AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #1 Skrevet 10. november 2015 Jeg er en jente på 20 år som har utrolig lyst å ta studiene mine i København til høsten. Har hørt mye bra fra andre nordmenn som studerer der, men det har da vært utelukkende økonomifag ved CBS. Dette er ikke innenfor mitt interesseområde, da jeg er mer interessert i samunnsfag og denslags (kriminologi, sosiologi, psykologi, journalistikk osv). Så jeg lurte på om noen hadde erfaringer med den typer fag. Jeg lurer også på hvordan det er med karaktersnitt, siden det later til å være veldig populært å studere i København. Jeg har 4,7 i førstegangsvitnemål og hvertfall 5,4 i ordinær kvote med alle alderspoeng og poeng fra høgskole. Så jeg lurer også på om jeg har noen mulighet for å komme inn på noe studie, eller om snittet er veldig høyt. Har også hørt at de i Danmark legger vekt på andre ting enn bare karaktersnitt, er dette sant? Og hvilke andre ting eventuelt? Lurer også på hvordan søkeprossessen som norsk søker er, om den er veldig omfattende. Og hvordan det er å studere og eventuelt skrive eksamener på dansk (dog mye sikkert går på engelsk). Jeg er skoleflink og ambisiøs, så er redd for å gå glipp av mye og få dårligere karakterer dersom jeg må skrive og høre undervisning på dansk. Tar gjerne mot eventuelle andre tips og info også:) Anonymkode: f2845...ad7
Tad Skrevet 10. november 2015 #2 Skrevet 10. november 2015 Nå studerer ikke jeg i Danmark så kan ikke si noe om hvodan det er, men jeg søkte på studier i Danmark så kan jo fortelle litt om hva slags prosess jeg gikk gjennom. http://www.samordnaopptak.no/info/utenlandsk_utdanning/danmark/poengberegning/ her kan du se hva slags snitt du vil ha i Danmark, ganske sikker på at realfagspoeng, alderspoeng osv ikke var inkludert i poengsummen. Og her kan du finne snitt fra 2015 (man kan søke på flere under listen): http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-07-30-top-25-disse-uddannelser-kraever-det-hoejeste-karaktergennemsnit I danmark er inntak i 2 kvoter: Kvote 1 som går rent på karaktersnitt (mener ingen tilleggspoeng teller her, men er du rett fra vgs kan du gange det danske snittet ditt med 1,08). Den andre går på søkeren som en helhet. Kriteriene i Kvote 2 vil variere fra sted til sted og studie til studie. Men erfaring, motivasjon osv er viktig! Anbefaler å lese på ansa sine sider: http://www.ansa.no/Studier-i-utlandet/For/Land/Europa/Danmark/bachelor-i-danmark/ Jeg søkte bare kvote 2 på Syddansk Universitet (det var et uhell hahaha), de har et ganske spesielt system som jeg kan fortelle deg min erfaring fra om du vil det. Det var også et engelsk krav, vet ikke om dette gjelder for alle linjer. Men jeg måtte enten ha hatt internasjonal engelsk i vg2 (det hadde jeg ikke), eller så måtte jeg ta TOEFL-test. Denne får du ikke tatt hvor som helst - jeg måtte reise til Moss. Søknadsprosessen i Danmark er mer omfattende enn den norske, men overkommelig. Spesielt om du søker bare med karakterene dine. Om du har mulighet for å komme inn eller ikke spørs jo helt på hva slags studier du søker på, og hvor bra søknaden din til kvote 2 er. Men tror absolutt du kan få det til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå