig noe nervøs noen ganger, siden de har økt kontroller. 
Er det btw noen som vet hva som er straffen hvis du blir tatt?

Anonymkode: 2f33a...38d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber et sted vi selger mat. Jeg vet om mange steder som gir ut mat som ikke blir solgt, til de som trenger det, men det gjør ikke våres sted. Her skal alt kastes, og vi får ikke lov å ta noe. Selv om det skal kastes har vi fått beskjed om at det skal betales for før det evt. kastes. Dette har jeg ingen respekt for. Jeg tar gjerne med meg for å gi litt til de som nesten lever på sult. men kan jo ikke dra med en stor bag på jobb heller.. 
Jeg klarer virkelig ikke å skjønne at "enten skal vi ha betalt, enten kastes det uten at dere får med dere gratis". Jeg føler det er litt sånn. Jeg skjønner jo at dersom det ble offentlig lov, ville folk med vilje tatt unna mat, bestilt for mye med vilje og slik.. men når det fortsetter gang på gang.
Vi bor i et veldig bra land som kan holde på slik, og jeg lurer på om de som er så strenge på det vil tenke over det den dagen vi kanskje må leve på halvparten av det vi gjør nå. 
Men jeg tar med meg med god samvittighet, det lille jeg får med meg. Er selvfølgelig noe nervøs noen ganger, siden de har økt kontroller. 
Er det btw noen som vet hva som er straffen hvis du blir tatt?

Tror straffen blir som for underslag. Ikke sikker på om det er bøter eller fengsel.  Da jeg jobbet på kiwi måtte vi kaste mat på lørdagen som gikk ut på mandagen. Kilovis med bra kjøtt!   Hadde vi tatt noe og blitt tatt hadde vi mest sannsynlig mistet jobben og blitt anmeldt.  Står litt her, fengsel inntil 6 mnd + bot.

http://www.ung.no/oss/lovbrudd/nask/109420.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av kollegene gjør det. Og at ting som skal i søpla blir tatt med hjem til noen skader ingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av kollegene gjør det. Og at ting som skal i søpla blir tatt med hjem til noen skader ingen. 

Nei, men det blir sett på som tyveri likevel og dere kan bli anmeldt og straffet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Kjenner flere som heller pakker maten godt inn før de legger den i søpla, så kommer de som trenger maten og henter den iløpet av natta selv. Vet ikke hvor du bor, men her i Trondheim er dumpster diving iallefall veldig utbredt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som heller pakker maten godt inn før de legger den i søpla, så kommer de som trenger maten og henter den iløpet av natta selv. Vet ikke hvor du bor, men her i Trondheim er dumpster diving iallefall veldig utbredt. 

Jeg fatter det bare ikke.  Spise mat som rotter har vært oppi!    Når man får en svær pakke makaroni for 10 kr skjønner jeg ikke hvorfor folk i rike Norge føler de trenger å spise søppel!   Hver sin lyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg fatter det bare ikke.  Spise mat som rotter har vært oppi!    Når man får en svær pakke makaroni for 10 kr skjønner jeg ikke hvorfor folk i rike Norge føler de trenger å spise søppel!   Hver sin lyst. 

Det handler vel ikke om at de føler de trenger å spise søppel. For noen handler det definitivt om dårlig råd, og er et økonomisk spørsmål, men jeg tror at for det fleste så er det en samfunns-moralsk greie. Det er for å påvirke overforbruket, og si noe mot at vi kaster mat nok til å brødfø dobbelte av vår befolkning. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at de har sånne regler, men da jeg jobbet i butikk gjorde jeg det samme. Det stakk i samvittigheten hver kveld når jeg måtte kaste kilovis med fullt spisbar mat. Det er ganske sykt at de ikke gir det bort til f.eks. fattighus. Direkte umoralsk, vil jeg si.

Anonymkode: 59bdf...93e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg jobbet på meny. En gang tok han med en grillet kylling fra varmdisken da han skulle dra, fordi den skulle kastes. Han ble tatt i kontroll, og mistet jobben på dagen. Han nevnte ingentig om politianmeldelse, men kan godt hende han fikk det i tillegg.. Man blir likestilt med kunder som stjeler.

Anonymkode: e0c1b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om hva straffen for å "stjele" noe som allikevel skal kastes, kan tenkes å være. Men hadde jeg vært i TS`s situasjon, ville jeg nok heller ikke nølt med å "frigjøre" matvarer som hadde søppelcontaineren som destinasjon. 

Det eneste som evt ville hindret meg, var faren for straff.. Jeg syns imidlertid ikke det er noe som helst galt med å ta mat som skal kastes.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Dette er mat som i utgangspunktet er kastet. Det vil si at for eier har dette ingen verdi. For at noe skal kunne anmeldes som tyveri må dette ha en verdi. Maten har ingen verdi. 

Vil eier på en annen side forsøke seg på prinsipp i en slik sak i retten er han garantert å tape.

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...