skjønnhetstips Skrevet 9. november 2015 #1 Skrevet 9. november 2015 Hei!For en tid siden testet jeg ut moroccanoil. Jeg kjøpte shampoo, balsam, hårkur og hårolje. Etter et par mnd så jeg klar forskjell og var storfornøyd. Håret var slitt (spesielt tuppene) før jeg kjøpte det, og hadde blitt mye bedre. Håret var igjen glatt og fint.. Siden da har jeg vært frelst, moroccanoil har vært det beste jeg noen gang har prøvd..Nå skal jeg kjøpe nytt sett fordi jeg er tom, men etter litt googling og en kikk på ingrediensene ser jeg at både shampooen, balsamen og hårkuren inneholder alkohol. Har også lest at håroljen inneholder silikon, men siden jeg er tom for den får jeg ikke sjekket... Er ikke dette produkter som er fy-fy for håret? Har hørt at alkohol tørker ut og er absolutt helt krise å ha i håret, og at silikon også ødelegger håret over tid.. Nå ble jeg skikkelig i tvil. Har liten kunnskap om hår og sånt, men jeg vet jo at jeg personlig var fornøyd med produktene. Er det slik at alle "dyre" frisørmerker også inneholder sånt? Og er det forskjell på "billig og dyr" alkohol og silikon, sånn at frisørmerkene bruker bedre alternativer? Kan noen evt. anbefale meg andre merker uten alkohol og silikon? Blir glad for alle svar og anbefalinger, og gjeerne fra frisører!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #2 Skrevet 9. november 2015 Jeg har brukt oljen i mange år, og personlig har jeg fått tjukkere og finere hår av den. Ikke vet jeg, men personlig kan jeg ikke se at den har gjort noe verre for min del.Alt det andre kan jeg dessverre ikke svare deg på. Jeg er sikkert litt uviten når det gjelder sånt, men generelt er håret mitt ganske sterkt og sunt. Anonymkode: 0e472...c66
skjønnhetstips Skrevet 9. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2015 Takk for svar :-) Virker som mange frisørprodukter har disse ingrediensene. Og jeg har jo vært kjempefornøyd med hele serien, og det taler jo for seg selv. Tror bare jeg ble litt skremt av å lese det! haha
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #4 Skrevet 9. november 2015 Takk for svar :-) Virker som mange frisørprodukter har disse ingrediensene. Og jeg har jo vært kjempefornøyd med hele serien, og det taler jo for seg selv. Tror bare jeg ble litt skremt av å lese det! haha http://www.klikk.no/mote/article827222.ece :) Anonymkode: 0e472...c66
Professor Orm Skrevet 10. november 2015 #5 Skrevet 10. november 2015 Det finnes mange typer alkohol. De som brukes i hårprodukter som balsam, serum og kurer er fettalkoholer, de tørker ikke ut, tvert imot! Du har heller ingen grunn til å frykte silikon. Om du er fornøyd med produktene, ser jeg ingen grunn til å bytte.
PrinsesseLeia Skrevet 10. november 2015 #6 Skrevet 10. november 2015 Silikonoljer er dessverre skadelig for miljøet. De er ikke naturlige oljer og lagres i grunnvann, planter og dyr. Silikonoljene er bioakkumulerbare, dvs. de er vanskelig nedbrytbare i naturen. Når de til slutt brytes ned omdannes silikonene til formaldehyd.Vi tenker ofte ikke på at det vi påfører oss vaskes og skylles av og tilslutt havner i det store kretsløpet som vi alle er så avhengige av. Du kan med full rett være svært skeptisk til silikoner i hår- og hudpleieprodukter. Frisørbransjen er dessverre en versting her pga disse oljene gir deilig tekstur og glans i et produkt.Alkohol er litt mer nyansert, her kan det være snakk om plantealkoholer som konserveringsmiddel og ikke den uttørkende "spriten" vi ofte tenker på :-) 1
skjønnhetstips Skrevet 10. november 2015 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2015 Silikonoljer er dessverre skadelig for miljøet. De er ikke naturlige oljer og lagres i grunnvann, planter og dyr. Silikonoljene er bioakkumulerbare, dvs. de er vanskelig nedbrytbare i naturen. Når de til slutt brytes ned omdannes silikonene til formaldehyd.Vi tenker ofte ikke på at det vi påfører oss vaskes og skylles av og tilslutt havner i det store kretsløpet som vi alle er så avhengige av. Du kan med full rett være svært skeptisk til silikoner i hår- og hudpleieprodukter. Frisørbransjen er dessverre en versting her pga disse oljene gir deilig tekstur og glans i et produkt.Alkohol er litt mer nyansert, her kan det være snakk om plantealkoholer som konserveringsmiddel og ikke den uttørkende "spriten" vi ofte tenker på :-)Oi, takk for svar :-) Men er disse silikonene skadelig for håret også?
Professor Orm Skrevet 10. november 2015 #8 Skrevet 10. november 2015 Oi, takk for svar :-) Men er disse silikonene skadelig for håret også?Ikke meg som har skrevet innlegget, men jeg svarer likevel. PrinsesseLeia har rett i at silikoner muligens skader miljøet, men det er en helt annen diskusjon. Jeg prøver å heller begrense mengden produkter jeg bruker. Silikon er derimot IKKE skadelig for håret. Ang. frisørmerker mener jeg selv at de generelt sett er bedre enn mange butikksjampoer. Det er dog ingenting ingrediensmessig som skulle tilsi at de er bedre, med unntak av de aller billigste. Men dette er basert på min erfaring. Du kan finne ypperlige butikksjampoer etc. også.
PrinsesseLeia Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Jeg er ikke frisør og har heller ikke mye kjennskap til hår utover det vanlige - men - silikonoljer er "døde", dvs de inneholder ikke vitaminer og fettsyrer som planteoljer gjør. Jeg tror disse oljenes funksjon i et hår er å gjøre håret blankt og glansfullt og at det skal virke som de reparerer slitte hårtupper. Har hørt at på lang sikt så vil håret bli livløst og matt pga disse oljene, men har ingen vitenskapelig bakgrunn for å si dette. Svenske apoteker fjerner nå produkter som inneholder noen typer silikoner, så det er kanskje på tide å våkne?http://www.mynewsdesk.com/se/apoteket_ab/pressreleases/apoteket-tar-bort-alla-produkter-med-cykliska-silikoner-1208149
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå